22006198 021

افزایش روحیه کار تیمی و سازمانی چگونه رخ میدهد؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
افزایش روحیه کار تیمی و سازمانی چگونه رخ میدهد؟

امروزه اهمیت کار تیمی در شرکتها در حال افزایش است. اما منظور از روحیه کار تیمی چیست؟ اصلا چگونه میتوان کار تیمی را در یک سازمان ارتقا داد و فرهنگ آنرا ایجاد کرد. کار تیمی برای کل یک سازمان حائز اهمیت است، چرا که یک کار تیمی خوب، کلیدی برای موفقیت کل آن سازمان است. مهم نیست یک کارمند تا چه حد سختکوش و توانمند است. اگر تیم مؤثر باشد، نتایج کار تیمی از هر کارمندی کارآمدتر و سازنده تر خواهد بود. بنابراین بهتر است رهبر هر تیم، کارکنان را به مشارکت در کار تیمی و دستیابی به اهداف شرکت تشویق کند. رهبر تیم باید درک کند که هر فرد دارای نقاط قوت متفاوتی است و میتواند نقاط قوت فردی خود را برای ایجاد یک محصول نهایی با کل تیم همراهی کند.

کار گروهی به چه معنا است؟

کار گروهی یک مهارت اجتماعی قابل یادگیری است که بواسطه آن فرد این امکان را دارد که با سایر همکاران در تعامل باشد، ایده هایش را به اشتراک بگذارد، مهارت های ارتباطی و حل مسئله خوبی به کار بگیرد و با دیگر اعضا در جهت دستیابی به یک هدف مشترک کار کند. برای ایجاد کار گروهی بهتر و داشتن تیمی قوی تر، مهم است که تفاوتها را درک کرد و دانست هر فرد روش خود را دارد. اگر فرد گاهی اوقات در جهت متفاوتی باشد، اشکالی ندارد. یکی از اعضای تیم بودن به این معنی نیست که باید با همه اعضای تیم رابطه خوبی داشت. توانایی کار تیمی به این معنا است:

  • ارائه ایده های هر فرد بصورت یک گفتگوی سازنده
  • پذیرش انتقادات سازنده بدون بی احترامی و تخریب ارزش های اشخاص
  • سازش در تصمیم گیریها و پذیرش تفاوتها
  • علاقه به هدف نهایی و مشترک تیم و همسو بودن با اعضا
  • برقراری ارتباط همراه با احترام و داشتن نگرش مناسب در محل کار
  • بحث و برخورد با دیگران به شیوه ای منصفانه و با نزاکت

کارمندانی که ویژگیهای گفته شده را دارا باشند، در محل کار میتوانند نقش موثری در پروژه های تیمی داشته باشند و کارایی کل گروه را ارتقا دهند.

کار تیمی یا team work

مزایای کار تیمی

از آنجایی که معمولا کارمندان بصورت فردی کار میکنند و از نقاط قوت هر فرد به تنهایی در کسب و کارها کمک گرفته میشود، کار تیمی و گروهی میتواند فرصتهای جدیدی را برای کارمندان ایجاد کند. چرا که کارمندان متعددی که با هم در یک تیم کار میکنند، میتوانند کار را به روشهای مختلف، بصورتی کارآمدتر و سازنده تر تکمیل کنند. پروژه های تیمی چندین مزیت را ارائه میدهند:

  • تبادل گسترده اطلاعات
  • حمایت متقابل بین همکاران
  • افزایش تاب آوری کارکنان
  • تجمیع استعدادها و تجربیات مختلف
  • جریان کاری کارآمدتر با نتایج بهتر
پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین رضایت شغلی

الزامات کار تیمی

یک کارمند برای کار تیمی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

میزانی که افراد میتوانند در یک تیم کار کند، از کیفیت و ویژگیهای مختلفی تشکیل شده است. یک کارمند برای اینکه بتواند بصورت گروهی کار کند، باید دارای خصیصه های زیر باشد:

  • مهارتهای ارتباطی
  • همدلی و همفکری
  • توانایی همکاری
  • مدارا و احترام
  • مهارتهای عاطفی و اجتماعی
  • تمایل به سازش
  • ابتکار و تعهد

کمک به پیشرفت در کار گروهی

5 روش برای تشویق روحیه تیمی

در ادامه 5 روش برای تشویق روحیه تیمی در بین اعضای گروه و افزایش مشارکت کارکنان آمده است.

1) تشویق روحیه تیمی از طریق اهداف روشن

کار تیمی بر اساس اهداف و فلسفه سازمان است. در نتیجه، کارکنان باید از اهداف، فلسفه و فرهنگ شرکت آگاه باشند. مرحله بعد از آن، پاسخ به این است که تیم میخواهد چه چیزی برای سازمان بدست بیاورد و چگونه میخواهد به شرکت کمک کند؟

برای ایجاد روحیه کار تیمی و بدست آوردن نتایجی سازنده، ضروری است همه تیم به یک سمت حرکت کنند. پس میتوان نتیجه گرفت تعیین اهداف مشترک بسیار مهم است. همچنین تیم باید مشخص کند وضعیت فعلی چگونه است، مشکلات کجا هستند، چه کسی به حمایت نیاز دارد؟ پس از آن میتوان مشکلات را شناسایی و در جهت اصلاح اتفاقات نامطلوب دست بکار شد.

2) فضای اداری مناسب و ایجاد محیطی برای تیم ها

یک محل کار که در آن تیم ها احساس راحتی کنند، موجب بهبودی شرایط کاری میشود. درست است که تغییر ساختار یا جابجایی اتاقها یک دردسر بزرگ برای کسب و کارها است، اما هر از چند گاهی تعویض اتاقها یا تبدیل اتاقهای اداری بزرگ به واحدهای کوچکتر یا برعکس، میتواند جریان کار را بهبود بخشیده و روحیه تیم را بالا ببرد.

3) نتایج واضح در تیم ها

در این روش، نام افراد درگیر در سند یا نرم افزار آورده و اعلام میشود که هر عضو مسئول چه کاری بوده است. به این ترتیب، افراد در قبال وظایف خود در تیم مسئولیت پذیر خواهند بود. ذکر نام اشخاص و کاری که انجام میدهند، به فرد و ایده هایش اعتبار میدهد و هرگز نباید توسط مدیر دست کم گرفته شود که این کار چه معنا و تاثیری در عملکرد کارکنان خواهد داشت.

4) گرد هم آوردن تیم از طریق اقدامات تیم سازی

روحیه تیمی باید ایجاد شود. اعضای تیم افرادی هستند که باید یکدیگر و نقش هایشان را بشناسند و اعتماد متقابل را ایجاد کنند. البته این معنای اینکه همه باید دوستان خوبی باشند، نیست. بلکه باید به نقش هایی که برای یکدیگر مشخص شده احترام گذاشته و از یکدیگر حمایت کنند. برای این کار میتوان از روش های زیر استفاده کرد:

  • کارگاه های تیم سازی
  • ورزشهای تیمی و رویدادهای اجتماعی
  • اقدامات تیم سازی مانند بازی ها و تمرینات برای توسعه و گسترش گام به گام تیم
  • کوچینگ برای تقویت روحیه تیمی کارکنان

این روش کارکنان را قادر میسازد تا نقاط ضعف شخصی و همچنین نقاط قوت را تشخیص دهند و راه حل ها و ایده های مناسبی برای تقویت روحیه تیمی ایجاد کنند.

5) ایجاد مسئولیت، تشویق و انگیزه

ویژگی یک تیم خوب این است که اعضای آن نه تنها در برابر مسئولیت های مشخص شده خود، بلکه در قبال موفقیت کل گروه احساس مسئولیت داشته باشند. این امر تنها با 4 روش قبلی امکان پذیر نیست. بلکه نیازمند ایجاد انگیزه در کارکنان، به گونه ای که روحیه تیمی را تقویت کند، است. میتوان به منظور ایجاد انگیزه، تیم ها موفقیت- های خود را با هم جشن بگیرند.

افزایش روحیه کار تیمی

3 نکته ای که رهبر تیم برای افزایش روحیه کار تیمی میتوانند انجام دهند

1. ترکیب درست تیم ها: این تنها مهارت های کار گروهی تک تک کارکنان نیست که برای موفقیت تیم ها تعیین کننده است. ترکیب کل تیم نیز نقش مهمی دارد.

2. سازماندهی و تعیین هدف کار تیمی: مدیران برای اطمینان از اینکه پروژه بصورت روان انجام میشود و به همه اعضای گروه فرصت کافی برای نشان دادن توانایی خود در کار تیمی داده شده است، بهتر است ساختاری شفاف را ایجاد کنند. رهبر و مدیر باید یک هدف و برنامه ای دقیق ارائه دهد که اعضای تیم بتوانند به آن اجرا کنند. وظایف هر شخص نیز باید به درستی تعیین شود تا همه اعضا بدانند چه وظایفی باید توسط چه کسی انجام شود، و هدف از انجام کار چیست.

3. بازخورد و ارتباطات حمایتی: ستایش، قدردانی و گفتگوی حمایتی موجب ارتقا کار تیمی میشود. همچنین مدیر یا رهبر تیم باید اطمینان حاصل کند اعتماد و حس همبستگی توسعه یابد و حفظ شود. جلسات منظم و گفتمان دائمی میان اعضا و مدیران باعث میشود تا تعارضات به سرعت حل شده و انسجام، رضایت و انگیزه کارکنان افزایش یابد.

منبع: lifeworq.com

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ