22006198 021

اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی

اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی یکی از جدی ترین دلایل بروز مشکلات زندگی زناشویی است. اما اعتماد به نفس چیزی نیست که اگر در زمانی آن را از دست بدهید دیگر نتوانید دوباره به آن دست یابید و یا در زمانی که این ویژگی را کسب می کنید مطمئن باشید که همواره می توانید آن را حفظ کنید. عزت نفس می آید و می رود و این کاملاً طبیعی است. اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی باعث اختلال در ارتباط جنسی مانند خشکی واژن، زود انزالی یا اختلال در تعوظ می شود.

تعاریف متعددی برای اعتماد به نفس جنسی وجود دارد که کاربردی ترین آنها عبارت است از:

احساس اعتماد به خود ناشی از درک توانایی ها جنسی و ویژگی هایی ظاهری خود است.

وقتی به چشمان همسرتان نگاه می کنید، چه می بینید؟

امیدوارم پاسخ عشق، احترام و حمایت باشد. در مرحله بعد، به این سوال پاسخ دهید: آیا احساس می کنید که شایسته آن احساسات هستید؟ پاسخ مهم است زیرا احساس شما در مورد خود، در عزت نفس شما نقش مهمی در توانایی شما برای حفظ روابط نزدیک و لذت بردن از یک رابطه جنسی کامل را دارد.

به بیان ساده، عزت نفس ریشه اعتماد به نفس در توانایی این است که خود را در مقابله با چالش های اساسی زندگی و این باور که شایسته شاد بودن هستید، ببینید. برای مثال، اگر فکر می کنید لایق خوشبختی نیستید، ممکن است فکر کنید که ارزش یک زندگی کامل، غنی، حسی و جنسی را ندارید؟

حتی چیزی به نام عزت نفس جنسی وجود دارد که به این صورت تعریف می شود که چگونه حس خود را به عنوان یک موجود جنسی می بینید. آیا فکر می کنید که از نظر جنسی جذاب هستید؟ از نظر جنسی "صلاحیت" دارید؟ وقتی با کسی در رختخواب هستید چگونه خود را درک می کنید؟ همه اینها در حس عزت نفس جنسی شما نقش دارد.

نداشتن اعتماد به نفس در رابطه

اگر احساس می کنید عزت نفس شما به طور دائم در حال کم شدن است، باید توجه داشته باشید که چنین چیزی نه تنها بر شخص شما بلکه بر روابط عاشقانه شما نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تحقیقات نشان می دهند هنگامی که احساس بدی نسبت به خود دارید، این احساس بد می تواند بر شیوه ای که با دیگران رفتار می کنید نیز تأثیرگذار باشد و در نتیجه روابط دو طرفه را با تهدید و خطری جدی مواجه سازد.

همچنین قابلیت پیش بینی در رابطه بسیار مهم است. مشخص شده است که این یک شاخص کلیدی برای کیفیت صمیمیت مشترک بین یک زوج است.

داشتن عزت نفس پایین علاوه بر تاثیرگذاری بر تصور شما از شریک زندگی خود، می تواند شما را نسبت به رابطه خود با دیگری به شدت دچار اضطراب و نگرانی نماید.

بسیاری از محققان روانشناسی بر این فرضیه تأکید دارند که «ترس و اضطراب نسبت به اینکه ممکن است همسرتان شما را ترک کند شما را به شخصی شدیداً مضطرب و سردرگم تبدیل می کند و در نتیجه چنین چیزی می تواند منجر به حملات وحشت زدگی یا حسادت شدید شود.»

از این رو شما باید این توانایی را در خود پرورش دهید که افکار مثبت و آگاهانه ای داشته باشید که به شما در مقابله با این افکار منفی کمک میکند. بنابراین هرچه بیشتر تمرین کنید، عزت نفس خود را بیشتر می کنید.

اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی

افزایش اعتماد به نفس در مردان

شاید از خود پرسیده باشید که چگونه می توانم به عنوان یک مرد برای زندگی خود چشم اندازی با اعتماد به نفس بالا ترسیم نمایم و مشکلات ناشی از اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی را کاهش دهم؟

پاسخ به این پرسش دشوار است زیرا هر فرد مسیر متفاوتی برای زندگی خود دارد. اما به طور کلی میتوان به مواردی اشاره داشت که برای تقویت اعتماد به خود و برخورداری از عزت نفس مفید واقع گردند. اعتماد به نفس در مردان تا حد زیادی به مسائل جنسی و حضور آنها در ارتباط جنسی نیز وابسته است.

عدم اعتماد افراد به مهارت ها و توانایی هایشان بر سایر جنبه های زندگی آنها نیز تأثیر می گذارد. بنابراین آن ها باید تلاش کنند تا مسائل خود را بر طرف کرده و از این طریق بتوانند به مردی با اعتماد به نفس جنسی تبدیل شوند. اگر مردان تمایل دارند که اعتماد به نفس جنسی خود را افزایش دهند، ابتدا باید آن را باور داشته باشند.

اکثر مردان نمی دانند که فرایند فکری آن ها چقدر بر عزت نفس آنها تأثیر دارد. برای تقویت خود در مسائل جنسی می توانید تکنیک هایی را به کار گیرید:

  • در لحظه زندگی کنید و با افکار سخت و پیچیده به خود استرس وارد نکنید.
  • از افکار و روایت های منفی بافانه فاصله بگیرید.
  • به شواهدی که در خصوص ضعف در روابط جنسی شما وجود دارد فکر کنید و آنها را برطرف نمایید.
  • به افکار و رفتارهای منفی دیگران توجهی نکنید.
  • نقش بازی کنید تا به تدریج به آن عادت کنید.

افزایش اعتماد به نفس در زنان

همواره اینطور به نظر رسیده است که زنان مشکل خاصی در ایجاد اعتماد به نفس دارند و به طور غریزی روی همه تمرکز می کنند جز خودشان. دختران اغلب تشویق می شوند که منفعل باشند و بیش از حد جسور نباشند و در نهایت از اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی برخوردار باشند.

اما برای تقویت اعتماد به نفس در زنان الزاماً نباید بهترین، موفق ترین، خوش اندام ترین و مواردی از این دست بود. زنان برای اینکه در داشتن رابطه جنسی از عزت نفس برخوردار باشند می توانند به موارد توجه نمایند که وضعیت آنها را بهبود می بخشد:

  • نسبت به اندام های جنسی خود آگاهی داشته باشید.
  • خاطرات بهترین روابط جنسی خود را مرور کنید.
  • در خصوص نیازهای جنسی خود با شریک زندگی تان گفتگو کنید.
  • آیین های رابطه جنسی را توسعه دهید.
  • یک دیدگاه واقع بینانه داشته باشید.

اعتماد به نفس پایین در رابطه جنسی

چگونه عزت نفس جنسی آسیب می بیند؟

در حالت ایده آل، عزت نفس جنسی شما باید بالا باشد. اما اگر مورد آزار جسمی یا عاطفی، آزار جنسی، توهین یا خجالت قرار گرفته اید، ممکن است عزت نفس جنسی شما آسیب دیده باشد. در واقع، آسیب می تواند از این تجربیات منفی به قدری بزرگ باشد حتی به دلیل نامیدن نام های تحقیرآمیز جنسی که یکی از محققان عزت نفس جنسی آسیب دیده را "ناتوانی" نامید که می تواند به طور قابل توجهی در عملکرد اختلال ایجاد کند.

زنانی که اعتماد به نفس جنسی پایینی دارند معمولاً مشکلات جنسی دارند و ممکن است در رفتارهای جنسی پرخطر (مانند رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک زندگی) درگیر شوند.

اگر هرگز به هیچ وجه مورد آزار و اذیت قرار نگرفته اید، ممکن است عزت نفس جنسی شما به دلایل دیگری مانند میانسالی یا مسن بودن در جامعه ای که برای جوانی و زیبایی ارزش قائل است یا ماجراجوی جنسی در جامعه ای که از همه انتظار دارد پایین باشد.

علاوه بر این، بیایید لحظه ای در مورد احساسی که نسبت به خود به عنوان یک موجود جذاب جنسی دارید صحبت کنیم. بسیاری از این موارد با احساس شما در مورد تصویر بدن، به ویژه وزن شما، مرتبط است.

مطالعه ای در دانشگاه دوک؛ نشان داد که زنان دارای اضافه وزن از مردانی می گویند که از نظر جنسی جذاب نیستند. آنها نمی خواهند بی لباس دیده شوند، میل جنسی کمی دارند، از برخوردهای جنسی اجتناب می کنند، در عملکرد جنسی مشکل دارند و از فعالیت جنسی لذت نمیبرند.

اعتماد به نفس در ازدواج

ممکن است همه روابط و ازدواج های سالم نیز روزهای سختی را در پیش داشته باشند. با این حال، مشکلات ازدواج و نمونه هایی از اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی نشان دهنده توانایی های یکی از زوجین و یا فقدان آنها نیست و هرگز نباید آنها را چنین تلقی کرد. در یک رابطه مناسب هر دو نفر به اعتماد به نفس نیاز دارند تا رابطه ای موفق شکل بگیرد.

افرادی که عزت نفس پایینی دارند تمایل به خود ویرانگری نیز در آنها قوی است و می تواند به طور ناخودآگاه رابطه زناشویی با نشاط آنها را دچار آسیب نماید. درواقع به همین دلیل است که زوج های متاهل باید همیشه در تلاش باشند تا غرور ناشی از عزت نفس خود را حفظ کنند. در اینجا به برخی از موارد مهم در خصوص اعتماد به نفس در ازدواج اشاره خواهیم داشت.

در صورتیکه در زندگی زناشویی و رابطه جنسی در برابر همسر خود دچار ضعف در اعتماد به نفس شدید باید بر اساس شیوه هایی تلاش کنید تا آن را دوباره برگردانید. مثلاً به دوران معاشقه خود بیاندشید و به آن بازگردید.

این بدان معنا نیست که باید به رفتار قبلی خود ادامه دهید و مانند یک نوجوانان 19 ساله رفتار کنید. بلکه این بدان معناست که شما باید بر نقاط قوتی که در دوران معاشقه داشته اید و فعالیت هایی که انجام می دادید تمرکز کنید. چنین چیزی به شما کمک می کند تا اصلاحاتی را در خصوص شرایط فعلی خود اعمال نمایید و از این طریق اعتماد به نفس پایین در ارتباط جنسی خود در مقابل همسرتان را بهبود بخشید.

لبخند بر لب داشته باشید

لبخند اغلب به عنوان نشانه تأیید تلقی می شود. بنابراین، از لبخند زدن به شریک خود دریغ نکنید و به او را مطلع کنید که از او رضایت دارید.

به دنبال علایق خود باشید

متاهل بودن به این معنا نیست که باید علایق خود را کنار بگذارید. بنابراین همواره به فکر توسعه فردی خود نیز باشید.

آراسته و زیبا به نظر برسید

با آراستگی و پوشیدن لباس هایی مناسب احساس جذابیت بیشتری خواهید داشت و این به افزایش عزت نفس شما کمک می کند.

سپاسگزار باشید

همیشه بدون توجه به شرایط از ازدواج خود قدردان باشید. این جنبه های منفی ازدواج شما از بین می برد و به شما کمک می کند بفهمید که در نهایت همه چیز چندان بد نیست.

نظرات کاربران:
نازنین
پاسخ به این نظر
1402/12/22

من 4 ساله ازدواج کردم امادر مسئله جنسی اصلا اعتماد به نفس ندارم و همیشه نگرانم و میترسم حس میکنم کافی نیستم یا اینکه همسرم ممکنه از ظاهر من خوشش نیاد میشه کمکم کنید این موضوع داره روابطمون رو خراب میکنه

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ