22006198 021

تاثیر ارتباط مثبت در خانواده بر پرورش ذهن کودک

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(5 رای)
تاثیر ارتباط مثبت در خانواده بر پرورش ذهن کودک

شاید با کودکان تیزهوشی که در محیط غیرمناسب رشد کرده اند روبرو شده باشید و برعکس کودکانی را دیده باشید که دارای هوشبهر معمولی هستند ولی با حمایت خانواده به مدارج بالای علمی رسیده اند. این نشان دهنده اهمیت محیط خانواده در پرورش ذهن کودکان است که به بررسی این اهمیت و راهکارهای آن می پردازیم.

خانواده اولین نهادی است که کودک در آن قرار می گیرد. در واقع از شروع بارداری نوع مراقبت از جنین در پرورش ذهن او موثر است. بعد از تولد هم شیوه نگهداری مناسب و توجه به ویژگی های سنی کودک و پرورش توانایی ها و کمک به کمرنگ شدن و از بین بردن ناتوانایی ها از اهمیت خاصی برخوردار است. کودکان 5 تا 7 سال به طور کامل با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کنند و کوچکترین رفتارهای پدر و مادر و خواهر و برادرها را زیر نظر دارند و عکس العمل نشان می دهند. ممکن است رفتارها را تقلید کنند یا برعکس آن را انجام دهند. آنچه که در این بحث اهمیت دارد این است که انجام چه نوع رفتارها و رعایت چه اصولی در خانواده می تواند باعث پرورش ذهن کودک گردد.

نکات کاربردی برای پرورش ذهن کودک در خانواده را می توان در مطالب زیر خلاصه کرد:

توجه به تفاوت های فردی

هر کودک موجود بی نظیری است و خصوصیات منحصر به فرد و حیرت آور زیادی دارد. وقتی که به خصوصیات او توجه و اشاره می کنید دلگرم می شود و این دلگرمی باعث می شود خودش را بیشتر دوست داشته باشد و اعتماد به نفس او بیشتر شود. به این ترتیب ذهنی آزاد و رها خواهد داشت و از خلاقیت و توانایی ذهنی مناسبی برخوردار خواهد شد.

خانواده و پرورش ذهن کودک

محبت کلامی و عملی موجب پرورش ذهن می شود

کودک نیاز دارد که از پذیرش بی قید و شرط و علاقه والدین به خود اطمینان حاصل کند و شیوه درک او از محبت با بزرگسالان متفاوت است. ممکن است نمادها را درک نکند و از استدلال قوی برخوردار نباشد. مثلاً او متوجه نمی شود که غذا پختن مادر نشانه محبت و توجه مادر به تغذیه اوست. بلکه نیاز دارد که جملات محبت آمیز را مستقیماً از دهان مادر بشنود تا علاقه او را به خود درک کند.

مزایای ارتباط مثبت بین خانواده و فرزندان

  • ادراک مثبت والدین: هیچ چیز به اندازه وقتی که یک والد احساس می کند که فرزندش توانا و با تجربه است احساس آرامش به او نمی دهد. تماس گرفتن و تلاش برای برقراری ارتباط بیشتر به سطح بالاتری از رابطه کمک می کند.
  • ایجاد روابط: تحقیقات نشان می دهد که نحوه ارتباط افراد نقش مهمی در طول عمر روابط دارد. ارتباط پایدار، کنترل شده و موثر باعث ایجاد روابط بلندمدت می شود که همیشه برای هر جامعه ای یک امتیاز محسوب می شود.

برنامه طرح و هدف مشخص برای مدیریت خانواده

انتخاب سبک فرزندپروری تاثیر مستقیمی بر پرورش ذهن کودک دارد. والدین سلطه گر یا بی تفاوت نمی توانند شرایط مناسبی برای پرورش کودکان فراهم کنند ولی والدین مقتدر و مسلط فضای بهتری در اختیار کودکان برای پرورش ذهن قرار می دهند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: کنترل گری والدین، راهکاری نامناسب برای فرزندان

شناخت توانایی ها و علایق کودکان

کودکان از لحاظ رشد بدنی، علایق و آمادگی رشد روانی، قدرت خواندن و نوشتن و بهره هوشی با هم متفاوت هستند. معمولاً در بعضی زمینه ها دارای علاقه و استعداد بیشتری هستند. والدین باید میزان و حدود استعداد فرزندان خویش را بدانند تا بتوانند توقع خویش را بر آن اساس قرار دهند. آنها با شناخت علایق و رغبت های فرزندان می توانند برای سرمایه گذاری و تشویق لازم در راستای شکوفایی و بروز استعدادها برنامه ریزی کنند. برای اطلاع از میزان استعداد و نوع علاقه فرزندان ساده ترین راه مراجعه به مربی و معلم است. با انجام آزمون های هوشی توسط متخصص میتوان ارزیابی دقیقی از مهارت ها و توانایی های شناختی فرزندانتان به دست آورد.

ارتباط مستقیم خانواده بر پرورش ذهن کودک

فراگیری مهارت های لازم برای راهنمایی فرزندان

فراهم آوردن برنامه های آموزشی و کمک به ارتقا برخی ابعاد مهارت های هوشی فرزندان و توانایی ذهنی آن ها نیاز به مهارت والدین در راهنمایی آنها دارد. شناخت فعالیت هایی که باعث افزایش تحریک ذهنی می شوند و ورزش های مغزی که سبب شکل گیری ارتباطات جدید میان سلول های مغزی می شوند باید توسط والدین شناسایی شوند. نیاز است که والدین مراقب باشند که فرزندان از این فعالیت های ذهنی نترسند، پا پس نکشند و از انجام آن ها لذت ببرند. در عین حال انتظارات غیر معقول از آنها نداشته باشند. چرا که فشار آوردن به کودکان باعث ناکامی و سرخوردگی می شود. راهنمایی مداوم و موثر والدین در پرورش ذهن کودک نقش عمده دارد.

فرزندانتان را به سمت مکالمات درونی تقویت کننده هدایت کنید

گفتگوی درونی افراد می تواند در بر دارنده پیام های مثبت یا منفی با محتوای قضاوت ارزیابی و تحسین خوش بینی یا بدبینی باشد. اگر کودکان افکاری داشته باشند که سبب تضعیف خودپنداره آن ها شود گرفتار شک و تردید نسبت به خودشان می شوند. اگر فکر کنند که نمی توانند در امتحان نتیجه خوبی به دست آورند، ممکن است گفتگوهای درونی آن ها منفی شود. یا اینکه ممکن است فکر کنند هوش پایین تری از همکلاسی های خود دارند. والدین می توانند با صحبت کردن از درونیات کودک مطلع شوند و افکار او را به سمت مثبت سوق دهند.

ایجاد تجارب مثبت به کودکان کمک می کند تا تمامی امکاناتی را که برای آن ها وجود دارد ببینند. آن ها وقتی که موفقیت خود را می بینند، تمایل به انجام کارهایی پیدا می کنند که تا پیش از آن جرات و اعتماد به نفس انجام آن ها را نداشته اند. احساس تسلط و توانمندی تجربه بسیار نیرو بخشی برای آنان است.

تعامل کلامی بین اعضای خانواده را افزایش دهید

صحبت کردن با فرزندان باعث می شود که آن ها راحت تر بتوانند مسایل و مشکلات خود را با والدین در میان بگذارند. در ضمن گفتگو باعث فعالیت ذهن می شود. در کنار گفتگو درباره مسایل روزمره در رابطه با وقایع و اخبار فرهنگی و اجتماعی نیز با کودکان صحبت کنید و به آن ها اطلاعات دهید. مشغول کردن ذهن آن ها و صحبت و سوال درباره آن ها باعث پرورش ذهن می شود.

پرورش ذهن کودک

برای تغذیه مناسب فرزندانتان برنامه ریزی کنید

تغذیه از مسایل مهمی است که بر پرورش جسم و ذهن کودک تاثیر دارد. بنا به سن کودک برای تغذیه مناسب او برنامه ریزی کنید و سعی کنید وعده های غذایی حذف نشوند. خصوصا صبحانه که بر یادگیری کودک در مدرسه تاثیر مستقیم دارد. خانواده بستر مناسبی برای پرورش ذهن کودک است و با فراهم آوردن محیطی سالم، آرام و امن می توان فضای مناسب برای رشد توانایی ها ذهنی کودک را فراهم کرد.

نظرات کاربران:
افشین
پاسخ به این نظر
1399/7/26

دخترم از ۱.۵ سالگی علاقه به نقاشی و کتاب خانی دات که متاسفانه همسرم هیچ حوصله بخرج نداد. الن ۳ ساله س، و متاسفانه نه از نقاشی خبریه نه از کتاب، مگر هرزگاهی عمه هاش مشغولش کنن! برعکس در فکر اینه که پارچه بگیره برا بچه لباس بدوزه. بنظرم همسرم علاقه به بچه نداره که حوصله پرورش هم نداره! گیر کردم!

1 0
الناز
پاسخ به این نظر
1399/7/11

چرا بعضی اولیا تمام توجه شونو متمرکز کردن روی کشف رشد خلاقانه کودکشون! اینهمه فشار به روی ذهن کودک لازمه! اگر غیر این باشه یعنی مادر کم گذاشته؟ بچه من باید بهتری باشه؟ آیا مادر همین سختگیری و روی خود پیاده کنن ، حال خوبی رو تجربه میکنی؟!

3 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ