22006198 021

نحوه رفتار با خساست در کودکان

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
نحوه رفتار با خساست در کودکان

حتماً والدین مضطربی را مشاهده کرده اید که در مقابل امتناع کودک خود در دادن هدایا و خوراکی و اسباب بازی های خود به دیگران خجالت زده شده اند! و در نهایت اصرار بیشتر والدین به گریه و پرخاشگری کودک تبدیل شده است. خساست در کودکان که معمولاً در فرزندان کوچک خانواده ها بیشتر مشاهده می شود در بسیاری از مواقع بخشی از روند طبیعی رشد آنها محسوب می شود.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به توضیحات جزئی تری پیرامون خساست در کودکان و نحوه برخورد صحیح والدین و درمان آن بپردازیم.

آیا خساست در کودکان طبیعی است؟

در مقاله ای ارنست فر و همکاران ایشان تحقیقات بسیار زیادی انجام دادند و متوجه شدند که خساست در کودکان سه ساله بسیار طبیعی می باشد و کم کم تا رسیدن به سن هفت سالگی به حداقل خود می رسد و بنابراین با افزایش سن کودک میزان خساست در کودکان روند کاهشی خواهد داشت؛ از طرفی طی این مقاله به این نتیجه رسیدند که کودکانی که بدون خواهر و برادر هستند نسبت به کودکانی که در خانواده پرجمعیت تر دارای خواهر و برادر زندگی می کنند حس بخشش و کرامت بیشتری دارند.

عموماً میزان خساست در کودکان در سن دو سالگی در کمترین حد خود می باشد چون حافظه کودک رشد کمی دارد و کودک با بخشیدن شی مورد علاقه خود آن را فراموش می کند و به دنبال سرگرمی جدید می رود بنابراین کودکان در سن دو سالگی در بخشنده ترین و در سن سه سالگی در خسیس ترین حالت خود قرار دارند؛ مجدد بعد از سن سه سالگی و در چهار الی پنج سالگی حس بخشندگی در آنها شکوفا می گردد. خساست در کودکان علاوه بر اینکه بخشی از روند رشد آنهاست می تواند دلایل دیگری همچون الگو قرار دادن یکی از اطرافیان، تجربه تلخ تجاوز به استقلال کودک و دادن بدون اجازه وسایل وی به دیگران، دخالت والدین در اختلاف های کودک با دیگر هم سن و سالان و عدم آموزش مهارت های ارتباطی باشد.

خساست در کودکان

رفتار والدین با کودکان خسیس

رفتار پدر و مادر در برخورد با خساست کودکان امری بسیار مهم می باشد و می تواند باعث استمرار این صفت یا ترک آن گردد. توصیه می شود که والدین در برخورد با خساست در کودکان خود چنین اقداماتی را در پیش بگیرند:

چشم پوشی کنید

در اولین برخورد اگر می دانید که این حس کودک اقتضای سن اوست (سه سالگی) آن را نادیده بگیرید و از زدن برچسب خسیس به وی اکیداً خودداری کنید. زیرا ممکن است کودک جهت برانگیختن توجه شما در ادامه این رفتار پافشاری نماید.

الگوی مناسبی برای او باشید

همیشه به خاطر داشته باشید که رفتار کودک آینه ای از رفتار اطرافیان او بالخص والدین، می باشد؛ بنابراین سعی کنید با رفتاری رضایت حاصل از بخشیدن وسایل تان را به او نشان بدهید. مثلاً برای شخصی هدیه ای ببرید و از او در مراحل تهیه و آماده سازی آن کمک بگیرید و در نهایت لذت حاصله از این کار را با کودک به اشتراک بگذارید.

آموزش خود را به دور از روش های کسل کننده و جملات بی روح پیش ببرید

در این مسیر حتماً از خلاقیت خود نهایت استفاده را ببرید و به کودک با شعر و داستان های آموزنده آموزش دهید.

اجبار بی جا نتیجه عکس خواهد داد

هیچگاه کودک را اجبار به هدیه کردن یا قرض دادن وسایلش به دیگران نکنید. چرا که در اکثر مواقع این کار شما نتیجه معکوس را به همراه خواهد داشت و حس خساست در کودک اوج خواهد گرفت؛ به او حس استقلال و اطمینان بدهید و اجازه دهید هر زمان تمایل داشت وسایلش را در اختیار دوستانش قرار دهد.

امتیاز بدهید

وقتی کودک در حال بازی با دوستانش می باشد بازی آنها را زیر نظر بگیرید وقتی یکی از کودکان سخاوت نشان داد به او توجه ویژه ای داشته باشید و با گفتن عبارات تشویقی به او امتیاز بدهید تا بیشتر از قبل به این امر ترغیب شود این رفتار در درمان خساست در کودکان بسیار موثر خواهد بود.

به رفتار دوستان او توجه ویژه داشته باشید

گاهی رفتار سلطه جویانه دوستان کودک سبب افزایش خساست در کودکان ما می شود در چنین شرایطی تا حد ممکن رابطه کودک را با این دوستان به حداقل ممکن برسانید. می توانید از همچنین اسباب بازی مشابه دیگر دوستانش تهیه کنید تا احتمال بروز پرخاشگری و حسادت به کمترین حد خود برسد.

تحت هیچ شرایطی برچسب نزنید

توجه داشته باشید که زدن برچسب هایی نظیر «خسیس»، «خودخواه»، «بی ادب» و غیره سبب تشدید رفتارهای خودخواهانه کودک خواهد شد. از طرفی در مقابل عدم رعایت دیگران (عمو، خاله و داییکه با کودک شوخی میکنند) نیز بسیار دقت کنید و از این امر جلوگیری کنید.

نحوه رفتار با خساست در کودکان

درمان خساست کودکان

اگر تمام اقدامات فوق را انجام دادید و خساست در کودکان و رفتارهای پرخاشگرانه و خودخواهانه آنها ادامه پیدا کرد، یا اینکه تا بیش از پنج سالگی وی به طول انجامید حتماً با یک مشاور کودک و نوجوان ارتباط بگیرید و از او در جهت رفع مشکل به وجود آمده کمک بخواهید.

سخن آخر

در این مطلب شما عزیزان را با مفهوم خساست در کودکان و نحوه برخورد والدین با کودک و درمان آن آشنا کردیم. شما می توانید جهت انجام مشاوره با بهترین و دلسوزترین روانشناسان مرکز مشاوره اینجا مکث، به آدرس اینترنتی injamax.com مراجعه بفرمایید تا با توجه به شرایط کودک دلبندتان در محیطی بسیار آرامش بخش پذیرای شما باشیم.

منبع: worldvision.org

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ