22006198 021

هسته ساب تالاموس در چه قسمتی از مغز قرار دارد؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
هسته ساب تالاموس در چه قسمتی از مغز قرار دارد؟

هسته ساب تالاموس که بخشی از عقده های قاعده ای است مجموعه کوچکی از نورون ها است که در شکم تالاموس (یعنی زیر تالاموس) قرار دارند. این جزء اصلی ساب تالاموس است.

کارکرد هسته ساب تالاموس در مغز چیست؟

هسته ساب تالاموس بخشی از عقده های قاعده ای در نظر گرفته می شود. عقده های قاعده ای گروهی از هسته های زیر قشری هستند که در انواع عملکردهای شناختی و عاطفی درگیر هستند، اما بیشتر به خاطر نقششان در حرکت شناخته می شوند. نقش دقیق عقده های قاعده ای در حرکت هنوز به طور کامل درک نشده است، اما یک فرضیه رایج نشان می دهد که عقده های قاعده ای نقش مهمی در تسهیل حرکات مورد نظر دارند و در عین حال حرکات ناخواسته و یا رقابتی را مهار می کنند.

هسته ساب تالاموس جزء مهمی از مدارهای عقده های قاعده ای است که به سرکوب حرکات ناخواسته اختصاص دارد. این مدارهای بازدارنده به نام مسیر غیر مستقیم و مسیر فوق مستقیم شناخته می شوند. در هر دو مسیر، تصور می شود که مهار حرکت به نورون های گلوتامات تحریک کننده که از هسته ساب تالاموس برای تحریک نورون های GABA در گلوبوس پالیدوس و ماده سیاه گسترش می یابند، قابل ردیابی است. این نورون های گابا به نوبه خود تأثیر مهاری بر نورون های تالاموس دارند که معمولاً در هنگام برانگیختگی آنها حرکت را تحریک می کنند.

هسته ساب تالاموس

نقش هسته ساب تالاموس چیست؟

نقش هسته ساب تالاموس در سرکوب حرکات ناخواسته ممکن است حتی برای ساده ترین حرکات حیاتی باشد. برای مثال، اگر برای برداشتن یک فنجان قهوه دست دراز میکنید، مغز شما نه تنها باید ماهیچه های لازم برای حرکت را فعال کند، بلکه عضلاتی را که می توانند حرکت مورد نظر را خنثی کنند مهار کند. در واقع، حتی زمانی که یک جا نشسته اید، حرکات ناخواسته (مثل تکان دادن دست شما به طور غیرارادی در هوا) باید به طور مداوم توسط مغز شما مهار شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که عملکرد هسته ساب تالاموس (و عقده های پایه به عنوان یک کل) محدود به حرکت نیست.

تحقیقات اخیر نشان میدهد که هسته ساب تالاموس ممکن است به عملکردهای شناختی مانند تصمیم گیری، توجه و حافظه فعال (در میان سایر موارد) کمک کند. هسته ساب تالاموس ممکن است بخشی از مدارهایی باشد که تأثیرات مهمی بر احساسات نیز دارد.

DBS چیست؟

برخی از درک ما از این نقش های گسترده تر برای هسته ساب تالاموس از مطالعات مربوط به تحریک عمیق مغز یا DBS ناشی می شود. DBS یک روش جراحی است که شامل کاشت الکترود در مغز است. هنگامی که الکترود در جای خود قرار گرفت، میتوان آن را وادار کرد که تکانه های الکتریکی را ساطع کند که فرض می شود در فعالیت عصبی تداخل دارند.

DBS به ویژه در درمان بیماری پارکینسون مفید است. بیماری پارکینسون با مشکلات حرکتی مانند حرکت آهسته و پر تلاش و دشواری در شروع حرکات مشخص می شود. اعتقاد بر این است که برخی از این علائم مرتبط با حرکت ناشی از فعالیت بیش از حد در هسته ساب تالاموس است. این افزایش فعالیت هسته ساب تالاموس ممکن است منجر به مهار بیش از حد حرکت از طریق مدارهای عقده ای پایه ذکر شده در بالا شود.

بنابراین، هنگامی که الکترود در DBS در داخل یا نزدیک هسته ساب تالاموس قرار می گیرد، روشن کردن دستگاه می تواند فعالیت های بازدارنده هسته زیر تالاموس را مختل کند و حرکت را تسهیل کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده از DBS به ما کمک کرده است تا پیچیدگی نقش های هسته ساب تالاموس را درک کنیم. بسیاری از بیمارانی که DBS دریافت می کنند نه تنها علائم پارکینسونی خود را بهبود می بخشند، بلکه عوارض جانبی شامل تغییرات شناختی و عاطفی مانند اختلالات حافظه و بی تفاوتی را نیز تجربه می کنند. پیشنهاد شده است که اختلال در عملکرد هسته ساب تالاموس ممکن است مسئول این عوارض جانبی DBS باشد. با این حال، باید گفت که تنوع در عوارض جانبی DBS و همچنین درک ضعیف از اینکه دقیقاً چگونه DBS بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد - بیان قطعی این موضوع را دشوار می کند.

صرف نظر از این، شواهد جمع آوری شده تا به امروز نشان می دهد که هسته ساب تالاموس ناحیه مهمی از مغز برای کنترل حرکتی و انواع اعمال دیگر است. با این حال، برای درک کامل عملکرد این مجموعه کوچک اما مهم از نورون ها، به انجام تحقیقات آینده نیاز است.

منبع: neuroscientificallychallenged.com

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ