22006198 021

درمان اعتیاد به زولپیدم چگونه است؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(6 رای)
درمان اعتیاد به زولپیدم چگونه است؟

حدود یک سال قبل، من و همسرم تصمیم گرفتیم که بچه دار شویم. در واقع هر دو با این ایده موافق و خوشحال بودیم. در ابتدا به او گفتم که هم اکنون زمانش رسیده که فرزندی داشته باشیم. همسرم نیز احساس مثبتی در مورد پدر و مادر شدن داشت اما ترجیح میداد فعلا صبر کنیم. مهمترین دلیل نگرانیش وضعیت سلامت روانم بود. آیا در دوران بارداری ضروریست که اعتیاد به داروی زولپیدم را کنار بگذارم؟ اگر چنین است آیا میتوانم بدون آن عملکرد مناسبی در زندگی روزمره ام داشته باشم؟ بزرگترین نگرانی همسرم این بود که اگر به مصرف قرص زولپیدم ادامه دهم، ممکن ست چه نوع خطراتی برای کودکم ایجاد شود؟ در نهایت تصمیم گرفتم جهت ترک قرص زولپیدم با تیمی متشکل از درمانگران، روانپزشکان و پزشکان دیگر مسیر درمان را در پیش گیرم و در عین حال خطرات احتمالی را برای نوزاد خود به حداقل برسانم.

همسرم نیز هر زمان که در فرایند درمان، سؤال یا نگرانی داشته باشد میتواند در طی جلسات درمانی با هر یک از گروههای های ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی روانی من گفتگو کند. بالاخره پس از ماه ها کاهش تدریجی مصرف دوز روزانه داروی زولپیدم و اصلاح سبک زندگی، سرانجام به کمترین مقدار مصرفم رسیدم و توانستم اینکار را انجام دهم. هر چند در روزهای نخستین ترک دارو نمیتوانستم عملکرد خوبی داشته باشم اما با ترک مصرف این دارو یک بارداری طبیعی را تجربه کردم. این تجربه توانست بدون اینکه بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد، من را از استرس شدید نجات دهد. هر کسی که به شما گفت مصرف بی رویه زولپیدم بی خطر هست، دروغ میگوید. تکرار میکنم آنها دروغ میگویند و من این وابستگی را تجربه کردم. بخصوص اینکه هیچ داده علمیِ واضح و روشنی برای گفته شان ندارند.

اعتیاد به ژولیپیدم

قرص زولپیدم چه مشکلاتی را تشدید میکند؟

قرص زولپیدم علاوه بر رفع کم خوابی، اثرات زیاد دیگری نیز دارد که ممکن است دلیل محبوبیتش نیز همین موضوع باشد. متأسفانه همچنین اثرات ناخواسته منفی نیز ایجاد میکند. پس چرا بسیاری از مصرف کنندگانِ قرص زولپیدم احساس میکنند با مصرف آن در طول شب بهتر میخوابند. تنها در آمریکا ده ها میلیون نفر هر شب برای استراحت، قرص زولپیدم مصرف میکنند. اما این قرص به اصطلاح خواب آور، باعث ایجاد خواب واقعی نمیشود. حتی حافظه را ضعیف و خطر مرگ را افزایش میدهد. با این حال همچنان این سوال در ذهن ما است که چرا افراد نمیتوانند از مصرف این قرص دست بکشند و از نظر جسمی یا رفتاری خود را معتاد به قرص خواب میدانند؟

پیشنهاد میکنیم بخوانید: تست آنلاین سلامت روان

تحقیقات عصب روانشناختی نشان داده که مصرف قرص زولپیدم به همراه الکل باعث افزایش مرگ و میر از طریق تصادفات، بیماریهای قلبی و اگر بتوان به داده های تحقیقات استناد کرد، عده ای میگویند که اگرچه مکانیسم آن نامشخص است اما سرطان را نیز افزایش میدهد. به لحاظ شناختی نیز حافظه، تمرکز، قوه شناخت و قضاوت تحت تاثیر قرار میگیرد. راه رفتن در خواب هم در بعضی افراد اتفاق میافتد که واقعاً عجیب است.

یک راننده کانادایی پس از تصادفی که باعث شد با چندین خودرو برخورد کند، دستگیر شد. او ادعا کرد که یک عدد قرص آمبین (زولپیدم) باعث تحریک او شد و باعث شد یک بطری ودکا را از یخچالش بیرون بیاورد و همه آن را بنوشد که در آخر نیز چنین غوغایی را بوجود آورد. یا در رابطه با مراجعی دیگر که مدتی زولپیدم مصرف میکرد. او نمیتوانست بفهمد چرا هنگامی که از خواب بیدار میشود، باقیمانده همبرگر لابلای دندان هایش وجود دارد در حالی که او یک گیاهخوار است. معلوم شد که او وعده ناهار همسرش را که در یخچال گذاشته بود و در حالی که خوابیده بود، خورده است.

قرص زولپیدم

مصرف قرص زولپیدم طبق دستور متخصص

انجمن FDA آمریکا بارها اعلام کرده که داروهای خواب حاوی زولپیدم بهترست با دوز پایین تری مصرف شود. اگر وابستگی به قرص زولپیدم ایجاد شود ترک آن کار سختی است. بعنوان یک روانشناس بیش از ربع قرن است که اینکار را انجام میدهم. یکی از سخت ترین کارهای من این بود که یک جوان 29 ساله را از اعتیاد به قرص زولپیدم خلاص کنم. این مراجع بالای ده سال بود که قرص زولپیدم مصرف میکرد. بیش از سه سال طول کشید تا کاملا درمان شود. البته لزومی ندارد شما هم دقیقا سه سال برای درمان وقت بگذارید. با توجه به شرایط منحصر به فرد هر مراجع، طول دوره درمان متغیر خواهد بود. حتی میتوانید خودتان نیز این وابستگی به قرص را از بین ببرید.

متخصصان هم کمک زیادی به شما می کنند. یک راه ساده اش اینست که قرص زولپیدم را طبق دستور روانپزشک با کمترین دوز تجویز شده مصرف کنید. اگر 10 میلی گرم زولپیدم مصرف میکردید، آنرا به 5 میلی گرم برسانید. یا اگر هر شب 10 میلی گرم مصرف میکنید، این میزان دوز «طبیعی» را طی شش روز در هفته مصرف کنید. در روز هفتم 5 میلی گرم یعنی نصف دوز معمول قرص را مصرف کنید. در هفته بعد دو روز از هفته را که دوز مصرفی به 5 میلی گرم کاهش پیدا کرده، در نظر بگیرید. هفته سوم میزان آن را در طی سه روز 5 میلی گرم کاهش دهید و دوباره این فرایند را تکرار کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: یک دارو برای حل همه مشکلات

بسته به احساسی که دارید، میتوانید این فرآیند را تسریع یا کاهش دهید. میتوانید دوزها را به نصف یا یک چهارم قرص برش دهید. دوزهای مصرفی را بعد از یک هفته سخت، دوباره تکرار کنید. اما مهم اینست که مسیرتان را ادامه دهید. ممکن است تا آخرِ فرایند با چالشهای زیادی روبرو شوید. زیرا ترک کامل قرصها اغلب سخت ترین قسمت ماجرا است. با این حال مزایای آنرا نیز در نظر بگیرید. پول کمتر، نسخه های کمتر روانپزشک و در نهایت نیز کمتر احساس اعتیاد و درماندگی دارید. در آخر هم خواب طبیعی و طبیعی تر را تجربه میکنید. همچنین از بدن خود به شکلی که آفریده شده است بهره مند میشوید.

مشکلات خواب و اعتیاد به قرص

جایگزین های قرص زولپیدم چیست؟

نتایج متعدد از مطالعات روانشناختی نشان میدهد رفتارهای ساده قبل خواب مانند نخ دندان کشیدن و مسواک زدن و کم کردن نور چراغها، ورزش به موقع، تکنیکهای شناختی - رفتاری و ریلکسیشن - آرامش کمک میکند تا افراد یک خواب نرمال را تجربه کنند. بسیاری از مردم قرص زولپیدم را بطور غیرقانونی و اغلب بصورت غیرهوشمندانه مصرف میکنند. آنها نمیدانند مصرف بیش از حد با مغز و بدنشان چه می کند. قابل درک است که در جامعه ای زندگی میکنید که «هر لحظه آن اهمیت دارد» و شغل ها استرس زیادی ایجاد میکنند و از طرفی شغل مناسب به سختی یافت میشود.

همینطور به نظر میرسد که مشکلات نیز در حال افزایش است. با این حال بسیاری از راه های مؤثر غیردارویی برای کمک به خواب افراد وجود دارد که همه چیز را درست میکند. لذا اگر درمان وابستگی به قرص زولپیدم یا بی خوابی یا اختلال خواب دیگری را در نظر گرفته اید، اکنون با خواندن این مقاله زمان خوبی برای بررسی مشکلتان است. خواب بهتر تقریباً به همه چیز کمک میکند. اما مثل همیشه تاکید میکنم لطفاً قبل از شروع یا توقف هر دارویی با روانپزشک خود مشورت کنید.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ