22006198 021

تحلیل روانشناختی فیلم رستگاری در شاوشنک

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(10 رای)
تحلیل روانشناختی فیلم رستگاری در شاوشنک

فیلمهای کمدی شما را میخنداند. فیلمهای ترسناک بی دلیل ترسناک هستند. گاهی اوقات رفتن به سینما مانند رفتن به یک شهربازی است. در واقع یک تجربه محرک اما زودگذر است. برخی فیلمها مانند داستان رستگاری در شاوشنگ نیز میتوانند به لحاظ معنایی برای شما اهمیت بیشتری داشته باشند. لذا یکی از فیلمهای تحسین برانگیز میتواند فیلم کلاسیک رستگاری در شاوشنک نوشته استیون کینگ باشد. این فیلم میتواند جزو دسته فیلمهایی باشد که برای شما مهم بوده و تأثیری ماندگار بر ذهن شما بگذارد. قهرمان فیلم اندی دوفرین به ناحق به قتل همسرش محکوم شده و برای ابد به زندان شاوشنک فرستاده شده است. اینکه چگونه این فیلم مورد علاقه تان واقع میشود و به شما کمک میکند تا متوجه شوید که چه چیزی در زندگی معنادار است بدلیل احساسات عمیق و ظریف و تفکری که به دنبال تماشای این فیلم رخ میدهد است.

شرح مختصر فیلم شاوشنک

فیلم رستگاری در شاوشنک شخصیت رابینز را به تصویر میکشد که از سرگرمی خود هنگام مجسمه سازی با سنگ با یک چکش کوچک لذت میبرد. سرگرمی ای که به او اجازه میدهد تا مدت زمانی را که در زندان است با سهولت بیشتری بگذراند. مقامات زندان به او اجازه میدهند تا ابزاری برای مجسمه سازی مهره های شطرنج و چیزهای دیگر داشته باشد. در طول سالهای حبس او، هیچ زندانی یا نگهبانی نتوانست تصور کند که چنین چکش کوچکی میتواند چه آسیبی به بار آورد.

در سکانسی از فیلم، مسئولان زندان به او اجازه میدهند تا پوستری با اندازه قدی از یک زن سکسی روی دیوار سلولش داشته باشد. او سالهاست که هر شب از چکش کوچکش استفاده میکند تا دیوار سنگی پشت پوستر را بی سر و صدا کنده و سوراخی ایجاد کند. در طول این مدت، هیچکس، نه نگهبانان و نه زندانیان هرگز متوجه هیچ چیزی نمیشوند. او با حوصله و مخفیانه روی یک تونل از طریق خط فاضلاب کار میکند و با چکش سنگی کوچکش اینچ به اینچ آنرا میکند. نیمه شب، بی صدا دیوار سنگی و خاک را میخراشید و سنگهای فرو ریخته را در جیب شلوار جین اش جمع میکرد. روز بعد او بدون هیچ سر و صدایی شنها را از جیب هایش در محوطه ورزش بیرون میریخت بدون اینکه کسی او را ببیند.

رفته رفته اندی درد و ناامیدی زیادی متحمل میشود اما پس از آزادی از سلول انفرادی، به دوستش رد میگوید که هرگز امیدش را از دست نخواهد داد. امید چیز خوبی است، شاید بهترین چیز باشد و خوبی هرگز نمیمیرد. او به رویای خود متکی است که روزی از زندان بیرون خواهد رفت تا بتواند در مکزیک زندگی آزادی داشته باشد. در نهایت، امید او هرگز نمرد و ثابت شد که رستگاری از آن اوست. هر فردی از امید، صبر و تلاش او در مواجهه با شرایط وحشتناک الهام میگیرد اما بخشی که عمیق تر همه را تحت تأثیر قرار میدهد این است که داستان مانند یک تلنگر است. به راحتی میتوان با اندی، قهرمان داستان، هم ذات پنداری کرد.

فیلم رستگاری در شاوشنک

لذت یا درک عمیق فیلم بهتر است؟

یکی از جملاتی که اغلب از فیلم رستگاری در شاوشنک نقل میشود عبارت از: «ترس میتواند شما را زندانی کند. امید میتواند شما را آزاد کند». شاید به همین دلیل است که بین لذت بردن از یک فیلم و حس کردن آن تفاوت وجود دارد. شما ممکن است از یک فیلم کمدی که صرفا جنبه خنده دارد بدون نیاز به خط داستانی معنادار لذت ببرید. اما در درک فیلم رستگاری در شاوشنک، طبق تعریف روانشناختی، معنایی را در آن می یابید و آنرا قابل تامل دریافت میکنید. انسانها به عنوان موجودات اجتماعی، طبیعتاً به سمت کشف آنچه واقعاً در زندگی اهمیت دارد و اینکه معنای خوب زندگی کردن چیست، کشیده میشوند. مزیت تماشای این فیلم اینست که میتوانید از چنین فیلمهای داستانی بهتر درس بگیرید تا اینکه صرفا توصیه های اخلاقی را بشنوید.

به دنبال درک فیلم، داستان مورد علاقه ای را در می یابید و این احساس را برانگیخته میکند که «این مهم است». رستگاری در شاوشنگ شما را فرا میخواند تا بهترین خود باشید و به یاد بیاورید که اساساً چه کسی هستید یا چه کسی میخواهید باشید!

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین و رایگان خودشکوفایی و میزان توانمندی

تحلیل روانشناختی رستگاری در شاوشنگ

بعد از تماشای فیلم، قوه ادراک به شما میگوید که بسیاری از مردم خواهان موفقیت بزرگ اما فوری هستند. زیرا فیلم درباره امید و غلبه بر بی عدالتی است که میتواند موضوع زندگی در زندان باشد. در واقع پیشرفتهای چشمگیر زمانی اتفاق میافتد که احتمالاً ماه ها یا سالها پیش زمینه ای وجود داشته که منجر به تغییر بزرگ شده است. گاهی ممکن است امری ناگهانی به نظر برسد اما به ندرت چنین است. آنچه که بسیار محتملتر است این است که حرکت آرام آرام و پیوسته، برنده مسابقه خواهد بود. مانند هنگامی که اندی دوفرن به اشتباه به جرم قتل همسرش به حبس ابد محکوم میشود و راه صبورانه ای را در پیش میگیرد.

وقتی همه چیز اشتباه پیش میرود، شغل ما، خانواده ما، سلامتی ما، سیاستممکنست به راحتی همه اینها پیچیده و دچار تعارض شود. مانند مگسی که به پنجره برخورد میکند، نزدیکترین خروجی را شکار میکند و در این راه به خود آسیب میزند. راه حلهای تدریجی، مانند یک تونل 20 ساله، غیر قابل تحمل است. اما در نهایت صبر کردن نتیجه میدهد. صبر چالش را لذت بخش میکند. در مقابل، افراد بی حوصله تحت فشارها غرق شده و دچار عملکرد ناکارآمد میشوند.

تحلیل روانشناختی فیلم شاوشنک

از منظر دیگر میتوان گفت که مشکلات اغلب از ما محافظت نیز میکنند. در فیلم رستگاری در شاوشنک، زندانیان آنقدر به زندگی محدودی که در پشت میله های زندان زندگی میکنند عادت میکنند که نمیدانند پس از آزادی چه کنند. آنها تجربه کمی حتی در انتخابهای معمولی دارند مانند اینکه چگونه از یک خیابان شلوغ عبور کنند یا دوستان جدید پیدا کنند یا چطور روزانه برنامه ریزی کنند. وقتی آزاد میشوند احساس کاملا سردرگمی میکنند. به عنوان زندانی آنها هرگز قادر نبودند با تصمیمات جدید روبرو شوند یا ترسی که اغلب در آنها وجود دارد نیز مانع رسیدن به اهداف آنها میشود.

در پایان، لحظه ای به برخی از لحظات موجود در فیلم فکر کنید. بطور خاص به لحظاتی فکر کنید که در آن احساس متعالی شدن داشتید یا این احساس را داشتید فیلمی که تماشا میکنید چقدر مهم است یا حتی چطور میتواند دیدگاه شما را به زندگی تغییر دهد. به نظرم برای همه، یکی از آن لحظات، صحنه حساس فیلم رستگاری در شاوشنک با بازی تیم رابینز و مورگان فریمن است که احساس آزادی تیم رابینز را به تصویر میکشد.

فرقی نمیکند که ثروتی را میخواهید جمع آوری کنید یا تسلط بر یک ساز موسیقی پیدا کنید. موفقیت حرفه ای بدست آورید، پدر و مادری عالی بودن را تمرین کنید یا ایجاد یک ازدواج عاشقانه و رضایت بخش و پایدار را در نظر بگیرید. به هر حال یک درس الهام بخش در این داستان برای همه شما وجود دارد. پس به هر چیزی که مطابق میل قلبی شماست ادامه دهید حتی اگر در شرایط وحشتناک باقی بمانید، ممکن است مانند اندی در نهایت پیروز شوید. مانند اندی به زندگی ای ادامه دهید که در آن آزاد باشید و در انتظار امنیت و شادی همان چیزی باشید که هستید.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ