22006198 021

طرز فکر سمی و نشانه های آن

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
طرز فکر سمی و نشانه های آن

طرز تفکر هر فرد، شامل افکار عمومی و نگرشهایی است که فرد نسبت به جهان اطراف خود دارد. هر فردی فکر خود را دارد که این باعث میشود دیدگاه های مختلفی در مورد نگرش به دنیا بوجود آید. اما همه تفکرات یکسان نیستند، در واقع تنها بعضی از آنها سالم هستند. طرز تفکر سالم به فرد این امکان را میدهد که رشد کند و موجبات شادی فرد را فراهم کند. اما در مقابل، برخی دیگر از افکار میتوانند ناسالم باشند و مانع موفقیت افراد شوند. به همین علت طرز تفکر هر فرد میتواند بسیار مهم باشد و در عملکرد فرد تاثیر بسزایی بگذارد. افراد باید بدانند که چه طرز تفکری سمی است و یاد بگیرند تا با دقت در مورد خود فکر کنند، چرا که کلیدی برای اعمال بعدی فرد خواهد بود. در ادامه قصد داریم تا نشانه های طرز تفکر سمی و نمونه هایی از آنرا بررسی کنیم.

1. افکار ثابتی دارید

در مقابل رشد تفکرات یک فرد، عاملی به نام طرز تفکر ثابت وجود دارد. این یک روش غیرمولد از فکر کردن است که تنها مانع موفقیت میشود. نیاز اساسی برای رشد و توسعه تواناییهای شخصی، طرز فکری مولد است و اگر ذهنیتی ثابت داشته باشید، رشد و توسعه توانایی هایتان متوقف خواهد شد. چرا که زیربنای طرز تفکر ثابت، این عقیده است که «ما یا در چیزی خوب هستیم یا بر اساس تواناییهای ذاتی خوب نیستیم و هرگز هم خوب نخواهیم بود. اگر ما فقط در کاری خوب یا بد به دنیا آمده باشیم، تلاش یا سختکوشی فایده ای ندارد». درنتیجه، افرادی که چنین باوری دارند هیچگاه پیشرفت نخواهند کرد. این ذهنیت آنها را همواره از یادگیری باز خواهد داشت، الگوهای منفی فکر کردن را تقویت میکند و رفتارهای سالم را محدود میکند.

طرز تفکر سمی

2. بدبین هستید

بدبینی به معنای تمایل به دیدن نقاط منفی در هر چیزی و یافتن بدترین قسمتهای هر موقعیتی است. افراد بدبین، همواره نیمه منفی را میبینند و ممکن است بر این باور باشند که همیشه چیزهای بدی برایشان اتفاق می افتد و احتمالا بیشتر از افراد دیگر، اتفاقات تلخ را با احساس ناراحتی نسبت به آن سپری میکنند. افراد بدبین، تنها به افکار منفی و مضر فکر میکنند و توجهی به اینکه بدبین بودن چه بلایی میتواند سرزندگی آنها بیاورد ندارند. اگر بدبین بودن استمرار پیدا کند، ممکن است فرد حتی به قبل از انجام دادن کاری، احساس شکست خوردن کنند. اما باید توجه داشت که بدبینی علاوه بر اینکه ذهن را تیره میکند و روش های مولدتر تفکر را محدود میکند، برای سلامت جسمانی نیز مضر است.

3. ذهن آگاه نیستید

منظور از ذهن آگاه بودن، آرام شدن و تمرکز بر آگاهی خود در لحظه حال به منظور کنترل احساسات و کاهش استرس است. ذهن آگاهی یک ابزار قدرتمند برای غلبه بر اضطراب یا لذت بردن از هر لحظه محسوب میشود. از آنجایی که ذهن آگاهی بر لحظه حال تاکید دارد، این پیام را به ما میدهد که ما قدرت عبور از مشکلات را داریم زیرا مجبور نیستیم در گذشته فکر کنیم یا نگران آینده باشیم و تنها باید به فکر اینجا و اکنون خود باشیم. اگر ذهن آگاه نباشیم، زندگی ما با افکار، احساسات و واکنش های غیرضروری آلوده میشود که نمیدانیم چگونه با آنها کنار بیاییم.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین «نظر دیگران در مورد شما»

4. خودآگاه نیستید

اگر خودآگاه نباشید، درمورد خودتان و اتفاقات دور اطرافتان بی اطلاع خواهید بود. احساس میکنید که نمیدانید چه کسی هستید یا با احساسات خود غریبه خواهید بود. ممکن است در ابتدا این طرز تفکر سمی بنظر نرسد، اما درحقیقت این طرز تفکر میتواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. فقدان خودآگاهی به این معنی است که شما از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی ندارید و قدردان نقاط قوت خود نیستید. بنابراین نتیجه فقدان خودآگاهی، ضعف عزت نفس است. ممکن است حتی بدون تلاش و امتحان کردن، به خود بگویید نمیتوانید کاری را انجام دهید. این بدلیل ناتوانی در آگاه بودن از ویژگی های خوبتان است. پیامد این طرز تفکر، فقدان رشد و از دست دادن فرصت های مناسب است.

5. سپاسگزار نیستید

قدردانی و سپاسگزار بودن از آنچه که داریم، داشته هایمان را به کافی بودن تبدیل میکند. به عبارتی دیگر، اگر سپاسگزار داشته هایمان در زندگی نباشیم، همواره حرص و آز کسب دارایی های مادی بیشتر، موفقیت بیشتر و شناخت بیشتر همراهمان خواهد بود. این چیز دقیقا شبیه به یک شیب لغزنده است و اگر کنترل نشود، ممکن است در نهایت باعث شود به چیزهای بد بیشتر توجه کنید که دلیل آن لزوما بدتر شدن اوضاع نیست. فقط این است که وقتی برای توقف و شکرگزاری زمان نمیگذارید، مغزتان را آموزش میدهید تا از قسمت های خوب زندگی بگذرد و بیشتر به بدی هایش توجه کند، بنابراین احساس میکنید که زندگی بدتر است.

حذف تفکرات سمی

تفکراتی که میتواند شما را تخریب کند

  1. در ادامه به برخی افکار سمی اشاره شده است، که اگر میخواهید به موفقیت خوشبختی دست پیدا کنید، باید از آنها دست بکشید:
  2. اگر چیزی در بهترین شرایط خودش نباشد، به معنی شکست است! اما باید در نظر داشت که پیشرفت و موفقیت، اغلب تدریجی است و زمان میبرد.
  3. نشان دادن احساسات شما را ضعیف میکند، مخصوصا برای مردان.
  4. استراحت یعنی تنبلی! خودمراقبتی برای بسیاری از افراد یک مفهوم جدید است. ما بر روی چیزهایی تمرکز میکنیم که از نظر بیولوژیکی مناسب نیستند (مانند رژیم غذایی سخت یا 80 ساعت کار در هفته) و بطورکامل هر آنچه را که به سالم تر بودن و رضایت بیشتر مربوط میشود، نادیده میگیریم.
  5. من میتوانم شخصی را که بارها به من صدمه زده است، درست کنم. اگر نمیتوانید در بدترین حالتم با من کنار بیایید، پس لیاقت من را در بهترین حالتم ندارید. اما گاهی اوقات بدترین حالت یک فرد میتواند خط قرمزهای فردی دیگر را رد کند. بنابراین نیاز به قطع رابطه احساس میشود و این بدان معنا نیست که آن شخص سزاوار یک رابطه خوب و معنادار نیست.
  6. نباید روز تعطیلی داشته باشم. شما به عنوان یک انسان گاهی اوقات نیاز به یک روز استراحت دارید و اگر این کار را نکنید، موفق نخواهید شد. درحقیقت افراد موفق، به خوبی میدانند چه زمانی باید شارژ شوند.
  7. تسلیم شدن فقط برای بازندگان است. اگر چیزی را امتحان میکنید و آنرا دوست ندارید، چرا به انجام آن ادامه دهید؟ شاید با امتحان کردن چیزهای دیگر، علاقه مندی بهتری پیدا کنید.
  8. شما به اندازه کافی خوب هستید. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این یک طرز فکر سمی است. چراکه هیچ کس کامل نیست و همه ما میتوانیم خودمان را به روش های مثبت تغییر دهیم. این صحبت در بعضی مواقع میتواند کمک کننده باشد. برای مثال بیرون آمدن از یک رابطه سمی. اما معمولا برای توجیه اینکه بدتر از حد امکان نیستید، مورد استفاده قرار میگیرد.
  9. انتظار درست شدن همه چیز بصورت فوری. به یاد داشته باشید صبر یک فضیلت است.
  10. اگر نظر یا عقیده خود را در مورد چیزی تغییر دهید، حقه باز هستید.
  11. اگر شخصی فورا به پیام من جواب ندهد، من را دوست ندارد.
  12. اگر در مورد یک فاجعه پست نگذارید یا در شبکه های اجتماعی از چیزی حمایت نکنید، به این معنی است که با چیزی که گفته شده است موافق هستید یا به آن اهمیت نمیدهید.
  13. اینکه باید با همه خویشاوندان خود در تماس باشید، حتی اگر برخی از آنها بسیار سمیباشند.
  14. شما حق دارید همواره نظر خودتان را بگویید. خیر! این درست نیست. شما حق ندارید از دیگران بخواهید گوش کنند، رعایت کنند یا به نظراتتان توجه کنند.
  15. پخش همه چیز در شبکه های اجتماعی، یکی دیگر از تفکرات سمی است که عواقب جدی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

منابع: thoughtcatalog.com و psych2go.net

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ