22006198 021

مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(67 رای)
مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی

مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی موسسه توسعه مدیران مکث با داشتن بهترین رزومه کاری در زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی آماده اجرایی انواع خدمات روانشناسی صنعتی و روانشناسی سازمانی در استارت آپ ها، سازمان ها و شرکت ها می باشد. لطفا جهت بررسی رزومه موسسه مکث وارد صفحه اصلی سایت شوید یا انتهای همین صفحه را ملاحظه بفرمایید.

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی بپردازیم لازم است در ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم که روانشناسی صنعتی و سازمانی چه نوع روانشناسی می باشد. همانطور که ممکن است حدس زده باشید روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از تخصص های حوزه روانشناسی می باشد که به مطالعه علمی در رابطه با رفتار فرد در محل کار خود و یا سازمان ها می پردازد. در واقع روانشناسان این حیطه با استفاده از آموزش های ویژه سعی می کنند محیط کار را برای کسب و کارها، مکان های رسمی و یا مراکز غیر دولتی بهبود دهند.

مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی

با توجه به مطالبی که بیان شد باید گفت که مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی از دو جنبه تشکیل شده است که جنبه اول صنعتی و جنبه دوم آن سازمانی می باشد. برای اینکه بتوان با ساز و کار این مراکز آشنا شد باید در ابتدا به بررسی این دو جنبه پرداخت.

جنبه صنعتی

اولین بخش از مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی، بخش صنعتی آن است. این بخش شامل در نظر گرفتن بهترین و موثرترین روش ها برای انطباق افراد با وظایف و نقش های کاری می باشد. این بخش که با نام بخش روانشناسی پرسنل هم شناخته می شود خصوصیات تمام کارکنان را ارزیابی کرده و سپس کارهایی که با ویژگی های کارکنان انطباق داشته باشد را به آن ها معرفی می کنند.

جنبه سازمانی

بخش دیگری که در مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی باید به شناخت آن پرداخت، بخش سازمانی می باشد. در این بخش روانشناسان بر روی نحوه اثرگذاری سازمان بر رفتار تمام کارکنان تمرکز دارد. از این رو ساختار های سازمانی، سبک های مدیریتی، هنجارهای اجتماعی، انتظارات از نقش ها و وظایف که بر روی رفتار فرد اثرگذار می باشد، مورد بررسی قرار می گیرد.

وظایف مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی

بعد از خواندن مطالبی که ذکر شد ممکن است یک سوال اساسی برای شما به وجود آمده باشد و آن هم این است که چه وظایفی برای مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی در نظر گرفته شده است؟ در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب و استخدام پرسنل
  • ارائه آموزش های سازمانی
  • انتخاب علمی پرسنل
  • ارگونومی
  • مدیریت عملکرد کارکنان
  • ارزیابی عملکرد کارکنان
  • بررسی زندگی کاری کارکنان و مدیران
  • توسعه فردی و سازمانی
  • ایجاد کانون های ارزیابی مدیران
  • ایجاد کانون های توسعه مدیران
  • ارزیابی مدل سلامت روان کارکنان و تشکیل پرونده برای هر یک از آنها
  • ارزیابی مدل های کلاسیک 360، 540 و 720 درجه
  • کانون هریسون
  • طراحی مدل شایستگی
  • تجزیه و تحلیل مشاغل
  • کوچینگ فردی و سازمانی
  • استعدادیابی سازمانی
  • ایجاد شناسنامه شغلی برای کارکنان
  • اصلاح ساختاری چارت سازمانی
  • کانون ارزیابی (Assessment center)
  • کارگاه ای عملی بر مبنای توسعه مهارت ها
  • کارگاه ای عملی بر مبنای توسعه شایستگی ها
  • اجرای مدل 34000

روانشناسی صنعتی

رشته روانشناسی صنعتی در کشورهای پیشرفته

مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی مکث با داشتن تیمی بسیار زبده شامل (روانشناسان صنعتی، مدیران منابع انسانی، روانشناسان شخصیت، روانشناسان بالینی) است. مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی مکث با داشتن ابزارهای مختلف بین المللی و روش های نوین روانشناسی صنعتی، مدیریتی و با داشتن بهترین اساتید نوع متفاوتی از خدمات را به شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهد.

مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی

  1. طرف قرار داد با بانک سپه
  2. طرف قرار داد با بانک تجارت
  3. طرف قرار داد با بانک صنعت و معدن
  4. طرف قرار داد با بانک مرکزی
  5. طرف قرار داد با بانک کشاورزی
  6. طرف قرار داد با بانک صادرات
  7. ارزیابی و توسعه روانشناسی صنعتی و سازمانی بانک ها
  8. اجرای کانون توسعه شایستگی برای شرکت ملی گاز ایران
  9. مشاوره استخدامی و تهیه بانک اطلاعات سلامت روان جدید الستخدام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش
  10. تهیه و تدوین پرونده سلامت روان برای پرسنل جدید الستخدام بانک کارآفرین
  11. طراحی و تدوین شرح شغل و توسعه عملکرد شرکت بهین انرژی
  12. تهیه پرونده توسعه و ارزیابی فولاد کاوه جنوب کیش
  13. انجام پروژهای پارس جنوبی
  14. کانون ارزیابی شرکت الکتروپیک
  15. اولین و تنها برگزار کننده دورهای کارگاهی روانشناسی صنعتی و سازمانی همراه با کوچینگ برای روانشاسان و رشته های مدیریتی
  16. برگزاری سمینارهای مختلف در حوزه موفقیت شغلی و روانشناسی صنعتی و سازمانی

حوزه کاری روانشناسی صنعتی و سازمانی مکث

  • کانون های ارزیابی
  • کانون های توسعه
  • انواع روش های ارزیابی پرسنل و مدیران
  • توسعه فردی (IDP) به روش روانشناسی صنعتی و سازمانی
  • کوچینگ
  • ارگونومی
  • انواع آموزشهای سازمانی
  • تجزیه و تحلیل شغلی
  • تدوین مدل شایستگی
  • جانشین پروری
  • روانشناسی فروش

مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی مکث

1. استخدام کارمندان

چگونگی استخدام کارمندان که بر اساس شناخت از محیط کاری خود، نوع فعالیت و چگونگی بازدهی بیش تر و فعالیت مفید است، چه کارمندانی با چه ویژگی هایی در این شرایط کاربردی تر عمل می کنند. در واقع کاربرد به معنای کاربرد دو سویه بین محیط کار و کارمند است.

از منظر مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی مکث هر چقدر محیط کار و سازمان تعریف شده بتواند خدمات بهتری به کارمند آن مجموعه برساند، بنابراین کارمند با رضایت خاطر بیش تر و میل قلبی بیش تری در مجموعه به فعالیت می پردازد زیرا دانش جدید، دیگر به اصول بهره برداری یک طرفه اعتقادی ندارد و سازمان ها می توانند با رساندن سود بیش تر به کارمندان خودشان هم سود ببرند.

2. آموزش و توسعه شغلی

با شناخت از روحیه و قابلیت هر کارمند، تخصص فردی او در چه زمینه ای می تواند فعالیت بهتر و بازدهی بیش تری داشته باشد و رضایت خاطر بیش تری هم داشته باشد.

گاهی نیرو های متخصص در جایگاه اصلی خود قرار نمیگیرند و ممکن است در یک مجموعه نیاز به نوعی دیگر از فعالیت آن ها داشته باشند که با شناخت مهارت ها، برقراری رابطه روانی و آموزش جدید با استفاده از تخصصشان مهارت دیگری از آن ها را به دست بیاورند.

3. بالا بردن کارایی و کیفیت کاری

این مورد در روانشناسی صنعتی و سازمانی بیش از موارد دیگر برای کارفرمایان مهم است، اما با نتیجه گیری که امروزه حاصل شده، کیفیت کاری بدون رضایت کارمند و احساس تعلق او به فضای کاری بالا نمیرود. زیرا نظام سازمانی امروز شبیه نظام سرمایه داری های قبل فعالیت نمی کند و کاربردی عمل نمی کند.

بر فرض مثال: در نظام آموزشی در هر جای جهان، یک معلم ساده دوره دبستان، هر چقدر از کیفیت زندگی بهتر برخوردار باشد و دغدغه مالی کم تری داشته باشد و دستمزد او به قدری باشد که کیفیت زندگی سالمی داشته باشد و نسبت به کار خود و زمانی که برای این کار می گذارد بهره کافی ببرد، بنابراین به همان میزان در کلاس درس، هنگام آموزش به کودکان نیز احساس خوشایند تری خواهد داشت و روند کاری او بالاتر می رود و دلسوزی، علاقه قلبی و همدلی او نیز با دانش آموزان بیش تر و بیش تر خواهد شد.

4. ساخت شغل هایی با کیفیت

در خدمات روانشناسی صنعتی و سازمانی ساخت شغل های با کیفیت در یک سازمان و بالا بردن کیفیت کاری افراد بسیار مؤثر است. این رشته ها با شناخت بر توانایی افراد و قرار گرفتن هر فردی در جایگاهی که می تواند در آن موفق باشد عمل می کند.

فردی با هوش هیجانی بالا و برونگرایی، قدرت سخنوری نباید در قسمت اداری یک مجموعه فعالیت کند، زیرا هم انرژی و توان خود را از بین میبرد و هم کارایی لازم را در بخش اداری نخواهد داشت.

بنابراین با شناخت روحیه این فرد و ایجاد کردن یک فرصت شغلی جدید که راندمان فعالیت کاری را هم بالا ببرد، می توان از این فرد در زمینه فروش، بازاریابی و یا در خارج از محیط کار به عنوان معرف محصولات استفاده کرد. ایجاد شغل های جدید برای همان افرادی که در مجموعه هستند بر اساس توانایی های روانیشان برنامه ریزی می شود.

5. ارگونومی

ارگونومی در روانشناسی صنعتی و سازمانی به ایجاد و تولید محصولات و وسایل جدیدی می پردازد که در محیط کاری با استفاده کارمندان از آن ها رندوم کاری و بازدهی بالا می رود.

وسایلی مانند میزهایی و صندلی هایی که خسته کننده نباشند، ایجاد فضایی که چشم را آزار ندهد و یا با ورود به آن مجموعه کاری خستگی دو چندان نشود. دست آوردی از ایجاد نشاط، دوری از خستگی جسمی و بدنی و پیدا کردن علاقه کارمندان به محیط کاری است.

مثلاً مجموعه فروش یک سازمان که نیازمند فعالیت و جنب و جوش بیش تری است نمی تواند مانند یک اتاق بایگانی باشد و رخوت و خستگی را القا کند و یا میزها و صندلی هایی که باعث کمر درد شود.

در انتها لازم به ذکر است که از منظر مدیریت مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی مکث که معتقد هستند در بررسی شایستگی ها و ساخت مدل شایستگی برای قسمت های مختلف هر سازمان یا شرکتی دقت بسیار زیادی لازم است. همچنین پس از آن با بررسی های دقیق تر و برگزاری کانون های ارزیابی می توان هر چه بهتر سازمان ها و نفرات آن را ارزیابی کرد.

روانشناس صنعتی و سازمانی

تکنیک های ارتباطی در مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی

با توجه به وظایفی که برای مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی در نظر گرفته شده است باید گفت که ارتباط و گفتگوهای سازنده می تواند قسمت مهمی از این مراکز باشد تا به کمک آن بتوان فنون مذاکره را به اجرا درآورد. از همین رو شناخت تکنیک های ارتباطی میتواند یکی از مهم ترین موارد برای چنین مراکزی باشد. از همین رو در ادامه به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

1. شفافیت در ارتباط

لازم است برای اینکه بتوانید پیام مناسب را به مخاطب خود ارائه کنید، شفاف صحبت کنید. از همین رو لازم است واضح و کوتاه صحبت کنید و پس از بیان مطالب خود بازخورد را از مخاطب دریافت کنید.

2. خوب گوش دادن

خوب گوش دادن باعث می شود که بتوانید درک بهتری از مطالب داشته باشید. وقتی که شنونده خوبی برای مخاطب خود باشید می توانید به درک درستی از تمایلات و توانایی های طرف مقابل دست یابید.

3. ایجاد فضای مناسب برای گفتگوی آزاد

گفتگوی آزاد اولین قدم برای ایجاد یک ارتباط درست در مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی است. در این شرایط افراد راحت تر ایده ها و تمایلات خود را در اختیار شما قرار خواهند داد و به این ترتیب می توان شرایط کاری مناسب تری را برای آن ها در نظر گرفت.

4. همگامی با شخصیت دیگران

همگامی با دیگران باعث می شود که بتوانید به ذهن آن ها نزدیکتر شده و در شناخت شخصیت طرف مقابل تسلط بیشتری داشته باشید.

5. غلبه بر موانع ارتباطی

برای اینکه در مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی بتوانید ارتباطی درست داشته باشید لازم است موانع ارتباط را از سر راه بردارید. از همین رو لازم است متناسب با موقعیت مطالب خود را بیان کنید، احساسات خود را در کلامتان بیاورید، در گفتگو تعصب نداشته باشید، به زبان بدن مخاطب توجه داشته باشید و گفتگوی خود را از مطالب منفی آغاز نکنید.

چه زمانی نیاز به استفاده از مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی وجود دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که در رابطه با مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی وجود دارد این است که در چه زمانی به این نوع مراکز نیاز است و آیا استفاده از این نوع مراکز به عنوان یک نیاز درجه اول مطرح است یا خیر؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت در صورتی که هر یک از موارد زیر برای شما پیش آمده باشد نیاز به استفاده از چنین مراکزی خواهید داشت.

  • استراتژی های آموزشی متناقض باشند و این استراتژی ها پاسخگوی نیاز شما نباشد.
  • زمانی که کارکنان شما انگیزه کافی برای انجام مسئولیت های خود را نداشته باشند.
  • زمانی که تکنیک های ارزیابی کارکنان کارآمد نباشند.
  • زمانی که دائماً در حال از دست دادن کارکنان خود باشید و یا اینکه مجبور به اخراج آن ها می شوید.
  • اگر در استخدام و انجام مصاحبه دچار مشکل باشید.
  • اگر میزان همدلی در بین کارکنان کم باشد و در واقع کارکنان نسبت به محیط کاری خود بی تفاوت باشند.
  • زمانی که عملکرد سازمان از حد انتظار پایین تر باشد.
  • زمانی که سازمان شما نیاز به تعدیل نیرو داشته باشد و یا این که بخواهید به یک باره گسترش عظیمی را در سازمان خود به وجود آورید.

در رابطه با سوال دوم هم باید گفت: اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمده باشد کمک گرفتن از مرکز روانشناسی صنعتی و سازمانی به عنوان یک نیاز درجه یک برای شما مطرح می باشد.

داشتن جلسات پربازده

اگر از هر گروه از مدیران و سرپرستان بخواهید که سه مورد از وقت گیرترین فعالیت های درجه یک خود را بنویسند، همیشه «جلسات بی بازده» در فهرست آن ها است. برای داشتن جلساتی مفید، به موارد زیر توجه کنید:

دستورالعمل بنویسید

بعد از تعیین اینکه جلسه برگزار شود یا خیر، اگر باید برگزار شود، چه نوع جلسه ای، مرحله بعد شروع برنامه ریزی برای جلسه است.

  1. زمان شروع را تعیین کنید.
  2. موضوعات مورد بررسی در جلسه را مشخص کنید.
  3. زمان استراحت کوتاهی تعیین کنید.
  4. هر جلسه را با خلاصه ای کوتاه از موضوع مورد بحث و نتیجه به پایان ببرید.
  5. بعد از ارائه خلاصه به بررسی مسئولیت های آتی شرکت کنندگان بپردازید.
  6. زمان پایان جلسه را تعیین کنید.

شرکت کنندگان را انتخاب کنید

معمولاً زمانی که تصمیم می گیرید چه کسانی باید شرکت کنند، کمترین تعداد افراد مناسب، بهترین دستورالعمل برای پیروی است. اگر جلسه ای برای اطلاع رسانی باشد، شرکت کنندگان شامل تمام کسانی می شوند که نیاز به اطلاعات دارند. از سوی دیگر، اگر جلسه، طرحی برای حل مشکلات دارد، پس باید معیارهای زیر را برای انتخاب شرکت کنندگان در نظر بگیرید.

  1. شرکت کنندگان در حوزه مورد بحث متخصص باشند.
  2. شرکت کنندگان باید به روند حل مسئله متعهد باشند.
  3. شرکت کنندگان باید احساسات،نظریات و اطلاعات متنوعی داشته باشند.
  4. شرکت کنندگان باید دارای فکری باز باشند.
  5. شرکت کنندگان در زمان تشکیل جلسه از لحاظ فکری متمرکز باشند.

نقش رهبر گروه را به خوبی ایفا کنید

شما به عنوان رهبر گروه، مسئول ایجاد محیطی هستید که در آن افراد می توانند در بحث های ارائه پیشنهادات شرکت کنند. شما مسئول ایجاد و حفظ شرایطی هستید که در آن افراد احساس کنند می توانند آزادانه شرکت کنند، بحث هایش حداقل است و تمرکزش روی هدف باقی میماند.

  1. آماده رهبری باشید.
  2. به خود اعتماد داشته باشید.
  3. رهبری را به عنوان یک فرصت برای به عهده گرفتن مسئولیت بیشتر در نظر بگیرید.
  4. هدفتان عالی بودن باشد.
  5. پیشرفت گروه را دائماً تحلیل کنید.

عقلانی تصمیم گیری کنید

نقش شما به عنوان رهبر جلسه اتخاذ تصمیم یا حل مسئله مستلزم این است که روند تصمیم گیری عقلانی را درک کنید. این روند ترتیبی سازمان یافته ارائه می دهد و توجه شرکت کنندگان را به مسئله معطوف می دارد.

  1. مشکل را تحلیل کنید.
  2. مشکل را تعریف کنید.
  3. نتیجه مطلوب را بیان کنید.
  4. راه های جایگزین را خلق کنید.
  5. برای رسیدن به توافق از اتفاق نظر همگان استفاده کنید.

از روش طوفان فکری استفاده کنید

نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا از روند طوفان فکری برای رسیدن به راه حل های مؤثر مشکلات استفاده کنید.

  1. تمام ایده های مطرح شده گروه را فهرست کنید.
  2. پذیرای خلاقیت باشید.
  3. پیش ارزیابی نکنید.
  4. بحث ها را محدود کنید.
  5. ترغیب به مشارکت کنید.
  6. ایده ها را ثبت کنید.
  7. روی تصمیم گرفته شده مکث کنید.

برای رسیدن به بهترین راه حل گروه را به مباحثه ترغیب کنید

از منظر مرکز تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی زمانی که گروهی سعی در انجام اتفاق نظر در خصوص راه حلی دارد، مهم است که تمام شرکت کنندگان در بحث مشارکت کنند. درک روش های زیر به شما کمک خواهد کرد که گروه را در محیط تبادل آزاد رهبری کنید و بحث شرکت کنندگان را نیز به حداکثر خواهد رساند.

  1. از شرکت کنندگان درباره تفکرشان بپرسید.
  2. توضیحات بیشتری بخواهید.
  3. صحبت های شرکت کنندگان را به بیانی دیگر بگویید.
  4. درخواست کنید تا پیشرفت حاصله را بازنگری کنند.
  5. شرکت کنندگان را حمایت و ترغیب کنید.
  6. توجه گروه را دوباره متمرکز کنید.
  7. اختلاف نظرها را مورد توجه قرار دهید.
  8. بررسی کنید که گروه اتفاق نظر داشته باشد.

روانشناسی صنعتی و سازمانی

رزومه مدیران مرکز مشاوره اینجا مکث

  • طرف قرار داد با بانک های مرکزی، سپه، صادرات، صنعت و معدن، تجارت و کشاورزی
  • مشاوره استخدامی و تهیه بانک اطلاعات سلامت روان پرسنل جدیدالاستخدام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس
  • تهیه و تدوین بانک اطلاعات سلامت روان پرسنل شاغل درشرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس
  • تهیه و تدوین پرونده سلامت روان برای پرسنل جدیدالاستخدام بانک کارآفرین
  • تهیه و تدوین پرونده رشد و توسعه عملکرد سازمانی برای پرسنل شاغل بانک کارآفرین
  • آسیب شناسی واحد های تابعه بانک کارآفرین
  • طراحی و تدوین شرح شغل مشاغل شرکت بهین انرژی سرآمد
  • تهیه پرونده رشد و توسعه عملکرد سازمانی پرسنل شاغل در شرکت بهین انرژی سرآمد
  • تطبیق ویژگی های شغل و شاغل در شرکت بهین انرژی سرآمد
  • ارائه مشاوره و پیشنهادات به مدیران ارشد شرکت بهین انرژی برای افزایش و ارتقا عملکرد سازمانی
  • طراحی و تدوین شرح شغل مشاغل شرکت فولاد جهان آرا اروند
  • تهیه پرونده رشد و توسعه عملکرد سازمانی پرسنل شاغل در شرکت فولاد جهان آرا اروند
  • تطبیق ویژگی های شغل و شاغل در شرکت فولاد جهان آرا اروند
  • دبیر و سخنران «نخستین همایش جایگاه روانشناسی در ارزیابی، رشد و توسعه عملکرد سازمانی» در شهر بندرعباس
  • درمان و ارتقا پرسنل شاغل در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در شهر بندرعباس
  • انجام پروژه طرح سلامت روان پرسنل در حال استخدام بانک تجارت در سطح کشور
  • پروژه پژوهشی و ارزیابی پارس جنوبی و شمالی در عسلویه (دکتر عیسایی مدیر مرکز مشاوره اینجا مکث)
  • طرف قرارداد با شرکت مپنا به عنوان روانشناس و مشاور (دارای تفاهم نامه همکاری با دکتر عیسایی مرکز مشاوره اینجا مکث)
  • برگزاری دوره توسعه شایستگی مدیران شرکت ملی گاز ایران
  • برگزاری3 دوره های توانمند سازی ویژه پرسنل بانک سپه
  • برگزاری 12 دوره تربیت درمانگر ویژه روانشناسان و مشاوران کارشناس ارشد و دکترا
  • ارزیابی مدیران بانک صنعت و معدن
  • برگزاری چندین سمینار شغلی و روانشناسی
  • برگزاری دوره کانون ارزیابی و کانون توسعه همراه با کوچینگ ویژه دانشجویان روانشناسی و مدیریت منابع انسانی
  • ارزیابی پرسنل بنیاد مستضعفان
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ