22006198 021

درون گرایی، برون گرایی و شخصیت قربانی چیست؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(28 رای)
درون گرایی، برون گرایی و شخصیت قربانی چیست؟

درون گرایی و برون گرایی می تواند پر رنگ و کم رنگ باشد. به طور مثال یک درون گرای کم رنگ با یک برونگرای کم رنگ می توانند با هم کنار بیایند و ازدواج آن ها اشکالی ندارد. از نظر دکتر روانشناس و پژوهشگران مرکز مشاوره، درون گراها بیمار و افسرده نیستند، بلکه فقط درون گرا هستند. ممکن است کسی 70 درصد درون گرا باشد و 30 درصد برون گرا. این فرد درون گرا نامیده می شود اما الزاما درون گرای 100 درصد نیست. پژوهشگران مرکز مشاوره اینجا مکث معتقدند، درونگرا و برونگرا بودن کاملا قابل تغییر است. یعنی یک درون گرا می تواند روی خودش کار کند که برون گرا شود یا بالعکس.

ویژگی های افراد درون گرا

  • به تنهایی و سکوت بیشتر از شلوغی و جمعیت علاقه دارند.
  • به فعالیت های انفرادی علاقه دارند.
  • نوشتن را بیشتر از حرف زدن دوست دارند.
  • قدرت تخیلی قوی دارند.
  • دوستان کم اما صمیمی دارند.

ویژگی های افراد برون گرا

  • فعالیت های گروهی را به فعالیت های فردی ترجیح می دهند.
  • از معاشرت با دیگران لذت می برند.
  • دوستان زیادی دارند.
  • با تنهایی خود ارتباط خوبی ندارند.
  • می توانند مدیر و یا رهبری موفق باشند.
  • معمولا انعطاف پذیر هستند.
  • ریسک پذیر هستند.

مکان کنترل درونی و مکان کنترل بیرونی

از نظر دکتر روانشناس، کسی که مکان کنترل درونی دارد، علت ناکامی ها و نرسیدن به خواسته ها و عدم موفقیت ها را بیشتر در درون خود می بیند. افکار، رفتار، نوع نگاه و تحلیل خودش را جستجو میکند. می گوید من درست عمل نکردم که اینگونه شد. کسی که مکان کنترل درونی دارد اشتباهات خودش را می پذیرد و حاضر است به خاطر خطایش، از دیگران عذر خواهی کند. البته اینگونه هم نیست که تمام کسانی که مکان کنترل درونی دارند در هر اتفاقی تنها خود را محکوم کنند. چنین فردی بیمار است. منظور این است که اگر واقعا مقصر است، تقصیر را به گردن گیرد.

توصیه می کنیم بخوانید: مهارت گوش کردن به حرف دیگران

زندگی در کنار کسانی که مکان کنترل درونی دارند، خیلی شیرین است. چون در زندگی مشترک، هر وقت اشتباه می کند، آن را به زبان آورده و همسر خویش را محکوم نمی کند. کسانی که مکان کنترل بیرونی دارند، دیگران را در اشتباهات خود مقصر می دانند. وقایع و اتفاقات و شانس را در اشتباه خود دخیل می دانند. چیزی به نام شانس وجود ندارد. انسان های موفق انتخاب می کنند که برنده باشند و انسان های ناموفق انتخاب می کنند که بازنده باشند.

اینگونه افراد نه تنها مسئولیت اشتباه خود را نمی پذیرند، بلکه به دنبال مقصر می گردند که اشتباه خود را به گردن او بیندازند و به دنبال تعیین درصد تقصیر آن فرد هستند. زندگی در کنار کسانی که مکان کنترل بیرونی دارند بسیار تلخ است. ازدواج با کسی که مکان کنترل بیرونی دارد را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.

درون گرایی و برون گرایی

شخصیت قربانی

دکتر روانشناس و پژوهشگران مرکز مشاوره شریعتی، معتقدند شخصیت قربانی فکر می کند که همه راه ها به روی او بسته شده است. فکر می کند هیچ امیدی برای نجات ندارد و زندگی تمام شده است. تمام دنیا در مقابل او صف کشیده اند تا وی را زمین زنند و هیچ کس نمی خواهد او خوشبخت باشد. کسی که شخصیت قربانی دارد، فکر می کند همه انسان ها عامل بدبختی او هستند. در کلامش نفرت از آدم ها به وضوح دیده می شود. چنین کسی دوست دارد، اگر بدگویی کسی را می کند طرف مقابل هم بدگویی آن فرد را انجام دهد. کسانی که شخصیت قربانی دارند، از رنج کشیدن لذت می برند. حاضر به شنیدن توصیه های شما هستند ولی دست آخر کار خود را انجام می دهد. ازدواج با شخص قربانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

نظرات کاربران:
شهین
پاسخ به این نظر
1402/11/21

پسرمن بسیاردرون گراست ومن گاهی متوجه رفتارش نمیشم که چه چیزی اون و اذیت میکنه وحتی گاهی نمیدونم چه رفتاری بهتره باهاش داشته باشم من اگرخودم بیام مشاوره میتونید برای رفتار با پسرم بهم کمک و مشاوره بدید؟

0 0
سینا
پاسخ به این نظر
1402/11/21

من تک فرزندم و خیلی درونگرام و واقعا اینکه توجمع بخوام باهمه ارتباط بگیرم رو دوست ندارم و شنیدم که به همین خاطرهمه میگن سینا خیلی مغروره یا خیلی بداخلاقه این حرف بقیه خیلی ازارم میده چیکارکنم؟

0 0
ساناز
پاسخ به این نظر
1399/7/10

سلام ممنون از این مقاله خوبتون

0 0
مرکز مشاوره مکث
1399/7/10

سلام. متشکریم. موفق باشید.

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ