22006198 021

عروسک بازی، ابزاری جهت الگوسازی صحیح برای دختران

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
عروسک بازی، ابزاری جهت الگوسازی صحیح برای دختران

قریب به چهل سال است که باربی ها در کنار بچه ها هستند و مورد تحسین و تمجید قرار می گیرند. تا امروز میلیون ها عروسک باربی فروخته شده، بنابراین به احتمال زیاد اگر شما هم روزی صاحب دختری شوید او یک باربی خواهد داشت. عروسک بازی دقیقاً شبیه ایده ای است که یک تاجر از تصویر زنان در ذهن مردان دارد. نکته بسیار مهم آشنایی فرزندان ما از ابتدا با فرهنگ ایرانی اسلامی می باشد پس بهتر است آموزشی را رواج دهیم که مناسب فرهنگ کشور خودمان باشد.

پیش از اینکه درباره خرید یا نخریدن باربی تصمیم بگیرید، ایده آل های زیبایی را که در ذهن دارید، محک بزنید. فشار زیبایی و جذابیت بر زنان، آن قدر شدید است که خیلی از خانم ها را خم می کند و صد البته ما این فشار را می پذیریم تا شبیه دخترانمان باشیم. موضوع این نیست که ما نمی خواهیم مانند عروسک های زیبا باشیم، ما فقط در مقابل فشار زیبا بودن مقاومت می کنیم.

مهم و جذاب جلوه دادن عروسکی مثل عروسک سارا و دارا که در بین دختران جایگاه و محبوبیت خاصی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنانچه مشخص است جذابیت و ویژگی های خاص ظاهری عروسک به عنوان یک طرحواره بسیار مقاوم درباره ویژگی های یک زن یا دختر جذاب در ذهن دختران شکل می گیرد. موضوعی که کمتر به آن فکر می شود این است که دختران خود را با معیارهای باربی بودن مقایسه می کنند و اینچنین مقایسه ای به عزت نفس دخترانمان آسیب می زند.

قطعاً همه انسان ها از جمله دختران از لحاظ ویژگی های ظاهری و جذابیت در سطح میانگین قرار دارند که این امر یک قاعده طبیعی است. ولی بالا بردن سطح انتظارات و ایجاد رویکردهای مقایسه گرایانه ناخودآگاه در دخترانمان درباره ارزشمندی جذابیت ظاهری که به دلیل الگو قرار دادن عروسک های باربی است، امری ناپسندیده است.

از همین روی بر والدین واجب است که با آگاهی از چنین شرایطی نحوه نگرش دخترانمان در مورد معیارهای ارزشمندی دختران را بر پایه معیار های مناسب و حقیقتا رزشمند و نه بر پایه جذابیت ظاهری شکل دهیم.

عروسک باربی الگوی دختران

چیزی بیش از یک عروسک است. باربی تصویری از زنانگی امروز، تصویری غیر واقعی از توهم مردانه است و اعتماد به نفس دختران زیادی را از بین می برد.

کلیشه ها را از نو بسازید

مهم نیست می خواهید عروسک باربی بخرید یا نه، اگر مخالف خریدن باربی هستید، حتماً دلیل آن را برای دخترتان توضیح دهید. اگر هم عروسک را برایش تهیه کردید، خیالتان راحت باشد که با این کار دنیا به آخر نمی رسد. در هر صورت نظری که درباره این عروسک ها دارید، به کودک بفهمانید و برایش بگویید که این اسباب بازی چه احساساتی را برای شما تداعی می کند. بد نیست این موضوع را هم به گفته هایتان اضافه کنید که پای باربی های امروزی برای اینکه بتوانند کفش های پاشنه بلند بپوشند، کمی کج است!

درباره کارهایی که با پوشیدن کفش پاشنه بلند قادر به انجامشان نیستیم هم برای دخترتان حرف بزنید. اما به هر حال برای قانع کردن او به دلایل بیشتری احتیاج دارید، چون آن چیزی که عروسک های ایرانی یا خارجی را واقعاً جذاب می کند این است که این عروسک های نمونه یک بانوی کامل هستد نه یک دختر کوچک مثل عروسک های دیگر.

دختر بچه ها معمولاً توجه خود را به خانم های بزرگسال معطوف می کنند و از این طریق هویت خود را می شناسند. برای اینکه عروسک ها در زندگی دخترتان حضور مثبت داشته باشند - نه منفی - موقع بازی آن ها را به جای رئیس گروه، خلبان، دانشمند جا بزنید. به این ترتیب، دست کم می توانید کمی نفوذ روی توقعات دخترتان داشته باشید و شاید هم بتوانید کلیشه های موجود را کمی دست کاری کنید. مثلاً می توانید از عروسک بپرسید «سلام باربی من ملیسا هستم. چند سوال درباره تور قایق سواری که امسال تابستان برگزار می کنید داشتم، به چه وسایلی احتیاج دارم؟ لازم است که کلاه ایمنی و جلیقه نجات را با خودم بیاورم؟ دیگر چه وسایلی باید همراهم باشد؟» یا «سلام باربی، من استاد علوم زیست - محیطی دانشگاه هستم. اخیراً از یکی خانم های همکارم شنیدم که شما یک باتری خورشیدی جدید ساخته اید...»

شما با باربی ها چه می کنید؟

تصمیمتان را بگیرید. من برای دخترم عروسک ایزانی نخریدم، ولی مادربزرگش این کار را کرد. حتی اگر او هم این کار را نکرده بود، باز هم باربی از طریق پول تو جیبی دخترم، خودش را به خانه ما می رساند. من برای دخترم توضیح داده بودم که چرا از این نوع اسباب بازی خوشم نمی آید. با این حال او عاشق بازی با عروسک خارجی یا ایرانی اش بود. یک روز هم عروسک را کنار گذاشت، ولی خیلی زود خودش صاحب یک جفت کفش پاشنه بلند شد. حقیقت این است که خیلی چیزها از کنترل شما خارج شده و این خوب است. در هر صورت شما باید فرصت اظهار نظر داشته باشید و مطمئن شوید که این کار را می کنید.

عروسک باربی

نکات کلیدی و کاربردی

مخالفت و مقاومت در برابر خرید اسباب بازی برخوردی نادرست است. والدین برای جلوگیری یا کاهش شکل گیری الگوهای ارزشمندی دختران بر مبنای خصوصیات ظاهری از طریق عروسک باربی می توانند موارد زیر را رعایت کنند:

  • اشاره به نقاط ضعف ظاهری عروسک باربی مانند پای کج
  • اشاره به زیبایی ها و تحسین دختر خودمان
  • بازی کردن با عروسک باربی به همراه دخترمان و جا زدن عروسک در نقش های ارزشمند مانند پزشک، متخصص و معلم که مناسب دختران است (الگوسازی مثبت).
نظرات کاربران:
محمد
پاسخ به این نظر
1402/12/13

ایا دختر بچه ایی که عروسک هاشو به شکل عجیب روی صورت هاشون نقاشی میکشه مشکلی داره؟

0 0
مه سیما
پاسخ به این نظر
1399/11/5

دقیقا. درسته. اون وقت بعضی ها میگن باربی بده. این همه چیز خوب داره. ممنون

2 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ