22006198 021

در مورد تاثیر گرما بر خشونت چه می دانید؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
در مورد تاثیر گرما بر خشونت چه می دانید؟

همه ما تاثیر گرما بر خشونت را به وفور درک کرده ایم. زمانی که از شدت گرما حس بی حالی داریم و به دنبال هر راهی برای خنک شدن، از جمله قرار گرفتن در جلوی کولر، خوردن نوشیدنی های خنکهستیم؛ تصور کنید که در این حین مسئله ای اعصاب ما را بهم بریزد، از کوره در رفتن در این حالت به صورت آنی اتفاق خواهد افتاد و خشونت شدید چیزی است که در نهایت نمود پیدا می کند. اما آیا حقیقتا گرما می تواند روی عصبانیت افراد تاثیر بگذارد؟ آیا تاثیر گرما بر خشونت مسئله ای ثابت شده است؟ آیا واقعاً گرما علت بالا بودن آمار جرم و جنایات در کشورهای نزدیک به خط استواست؟ در این متن با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره بدست آورید.

تاثیر گرما بر خشونت با تحریک عواطف منفی اتفاق می افتد

مدل های رفتاری و نظریه های متخصصان روانشناسی نشان می دهد که تحریک عواطف منفی در گرما باعث بروز رفتارهایی چون خشونت و پرخاشگری می شود. در واقع این موضوع را میتوان اینگونه تشریح کرد که گرمای هوا سبب برانگیختگی عواطف و احساسات منفی، یادآوری تجارب تلخ و ناکامی های گذشته می شود و از این رو تحریک پذیری افراد را افزایش می دهد. زمانی که سطح تحریک پذیری بالا باشد سطح تحمل پایین خواهد آمد و توان بدن برای نشان دادن واکنش های مثبت تر و سالم تر کاهش می یابد. در نهایت پرخاشگری و خشونت در فصول گرم سال بیشتر می شود.

فصول گرم سال و افزایش رفتارهای پرخطر

علاوه بر تحریک عواطف منفی، مسئله تاثیر گرما بر خشونت را میتوان از منظری دیگر نیز مورد بررسی قرار داد. بدین صورت که افراد در فصول گرم سال اغلب به دنبال تفریح و گذران اوقات فراغت خود همراه با خانواده و به صورت دسته جمعی هستند و در این تفریحات مصرف موادی چون مشروبات الکلی افزایش می یابد؛ مصرف مشروبات الکلی میزان رفتارهای مخرب را افزایش می دهد و باعث پرخاشگری و خشونت بیشتر در جامعه می گردد.

تاثیر گرما بر خشونت

گرما علاوه بر سلامت روح بر سلامتی جسم نیز تاثیر گذار است

گرما بر سلامت کلی بدن اثر می گذارد و علاوه بر افزایش تحریک پذیری می تواند موجب ایجاد مشکلات سلامتی چون سردرد، هذیان گویی، حملات قلبی و در موارد شدیدتر منجر به مرگ نیز شود. در نتیجه علاوه بر تاثیر گرما بر خشونت بایستی به تاثیر آن بر سلامت جسمی نیز توجه داشت. آسیب های سلامتی نیز از جهاتی بر روح و روان تاثیر گذارند و می توانند سطح خشونت و پرخاشگری افراد را افزایش دهند.

نظر کریگ اندرسون در مورد تاثیر گرما بر خشونت

کریگ اندرسون یکی از شناخته شده ترین روانشناسان دانشگاه ایالتی آیووا (در سال 2005) با انجام برخی تحقیقات و آنالیز داده ها به این نتیجه رسید که افزایش دما با افزایش خشونت ارتباط مستقیم دارد. وی دریافت که بدن در شش ساعت از شبانه روز یعنی از ساعت 9 شب تا 3 صبح بیشترین آرامش ممکن را داراست که این موضوع مرتبط به دما است. به عبارتی از آنجایی که در این شش ساعت دمای هوا نسبت به دیگر ساعات روز پایین تر و هوا خنک تر است، درجه حرارت بدن نیز کاهش می یابد و از این رو آرامش بیشتری از لحاظ روانی در بدن ایجاد می گردد.

در طول روز و در دماهای بالا همچون دمای 40 درجه سانتی گراد، خنکی از بدن دور شده و بدن برای بازگردانی این خنکی انرژی مصرف می کند به عنوان مثال شما در طول روز که دمای بدنتان بالا می رود سعی در خنک کردن خود با استفاده از ابزارهایی چون بادبزن می کنید و برای باد زدن خود انرژی مصرف می نمایید. این مصرف انرژی با تحلیل بدن و خستگی همراه است که می تواند آستانه تحمل افراد را در برابر ناملایمات و کنش و واکنشهای پیش آمده در طول روز کاهش دهد.

گرمای زیاد باعث تحریک جنسی و به دنبال آن افزایش خشونت می شود

گرمای بیش از حد هوا با تعریق زیاد در نواحی مختلف بدن همراه است و می تواند باعث تحریک جنسی به خصوص در دختران شود اما در این حالت فرد چون علت مناسبی برای تحریک جنسی اندام تناسلی خود نمی یابد به نوعی دچار تنش و خشونت ناشی از آن می شود.

افزایش تولید تستوسترون در بدن مردان در نواحی دارای آب و هوای گرم که به سبب افزایش ضربان قلب، عرق کردن، گردش خون (تغییرات متابولیسمی) اتفاق می افتد منجر به افزایش آمار آزارهای جنسی زنان توسط مردان در این مناطق شده است.

تاثیر سوء گرما بر همدلی و همکاری افراد

مسلماً درک اینکه گرما بر همدلی و همکاری بین افراد تاثیر سوئی دارد پس از صحبت هایی که در مورد تاثیر گرما بر خشونت شد، مسئله دشواری نیست. دمای بالا و هوای گرم تمایل افراد را به روبرو شدن، همکاری و همدلی با سایرین کاهش می دهد؛ این موضوع زمانی بیشتر شدت می یابد که گرمای هوا در منطقه ای حاکم باشد که شلوغی و ازدحام جمعیت در آنجا بیشتر است. در این شرایط، افراد کمتر به یکدیگر کمک می کنند، کمتر حاضر به شنیدن درد و دل های دیگران می شوند، کمتر نسبت به افراد ضعیف ترحم می کنند و در حالت کلی کمتر به کسی جز خود توجه می نمایند، چرا که دغدغه ای مهمتر از دور کردن گرما از خود و کاهش دمای بدنشان در آن لحظه ندارند.

تاثیر گرما بر خشونت افراد به هنگام رانندگی

پژوهش های انجام شده در مورد تاثیر گرما بر خشونت همچنین نشان داده اند، رانندگانی که در خودروی خود کولر ندارند به هنگام رانندگی بیشتر دچار تنش می شوند و نسبت به روزهای دیگر سال در روزهای گرم بیشتر بوق می زنند. این موضوع مربوط به همان تحریک پذیری بیشتر اعصاب در روزهای گرم می شود و نشان از اعصاب تضعیف شده رانندگان در گرمای بیش از حد دارد.

تاثیر گرما بر خشونت و عصبانیت

اضطراب و افسردگی افراد در فصل تابستان بیشتر می شود

اگر شما نیز در فصول گرم سال به خصوص در فصل تابستان که گرمای هوا عمیقاً احساس می شود دچار اضطراب، استرس و یا افسردگی می شوید باید بدانید تنها نیستید و این موضوع در مورد اغلب افراد اتفاق می افتد. اضطراب تابستانی چیزی است که باعث ایجاد تغییر در خلق و خوی افراد می شود و در برخی موارد می تواند با افسردگی نیز همراه باشد.

در دمای هوای بیش از حد بالا و در زمان هایی که گرمای هوا واقعاً آزار دهنده می شود نشانه هایی در خود خواهید یافت که مشابه نشانه های وحشت از چیزی خواهد بود. اغلب افراد به خصوص کسانی که در مناطق با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند در فصل تابستان دچار چنین حملاتی شده اند. این حملات و اضطراب های تابستانی با نشانه هایی چون تعریق، لرزش بدن، تپش قلب، غش، تنگی نفسهمراهند و در برخی موارد ممکن است علاوه بر تنش روحی منجر به آسیب های سلامت جسمی نیز شوند.

توصیه هایی برای نجات از موضوع تاثیر گرما بر خشونت

مطالعه در مورد موضوع تاثیر گرما بر خشونت اولین قدمی است که می توانید برای در امان نگه داشتن خود از این موضوع در پیش بگیرید چرا که در مورد هر مسئله ای داشتن آگاهی اولین پله ای است که می تواند در یافتن راه حل های مناسب کمک کننده باشد. در حالت کلی توصیه های عملیاتی موثر برای مقاومت در برابر موضوع تاثیر گرما بر خشونت را میتوان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

نسبت به حالت جسمی و روحی خود به صورت لحظه ای آگاه و هوشیار باشد. هوشیاری آنی نسبت به شرایط روحی و جسمی می تواند موجب کنترل رفتارهای پرخاشگرایانه و کنترل خشم شود و از این طریق از تاثیر گرما بر خشونت تا حد زیادی بکاهد.

نوشیدن زیاد آب فراموش نشود. نوشیدن آب زیاد (آب با درجه ملایم نه آب بیش از حد خنک) نه تنها از هر لحاظ برای بدن مفید است بلکه می تواند تا حد زیادی از سطح استرس و اضطراب روانی بکاهد و آرامش بخش روح افراد باشد. از طرفی از آنجایی که گرمای هوا سبب تعریق می شود نوشیدن آب می تواند بدن شما را از مسائلی چون کم آبی، گرمازدگی حفظ کند.

هنگام نشستن عضلات خود را به صورت شل نگه دارید و تنفس عمیق را فراموش نکنید. راهکار دیگری که با استفاده از آن می توانید از تاثیر گرما بر خشونت بکاهید این است که تنفس عمیق داشته باشید، نفس کشیدن عمیق باعث آرامش بیشتر و از این رو احساس تنش کمتر می شود. هنگام نشستن نیز با شل نگه داشتن عضلات خود می توانید تا حد زیادی آرامش روانی تان را بالاتر ببرید.

نظرات کاربران:
مهران
پاسخ به این نظر
1400/6/23

منم دقیقا همینجوریم کلافه میشم از گرما . ممنون استفاده کردم از مطلبتون

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ