22006198 021

اختلال خواب همراه با کم خوابی و پرخوابی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(67 رای)
اختلال خواب همراه با کم خوابی و پرخوابی

چرا اختلال خواب همراه با کم خوابی و پر خوابی بروز میکند؟ پیش از آن نکته بسیار مهم این است که وقتی شما دچار اختلال خواب میشوید، امکان وجود عوامل مختلفی در اختلال خواب است. در این مقاله ما عوامل مؤثر بوجود آورنده اختلال خواب و راهکارهایی برای بر طرف کردن اختلال خواب را به شما میگوییم، پس تا انتها با ما باشید. باید بدانید که اگر این اختلال مزمن شده است و هیچ راهکاری هم جواب نداده است نیاز به دریافت کمک حرفه ای از روانشناس یا روانپزشک دارید. معمولا اختلال خواب به آن دلیل که خواب و بیداری را خارج از تعادل میکند، در برخی از موارد به رفتارهایی عصبی و پرخاشگرانه هم منجر میشود. اختلال خواب از دسته اختلالاتی است که پرخوابی و بی خوابی را به همراه دارد و چون بازدارنده عملکرد روزانه است، آسیب زا می باشد.

اینفوگرافیک نکات لازم برای بهتر خوابیدن

نشانه های اختلال خواب

  1. اشکال در خوابیدن یا به خواب رفتن.
  2. با وجود خواب کافی، عدم احساس سرحالی و نشاط پس از بیداری.
  3. چرت زدن در طی روز یا به سادگی به خواب رفتن در طی روز.
  4. وجود شکایتهای مربوط به بی خوابی یا پر خوابی بیش از حد و به هم خوردن برنامه خواب طبیعی.
  5. پریشانی ناشی از بیداری مداوم که در اثر دیدن کابوس های ترسناک فرد درگیر آن است.
  6. بیداری ناگهانی با وحشت و فریاد که جزئیات خواب را به یاد نداشته و اضطراب شدید و انگیختگی خودکار را در پی داشته و با گم گشتگی و به هم ریختگی همراه است.
  7. دوره های راه رفتن در خواب به طور مکرر که با فراموشی نسبت به آن دوره ها همراه است.

افرادی که دچار اختلال خواب می شوند با مراجعه به دکتر روانشناس یا روانپزشک میتوانند به بهبود خواب خود از طریق تکنیکهای رفتاری کمک کنند. این علائم در واقع بخشی از علائم اختلال خواب است که روانشناسان میتوانند با بازگرداندن الگوی خواب راحت و احساس نشاط و شادی در بیداری آن را بر طرف کنند. همچنین پایان دادن به اضطراب و وسواس فکری هم می تواند در درمان اختلال خواب تاثیر گزار باشد. بیماران با پیگری دوره های درمان خود میتوانند خواب راحت و بدون ترس در خواب را تجربه کنند. نکته مهم در بهبود شرایط فرد دچار این اختلال این است که بتواند جزئیات الگوی خواب خود و تاریخچه آن را با کمک مشاور روانشناس خود پیدا کند و با پایین آوردن و قطع برخی تنش های روزانه مرتبط به الگوی خواب در مسیر بهتری از بهبود قرار بگیرند.

اختلال خواب

چه عواملی در اختلال خواب موثر است؟

از عوامل موثر در اختلال خواب، تاثیر مصرف مواد مخدر و یا داروهای این چنینی است که طی آن ارزیابی عوامل جسمانی مؤثر در اختلال خواب و نیاز به داروهای تغییر دهنده خلق (روانگردان) با کمک امکانات پزشکی مهم است. در اختلال خواب بررسی احوالات افسردگی و افسرده خویی و علل آن بسیار مهم است. تجارب هیجانی آسیب زایی که در این اختلال سهیم هستند و توصیف خواب های پریشان از طریق بیان یک سری از خواب هایی که مدام دیده میشوند، می بایست بررسی گردد. ترس از مرگ خود میتواند در اختلال خواب سهیم باشد و یکی از تنش هایی باشد که با خواب تداخل داشته است.

عواملی مانند شناخت ماهیت واقعی الگوی خواب شامل زمان رفتن به رختخواب، میزان فعالیت در بیداری، عادات مربوط به غذا خوردن، چرت زدن، زمان خواب واقعی و اوقات خواب و بیداری نیز می بایست ارزیابی گردد. همچنین باید تنش های روزانه و الگو های خواب شبانه باید تعیین شده و نقش افسردگی به عنوان علتی برای اختلال خواب را بررسی کرد.

بررسی تجارب آسیب زای دوران کودکی که ممکن است با اختلال خواب در رابطه باشد، در مواردی مانند سوء استفاده های جنسی در کودکی باشد، بسیار مهم است. افراد دارای اختلال خواب میتوانند با برنامه مشخص (ورزشی، عضلانی و همچنین مشخص کردن ساعات خواب در شبانه روز و برنامه های تنفسی، رژیم غذایی ملایم، دوش آب گرم، مطالعه کتاب پیش از خواب)، نظم بیشتری به خواب خود داده و از اختلال خواب و مسائل مربوط به بی خوابی و یا پر خوابی رهایی یابند. همچنین می توان یا بهره مندی از روانشناسان زبده و تکنیکهای روانشناسی جدید در کنار مرکز مشاوره اینجا مکث با اختلال خواب مبارزه کرد.

مقابله با اختلالات خواب در دوران افسردگی

برخورد با اختلالات خواب هنگام احساس افسردگی می تواند یک دور باطل به نظر برسد. هر چه بیشتر افسرده باشید، خوابیدن سخت تر می شود، هرچه بیشتر احساس خستگی کنید، مبارزه با افسردگی سخت تر است. به نظر می رسد راهی برای شکستن چرخه وجود ندارد و ناخوشایند است که احساس خستگی کنید اما قادر به خوابیدن نباشید. در اینجا آنچه باید در مورد رابطه اختلالات خواب و افسردگی بدانید آمده است.

ارتباط اختلالات خواب و افسردگی

تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به افسردگی دچار اختلال خواب می شوند. در حالیکه برخی از آنها در خوابیدن مشکل دارند، برخی دیگر در به خواب ماندن مشکل دارند و برخی بیش از حد می خوابند. تغییرات در انتقال دهنده های عصبی و عدم تعادل هورمونی ممکن است بر خواب و خلق و خو تأثیر بگذارد. سال هاست که محققان این مورد را مورد مطالعه قرار می دهند که کدام اول می آید، افسردگی یا بی خوابی. واضح است که این دو موضوع اغلب دست به دست هم داده و یکدیگر را تشدید می کنند.

مطالعات نشان می دهد که اختلالات خواب اغلب قبل از شروع افسردگی رخ می دهد. تجربه بی خوابی قبل از احساس افسردگی ممکن است شدت افسردگی را افزایش دهد. آکادمی پزشکی خواب آمریکا در حال حاضر ارائه دهندگان درمان را تشویق می کند تا به این نکته توجه داشته باشند که آیا بی خوابی باید به عنوان یک بیماری جداگانه شناخته شود یا تنها به عنوان علامت افسردگی.

خطرات سلامتی مرتبط با افسردگی و اختلالات خواب

افسردگی و اختلالات خواب در صورت عدم درمان می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که کمبود خواب با افزایش خطر مرگ زودهنگام همراه است. افسردگی می تواند عروق خونی را منقبض کند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سیستم ایمنی ضعیف، درد و خستگی را تجربه کنند.

منبع: verywellmind.com

نظرات کاربران:
مانیلی
پاسخ به این نظر
1402/12/28

من به این اختلال دچار هستم هرروز تا ظهر میخوابم ولی وقتی بیدار میشم احساس بی مصرف بودن و کسلی دارم اما دوباره شب که میشه تا صبح بیدارمیمونم و همون حال واسم تکرارمیشه ایامشاوره رفتن واسم مفیده و میتونه کمکم کنه؟

0 0
گلشن
پاسخ به این نظر
1402/12/27

از دوران دانشجویی که شبا درس میخوندم این عادت شب بیداری درمن هست و همیشه تا دیروقت بیدارم اما به تازگی خیلی اذیت میشم از بیخوابی ایا راه حلی هست برای مشکل من

0 0
mina
پاسخ به این نظر
1402/12/26

متاسفانه سالهاست که بااین مشکل مواجه شدم خیلی اعصابم به هم میریزه و تمام روز رو با کسلی و بی حالی سرمیکنم اما هرچقدرکارهم میکنم بازشب مشکل بیخوابی دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

0 0
سمانه
پاسخ به این نظر
1402/9/30

من ۲۱ سالمه و ‌سابقه افسردگی دارم که درمان شده. ولی در خواب دچار مشکلم، اغلب روزها خوابم و شبها بیدار و همین در زندگی و کار بهم لطمه می‌زنه واقعا دنبال راه درمانشم

0 0
زهرا
1402/12/13

بهترین راهکار مشاره با یک تراپیست متخصص هست حتما در این موضوع کمک کننده خواهند بود.

0 0
Nikoo
پاسخ به این نظر
1402/8/30

سلام برای مشکل اختلال‌خواب باید از دارو استفاده کنم‌ یا با جلسات تراپی قابل درمانه؟

0 0
صدرا معظمی
پاسخ به این نظر
1402/8/24

سلام من‌ تقریبا یک ساله بیشتر شبها با ترس از خواب بیدار میشم و دیگه نمیتونم بخوابم کابوس میبینم اما بعد از بیداری اصلا یادم نمیاد چه خوابی دیدم ولی تمام روز اون حس ترس یا وحشت باهامه

0 0
صدف
پاسخ به این نظر
1402/8/23

سلام من مدتهاست با یه خواب آرام خداحافظی کردم و همیشه زمان خواب کلی فکر به ذهنم میاد و دچار آشفتگی میشم ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور میتونم صدای ذهنمو خاموش کنم هرچی سعی میکنم فکر نکنم بیشتر درگیرش میشم

1 0
روژان
پاسخ به این نظر
1402/8/22

سلام وقتتون بخیر من یک سوال داشتم آیا اختلال خواب با اختلال خواب افسردگی فرق دارند ؟ من شب ها خیلی سخت میخوابم همیشه باید هشیار باشم افکار خیلی زیادی به سراغم میاد دلیلش افسردگی هستش یعنی ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

1 0
شایان ریاضی
پاسخ به این نظر
1402/8/22

سلام وقت بخیر چند وقته خوابیدنم دچار مشکل شده. من برخلاف بیشتر مردم‌ بیخوابی یا کم خوابی ندارم و برعکس بیشتر ساعات روز تمایل دارم بخوابم و واقعا هم میخوابم و همین باعث شده خیلی کسل و بی حوصله باشم احساس میکنم یه جورایی از مشکلات زندگیم به خواب پناه میبرم. واس همین دیگه خوابیدن مثل قبلا برام لذت بخش نیست یه جورایی عادت شده و به همین دلیل خیلی ناراحتم

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ