22006198 021

علت فریاد کشیدن کودکان چیست؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(25 رای)
علت فریاد کشیدن کودکان چیست؟

روانشناسان مرکز مشاوره شریعتی (مکث) معتقدند برخی کودکان وقتی می خواهند توجه والدین را جلب کنند فریاد می کشند. این یک روشی است که در آن می خواهند به والدین خود بگویند «هی، منو نگاه کن». کودکان زمانی که توسط فریاد چیزی را می خواهند و نمی توانند آن را بدست آورند، در این هنگام با جیغ زدن می گویند «من آن را می خواهم به من بدهید». بعضی وقت ها نوپاها صدایشان را بالا می برند، به این خاطر که شما را آزار دهند. فقط چون دوست دارند نیروی صدا و تجربه شان از اینکه چگونه از آن استفاده کنند، به نمایش گذارند.

جهت کنترل فریاد کشیدن کودک چه کار می توان کرد؟

نکته مهم روانشناسان مرکز مشاوره شریعتی (مکث) به شما: فریاد کشیدن بر سر کودک به خاطر اینکه صدایش را پایین تر بیاورد، کمک کننده نیست. او تنها پیام هایی را با صدای بلند می فرستد. بهترین راه این است که از محدودیت هایی که کودک را برای بالا بردن صدایش وسوسه می کند، بپرهیزید و توجه او را وقتی شروع به فریاد زدن می کند به چیز دیگری جلب کنید.

در این جا برخی روش های بیشتر را به شما پیشنهاد می کنیم.

طبق برنامه های او حرکت کنید

نخست قبل از اینکه خانه را ترک کنید، مطمئن شوید که او خوب استراحت کرده و غذا خورده است.

به رستوران های شلوغ بروید

وقتی نوپایتان همراه شما هست از رفتن به مکان های رسمی، ساکت و خودمانی بپرهیزید؛ در عوض جای دیگری بروید. وقتی کودکتان در یک رستوان شلوغ فریاد می کشد، کمتر خجالت می کشید و احتمال دارد که او برای جلب توجه دیگران این کار را انجام دهد.

از او بخواهید از صدای درونی استفاده کند

اگر نوپایتان فریاد می کشد، چون خوشحال است، به او پیام نداده و انتقادش نکنید اما اگر این واقعاً در شما تأثیر می گذارد از او بخواهید که از صدای درونی استفاده کند و صدایتان را پایین بیاورید. در نتیجه او هم مجبور خواهد شد به صدای پایین شما گوش داده و در این حالت تنها راه چاره پایین آوردن صدایش است.

فریاد کشیدن کودک

یک بازی طراحی کنید

سعی کنید با نیاز او به صدای بلند با گفتن این جمله محالفت کنید که «بگذار هردوتایمان با صدایی که می توانیم جیغ بکشیم» و بعد او را به بازی دیگری تشویق کنید که حالا بذار ببینیم چه کسی می تواند بهتر پچ پچ کند. سپس شروع کنید به حرکات دیگر مثل تکان دادن دست ها یا حرکت دادن گوش ها با دست یا بالا و پایین پریدن بدون سر و صدا؛ این باعث می شود که جیغ کشیدن نسبت به دیگر حرکاتی که انجام دادید، خیلی بی مزه به نظر برسد.

اگر شما در مکانی عمومی هستید، می توانید بازی آرامتری را انتخاب کنید؛ مثل اینکه بگویید «اوه، تو مثل یک شیری! می توانی مثل یک جوجه صدا در بیاوری؟». اگر او تمایل به ادامه بازی داشت صدای دیگر حیوانات کم صدا را در بیاورید.

احساسات او را شناسایی کنید

از نظر روانشناسان مرکز مشاوره شریعتی (مکث)، علت اینکه نوپایتان جیغ می کشد این است که می خواهد توجه شما را جلب کند. بپرسید آیا او واقعاً احساس ناراحتی می کند یا تحریک شده است؛ به طور مثال اگر شما در یک سوپر مارکت بزرگ باشید، محیط خیلی برای او آماده است تا جایی که می توانید از آنجا دور شده یا خریدتان را کوتاه کرده و به آرامی از سوپر مارکت خارج شوید.

اگر فکر می کنید که او فقط کمی خسته و بد خلق است، به آرامی بگویید «من می دونم میخواهی بریم خانه اما چند دقیقه ای باقی مانده»؛ او نه تنها آرامتر می شود بلکه می فهمد که شما او را درک می کنید و یا یاد می گیرید که چگونه احساساتش را در غالب لغات بیان کند.

اگر شما می دانید که کودکتان فریاد می کشد، چون می خواهد که شما برایش اسباب بازی تهیه کنید یا به شیرینی خاصی برسد، به او اسباب بازی یا شیرینی را ندهید؛ چون دادن هر آنچه که می خواهد به او آن هم با فریاد، تنها باعث می شود رفتار فریاد کشیدنش تقویت شود. در عوض به آرامی بگویید «من می دونم که تو شیرینی می خوای اما باید اول دست از جیغ زدن برداری. هر وقت این کار را انجام دادی و آرام گفتی من شیرینی می خواهم به تو می دهم».

او را مشغول کنید

شما میتوانید کودکتان را با مشغول نگه داشتن او در یک فعالیت هدایت کنید. مادر یک کودک می گوید «من فقط با پسرم وقتی در حال پیاده روی هستیم صحبت می کنم. من به او می گویم که دارم چه کار می کنم؛ در اطراف چه اتفاقاتی دارد می افتد و چه کسی نزدیک ماست». من فهمیدم که او وقتی سرگرم است، ساکت است. شما همچنین می توانید از کودک نوپایتان بخواهید که اقلام مورد نیازتان را از درون طبقات سوپرمارکت بردارد یا از او بپرسید الان داری چه کار می کنی؟ سعی کنید به او یک خوراکی مورد علاقه پیشنهاد دهید یا اسباب بازی به او بدهید که موقع خرید کردن سرگرم شود.

برخی مادرها به روش های دیگری بر فریادهای کودکشان غلبه می کنند؛ آنها فریادهای کودک در مکان های عمومی را نادیده گرفته و او را به حال خود رها می کنند. اما روانشناسان مرکز مشاوره شریعتی (مکث) معتقدند این کار صحیح نیست؛ چون افراد دیگر هم در آن مکان هستند و نادیده گرفتن رفتار جیغ کشیدن به معنای آن نیست که به کلی رفتار او را حذف کنیم، بلکه به این معناست که شما بتوانید رفتار او را با سرگرم کردن و یا دور کردن او از آن حالت قبلی، نادیده گیرید.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ