22006198 021

افزایش تمرکز و دقت کودکان به روش ژاپنی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(28 رای)
افزایش تمرکز و دقت کودکان به روش ژاپنی

8 راهکار پیشنهادی کمک به افزایش تمرکز و دقت کودکان به روش ژاپنی را در این مقاله بخوانید. تمرکز را مثل ماهیچه تصور کنید پس توجه و تمرکز هم مانند ماهیچه می تواند با تمرین قوی تر و بهتر عمل کند. اما این کار نیاز به فعالیت و تمرینات مداوم و پشت کار فراوان دارد. به غیر از 8 راهکاری که به شما در جهت بهبود و افزایش توجه و تمرکز در کودکان می گوییم شما می توانید از دستگاه نوروفیدبک بدون داشتن هیچ عوارض جانبی نیز استفاده کنید.

افزایش تمرکز و دقت کودکان

افزایش تمرکز و دقت کودکان به روش ژاپنی (8راهکار)

1. ساعتی را برای تمرکز کودکتان روی تکالیف خاص اختصاص دهید

کودکان بین سنین 4 تا 5 سالگی می توانند بین 5 تا 20 دقیقه تمرکز کنند. 5 دقیقه برای تکالیف جدید و چالش بر انگیز و 20 دقیقه برای فعالیت ها و تکالیف لذت بخش. بنابراین سعی کنید در طول روز، بازی هایی را انتخاب کنید که حداقل 5 دقیقه و حداکثر 20 دقیقه ای کودکتان را درگیر کند.

2. سعی کنید همیشه فقط یک تکلیف را انتخاب کنید

بزرگسالان می توانند به راحتی روی چند تکلیف بطور همزمان تمرکز کنند اما تحقیقات نشان داده چند تکلیفی، تمرکز و توجه را کاهش داده و عملکرد کودک را مختل میکند.

بدین منظور همواره یک تکلیف را انتخاب کنید و وقتی مشغول یک فعالیت با کودکتان می شوید وعده یک تکلیف دیگر را ندهید تا تمرکزش بر هم نریزد؛ مثلا وقتی پازل بازی میکنید این را بازی کنیم تا بعدش بروریم طناب بازی یا بعد پازل، می برمت پارک در عوض بگویید: «الان وقت بازی با پازل است. کدام پازل را با هم بازی کنیم».

3. اختصاص فضای مناسب برای انجام تکلیف خانگی

سعی کنید عوامل مزاحم در تمرکز را کاهش دهید، مثلا او را در اتاقی قرار دهید که میز و صندلی و چراغ مطالعه دارد و همچنین تلویزیون و موبایل و رادیوروشن نیست.

4. تنفس و استراحت های برنامه ریزی شده

هر از چندگاهی کودک پس از تکلیف از جایش بلند شده، حرکت کند، ورزش کند، تغذیه ای بخورد و یا با کودکان بزرگتر یا دوستشان تلفنی صحبت کرده یا پیام دهد.

5. تنفس شکمی را با هم تمرین کنید

تنفس شکمی یا دیافراگی سرعت ضربان قلب ما را کاهش داده و ذهن را برای تمرکز شفاف می سازد. به او کمک کنید تا تنفس های عمیقی از ناحیه شکم داشته باشد؛ این تن آرام، به کاهش اضطراب او کمک زیادی می کند.

6. تکالیف را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید

اگر می بینید تکلیف برایش سخت است سعی کنید آن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید. برای این کار بهتر است از شمردن استفاده کنید؛ مثلا به کودک بگویید الان برای بستن کفشت تا 50 فرصت داری. 10 تای اول برای رد کردن بند کفش از داخل سوراخ های کفش است، 20 تای بعد برای مرتب کردن بندها و 20 تا هم فرصت برای بستن گره داری.

7. تماس چشمی برقرار کنید

همراه با نگه داشتنتوجه فرزندان خود، توجه خود را نیز حفظ کنید مستقیماً در مقابل کودک بایستید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید این ارتباط چشمی را در طول مکالمات با او حفظ کنید کودکانی که توجه کندی دارند ابتدا از تماس چشمی دوری می کنند اما با تمرین بیشتر در این زمینه رشد می کنند برای اینکه توجه کودکتان بین چند عمل تقسیم نشود کمک کنید همه کارهایی را که در آن فعالیت دارد متوقف کند و تمام توجه خود را به همان یک عمل معطوف کند.

8. بازی هایی که جلب توجه می کنند انجام دهید

همه کودکان هنگام انجام یک فعالیت جالب و سرگرم کننده بهترین یادگیری را خواهند داشت. به طور مرتب بازی هایی را با کودکتان انجام دهید که پیروزی در بازی به توجه و مهارت خوب گوش دادن نیاز دارد. برخی از این موارد را می توانید امتحان کنید:

  • صندلی موسیقی: این بازی کلاسیک اصلی برای گوش دادن و توجه است.
  • مسابقه حواس پرتی: در این بازی سرگرم کننده خانوادگی، یک نفر بر انجام یک کار تمرکز می کند، در حالی که شخصی که نقش حواس پرت کن را بازی می کند همه کاری را انجام می دهد که بتواند فکر طرف مقابل را منحرف و مختل کند. برای پیروزی، یک بازیکن باید یک حواس پرت کن خوب باشد و همچنین سخت تلاش کند تا طرف دیگر نتواند حواسش را پرت کند!
  • رادار تمرکز: شخص در نقش اپراتور رادار مجبور است روی شخصی که در حال صحبت است زوم کند و تمرکز رادار را حفظ کند تا اینکه فرد صحبت خود را تمام کند. یک کار خوب توسط اپراتور رادار با تحسین و جایزه پاداش داده می شود.
  • !Zap: وقتی چیزی حواس کودک را پرت میکند مثل وسیله بازی در آن طرف اتاق، کودک انگشت خود را مانند اسلحه به سمت آن نشانه می رود و می گوید: «زپ!» تخیل او حواس پرتی را دور می کند.

به طور کلی هر چه شما در طول روز با کودکتان بیشتر بازی و تمرین و تمرکز داشته باشید، در انجام تکالیفش موفق تر خواهد بود.

تشویق و توجه در رشد تمرکز در کودکان

هر انسانی ذاتاً نیازمند توجه و تشویق است، بنابراین توجه مثبت و تشویق باعث میشود میل و علاقه فردی در هر زمینه ایی رشد پیدا کند و مخصوصاً کودکان در هدف گذاری های خود و انجام مسئولیت های خود با تمرکز و توجه بیشتری عمل خواهند کرد.

لازم است بدانیم کودکانی که والدین بی توجه دارند بیشتر انرژی خود را صرف گرفتن توجه والدین به خود میکنند و بنابراین توجهشان به دیگر امور اطراف خود کم خواهد شد و بنابراین به دلیل رشد پیدا کردن این منطق در ذهنشان که برای انجام هر رفتاری نیازمند صرف انرژی بالایی دارند که بتوانند والد خود را متوجه به خود کنند، بنابراین کلیه تمرکز خود را از کار مورد علاقه سلب میکنند و به والدین بی توجه خود متمرکز میشوند.

به طور مثال کودکانی که برای هر سوالی و یا هر نکته باید بارها و بارها والد خود را با صدای بلند صدا کنند و یا گریه کنند تا دیده شوند و به آنها به میزانی توجه شود نمیتوانند در دیگر امور دلخواه خود با تمرکز و توجه بالا رفتار کنند.

افزایش تمرکز کودکان

استراحت و تغذیه مناسب در کودکان

از آنجایی که واضحاً هر فرد بزرگسالی با گرسنگی و یا خواب آلودگی نمیتواند تمرکز لازم وکافی برای انجام هیچ کاری را داشته باشد لازم است بدانیم کودکان نیز به همان میزان و قطعاً در مواردی بیشاز بزرگسالان نیازمند داشتن خواب کافی و همچنین تغذیه مناسب هستند که بتوانند تمرکز لازم خود را به دست بیاورند.

اگر کودک نتواند در طول شبانه روز به میزان مناسب بخوابد و یا تغذیه ایی سالم داشته باشد. قطعاً بیشتر وقت خود را صرف رفع گرسنگی و همچنین داشتن خواب کافی میکند، دیر خوابیدن در کودکان و همچنین نداشتن تغذیه مناسب باعث میشود کودک در هیچ زمینه ایی تمرکز نداشته باشد و رشدی در رفتارهای او ملاحظه نمیشود.

توجه و افزایش دقت نیاز به تمرین هایی دارد که حتما باید زیر نظر یک متخصص روانشناسی انجام شود. مثلاً دوران مدرسه فرصت خوبی برای افزایش تمرک کودکان با تمرینات متخصص روانشناسی کودک مکث به شیوه ژاپنی است. زیرا در این مقطع از کودکان خواسته می شود تا مدت طولانی تری بر روی یک تکلیف تمرکز کنند و هر چه کودکان بزرگتر می شوند، افزایش تمرکزشان بهتر می شود.

اغلب کودکان، بر روی تکالیفی که خودشان علاقمندند، تمرکز بالایی دارند و ساعت ها مشغول یک تکلیف می شوند و معمولا فعالیت هایی که دوست ندارند را کنار می گذارند. اما باید گفت که کودکان باید بتوانند بر روی همه تکالیف تمرکز کنند. زیرا این نوع از تمرکز منجر به یادگیری می شود و به تقویت اعتماد به نفس کودک کمک می کند. افزایش تمرکز و دقت کودکان به روش ژاپنی با 8 راهکار را در پارگراف بعدی مطالعه نمایید. لطفا اینجا مکث بفرمایید. مرکز مشاوره اینجا مکث در زمینه سنجش و افزایش توجه و تمرکز با داشتن ابزارها و متخصص کودک آماده دادن خدمات مختلف میباشد. ما همیشه فرصت برای رشد تمرکز کودکمان نداریم.

چرا تمرکز برای رشد کودک مهم است؟

تمرینات تمرکز در تنظیمات مونته سوری نواحی مختلف مغز مسئول توجه و حافظه را تحریک می کند. همانطور که کودکان خود را در فعالیت هایی غوطه ور می کنند که علاقه آنها را جلب می کند، ارتباطات عصبی خود را تقویت می کنند که منجر به بهبود توانایی های شناختی، مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی می شود.

آیا می توانید دامنه توجه کودک را افزایش دهید؟

راه هایی برای افزایش دامنه توجه کودک وجود دارد. شما می توانید این کار را با اختصاص دوره های زمانی خاص به فرزندان خود انجام دهید تا روی کارهای مختلف مانند املا یا نقاشی کار کنند. به این ترتیب آنها می دانند که در آن دوره زمانی از آنها چه انتظاری می رود. کودکان تمایل دارند از طریق بازی چیزهای زیادی یاد بگیرند. درگیر کردن آنها با بازی های تمرکز سرگرم کننده واقعا می تواند به افزایش دامنه توجه آنها کمک کند. البته به غیر از توجه و تمرکز بر استعداد و علاقه کودک هم بسیار مهم است.

آیا می توان تمرکز و تمرکز را بهبود بخشید؟

افراد ممکن است بتوانند با رسیدگی به هر علت بالقوه، مانند کمبود خواب یا تغذیه نامناسب، تمرکز را بهبود بخشند. اهمیت ورزش قبل از بارداری برای مادر، منظم بودن کودک، رعایت بهداشت خواب خوب، تغذیه سالم و استفاده از ابزارهای بهره وری همگی ممکن است به تقویت تمرکز کمک کنند.

چه ویتامین هایی به تمرکز کودکان کمک می کنند؟

ویتامین B6 و رزماری می تواند به رشد شناختی کودکان کمک کند و تمرکز و وضوح ذهنی را افزایش دهد. مکمل شناختی ما حاوی روی، منیزیم و فسفاتیدیل سرین است که همگی برای عملکرد سالم مغز ضروری هستند و می توانند به حمایت از عملکرد شناختی و تمرکز در کودکان کمک کنند.

منبع: additudemag.com

نظرات کاربران:
نیوشا
پاسخ به این نظر
1399/1/8

سلام و عرض احترام سوالی داشتم من پسرم 13 سالشه و تو درساش به مشکل خورده معلماش میگن که توجه تمرکز نداره ولی هوشش خوبه خواستم بدونم که ایا میشه سنجش کرد؟ البته من بچه دوستم اورده بودنشون پیش شما برای نوروفیدبک و الان خیلی بهتر شده برای همین تصمیم گرفتم که زنگ بزنم ولی انگار عید هست و تعطیل هستین ایشالا بعد از عید چه جوری میتونم وقت بگیرم؟! ممنون میشم راهنمایی کنین وقت انلاین هم از تو سایت گرفتم

0 1
سینا
پاسخ به این نظر
1397/7/10

بسیار عالی

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ