22006198 021

درمان فوبیاهای عجیب و غریب

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
درمان فوبیاهای عجیب و غریب

فوبیا چیزی بیشتر از یک ترس است. افراد دارای فوبیا، از مواجهه با موقعیت یا اشیا بخصوصی میتوانند اضطرابی را تجربه کنند که نیاز به مداخله بالینی دارد. افراد مبتلا ممکن است عملکرد طبیعی در زندگی شخصی و کاری خود را از دست دهند و به عبارتی دیگر زندگیشان بطور کلی مختل شود. بعضی از فوبیاها بسیار شایع هستند مانند ترس از ارتفاع، ترس از حیوانات مختلف (مار، سگ و سوسک)، فوبیای فضای بسته (مانند آسانسور). اما برخی دیگر ممکن است عجیب و غریب یا کمتر شناخته شده باشند.

آراشیبوتیروفوبیا: ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان

هیچ فهرستی از فوبیاهای عجیب و غریب، نمیتواند بدون آراشیبوتیروفوبیا یا ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان کامل شود. با وجود اینکه خوردن کره بادام زمینی برای ادامه بقا حیاتی نیست، اما افراد دارای آراشیبوتیروفوبیا، بسیاری از فوایدی که کره بادام زمینی دارد (مانند کاهش کلسترول و کمک به جلوگیری از بیماریهای قلبی) را از دست میدهند. البته برخی میتوانند با خوردن مقادیر کم کنار بیایند اما برخی دیگر از خوردن هر محصولی که در آن از کره بادام زمینی استفاده شده باشد، اجتناب میکنند.

هلیفوبیا: ترس از نور خورشید

ترس از نور خورشید، یک نمونه نادر اما سخت و ناگوار است. چرا که قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب نه تنها برای افراد دارای هلیفوبیا باعث اضطراب و وحشت میشود، بلکه ممکن است موجب ترس از نورهای غیر از خورشید (مانند لامپ) نیز شود. از طرفی دیگر اجتناب از نور، امری غیرممکن است. همچنین اجتناب از نور خورشید برای سلامتی نیز خطرناک است. زیرا نور خورشید برای تنظیم خلق و خو و محافظت از سلامت استخوانها مفید است.

فوبیا عجیب و غریب

کروفوبیا: ترس از رقصیدن

اگر عروسی ها یا لباسهایی که برای رقص هستند، موجب احساس ترس در شما میشود، ممکن است از کروفوبیا رنج ببرید. افراد دارای این نوع ترس، اهمیت نمیدهند که توانایی رقصیدن دارند یا خیر. هر موقعیتی که به رقص مربوط شود، منبعی برای ترس افراد دارای کروفوبیا خواهد بود.

اپتوفوبیا: ترس از باز کردن چشم

اگر قرار بود ناخوشایندترین فوبیا را نام ببریم، شاید اپتوفوبیا در صدر لیست قرار میگرفت. اگرچه باز و بسته کردن چشم ها عملی است که کمتر کسی به آن فکر میکند، اما برای افراد دارای اپتوفوبیا این عمل ساده، میتواند یک کابوس باشد!

پلوتوفوبیا: ترس از پول

پلوتوفوبیا یکی از آن ترس هایی است که میتواند بصورت ترس از خود پول، احتمال ثروتمند شدن یا مواجهه افراد ثروتمند بروز کند.

ژلیوفوبیا: ترس از خنده

بسیاری از پژوهشها اثبات کرده اند که خنده برای سلامتی بسیار مفید است. خنده میتواند موجب کمک به ایجاد پیوندهای اجتماعی، بهبود سلامت روان و مراقبت از قلب شود. اما عمل خندین یا بودن در کنار کسانی که میخندند، برای افراد مبتلا به ژلیوفوبیا، میتواند موجب ترس و اضطراب شود.

دیپنوفوبیا: ترس از گفتگو در حین غذا خوردن

بسیاری از افراد ممکن است گونه ای از اضطراب اجتماعی را از خود نشان دهند. اما دیپنوفوبیا پیچیدگی نسبتا خاصی دارد. افراد دارای دیپنوفوبیا در حین غذا خوردن، از صحبت کردن میترسند. البته ممکن است این عمل باعث ناراحتی مهمانان شود، اما به نظر میرسد که نمیتواند مشکل جدی به وجود بیاورد. چرا که سکوت در حین غذا خوردن میتواند به هضم غذا کمک کند.

ترس از گفتگو حین غذا خوردن

فوبوفوبیا: ترس از داشتن فوبیا

متاسفانه افراد مبتلا به فوبوفوبیا، همواره در حال یک نبرد همیشه بازنده هستند. این همواره افراد از اینکه فوبیایی داشته باشند، مضطرب و پریشانند.

Hypopotomonstrosesquipedaliophobia: ترس از کلمات طولانی

بصورت طعنه آمیزی، واژه Hypopotomonstrosesquipedaliophobia، برای افرادی به کار گرفته میشود که از مواجهه یا خواندن کلمات طولانی، دچار پریشانی یا اضطراب میشوند.

نئوفوبیا: ترس از چیزهای جدید

ممکن است همه ما از ایجاد تغییر نگران و مضطرب شویم. اما افراد مبتلا به نئوفوبیا، ترسی شدید و غیرمنطقی را هنگام تجربه چیزهای جدید متحمل خواهند شد. طبیعتا نئوفوبیا میتواند بر خشنودی و رفاه افراد مبتلا تاثیر بگذارد. چرا که این افراد بسیاری از تجارب جدید و لذت بخش را از دست خواهند داد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به نئوفوبیا، از ملاقات دوستان در یک موقعیت جدید به جای موقعیت همیشگی، دچار اضطراب میشوند. به عبارتی دیگر، مهم نیست این تغییرات چقدر بزرگ یا کوچک خواهد بود، ترس و اضطراب جدی را به دنبال خواهد داشت. همچنین پژوهشها حاکی از آن است که استرس نئوفوبیا میتواند طول عمر را کاهش دهد.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین سلامت روان

syngenesphobia: ترس از خویشاوندان

بسیاری از مواقع ممکن است خجالت یا عصبانیت را در رابطه با خانواده و خویشاوندان تجربه کنیم. اما افراد دارای ترس از خویشاوندان، ترس غیرمنطقی و بیش از حدی را از ملاقات بستگان خود تجربه میکنند. گاهی اوقات ممکن است دلایل مشخص و قابل توضیحی برای این ترس وجود داشته باشد اما بهتر است برای کاهش این فوبیا و ایجاد رابطه و پیوندی سالم، از درمانگر یا روانشناسی کمک بگیرید. چرا که مطالعات ثابت کرده اند داشتن پیوندی قوی با خانواده و بستگان، میتواند به افزایش طول عمر کمک کند.

آبلوتوفوبیا: ترس از شستن و حمام کردن

بسیاری از کودکان در برابر شستشو مقاوم هستند اما این موقعیت در بزرگسالان بسیار کمتر دیده میشود. با این حال برای تعداد کمی از افراد، فکر رفتن زیر دوش به معنای واقعی موجب پریشانی و ترس میشود. البته که حذف دوش گرفتن بصورت مرتب میتواند به حفظ روغنهای طبیعی بدن و باکتری هایی که از پوست محافظت میکند و به پیشگیری از بیماری، کمک کند. اما به نظر بعید میرسد که برای سلامت اجتماعی مفید واقع شود. این فوبیا میتواند از یک رویداد آسیب زا در گذشته نشأت گرفته باشد و منجر به انزوای اجتماعی میشود.

ترس از چیزهای جدید

جنیوفوبیا: ترس از چانه

درست فکر میکنید. جنیوفوبیا به معنای ترس از چانه است. همان قسمت بی ضرر پائین صورت. البته فوبیاهای دیگری که مربوط به اعضای بدن هستند نیز وجود دارد. مانند جنوفوبیا (ترس از زانو)، کایروفوبیا (ترس از دست) و ترس از آرنج. از آنجایی که این ترسها میتواند بسیار آسیب زا باشد و تعاملات اجتماعی عادی را نیز دشوار کند، مراجعه به درمانگر برای درمان توصیه میشود.

Ostraconophobia: ترس از جانواران دریایی

ترس از جانواران دریایی، یکی دیگر از ترسهای عجیب و غریب است. این ترس موجب میشود که بسیاری از مواد مغذی که جانوران دریایی میتوانند به همراه داشته باشند را برای فرد محدود کند. همچنین میتواند برای افرادی که در مناطق کنار دریا زندگی میکنند، موجب اخلال در زندگی شود.

لینونوفوبیا: ترس از ریسمان

شاید عجیب باشد، اما افراد دارای لینونوفوبیا، از دیدن ریسمان ترس و پریشانی قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

ترس از ریسمان و طناب

کینومورتوهوبیا: ترس از زامبی ها

افراد مبتلا به کینومورتوهوبیا، از موجودات خیالی به نام زامبی که تنها در فیلم های ترسناک یافت میشود، میترسند. این ترس میتواند ناشی از دو اضطراب غیرمعمول که شامل ترس از مرگ و تابو در مورد آدم خواری میشود، باشد.

نوموفوبیا: ترس از نداشتن تلفن همراه

برای افراد مبتلا به نوموفوبیا، زندگی بدون تلفن همراه اضطراب و پریشانی زیادی را به همراه خواهد داشت. اما افراد مبتلا به این فوبیا، بهتر است روشهایی را اتخاذ کنند که به موجب آن، قادر باشند تا ساعتهایی را بدون گوشی سپری کنند.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ