22006198 021

کاهش مصرف الکل بدون احساس بدبختی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(6 رای)
کاهش مصرف الکل بدون احساس بدبختی

وقتی انتخابی مانند «شما باید کمتر بنوشید» بر کسی تحمیل میشود، بسیاری از افراد بطور غریزی بر خلاف اراده شان دچار طغیان احساسات میشوند. عامل تنبیه بلقوه میتواند در کوتاه مدت به کسی انگیزه دهد اما رمز تغییر طولانی مدت اغلب در انگیزه درونی افراد نهفته است. «کنجکاوی هوشیارانه» میزان رابطه فرد با الکل را تعریف میکند و کمک به کشف عمیق ترین آرزوهای فرد میکند. اولین باری که مجبور شدید برای چیزی که از آن لذت میبرید، محدودیتی تعیین کنید را بخاطر دارید؟ احتمالا تجربه جالبی نبوده است. در دوران کودکی احساس ناامیدی را وقتی مادربزرگم به من گفت نمیتوانم مدام تمام روز را بستنی بخورم، کاملا به خاطر می آورم. اگر میخواهید مصرف الکل را کاهش دهید، بهتر است با یک متخصص گفتگو کنید.

به عنوان روانشناس، تقریبا با افراد زیادی کار کرده ام که قصد داشتند مصرف الکل خود را کاهش دهند. من به ندرت با کسی روبرو شدم که وقتی احساس میکرد بهتر است الکل را رها کند یا محدودیتی برای مصرف الکل تعیین کند، هیجان زده شود. اما کاهش مصرف الکل نمیتواند آنقدر بد باشد. در واقع زمانیکه به روش درستی انجام شود، حتی میتواند پاداش دهنده باشد.

کاهش مصرف الکل

واکنش شما: وقتی عبارت «باید» را می شنوید، چیست؟

اجازه دهید چند دقیقه ای در مورد مصرف الکل صحبت نکنیم. در عوض بیایید در مورد این ایده که «باید کاری انجام دهم» صحبت کنیم. کلماتی که بار معنایی «باید» را دارند، بطور قطعی لذت بردن از هر چیزی را از بین میبرند. فرقی نمیکند 5 ساله باشید یا 55 ساله، وقتی کسی به شما میگوید باید این کار را انجام دهید، اغلب بطور خودکار میخواهید نه بگویید. یعنی کاملا برعکس، کلمات «نباید» یا «نمیتوانی» اغلب بطور ناگهانی حتی کسل کننده ترین کارها را هم جذاب جلوه میدهند. برای کاهش مصرف الکل به بسیاری از افراد توصیه هایی به اشکال مختلف مانند مثالهایی که در ادامه آمده است، گفته میشود: «باید الکل را ترک کنی» یا «اگر قطع نکنی، این پیامد را خواهد داشت». این اولتیماتوم ها میتواند هم از جانب یک شخص مورد علاقه تان باشد یا یک دکتر، کارمند، قاضی یا حتی خودتان.

براستی که مهم نیست این توصیه ها از جانب چه کسی باشد. به هر حال بخشی از وجود فرد اغلب احساس میکند که آزادی اش مورد حمله قرار گرفته است که منجر به ایجاد غریزه ای برای بازگرداندن آن حس از دست رفته آزادی میشود. در علم روانشناسی این غریزه «مقاومت واکنشی» نامیده میشود که یک برانگیختگی انگیزشی ناخوشایند است و زمانی پدیدار میشود که افراد احساس تهدید شدن یا از دست دادن احساس آزادی خود را تجربه کنند. به عبارت دیگر، وقتی فردی احساس میکند که آزادی اش در خطر است، مانند زمانی که به او گفته میشود که باید کاری را انجام دهد یا نمیتواند و نباید انجام دهد، انگیزه فرد برای مخالفت کردن جهت بازگرداندن اراده و آزادی اش بیشتر میشود.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین و رایگان سلامت روان

احساس ترس: وقتی به شما گفته می شود «اگر نکنی...»

وقتی یک فرد هر چند با داشتن حسن نیت به شما میگوید، «اگر نکنی... خواهی کرد...» اساساً سعی میکند با ایجاد احساس ترس در شما بدلیل از دست دادن چیزی که برایتان ارزشمند است به شما انگیزه دهد. البته ترس از دست دادن کسی یا چیزی که برایش ارزش قائل هستید، میتواند انگیزه ای قوی برای فرد باشد تا رفتار خود را تغییر دهد. با این حال انگیزه هایی که مبتنی بر ترس شکل میگیرد، نقاط ضعف خود را نیز دارد که در ادامه برایتان مطرح خواهیم کرد.

انگیزه های مبتنی بر ترس باعث استرس و گاهی احساس شرم میشوند که اغلب منجر به تمایل فرد به نوشیدن بیشتر الکل میشود. کلید طلایی برای کاهش مصرف الکل این است که به جای تنبیه احتمالی، با پاداش همراه باشد. هنگامی که بتوانید انگیزه درونی خود را برای تغییر میزان مصرف الکل را کشف کنید، کاهش مصرف الکل به یکی از بهترین انتخابهای شما در زندگی تبدیل میشود و اینجاست که حتی سخت ترین کار هم میتواند رضایتمندانه باشد. واقعیت این است که شما مجبور نیستید نوشیدن الکل را کم کنید یا آن را متوقف کنید. شما میتوانید هر چقدر که میخواهید به نوشیدن الکل ادامه دهید اما برخی از عواقب آن ممکن است با نوشیدن بیش از حد، دامنگیرتان باشد. مسئله اینست که هیچکس نمیتواند به شما بگوید یا شما را مجبور به ترک آن کند. سوال واقعی این است که شما واقعا چه میخواهید؟

درمان اعتیاد به الکل

هدف واقعی شما: وقتی با دلیل و چراهای خود در ارتباط هستید

ما شما را به یک تمرین نوشتنی کوچک دعوت میکنیم تا کمک کند دوباره با اهدافتان در تماس قرار گیرید. در این تمرین، روی رویاها، اهداف و آرزوهای خود تمرکز میکنید و کنجکاو میشوید که چگونه اعتدال میتواند شما را به عمیق ترین آرزوهایتان نزدیک کند. تصور کنید یک سال گذشته است و شما توانسته اید در سال گذشته در حد اعتدال الکل مصرف کنید و یا کاملا مصرف آنرا ترک کنید که دیگر مجبور به نوشیدن بیش از حد یا مصرف مکرر آن نباشید. میتوانید تصور کنید که چه احساسی دارید و چطور و چقدر متفاوت به نظر میرسید؟ زندگی شما چگونه تغییر خواهد کرد؟ در اینجا زمینه هایی جهت بررسی وجود دارد:

  • بهزیستی روانی و عزت نفس
  • رفاه مالی و شغلی
  • روابط با خانواده، دوستان و عزیزان
  • رشد و توسعه شخصی
  • معنویت
  • ثروت مادی و ویژگیهای ظاهری و فیزیکی

مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد الکل

کنجکاوی هوشیارانه: خودت را دوباره کشف کن!

چه متوجه شده باشید یا نه، همه افراد برای انجام یک هدف واحد به این دنیا آمده اند، از جمله شما. همه شما با رویاها، آرزوها و پتانسیل درونی به دنیا می آیید. سالها نوشیدن زیاد مشروبات الکلی باعث میشود که در فرد بینش ضعیفی ایجاد کند و باعث شود که فرد خود واقعی اش را از دست بدهد. اگر برایتان سخت است که فوراً با رویاها و اهداف خود در تماس باشید، اشکالی ندارد. اما کنجکاو باشید، صبور باشید و به یاد داشته باشید که لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. کنجکاوانه به گفتگوهای هوشیارانه با خود بپردازید تا جاییکه خودتان را در شرایطی ببینید که چطور از طریق این فرآیند به مسیر واقعی راهنمایی خواهید شد. این سبک کنجکاو بودن فقط به معنای باز تعریف رابطه تان با مصرف الکل نیست بلکه به معنای کشف مجدد وجودی و هدف واقعی شما نیز هست.

احساس ترس فقط میتواند شما را تا حدی پیش ببرد اما هدف واقعی شما را تا جایی که می خواهید پیش میبرد. استقبال از این نوع کنجکاوی هوشیارانه به معنای بله گفتن به این است تا دوباره در مورد اینکه چه کسی هستید، چه کسی میخواهید شوید و برای چه چیزی به دنیا آمده اید کنجکاو شوید. در حالی که تعیین محدودیت برای مصرف الکل مهم است، روشن کردن چرایی نیز بسیار مهمتر است. کاهش مصرف الکل مستلزم آمادگی خوب، پشتکار و اغلب حمایت حرفه ای است که با حمایت خودتان از خویشتن خویش، به نتیجه مطلوب خواهید رسید. پس پیگیر باشید، ادامه دهید و به یاد داشته باشید که پشتیبانی حرفه ای در دسترس است. شما مجبور نیستید اینکار را به تنهایی انجام دهید.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ