22006198 021

نقش پدران در تربیت فرزندان دختر چیست؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
نقش پدران در تربیت فرزندان دختر چیست؟

خانواده و شیوه های فرزندپروری از مهمترین عوامل در رشد روانی – اجتماعی فرزندان هستند. نقش پدران در پرورش فرزندان اهمیت زیادی دارد. عموماً خانواده ها بر نقش تربیتی مادران تاکید زیادی دارند و از حساسیت نقش پدر غافل اند. شیوه ارتباط و رفتار پدر با فرزندان و بویژه فرزندان دختر از تاثیرگذاری زیادی بر شکل گیری شخصیت دختران برخوردار است. در این مقاله به بررسی برخی از نکات مهم ویژگیهای نقش پدر بر فرزندان دختر می پردازیم. تا زمانی که شما به عنوان یک پدر، به دخترتان و شخصیت او احترام میگذارید و خود را با همه ضعفها و نقاط قوتتان به خوبی میشناسید، احتمالش خیلی ضعیف است که میانتان یک برخورد فیزیکی نامناسب اتفاق بیفتد. فاصله میان نسلها را حفظ کنید و به لوس کردن دخترتان با کمی چاشنی مهربانی ادامه دهید. این موضوع که دختر تافته جدا بافته پدر باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پدران و عزت نفس دختران

دختران فقط در صورتی به عزت نفس میرسند که محبت بی قید و شرط را از سوی والدینشان دریافت کنند، عشقی که ربطی به ظاهر یا رفتارشان ندارد و فقط به خاطر حضورشان در زندگی پدر و مادر است. به این ترتیب عزت نفس دخترتان روز به روز بیشتر میشود. حتی اگر از عهده انجام دادن بعضی کارها بر نیاید و شکست بخورد یا آنطور که آرزو داشتید، بشاش و خوشرو نباشد یا حتی وقتی عملکرد رضایت بخشی نداشته باشد. در واقع دختر تا وقتی که احساس کند پدر او را بخاطر آن چیزی که هست دوست دارد، عزت نفسش هم تقویت میشود. البته لازم به ذکر است که این نوع محبت بی دریغ نیز از سوی مادر ضروری است. وقتی دختری احساس میکند مورد علاقه و احترام و توجه عمیق پدرش قرار دارد، احساس امنیت و توجه میکند. این حس امنیت و محبت صادقانه تاثیر بسزایی در شکل گیری یک شخصیت دخترانه و زنانه توام با عزت نفس و خود باوری در آینده دارد.

نقش پدران در تربیت دختران

از همان سنین اولیه کودکی شروع به تشویق او کنید

وقتی دخترتان اشتباهی مرتکب میشود، برای کمک کردن به او عجله نکنید. اجازه دهید خودش راه حل را پیدا، شکست بخورد و دوباره تلاش کند. بچه ها وقتی قرار است راه رفتن را یاد بگیرند، بارها زمین میخورند. این مسئله کاملاً عادی است. پس اجازه دهید دخترتان هر چند بار که لازم است به زمین بیفتد و دوباره از جایش بلند شود. این تجربه ها نه فقط برای دختر بچه ها لازم است بلکه برای اعتماد و اتکا به نفس پسران نیز ضروری است. به رفتارهای دخترتان دقت کنید تا بفهمید از چه چیزی خوشش می آید و چکاری را بهتر انجام میدهد. در انجام دادن کارهایی که باعث شادی و لذتش میشود از او حمایت و او را تشویق به انجام و امتحان کردن کارهای جدید کنید.

اجازه دهید خلاق باشد و خلق کند

انتقاد، قضاوتهای منفی و توهین، رفتارهای مخرب و آسیب زا هستند. همچنین تلویزیون نیز تاثیر منفی بر کودکان دارد. ابتدا باید بدانید که فعال بودن زمینه ساز رشد عزت نفس کودکان است اما تلوزیون مانع فعالیت آنها میشود. دوم اینکه سیل تصویرهای تلوزیونی، تصویر درونی کودک را مختل کرده و مانع خلاقیت و رویا پردازی او میشود. هرچه فعالیتهای خلاقانه ما بیشتر باشد، بیشتر هم احساس ارزشمند بودن میکنیم. به همین دلیل خیلی مهم است که برای فرزندمان اسباب بازیهای سرهم شده ای را که اجازه هیچ خلاقیتی را به او نمیدهد، تهیه نکنیم.

تازگیها بعضی از مراکز پیش دبستانی، روز مشخصی را به عنوان روز بدون اسباب بازی در برنامه هفتگیشان در نظر میگیرند. مربیها میدانند که بچه ها میتوانند ایده های خوبی برای بازی داشته باشند. بچه هایی که میدانند چگونه از وسایل ساده ای که اطرافشان هست، برای بازی استفاده کنند یا آن هایی که یاد میگیرند با رفتارشان میتوانند بر دنیای اطراف تاثیر بگذارند، به افرادی با اعتماد به نفس بالا تبدیل میشوند.

نقش پدر در تربیت فرزند دختر

پدر، دختر و بازی

در مطالعه ای رفتاری از پدران خواسته شد که موقع بازی دختر و پسرشان با پازل آن ها را همراهی کنند. نتیجه این مطالعه این بود که وقتی پسران به دلیل ناتوانی در ادامه بازی ناراحت و عصبی می شدند پدران توجه چندانی به آن ها نکرده اما وقتی دختران به گریه می افتادند پدران با گفتن جمله هایی مثل « عزیزم آروم باش اصلاً مهم نیست » آن ها را آرام می کردند. اینکه سعی کنید هر کاری را برای دخترتان راحت کنید یا قبل از اینکه کوچک ترین حرکتی کند، همه مشکلاتش را رفع کنید هیچ کمکی به افزایش عزت نفس او نمی کند. رفتار شما با فرزند دخترتان باید همان رفتاری باشد که با پسرتان می کنید. مثلاً بگذارید خودش بفهمد چگونه باید قطعه های پازل را جور کند. این طوری وقتی به موفقیت برسد درست اندازه یک پسر کوچک به خودش افتخار خواهد کرد.

نکات عملیاتی و کاربردی

بخشی از وقت خود را به دخترتان اختصاص دهید موفقیت هایش را تحسین کنید و چیزهایی را یادش دهید که فقط شما به عنوان یک پدر از عهده اش بر می آیید. به یاد داشته باشید که دخترتان احتیاج دارد که این عشق و احترام را در رفتار شما ببیند و درک کند، زیرا کلمات اگر با رفتارهای مناسب همراه نشوند چیزی بیشتر از مشتی صدای تو خالی نیستند. به علایق و خواسته های دخترتان از همان دوران اولیه کودکی توجه کنید و برای برآورده شدن خواسته هایش برنامه هایی را تدارک ببینید تا حس توجه و محبت را درک کند. همچنین در شرایطی که نیاز به کمک دارد به گونه ای که حس اعتماد به نفس و باور بر توانمندی او را تضعیف نکنید به وی کمک کنید تا احساس حمایت همراه با اعتماد از سوی پدر در دخترتان ایجاد شود.

سعی کنید گفتگو کردن با دخترتان را تمرین کنید و او را برای آینده و جامعه آماده کنید. به او بگویید که شاید در برخی موارد شرایط برای او سخت تر باشد اما می تواند با تلاش و پشتکار به هر آنچه که لیاقتش را دارد برسد.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ