22006198 021

نکات مهم درباره مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(1 رای)
نکات مهم درباره مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه

مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه یکی از مواردی است که باید در رابطه مورد توجه قرار داد. برخی این تصور را دارند که دلبستگی همان وابستگی است اما این موضوع صحت ندارد. دلبستگی و وابستگی به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند و اصلاً معنای یکسانی ندارند. مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه این موضوع را برایمان آشکار می سازد که آیا رابطه سالمی داریم یا نه؟

دلبسته بودن با وابسته بودن بسیار متفاوت است. شما ممکن است دلبسته یک نفر باشید اما وابسته مطلق او نباشید. در روابطی که وابستگی بیشتر از دلبستگی دیده می شود، میتوان گفت رابطه سالمی وجود ندارد. بعد از مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه به این موضوع پی می بریم که آیا دوست داشتن واقعی در رابطه وجود دارد یا نه رابطه بر اساس منافعی پا برجاست. اهمیت دادن به این موضوع و بررسی آن از نکات بسیار مهم در روابط می باشد. روابط انسانی بیش از هر چیز دیگری زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

دلبستگی چه معنایی دارد؟

قبل از مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه باید تعاریف این دو مورد را بدانیم. دلبستگی به معنی دوست داشتن فردی است. در صورتی که دلبسته کسی باشید خوشحالی او باعث خوشحالی شما و ناراحتی او موجب ناراحت شدن شما خواهد بود. اساس کار دلبستگی صلاح فرد مقابل در رابطه است. یعنی شما هیچ کاری را که به ضرر طرف مقابل باشد انجام نمی دهید و تمام سعی خود را برای خوشحالی او به کار می گیرید. این نوع دوست داشتن سالم ترین نوع عشق است. رابطه فرزند و والدین را در نظر بگیرید. اغلب افراد در این روابط دلبستگی را تجربه می نمایند.

البته در برخی خانواده ها وابستگی بیشتر از دلبستگی به چشم می خورد. زمانی که دلبستگی را تجربه کرده باشیم نوع صحیح و انسانی دوست داشتن را تجربه نموده ایم. مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه این موضوع را برای شما روشن می کند که آیا رابطه شما بر اساس دوست داشتن واقعی است یا نه؟ اغلب افراد در تشخیص این موضوع دچار مشکل می شوند و وابستگی را با دلبستگی اشتباه می گیرند. در حالی که این دو مورد کاملاً متفاوت از هم بوده و ساختارهای بسیار مختلفی را دارند.

مقایسه دلبستگی و وابستگی

وابستگی به چه معناست؟

در تعریف دلبستگی گفتیم رابطه ای که در آن صلاح فرد مقابل مورد نظر قرار بگیرد و دوست داشتن واقعی در آن باشد. کسی که وابسته به دیگری است این تصور را دارد که عاشقانه او را دوست دارد اما شاخصه اصلی وابستگی در نظر گرفتن صلاح و منفعت خود می باشد. یعنی شما بر اساس نیازی که دارید، می خواهید طرف مقابل را در کنار خود نگه دارید. با مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه به این موضوع پی می بریم که دوست داشتن واقعی دلبستگی به همراه دارد و نه وابستگی.

کسی که وابسته شخص دیگری است بدون او نمی تواند زندگی کند. یعنی او برای ادامه حیات خود وابسته به طرف مقابل است. اگر روزی طرف مقابل را از دست دهد دچار افسردگی شدید خواهد شد، زیرا او تمام زندگی خود را بر اساس داشتن او پی ریزی کرده بود. وابستگی عاطفی از جمله بدترین وابستگی ها است که باعث ایجاد مشکلات بسیاری در زندگی افراد می شود. چسبیدن مداوم به طرف مقابل و وابستگی غیر منطقی بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده است. حال با مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه می توانید نوع رابطه خودتان را تشخیص دهید.

چرا باید مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه را انجام داد؟

مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه نوع رابطه و میزان دوست داشتن را نشان می دهد. سالم و یا غیر سالم بودن رابطه نیز با انجام این کار مشخص می گردد. در صورتی که دلبستگی زیبا و عاشقانه ای در رابطه وجود داشته باشد هر دو طرف باعث رشد و پیشرفت یکدیگر خواهند شد. معمولاً بعد از گذشت سال ها این دلبستگی از بین نخواهد رفت و حتی بیشتر از قبل خواهد شد. رابطه انسانی صحیح همان دل بسته شدن افراد به یکدیگر است و در غیر این صورت حتماً باید نسبت به سالم بودن رابطه شک نمود.

روابطی که بر اساس وابستگی شکل گرفته باشد بعد از گذشت چند سال دچار زوال می گردد. افراد در روابط وابسته باعث محدود شدن و از بین رفتن استعدادهای یکدیگر می شوند. حتما زن و شوهرهایی را دیده اید که مدام به یکدیگر سوءظن دارند و در حال کنترل کردن همدیگر هستند. این افراد رابطه ای بر اساس وابستگی را شکل داده بودند و حالا نگران از دست دادن منافع خود هستند. مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه اهمیت بسیار زیادی را دارد. اگر به دنبال پیشرفت و رشد هستید باید از وابستگی دور بمانید.

مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه و ویژگی هر کدام از این روابط

در رابطه ای که افراد دلبسته یکدیگر هستند، تصمیم ها بر اساس نفع و صلاح هر دو طرف انجام می گیرد اما در روابط وابسته یکی از افراد منافع بیشتری از دیگری دارد و فرد وابسته مطیع او شده است. مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه این موضوع را به خوبی روشن می سازد. در روابط دلبستگی افراد زمانی که از هم دور هستند هیچ شک و سوءظنی نسبت به یکدیگر ندارند اما در روابط وابستگی در صورت دور شدن از یکدیگر نسبت به هم شک و سوءظن زیادی دارند.

معمولاً در روابط دلبستگی افراد باعث شادی و خوشحالی یکدیگر می شوند و در صورت بروز ناراحتی به صورت منطقی برای حل کردن آن تلاش می نمایند. افرادی که در روابط وابستگی قرار دارند معمولاً افسرده هستند و با وارد شدن کوچکترین اشکالی، رابطه دچار تزلزل می گردد. ترس از دست دادن در رابطه وابسته بسیار زیاد است و معمولاً یکی از طرفین ترس زیادی درباره این موضوع دارد. مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه میزان سلامت روانی افراد را مشخص می نماید. افراد سالم و دارای عزت نفس رابطه هایی بر اساس دلبستگی بنا می کنند.

مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه

نکات مهم درباره مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه

برای انجام مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه باید نکاتی را مد نظر داشت. حس ترس از دست دادن را مورد بررسی قرار دهید. آیا شما در رابطه ای قرار دارید که ترس از دست دادن طرف مقابل را به طور شدید دارید؟ آیا مدام در انتظار تایید او هستید؟ در صورتی که فرد از لحاظ روانی مهر طلب باشد وارد رابطه وابستگی خواهد شد. با مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه به این موضوع پی بردیم که ترس از دست دادن در روابط دلبستگی وجود ندارد.

مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه از جمله مواردی است که حتماً باید انجام گیرد. اگر در رابطه ای هستید که مدام درباره حس طرف مقابل نگران می باشید و به دنبال تایید گرفتن از او هستید باید نسبت به آن رابطه تجدید نظری نمایید. افراد در رابطه وابسته قدرت و شکوفایی خود را از دست می دهند. به طور مثال اگر شغلی داشتید و به خاطر نارضایتی طرف مقابل آن را ترک کرده اید به احتمال زیاد رابطه شما یک رابطه ناسالم و وابسته است. مقایسه دلبستگی و وابستگی در رابطه سبب می شود تا شما سلامت روان خود و طرف مقابل را مورد بررسی قرار دهید. اگر به دنبال یک زندگی ایده آل هستید نباید استعدادهای خود را در یک رابطه وابسته سرکوب نمایید.

نظرات کاربران:
مهرزاد
پاسخ به این نظر
1402/12/12

من مدتیه دررابطه عاطفیم دچار سردرگمی شدم و نمیدونم اصلا همسرم رو دوست دارم یا خیر ما دردوران عقد هستیم و من همش دارم با خودم کلنجار میرم میترسم که پشیمون بشم میتونم از مشاران شما کمک بگیرم؟

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ