22006198 021

کودک عقب مانده و سوء رفتار جنسی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
کودک عقب مانده و سوء رفتار جنسی

سوء رفتار جنسی با کودکان بازتاب گسترده ای یافته است؛ غافل از اینکه بسیاری از این آزارها بر قشری تحمیل می گردد که معصومانه به دلیل ناتوانی های متعدد مورد آزار های گوناگون قرار می گیرند که یکی از این آزارها سوء رفتار جنسی و روحی است. علل آزار و راه های پیشگیری از آن در این مقاله بیان شده است.

آزار جنسی شامل هرگونه فعالیت جنسی با کودک پیش از سنی است که بتواند رضایت قانونی داشته باشد. هنگامی بحث آزار جنسی مطرح میشود که کودک توسط یک فرد بزرگسال و یا کودک زیر 18 سال - با اختلاف سنی حداقل 6 سال - با هم درگیر فعالیت جنسی شوند و کودک آنقدر رشد نکرده باشد که ماهیت عمل جنسی را درک نماید ندانسته رضایت دهد.

آزار جنسی شامل نوازش کردن اندام جنسی کودک، آمیزش، زنای با محارم، تجاوز، لواط، عورت نمایی به کودک، بهره کشی تجاری و جنسی از طریق خودفروشی یا نشا ن دادن و تولید فیلم های پورن است.

مطالعات حاکی از آن است که شیوع سوء رفتار جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی و یا سایر کودکان دارای ناتوانی ذهنی، بیش از کودکان عادی است. سوء رفتار جنسی از این افراد به دفعات مکرر اتفاق می افتد و تداوم این مسئله به شرایط جامعه، محل سکونت، مشکلات مراقبت کننده ها و دیگر تأمین کننده ها، خانواده، همسالان افراد عقب مانده و دیگر آشنایان این کودکان بستگی دارد.

سوء رفتار جنسی کودکان

عواملی که باعث افزایش خطر قربانی شدن و در معرض سوء رفتار جنسی قرار گرفتن افراد عقب مانده ذهنی

  • بی اطلاعی این افراد از دانش جنسی
  • فقدان آموزش جنسی یا تربیت جنسی
  • وابستگی طولانی فیزیکی و عاطفی به بزرگسالان
  • نقص کلامی و توانایی های اجتماعی
  • فقدان آگاهی از مهارت های جلوگیری از سوء رفتار جنسی
  • مباحث فرهنگی، جامعه و واکنش خانواده عقب مانده ذهنی نیز خطر سوء رفتار جنسی را افزایش می دهد. تصورات اشتباهی که در مورد مسائل جنسی در این افراد مطرح می شود خطر بالقوه سوء رفتار جنسی و استثمار جنسی در آنان را افرایش می دهد.

مطالعات نشان داده است که سطح آگاهی جنسی افراد عقب مانده ذهنی پایین تر از افراد غیر عقب مانده است؛ در حالی که ممکن است با توجه به سطح عقب ماندگی این افراد، آنان به تفاوت های جنسی آگاه باشند. عقب ماندگان ذهنی اغلب در مورد اندام های داخلی، بارداری، جلوگیری از بارداری، بیماری های مقاربتی، هم جنس بازی و نازایی آگاهی کمی دارند.

محدودیت اطلاعات جنسی ایشان به چند علت است: اول اینکه این افراد به دلیل مشکل در برقراری ارتباط و مهارت های کلامی، در مورد پرسش پیرامون مسائل جنسی محدودیت دارند. به علاوه، فقدان توانایی خواندن باعث عدم توانایی در استفاده از کتاب ها و مجلات به عنوان منابع اطلاعاتی میشود. از سویی اگر فرصت های آموزشی ویژه در مدارس مطرح شوند، در مدارس ویژه افراد ناتوان ذهنی به علت جداسازی ها معمولاً آموزش های مناسب صورت نمی پذیرد.

چرا کودکان با ناتوانی ذهنی ممکن است بیشتر در معرض کودک آزاری و غفلت قرار گیرند؟

سؤالی که برای اغلب والدین و مراقبین این کودکان مطرح می شود این است که چرا کودکان با ناتوانی ذهنی ممکن است بیشتر در معرض کودک آزاری و غفلت قرار گیرند؟ دلایلی در این مورد مطرح شده است که برخی از آنها عبارتند از:

  • کودکان با ناتوانی یادگیری از اطلاعات کمتری در مورد امنیت خود و پیشگیری از آزار جنسی برخوردارند.
  • به علت نارسایی های هوشی، قدرت تشخیص رفتارهای عادی از سوء استفاده گری را ندارند.
  • به علت ضعف در ارتباط با دیگران نمی توانند مشکل خود را آشکار کنند و به دیگران اطلاع دهند.
  • به این دلیل که کودکان عقب مانده معمولاً مراقبان متعددی را در زندگی تجربه می کنند و همین دلیل احتمال کودک آزاری را افزایش میدهد.
  • به علت نیاموختن مهارت های کاهش خطر و نقص در قضاوت در معرض خطر بیشتری برای سوء استفاده و آزار جنسی قرار می گیرند.
  • فشار روانی بر والدین این کودکان زیاد است؛ لذا، ممکن است که احتمال رابطه پرتنش والد-کودک بیشتر باشد.

سوء استفاده جنسی از کودک عقب مانده

آکادمی آسیب شناسی مرضی کودکان آمریکا به منظور پیشگیری از به وجود آمدن اذیت و آزارهایی که برای کودکان ناتوان ذهنی وجود دارد مراحلی را به والدین و مراقبین کودک پیشنهاد میکند که در زیر مشاهده می فرمایید:

  1. به کودک خود در مورد حریم خصوصی بدن خود آموزش ددقیقی بدهید.
  2. از روانشناس کودک و نوجوان در جهت آموزش مهارت های خود مراقبتی جنسی اسستفاده کنید.
  3. هر زمان که فرزندتان تلاش می کند که با شما گفتگو کند، به حرف های وی گوش فرا دهید.
  4. همیشه برای فرزندتان وقت و توجه کافی داشته باشید و سعی کنید با مشاور و درمانگران در این زمینه مشورت کنید.
  5. بدانید که فرزندتان با چه کسانی اوقات خود را می گذراند و مراقب باشید که فرزندتان با بزرگسالان و دوستان بزرگ تر از خود در مکان های ناشناخته و دور همراهی نکند. همیشه سعی کنید که بدون اعلان قبلی، از فرزندتان و مراقب یا دوست او سرکشی کنید و در مورد ملاقات هایی که فرزندتان با دوستان خود دارد از او سؤال کنید.
  6. سعی کنید به طور مرتب ارتباط های اجتماعی فرزندتان را با دوستان خود در مدرسه بررسی کنید.
  7. با فرزندتان در مورد مشکلاتی که در مورد سوء استفاده های جنسی وجود دارد، صحبت کنید تا بتواند آگاهی های لازم را در خانه به دست آورند. در غیر این صورت، در خارج از خانه به جستجوی آن خواهند پرداخت.

سکس تراپیست میتواند باعث پیشگیری از تجاوز جنسی شود

کلینیک مشاوره جنسی و انواع خدمات سکس تراپی با توجه رویکرد درمانی و آموزشی خود والدین و فرزندان کم توان ذهنی را در جهت جلوگیری و پیشگیری از پاسخ های احتمالی راهنمایی می کنند. ارتباط جنسی و قوانین آن در هر جامعه میتواند نقش دیگری در جلوگیری از آسیب های اجتماعی داشته باشد. توجه داشته باشید که ثبت نام در مهد ها و مدارس معتیر، همراه با پشتیبانی والدین فرزندان کم توان ذهنی را می تواند به شدت از حوادث مختلفی مثل استفاده خطرناک در زمینه مالی، دزدی، حمل مواد و مشکلات جنسی نجات دهد.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ