22006198 021

چگونه کودک خود را خوشحال کنم؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(30 رای)
چگونه کودک خود را خوشحال کنم؟

چگونه کودک خود را خوشحال کنم؟ کودکان از زمان تولد تا ۳ سالگی مهمترین دوره زندگی خود را میگذرانند. در این سن کودک به جهان هستی قدم گذاشته و هر چیزی که میبیند و میشنود در کنار والدین خود با ذهنی که هنوز قدرت تحلیل و تشخیص امور را به طور کامل ندارد به تحلیل موضوعات از دریچه نگاه خود میپردازد.

تغییر خلق و خوی کودک

کودکان تا ۵ سالگی دارای خلق و خوی در حال تغییری هستند و هیچگاه ثابت نمی مانند و مدام در حال تغییر در خواسته و نیازهایشان هستند. بنابراین والدین (پدر و مادر) نیاز دارند در مورد فرزندانشان بیشتر بدانند تا آنها را خوشحال کنند. در واقع خوشحال کردن کودکان از بدو ورود به دنیا تا ۲ سالگی با مهر و محبت بی دریغ مادر آغاز میشود.

محبت و توجه مادر به کودک

کودکی که نیازمند محبت بی دلیل و توجه فراوان مادر خود است با رعایت نکاتی مانند؛ توجه بی قید و شرط، در آغوش کشیدن فرزند، بوسیدن و محبت کردن های بی دلیل به کودک میتواند بهترین فرصت را برای شادی او فراهم کند.

دریافت حمایت و احساس امنیت خاطر از والد

کودک زیر ۲ سال حتی اگر گرسنه هم بماند اما با چسبیدن به مادر و گرفتن محبت از او و احساس امنیت خاطر میتواند روان سالم تری داشته باشد و در کنار مادر تجربه شادی از زندگی خود داشته باشد. پس از آن کودک ۲ تا ۳ سال است که در ادامه همین محبت های بی دریغ، بی دلیل، بدون قید و شرط میتواند حمایت کردن و امنیت دادن به کودک را منتقل کند. کودکان در این سن متوجه حمایت والد خود میشوند و امنیت روانی و جسمی از او دریافت میکنند.

حتی اگر کار اشتباهی هم انجام بدهند باید با این جمله مواجه بشوند که: (تو دختر یا پسر خوبی هستی و من تو را بسیار دوست دارم اما رفتار تو اشتباه بوده) در واقع کودکان در این سن متوجه میشوند که میتوانند بخاطر رفتار اشتباهشان توبیخ شوند اما نباید احساس کنند به دلیل رفتار اشتباهشان دوست داشته نمیشوند و ممکن است پس زده شوند. بنابراین نکته مهم در این سن به اضافه محبت بی قید و شرط، حمایت و احساس امنیت خاطر است که کودک از والد خود دریافت میکند. در سن ۳ تا ۳/۵ و همچنین تا ۴ سالگی کودکان دچار تغییرات خلق و خو و رفتاری میشوند که ممکن است با تعجب والدین همراه باشد.

چگونه کودک خود را خوشحال کنم

تغییرات خلق و خوی کودک در 3-4 سالگی

کودک آرام و مهربان آنها به یکباره جیغ میشکد، وسایل را پرت میکند و ممکن است از هر چیزی ناراحت شوند و واکنش نشان دهند، در اینصورت والدین احساس میکنند کودکشان دیگر شاد نیست و یا نیازمند آن است که رفتاری متفاوت از قبل با او داشته باشند، اما نباید تعجب کنیم و باید با صبر و توجه به آنچه کودک میخواهد و ایجاد فضایی بدون تنش و اضطراب و دانستن اینکه رفتارهایی از این دست در این سن معمولی است و دلیل آن تغییر در خلق و خوی کودک است، کودکمان را کمک کنیم و با او همچنان صمیمانه و همدلانه رفتار کنیم تا سن ۴ تا ۵ سالگی که در این سن او تقریباً رفتار پایداری دارد.

شرایط کاملاً مساعد خلق و خوی کودک در آستانه 5 سالگی

بیشتر از قبل بازی میکند و هیجان شاد بودن را دارد و همچنین در گذراندن و صرف وقت با همسالان خود بسیار خشنود میشود. کودک پس از ۳/۵ سالگی تا ۴/۵ سالگی و ابتدای ۵ سالگی شرایط کاملاً مساعدی را از لحاظ خلق و خو و رفتار میگذراند و شاد بودن کودک در این سن، بازی کردن، صرف وقت دو تا سه ساعت با همسالانش احساسی خوشایند در او ایجاد میکند که خلاقیت، رشد و شکوفایی را برای او به همراه خواهد داشت.

چگونه کودک خود را خوشحال کنم؟

بنابراین شاد کردن کودکان از بدو تولد تا دوره پیش دبستانی تلفیقی از محبت، حمایت، امنیت، پذیرش بی قید و شرط و دوست داشتن تمام کمال است و پس از آن از دوره پیش دبستان به بعد، اضافه بر این رفتارها مطابق با خواسته های مخصوص سن جدید کودکان در هر سنی باید نحوه رفتار و نحوه حمایت والد تغییر کند. اما در بطن خود دوست داشتن بی قید و شرط را به کودک یادآوری کند تا عزت نفس و خواستنی بودن را در کودکان پرورش دهد.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ