22006198 021

اهمیت تغذیه مناسب در کودکان پیش از دبستان

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(9 رای)
اهمیت تغذیه مناسب در کودکان پیش از دبستان

اهمیت تغذیه مناسب در کودکان پیش از دبستان بیش از آن چیزی است که تصور کنید. کودکان در سالهای اولیه زندگی، در مراحل عمده رشد قرار دارند و تغذیه صحیح آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا توجه به اصول تغذیه کودکان از سوی والدین امری لازم و ضروری است. مواد غذایی موجود در برنامه غذایی کودکان باید به گونه ای باشد که به تمام نیازهای رشدی کودک پاسخ بدهد.

عادات غذایی در کودکان پیش دبستان

غذای سالم اهمیت فراوانی در سلامت کودک دارد و از آنجایی که عادات غذایی از کودکی شکل می گیرد. بنابراین خانواده و بخصوص مادران در ایجاد رفتارهای صحیح غذایی در سال های قبل از مدرسه، نقشی اساسی دارند. لازم به ذکر است که تحقیقات مختلف نشان داده اند، بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، چربی خون و دیابت، به خاطر تغذیه و عادات غذایی نامناسب دوران کودکی است.

تحقیقات دکتر کریستا کازا در مورد اهمیت تغذیه و غذای مناسب برای کودکان

مطالعات مختلف نشان داده است سوءتغذیه و مشکلات تغذیه در کودکی منجر به بروز بیماری های مختلفی در نوجوانی و بزرگسالی می شود. در مطالعه ای پژوهشگران اوکراینی دریافتند سوءتغذیه در دوران بارداری و در دوران کودکی احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را در بزرگسالی افزایش می دهد. همچنین یکی از متخصصان تغذیه، دکتر کریستا کازا اعتقاد دارد تغذیه مناسب کودکان قبل از ورود به مدرسه با سلامت جسمی و ذهنی آنان در دوران مدرسه ارتباط دارد. در حقیقت عادات غذایی صحیح در دوران پیش از دبستان و ادامه آن در دوران مدرسه منجر به موفقیت تحصیلی کودکان خواهد شد.

به توصیه این متخصص و محقق بهتر است بچه ها روز را با انواع میوه ها، پروتئین ها و غلات سبوس دار آغاز کنند. او تأکید دارد داشتن یک صبحانه متعادل به سطح سوخت و ساز مناسب بدن کودکان کمک کرده و انرژی لازم را تا زمان ناهار برای آنان تأمین می کند. بنابراین خوردن صبحانه به عنوان یک وعده اصلی غذایی برای کودکان اهمیت زیادی دارد و نباید نادیده گرفته شود. چرا که به رشد بهتر مغزی و ذهنی کودکان کمک می کند. همچنین پژوهشگران بهترین نوشیدنی برای کودکان را ابتدا آب و سپس انواع آب میوه های طبیعی می دانند.

اهمیت تغذیه مناسب در کودکان

غذای مناسب برای کودکان از نظر مرکز مشاوره اینجا مکث

در مطالعاتی دیگر محققان دریافتند که یک برنامه غذایی مناسب و صحیح منجر به کاهش قابل توجهی در مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم مانند: تنقلات (چیپس و پفک)، بستنی، بیسکویت، شیرینی، نوشابهمی شود و اثرات قابل توجهی در کاهش وزن و سلامت در کودکان مبتلا به چاقی دارد. محققان معتقدند ادامه و اجرای این پروژه نقشی مهم در کمک به توسعه برنامه های غذایی صحیح و ترویج تغذیه سالم در خانواده ها و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان دارد. آنها می گویند در دراز مدت، نتایج این پژوهش می تواند به بهبود سلامت عمومی و کاهش نابرابری های بهداشتی و غذایی کمک کند.

برنامه غذایی کودکان

  • لازم است از همه گروه های مواد غذایی لازم در برنامه تغذیه کودکان استفاده کنید.
  • میوه ها و سبزیجات تازه را به طورروزانه در رژیم غذایی کودکان بگنجانید. توصیه می شود میوه ها و سبزیجات به صورت تازه تهیه شده و خوب شسته و ضد عفونی گردند. همچنین بهتر است برای ترغیب و تحریک کودکان به غذا خوردن از میوه ها و سبزیجات با رنگ های متنوع استفاده شود و حتی بهتر است میوه ها و سبزیجات به صورت اشکال مورد علاقه کودکان تزئین شوند تا کودکان را به غذا خوردن برانگیزند.
  • از غلات و حبوبات مانند انواع نان، برنج، ماکارونی، عدس، لوبیابه میزان لازم و به صورت روزانه در برنامه غذایی کودکان استفاده کنید.

تغذیه مناسب کودکان پیش از دبستان

  • لبنیات به ویژه شیر و ماست را به صورت روزانه در برنامه غذایی کودکان بگنجانید. توصیه می شود شیر حتماً در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود. در اینجا مشکلی که اغلب وجود دارد، عدم تمایل کودکان به خوردن شیر است که برای حل این مشکل میتوان شیر را با موادی چون عسل، خرما، انواع میوه هامزه دار کرد.
  • از پروتئین ها و گوشت ها شامل گوشت قرمز، گوشت سفید و به ویژه ماهی در برنامه غذایی کودک بهره ببرید. لازم است حداقل هفته ای 2 یا 3 بار از گوشت ها در برنامه غذایی کودک استفاده شود.
  • چربیها را به طور روزانه و به میزان لازم در برنامه غذایی کودکان قرار دهید. لازم به ذکر است که کودکان با توجه به رشد بدنی و سطح فعالیت های فیزیکی شان، نسبت به بزرگسالان به مقادیر بیشتری چربی نیاز دارند.
  • آب کافی و آب میوه ها را در رژیم غذایی کودکان فراموش نکنید. توصیه می شود که هرگز از نوشابه های گازدار در برنامه غذایی کودکان استفاده نشود.
  • همچنین از میان وعده های مناسب مانند انواع مغزها، میوه ها. در برنامه غذایی کودکان استفاده کنید.
  • تنقلات زیان آوری مانند چیبس، پفک. را حذف و این مواد با مواد غذایی مناسب و مفید جایگزین کنید.
  • با توجه به حساسیت سیستم گوارشی کودکان حدالامکان از غذاهای مانده استفاده نکنید. توصیه می شود غذاها را به صورت تازه و روزانه و به میزان لازم تهیه کنید تا مجبور به استفاده مجدد نشوید.
  • از ادویه جات و مواد غذایی محرک مانند فلفل در برنامه غذایی کودکان استفاده نکنید.
  • اصول و آداب درست غذا خوردن مانند چگونگی استفاده از قاشق و چنگال را به کودکان آموزش دهید.
  • کودکان را را برای رعایت اصول بهداشتی آموزش دهید، اصولی مانند شستن دستها قبل از غذا خوردن، عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران در هنگام غذا خوردن مانند قاشق، لیوان، نشسته بودن کودکان در هنگام غذا خوردن.
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ