22006198 021

چرا در رسیدن به برخی اهداف شکست میخوریم؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
چرا در رسیدن به برخی اهداف شکست میخوریم؟

آیا تعجب میکنید که چرا برخی از تصمیمات در ابتدای هر سال نو، به تدریج کمرنگ میشوند و میمیرند. در حالی که انجام برخی دیگر مانند یک چک لیست ساده، آسان به نظر میرسد؟ میخواهیم علم هدف گذاری را به شما آموزش دهیم. برای تعیین اهداف موفق و تصمیمات سال نو، علمی وجود دارد و آن چیزی نیست که شما تصور میکنید. در این مقاله، میخواهیم در مورد چگونگی تعیین اهداف خود بطور مؤثر و سپس دستیابی فعالانه به آنها صحبت کنیم. تحقیق واضح است؛ افرادی که هدف گذاری میکنند موفق ترند. اساتیدی که سریع تر ارتقای پستی میگیرند. کارمندانی که حقوق بیشتری دریافت میکنند. حتی دانش آموزان وقتی برایشان هدف تعیین میشود تا ۲۵۰ درصد سریع تر یاد میگیرند (بسیار بیشتر از زمانی که صرفاً به آنها گفته شود «بهترین خود را انجام دهید»).

با این حال، همه اهداف یکسان ایجاد نمی شوند. صرفاً خیال پردازی در مورد هدفتان باعث بی انگیزگی میشود. در واقع مغز را فریب میدهد تا فکر کند قبلاً به آن رسیده اید. اهدافی که به درستی تنظیم نشده اند، میتوانند نتیجه معکوس داشته باشند. چگونه میتوانید بطور مؤثر اهداف خود را تعیین کنید و به آنها دست یابید؟ هر چیزی را که در مورد اهداف شنیده اید، دور بریزید. از شما میخواهیم هدف گذاری مبتنی بر علم را امتحان کنید!

مرحله 1: دمای عاطفی شما چقدر است؟

در حال حاضر، من از شما میخواهم که دمای عاطفی خود را اندازه بگیرید. روی یک تکه کاغذ یا در کاربرگ تعیین هدف، به این بخشهای زندگی خود در مقیاسی از 1 تا 5 امتیاز دهید (1 بسیار ناراضی و 5 بسیار راضی).

  • کسب و کار: در مورد اثربخشی و موفقیت کار، شغل یا تجارت خود چه احساسی دارید؟
  • دوستان: زندگی اجتماعی شما و ارتباط تان با دوستان و سایر افراد جامعه چطور است؟
  • خانواده: روابط شخصی شما چگونه است؟
  • علایق شخصی: آیا پروژه های علاقه شخصی، سرگرمی ها یا فعالیتهای سرگرم کننده ای دارید که رضایت شما را جلب کند؟
  • معنویات: شما میتوانید این یکی را هر طور که دوست دارید تفسیر کنید. میتواند ایمان، سلامت روان، سفرهای شخصی یا طرز فکر شما باشد.
  • سلامتی: آیا از سلامت جسمانی و تندرستی خود راضی هستید؟

این چرخ هدف شما نامیده می شود:

چرخ هدف

یک چرخ هدف تمام شده دارای خطوط پر میشود تا بتوانید درجه حرارت احساسی خود را در هر ناحیه ببینید. بطور مثال این چرخ هدف من است:

چرخ هدف تکمیل شده

به سرعت می توانید ببینید که اهداف من برای سال آینده، بر کار، دوستان و معنویات متمرکز خواهد شد. این تمرین کوچک واقعاً راهی آسان برای تحلیل خود است. من همه چرخهای هدف خود را ذخیره و سپس بررسی میکنم تا ببینم الگوهایی وجود دارد یا خیر. میتوانید بارها و بارها از این کاربرگ ها استفاده کنید تا ببینید چقدر از ماه ها یا سالهای گذشته فاصله گرفته اید (بسته به اینکه چند بار این کار را انجام میدهید).

مرحله 2: عصب شناسی مالکیت

وقتی مالکیت چیزی را در اختیار میگیریم (یک مورد، ایده یا هدف)، بیشتر به آن متعهد هستیم. این «اثر موهبت» نامیده میشود و زمانی اتفاق میافتد که ما مالکیت چیزی را بدست بگیریم و آن چیز اصطلاحا مال ما شود. در نتیجه مغز ما آنرا در احساس هویتمان ادغام میکند. محققان دانشگاه کرنل با آزمایشی هوشمندانه، اثر موهبت را نشان دادند. ابتدا به شرکت کنندگان لیوانهای قهوه دادند و به آنها پیشنهاد دادند که شکلات را با لیوان خود عوض کنند. تقریباً هیچ یک از شرکت کنندگان نمیخواستند معامله کنند. سپس محققان آزمایش را معکوس کردند. آنها به شرکت کنندگان شکلات دادند و از آنها خواستند که آنرا با لیوان قهوه عوض کنند. باز هم تعداد کمی مایل به تجارت بودند. این اثر موهبت در عمل است. در مورد چیزهایی بود که قبلا داشتند، نه در مورد اشیاء واقعی. وقتی مالکیت چیزی را بدست میگیریم، برای حفظ آن تلاش میکنیم.

این مرحله در مورد مالکیت قصد و هدف شماست. به چرخ هدف خود نگاه کنید و یک هدف برای آن منطقه تعیین کنید. بخش های شما که 4 یا 5 تا هستند، ممکن است فقط در مورد تغییرات باشد. به یاد داشته باشید، اینها هنوز اهداف خاصی نیستند، بلکه فقط نیت هستند. این به شما کمک میکند تا در هر زمینه، نتیجه متفاوتی برای خود داشته باشید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • کسب و کار: تلاشهای تجاری خود را افزایش دهم تا بتوانم به افراد بیشتری دسترسی داشته باشم و از آنها کمک بگیرم.
  • دوستان: زمانی را برای تماس بیشتر با دوستان اختصاص دهم.
  • خانواده: خانواده را بیشتر ببینیم و زمان واقعی را به برقراری ارتباط و نزدیک شدن اختصاص دهم.
  • علایق شخصی: یاد بگیرم که چگونه نقاشی کنم و زمان بیشتری را صرف مطالعه نمایم.
  • معنویات: برای ایجاد فضای ذهنی، مراقبه را شروع کنم و در پایان یک روز کاری، سرعت خود را کاهش و احساس آرامش بیشتری کنم.
  • سلامتی: ورزش کنم و استقامت خود را افزایش دهم.

شکست در رسیدن به اهداف

مرحله 3: نتیجه + فرآیند و رسیدن به هدف

اگر بخواهیم انتخاب کنیم، میگوییم این مهمترین قدم است. در واقع به همین دلیل است که اهداف شکست میخورند. اکثر مردم یک هدف یا یک نتیجه ایده آل تعیین میکنند و سعی میکنند برای رسیدن به آن تلاش کنند. این عالی است، اما شما را فقط تا نیمه راه می برد. من از شما میخواهم یک نتیجه و یک فرآیند را انتخاب کنید.

  • نتیجه: نتیجه ایده آل، نتیجه گیری امیدوارکننده، بهترین پایان برای هدف شما.
  • فرآیند: مهارتهایی که نیاز دارید و روشی که برای رسیدن به آن نیاز دارید.

قبل از اینکه چند مثال برای شما بیاوریم، اجازه دهید علم پشت رویکرد «نتیجه + فرآیند» را توضیح دهیم. زیمرمن و همکارانش یک مسابقه شامل شرکت کنندگان آموزش دیده برای پرتاب دارت را تدارک دیدند و آنها را به سه گروه تقسیم کردند. به گروه شماره یک به سادگی گفته شد که بالاترین امتیاز ممکن (نتیجه) را کسب کنند. به گروه شماره دو گفته شد که فرآیند خوب بودن «پرتاب دارت» را با بازگرداندن بازوی خود، تنظیم زاویه پرتاب و داشتن یک پنجه محکم (فرآیند) بهینه کنند. گروه شماره سه با فرآیند پرتاب شروع شد و پس از تسلط بر مهارت ها، روی نتیجه (فرایند + نتیجه) تمرکز کردند.

  • شرکت کنندگان با هدف نتیجه، یعنی گروه یک، بدترین عملکرد را داشتند!
  • شرکت کنندگان «فرآیند + نتیجه»، یعنی گروه سه، بالاترین امتیاز را به دست آوردند.

در مرحله بعد، بیایید به اهدافی که در مرحله دو تعیین کردید نگاه کنیم. از شما میخواهیم مهارت ها، فرآیندها یا روشهایی را که برای دستیابی به آن نتایج نیاز دارید، یادداشت کنید.

مثلا:

  • کسب و کار: تلاشهای تجاری خود را ارتقاء دهم تا بتوانم به افراد بیشتری دسترسی داشته و از آنها کمک بگیرم.
  • دوستان: زمانی را برای حمایت و تماس بیشتر با دوستان اختصاص دهم. مثلا به یک کلاس ورزشی با دوستان بپیوندید یا برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کنید.
  • خانواده: بیشتر اوقات خانواده را ببینید و زمان واقعی را برای ارتباط و پیگیری اختصاص دهید. مثلا یک گردهمایی خانوادگی را برنامه ریزی کنید که هر سال در همان تعطیلات اتفاق می افتد.
  • علایق شخصی: یاد بگیرید که چگونه نقاشی کنید و زمان بیشتری را صرف مطالعه کنید.
  • معنویات: برای ایجاد فضای ذهنی، مراقبه را شروع کنید و در پایان یک روز کاری سرعت خود را کاهش دهید.
  • سلامتی: تناسب بیشتری داشته باشید و استقامت خود را افزایش دهید. یک جفت وزنه بخرید و یا در یک باشگاه ثبت نام کنید.
پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین میزان توانمندی

مرحله 4: مسدود کننده ها را شناسایی کنید

وقتی برای اولین بار اهداف خود را تعیین میکنیم، فوق العاده خوش بین و پر از امید هستیم و البته این عالی است. با این حال، یکی از مواردی که اتفاق می افتد این است که ما قادر به شناسایی مسدود کننده های احتمالی نیستیم. میخواهم برای لحظه ای با خودتان واقع بین باشید و به این سؤالات در کاربرگ هدف پاسخ دهید:

  • چه محدودیت های لجستیکی ممکن است رسیدن به اهدافتان را برای شما دشوار کند؟
  • چه رفتارهایی ممکن است رسیدن به اهدافتان را برای شما دشوار کند؟
  • چه کسی ممکن است رسیدن به اهدافتان را برای شما دشوار کند؟

این میتواند هر چیزی باشد، از محدودیت های مالی گرفته تا اعضای خانواده که حمایت نمیکنند و به تعویق انداختن کار. واقع بین شویم! وقتی میدانیم مسدود کننده های ما چه هستند، میتوانیم برای برنامه ریزی پیرامون آنها کار کنیم. مثلا یکی از اهداف من برای سال آینده مطالعه بیشتر است. من میدانم که اگر مسئولیت خواندن را نداشته باشم، آنرا انجام نمیدهم. من کتاب را میبندم و میروم بخوابم یا تلویزیون را روشن میکنم.

در نهایت با رعایت و انجام موارد ذکر شده میتوانید چرخ هدف خود را فعال کنید.

منبع: scienceofpeople.com

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ