22006198 021

تاثیر رسانه ها بر ملاک های زیبایی دختران

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
تاثیر رسانه ها بر ملاک های زیبایی دختران

والدین! لحظه ای صبر کنید و به رسانه هایی که در خانه تان است فکر کنید. چه مجله هایی در دسترس اند؟ اگر دخترتان مجله ای را می خواند، چه مقاله ای در آن نوشته شده است؟ چه برنامه تلویزیونی را در خانه تماشا می کند؟ چه فیلم هایی را می بیند؟ زمانی که در اینترنت گشت و گذار می کند به چه سایت هایی سر می زند؟ و در کل چه پیام هایی از این رسانه ها در مورد زیبایی دریافت می کند؟

به شما می گویم این پیام چیست؛ رسانه های دسته جمعی از سنین بسیار پایین به دختر شما می گویند که باید وقت، انرژی و پول خود را برای دستیابی به تصویری ذهنی که زیبایی، لاغری و دست نیافتنی هستند صرف کند، تصاویری که توسط مجله ها، تلویزیون، فیلم ها و صنعت مد به او ارائه می شود مثل تصویر فراموش نشدنی مدل های شرکت داو.

تاثیر رسانه ها بر دختران

دختر شما در معرض فشارهایی برای زیبا بودن است که هر روزه ذهن او را بمباران می کند. اگر دختران به این پیام ها گوش کنند دو راه در پیش دارند؛ اول باید خودم را به این شکل در بیاورم و اگر این کار را بکنم خوشحال تر خواهم بود و دوم هر کسی اگر محصولات درست زیبایی بخرد و یا تلاش کند می تواند به این تصویر برسد.

تاثیر رسانه ها بر دختران

نه تنها بسیاری از دختران شروع به تمرکز بر این موضوع می کنند که به آن بدن ایده آل دست پیدا کنند، همچنین آنها به این باور می رسند که چیزی در بدن آنها اشتباه است که به آن تصویر نمی رسند و در نتیجه تصور بدنی منفی نسبت به اندام خود پیدا می کنند. این یک ارتباط مشخص است چرا که ما می دانیم تصور بدنی منفی به گروهی از مشکلات مثل عزت نفس پایین، افسردگی، رژیم های طاقت فرسا و اختلالات خوردن مربوط می شود.

پژوهشی جالب پیرامون رابطه تلویزیون و رفتار توسط آن.بکر انجام شده است

پژوهشگران تصویر بدنی و رفتارهای مربوط به کاهش وزن را در دختران آزمایش می کردند و این دو شاخص را مجدداً سه سال بعد اندازه می گرفتند. اگرچه این پژوهش کوچک بود اما نشان داد دخترانی که در خانه تلوزیون نگاه میکردند، سه برابر بیشتر از سایرین در معرض رفتارهای ناسالم کاهش وزن مثل رژیم های طاقت فرسا، تمرینات بدنی سنگین، غذا نخوردن و یا برگرداندن غذا بودند.

این دختران گزارش دادند که مستقیماً تحت تاثیر شخصیت هایی که در تلویزیون دیده بودند قرار داشته و تمایل دارند که شبیه به آنها بشوند. این نارضایتی، آنها را به سمت رفتارهای ناسالم کاهش وزن هدایت می کرد که برای دخترانی در سنین نوجوانی نامناسب است. پژوهش های اخیر نشان می دهد که چطور تماشای موزیک ویدیوها این تاثیر را بیشتر می کند.

رابطه بین تصویر بدنی و دیدن رسانه ها معمولاً توسط مجله های زنان ارائه می شود

بسیاری از پژوهش ها ثابت کردند که رابطه ای مستقیم بین زمان صرف شده برای خواندن این مجلات که حاوی تصاویر غیراخلاقی، ایده آل و زیباست با نگرش منفی نسبت به خود وجود دارد. تاثیری مشابه نیز زمانی که صرف رسانه هایی مثل اینترنت می شود وجود دارد. به نظر می رسد دختران زمان زیادی را برای دیدن این تصاویر و مقایسه خود با آنها صرف می کنند و اینکه چقدر به این تصاویر نزدیک هستند در آنها عقده هایی را پیرامون ظاهر خودشان ایجاد می کند.

دلیل مشخص است؛ والدین باید نسبت به این رابطه مستقیم میان تماشای رسانه ها و تصویر بدنی منفی آگاهی داشته باشند تا بتوانند تصمیم بگیرند چطور رسانه ای را در اختیار دخترشان قرار دهند. در اینجا چند راه کاهش تاثیر رسانه بر تصویر مثبت بدنی ارائه شده است.

سه راه عملی که تاثیر مخرب رسانه بر ذهن دختر شما را کم می کند

نظارت بر مجله ها

اگر مجله ای راجع به مد در خانه تان دارید، مطمئن شوید برای این برهه از زندگی شما و رشد سالم دختر شما بهتر است از آنها صرف نظر کنید. اگرچه در اینجا ظاهراً فقط مجله های مد مقصرند اما تحقیقات نشان داده مجله های سلامتی و زیبایی اندام نیز می تواند برای تصویر بدنی دختر شما مضر باشد. دخترانی که این مجلات را می خوانند بیشتر در معرض رفتارهایی مثل رژیم ناسالم هستند.

تلویزیون را از اتاق او بیرون ببرید

پژوهش ها می گوید دخترانی که محدودیتی برای دسترسی به تلویزیون ندارند، بیشتر خود را با تصاویر غیراخلاقی، لاغر و زیبا سازگار می کنند و همچنین زودتر فعالیت های جنسیشان را آغاز می کنند و بیشتر در معرض تجربیاتی مثل الکل و مواد مخدر در سنین پایین قرار میگیرند.

بر استفاده از اینترنت نظارت داشته باشید

تاثیر رسانه ها بر زیبایی دختران

درست است که بسیاری از ما از خطرانی که اینترنت می تواند برای فرزندمان داشته باشد آگاهیم، اما شاید ندانیم که این سایت ها چطور تصویر بدنی منفی و اختلالات خوردن را به ارمغان می آورد. شما می توانید برای میزان استفاده از اینترنت در طول روز محدودیت هایی ایجاد کنید. به همان مقدار که دختر شما در دنیای دیجیتال سیر می کند به همان اندازه هم در حال مقایسه خود با تصاویر آرمانی موجود در اینترنت است که با توجه به یافته های بالا، نتیجه ای جز تصویر بدنی منفی در پی ندارد.

حال که از تاثیر رسانه بر ذهن دختران جوان و نوجوان گفتیم اشاره به یک نکته نیز حائز اهمیت است؛ ممکن است اکنون در ذهن شما نیز به طور ناخودآگاه توسط رسانه و بقیه عوامل فرهنگی و اجتماعی باور های اشتباهی شکل گرفته باشد، باید دانست که اینگونه عقاید میتوانند بر سلامت روحی و جسمی دختر شما تاثیرگذار باشند. به عنوان یک والد باید این احساس را به دختر خود منتقل کنید که در هر شرایطِ فیزیکی که باشد زیبا و دوست داشتنی است و نیازی نیست که برای رسیدن به ایده آل های جامعه از سلامت جسمانی خود غافل شود و اعتماد به نفس خود را از دست دهد. آگاهی شما از تبلیغ رسانه ها، تاثیر بسیار مثبتی در پی دارد و همچنین میتواند رابطه بین فردی شما و فرزندتان را صمیمی تر کند.

میدانم که کم کردن اثر این پیام ها آسان نیست چرا که این پیام ها هر جایی هستند، اما قدم برداشتن در راهی درست واقعاً برای دخترمان سودمند است و برای او حفاظت از تصویر بدنی، سلامت ذهن و عزت نفس بالا را در پی دارد.

نظرات کاربران:
مسی
پاسخ به این نظر
1399/8/10

اتفاقا دیشب مهمان داشتیم. دوستم رفت رژ زد و دخترم دید. بعد به دوستم گفت که میتونم کیفتو بردارم؟ دوستم فکر کرد فقط ی کنجکاوی ساده س، ولی صدای شوهرم بلند شد. داستان این شد که دختر 3.5 ساله من پنهانی رژ زده. من نگران آرایش کردنش نیستم. نگرانم وقتی در سن 3 سالگی به این زیرکی برخورد کرده، پس به سن 15 برسه دوست پسر رو هم تجربه میکنه اونهم پنهانی! حکم من چیه الان؟!!

0 0
بهروز
پاسخ به این نظر
1399/7/25

با این وصف، و با دنیای بزرگ مجازی،از دختر بالغ ۱۵ ساله ام چطور مراقبت کنم! مگه میشه هر لحظه گوشیش رو چک کنم! حرفهاشو بادوستاش چک کنم!

0 0
س
پاسخ به این نظر
1399/7/22

دختر ۳ ساله ام اصرار به آرایش داره. و من خیلی کم آرایشش میکنم که مبادا در خلوت خودش کمبود حس کنه ی جور دیگر خرابی ببار بیاد. منم که نمیتونم پنهانی آرایش کنم، راهکارم درسته؟

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ