22006198 021

7 نکته برای خارج شدن از درخودماندگی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(24 رای)
7 نکته برای خارج شدن از درخودماندگی

(7 نکته) برای خارج شدن از درخودماندگی را یاد بگیرید تا زندگی بهتری را تجربه کنید. امروزه و در سال 2020 به دلیل مشکلات به وجود آمده بر اثر ویروس کرونا افراد بیشتری به دلیل خانه نشینی درخودمانده شده اند. ما با شناخت از خودمان، احساساتمان، محیط پیرامونمان و نقاط منفیمان می توانیم بر خود مدیریت بیشتری داشته باشیم. همچنین بهتر می فهمیم که چرا زندگی ما اینگونه است و چرا نمیتوانیم راه حل مناسبی برایش پیدا کنیم، خارج شویم. همچنین با شناخت خودمان به آرامش و پس از آن پیدا کردن راه حل دست پیدا کنیم. در این راه روانشناسان با ابعاد روانشناختی و روانشناسی آن را برای شما باز خواهند کرد تا از درخودماندگی نجات پیدا کنید.

تعریف درخودماندگی

درخودماندگی یکی از حالات روحی و روانی است که ما بدون آنکه بخواهیم به مرور زمان درگیر این حالت روحی نامناسب قرار می گیریم و اگر به شناخت، راه حل، درمان و آرامش پس از آن دست پیدا نکنیم، پس از سال ها متوجه می شویم انگار هیچ وقت زندگی نکرده ایم.

درخودماندگی

زنی را تصور کنید که سال ها در یک زندگی نامناسب، پر از بحث و دعوا و جنگ مانده است؛ مردی را تصور کنید که سال ها پس از هر تلاشی نمی تواند به آرامش دست پیدا کند؛ جوانی را تصور کنید که بیکار است و مدام در خانه نشسته و به همه دنیا ایراد می گیرد.

قبل از این که تمام اطرافیانمان را مقصر بدانیم و به دنبال همان راه حل همیشگی که یا تحمل، یا گلایه و شکوه، یا خود را به بیخیالی زدن است، می توانیم به این فکر کنیم که چرا این اوضاع برای ما تغییر نمی کند؟

این تغییر از چه جایی به غیر از خود ما که در حالت درخودماندگی، یعنی پذیرش تمام اتفاقات بدون قبول تغییر و باور تغییر شرایط که از خودمان شروع می شود، می افتد.

درخودماندگی از نگاه روانشناسی

روانشاسان آزمایشی بر روی یک ماهی درون تنگ انجام دادند که ابعاد روانشناسی درخودماندگی را به شما عینی نشان دهند.

به مدت یک روز، شیشه ای را درون تنگ قرار دادند که ماهی نمی توانست از آن عبور کند و پس از دو روز شیشه را از دور آن تنگ برداشتند. اما ماهی دیگر قبول کرده بود که آن شیشه همانجا است. ماهی به همان سمت که قبلاً شیشه بود و قبل از نزدیک شدن به شیشه خیالی که هنوز در تصورش بود می رفت و برمیگشت.

در واقع ماهی قبول کرده بود که این شرایط او است و باید با این شرایط که برای او برنامه ریزی شده و یا در آن به جبر قرار دارد کنار بیاید.

اما تفاوت موجود انسانی با ماهی، تفاوت در تفکر و تعقل او است.

وقتی نمی توانیم شرایط را به نحوی غیر از آن که هست متصور شویم. یا وقتی قبول کنیم شاید تقدیر یا سرنوشت اینگونه بوده که من در سختی، در گلایه کردن، در بیکاری و یا در تحمل رنج باقی بمانم. در واقع ذهن هوشیار ما تصمیم می گیرد که همیشه شرایط حتی با تغییر جبر همین گونه باقی می ماند.

بنابراین باید به خودمان و شرایط اطرافمان دقیق تر نگاه کنیم و بدانیم هیچ کسی به غیر از خود ما مسئول شرایطمان نیست.

(7 نکته) برای خارج شدن از درخودماندگی

  • اول شرایط را بررسی کنید.
  • دوم ببینید چه مسائلی بیشتر از همه شما را در رنج قرار میدهد.
  • سوم عوامل رنج را ببینید و بنویسید.
  • چهارم راه های کنار آمدن و قبول آن را بررسی کنید.
  • پنجم راه های تغییر را بررسی کنید، حتی کوچک ترین تغییر.
  • ششم روزانه راه های تغییر را تمرین کنید؛ حتی اگر راه حل مان فکر نکردن به موضوعی باشد که مدام درگیر آن هستید.
  • هفتم بدانید نه شرایط بلکه ذهن هوشیار ما است که تغییر را ایجاد می کند و ذهن قابلیت تغییر جو و شرایط را دارد.

سعی کنید مراحل را به صورت منظم و پیوسته انجام دهید. سپس بعد از اتمام هر مرحله به خودتان جایزه دهید یا خودتان را تشویق کنید. بی شک بعد از مدتی وضعیت شما بسیار نسب به قبل بهتر خواهد شد.

باور این مسئله که جنگیدن، سرکوب کردن احساسات و فرار کردن از واقعیت هر آنچه که در آن هستیم، نمی تواند راه حل درستی باشد. بلکه باید بایستیم، شرایط را بررسی کنیم، توانمندی های خودمان را رشد دهیم. همچنین مرحله به مرحله و قدم به قدم در بهبود و رشد و سلامت روان خودمان و شرایط زندگی مان جلو برویم.

در آخر روانشناسان مرکز مشاوره اینجا مکث می توانند از لحاظ روانشناختی و روانشناسی با ارزیابی دقیق، مشکل شما را بررسی کنند که علت اصلی آن را که درماندگی است یا افسردگی برای شما مشخص کنند.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ