22006198 021

انواع ترس ها و روش های مقابله با ترسیدن

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(5 رای)
انواع ترس ها و روش های مقابله با ترسیدن

ترسیدن یکی از مهمترین عواملی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی ذهن و بدن انسان نیز می گذارد و جزء احساسات قدرتمند و قوی محسوب می شود. ترس می تواند در بسیاری از شرایط به بدن انسان غلبه کند و او را نیز درگیر کند. ترس می تواند از هنگام کودکی تا بزرگسالی در هر شخصی ایجاد شود و باعث افسردگی و اضطراب آن شخص شود و هر انسانی زمانی دچار ترس می شود که چیزی زندگی او را تهدید کند.

مثلاً هنگامی که اتفاق های ناگوار و خطرناکی مثل سیل، زلزله پیش می آید امکان ترسیدن بسیار بالا می باشد و ممکن است علت های دیگری نیز از قبیل سخنرانی و یا کنفرانس در مکان های عمومی و پرجمعیت، داشتن یک قرار رسمی و کاری باعث ایجاد ترس شود ولی اینگونه از ترس ها خطرناک و ناگوار نمی باشند و بیشتر جنبه اضطراب و استرس را دارند.

اضطراب داشتن و ترسیدن

اضطراب داشتن و ترسیدن از عواملی هستند که ممکن است به صورت مقطعی و یا کوتاه مدت در زندگی شما باشد و شما را درگیر کند. اما در بسیاری از موارد نیز ممکن است که بسیار طولانی باشد و زندگی شما را به خود درگیر کند و در زندگیتان اختلال ایجاد کند و در توانایی های شما مثل بیرون رفتن، ورزش کردن، غذا خوردن تاثیر چشم گیری بگذارد و زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و شما را از انجام کارهایی که به آن علاقه دارید بازدارد. علاوه بر آن سلامتی شما را به خطر می اندازد. شما باید به این نکته توجه کنید که می توانید با غلبه بر ترس خود و رویارویی با آن ترس ایجاد شده را از خود دور کنید. زیرا هنگامی که شما به طور دائم در زندگی خود احساس ترس داشته باشید بیشتر مانع زندگی کردن شما می شود.

ترس از شکست خوردن

ترس از شکست خوردن یکی از مهم ترین عواملی است که شما با داشتن آن هرگز نمی توانید ترس را از خود دور کنید و یا با آن مقابله کنید. شما باید در ابتدا بدانید که چه چیزی باعث ترسیدن شما می شود فهمیدن این موضوع می تواند در جهت رفع ترسیدن شما موثر باشد. شما باید بدانید که از چه چیزی و برای چه می ترسید تا با فهمیدن این موضوع و چگونگی برخورد با آن بتوانید مشکل خود را حل کنید. هنگامی که شما احساس ترسیدن می کنید و ترس به سراغتان می آید بدن شما و همچنین ذهنتان خیلی سریع کار می کنند.

تپش قلب و به سرعت کار کردن ضربان قلب، احساس سستی و ناتوانی در انجام کارها و عدم توانایی در حرکت کردن، خشک شدن دهان و زیاد شدن تعریق و همچنین عرق گرم و سرد، خشکی دهان و لب ها و ناتوان شدن در غذا خوردن و آشامیدن، احساس سرگیجه و عدم تمرکز، ضعیف شدن عضلات و همچنین افزایش میزان تنفس از مهمترین عواملی هستند که در هنگام ترس به سراغ شما می آیند و در بدن شما اختلال به وجود می آورند. هنگامی که شما با ترس مواجه می شوید خون در بدن شما به سمت عضلاتتان می رود و باعث می شود قند خون شما به شدت افزایش یابد. هنگامی که شما می ترسید ممکن است با سردرد و بی خوابی نیز مواجه شوید و همچنین اعتماد به نفس خود را از دست دهید و دچار کمبود اعتماد به نفس بشوید.

ترسیدن

ترس از تنها ماندن

ممکن است شما نیز در زندگی خود احساس تنهایی کنید؛ اما علت این تنهایی چیست؟ شاید قبلا در زندگی رها شدید یا در کودکی رها شده اید یا از همسرتان جدا شده اید و به این دلیل تنهایی خود را با دوست داشته نشدن مربوط می دانید.ترس از تنها ماندن می تواند با کمبود اعتماد به نفس مرتبط باشد. فردی که خود را باور ندارد ممکن است فکر کند که شایسته عشق نیست و به هیچ وجه قادر به بهبود زندگی خود نیست. برخی از افراد نیز از تنهایی می ترسند زیرا نمی دانند چگونه در تنهایی راحت باشند و هیچ وقت یاد نگرفته اند که چگونه از انجام کاری به تنهایی لذت ببرند.

آیا فوبیا همانند ترس است؟

فوبیا یکی از مواردی است که به ترس خیلی شبیه و نزدیک می باشد مثلاً شخصی از حیوان خاصی مثل گربه می ترسد پس می توانیم بگوییم که آن شخص فوبیای گربه دارد و حتی فکر کردن به آن نیز باعث ایجاد ترس در آن شخص می شود. اگر ترس و اضطراب شما طولانی شود و باعث اختلال زندگی شما شود و سلامتی شما را نیز تهدید بکند شما بهتر است که حتماً به پزشک مراجعه کنید و از آن نیز کمک بخواهید تا بتواند مشکل شما را برطرف کند و ترس شما را کمتر کند و آن را از شما دور کند. هنگامی که شما از ترس خود دوری می کنید باعث می شود که نتوانید آن را از خود دور کنید پس بهتر است با کار کردن روی خودتان سعی کنید با ترس به وجود آمده مواجه شوید و به آن غلبه کنید زیرا در این صورت خیلی بهتر می توانید مشکل خودتان را حل کنید.

انواع ترس و روش های مقابله با ترس

ترس انواع مختلفی دارد که به چند نوع از آنها در اینجا می پردازیم:

  1. ترس های آشکار یکی از انواع ترس ها می باشد مثلاً شخصی که در سن پایین نگران پیر شدن است و از پیری خود می ترسد.
  2. نوع دیگری از ترس ها به نفس انسان بستگی دارند و به آن نیز مربوط می شود مثل ترس از شکست خوردن که این قبیل از ترس ها کاملاً با نفس درونی انسان در ارتباط می باشند.
  3. این نوع ترس ترسی است که انسان را به نابودی می کشاند و انسان نمی تواند از عهده مشکلات و مسائل زندگی خود بر آید.

اما خوب است بدانید که علاوه بر اینکه ترسیدن زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی به سلامتی شما آسیب وارد می کند اما بعضی از ترس ها نیز بسیار مفید هستند و به انسان ها دربرابر بسیاری از خطرها و مشکلات آگاه می سازد و به آن ها هشدار می دهد.

راه حل های زیادی برای مقابله با ترسیدن نیز وجود دارد

برای مقابله با ترسیدن نیاز است که به چندین نکته توجه کنیم و با رعایت کردن این نکات ترس را از خود دور سازیم و با آن مقابله کنیم.

  1. مواجه شدن و مقابله با ترس یکی از راه هایی است که می توانید با آن ترس را از خود دور کنید. هنگامی که شما در ترس ایجاد شده بزرگ نمایی می کنید و از آن دوری می کنید هرگز نمی توانید آن را از خود دور کنید و مدام این ترس با شما می باشد و شما را اذیت می کنید پس سعی کنید از بزرگ نمایی کردن بپرهیزید و با آن مواجه شوید.
  2. نفس عمیق کشیدن یکی از روش هایی است که در کنترل ترس به شما خیلی کمک می کند. نفس عمیق کشیدن یکی از ساده ترین و راحت ترین راه هایی است که می توانید به وسیله آن هنگامی که با ترس مواجه شدید از این روش استفاده کنید. ذهن خود را خالی کنید و به چیزی فکر نکنید و با کشیدن نفس عمیق ترس را از خود دور کنید و به آرامش برسید.
  3. عقلانی و منطقی رفتار کردن در مواجه با ترس می تواند یکی دیگر از علل مقابله با ترس باشد. گاهی برخی ترسیدن ها اصلاً جنبه عقلانی و منطقی ندارند و خیلی غیر منطقی هستند پس شما می توانید با قانع کردن خودتان و منطقی رفتار کردن با آن ترس به مرور زمان آن را از خودتان دور کنید و دیگر ترسی نداشته باشید.
  4. تکرار کردن فعالیت ها و کارهای ساده ای که از آن ها می ترسید از دیگر عوامل راه های مقابله با ترس می باشد. اگر شما از بعضی از کارها و فعالیت های ساده می ترسید می توانید با چندین بار تکرار کردن آن ها ترس را از خود دور کنید و با آن مقابله کنید.
  5. خواندن کتاب هایی که آرامش بخش می باشند و جنبه روانشناسی دارند برای غلبه بر ترسیدن بسیار موثر و مفید می باشد و می تواند به شما برای رهایی از ترس کمک کند.

روش های مقابله با ترسیدن

از دیگر عوامل روش های مقابله با ترسیدن

  • مثبت اندیشی و داشتن افکار مثبت و همچنین دور کردن افکار و احساسات منفی از خود نیز می تواند برای شما بسیار مفید باشد و به شما کمک بسزایی در مواجه با ترس را داشته باشد و برای کنترل آن به شما کمک کند.
  • ورزش کردن و فعالیت های ورزشی باعث می شود که شما بر روی آن تمرکز کنید و ترس را از خود دور کنید و حواستان از آن پرت می شود. پس سعی کنید برای اینکه ترس کمتر به سراغتان بیاید ورزش خود را بیشتر کنید و ذهن خود را بر روی آن متمرکز کنید.
  • داشتن تغذیه سالم و دوری از غذاها و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نسکافه می تواند در ایجاد ترس تاثیر گذار باشد پس با حذف کردن نوشیدنی های کافئین دار اضطراب و ترس را از خود دور کنید و همچنین از خوردن نوشیدنی های الکلی به شدت دوری کنید زیرا علاوه بر اینکه برای سلامتی شما ضرر دارد می تواند در شما اضطراب و ترس ایجاد کند.
  • انجام دادن کارهایی که آرامش شما را افزایش می دهد مثل انجام دادن ورزش یوگا و پیلاتس که بسیار در آرامش هر فرد موثر می باشد و باعث می شود شما تمام تمرکز خود را بر روی آن بگذارید و از ترس دوری کنید و بر آن غلبه کنید. پس سعی کنید با شناختی که از خود دارید بدانید که چه چیزی موجب آرامش شما می شود و با تکرار و انجام دادن آن کار برای خود آرامش به وجود بیاورید.
  • صحبت کردن با یک دوست و در صورت نیاز صحبت با مشاوران و روان پزشکان می تواند به شما کمک کند تا بر ترس خود غلبه کنید و آن را از خود دور کنید. اگر با رعایت موارد گفته شده نتوانستید مشکل ترس خود را حل کنید و ترسیدن موجب اختلال در زندگی و آرامش شما شد حتماً مشکل خود را با مشاوران و روان پزشکان در میان بگذارید تا آن ها با مشاوره و صحبت کردن با شما و در صورت نیاز تجویز دارو برای شما ترس ایجاد شده در ذهن شما را کاهش بدهند و آن را از بین ببرند. البته تلاش هر شخص نیز برای مواجه با ترسیدن و مقابله با آن بسیار موثر می باشد.
نظرات کاربران:
فریده
پاسخ به این نظر
1402/11/21

من این تجربه رو داشتم که از طریق ورزش چقدرمیشه برترس و استرس غلبه کرد اما خوب این راهها زودگذر و موقتی هستند ایا با مشاوره میشه کاملا براین حالت غلبه کرد؟

1 0
رها
پاسخ به این نظر
1400/6/23

من چند ساله میخوام درس بخونم و ادامه بدم اما از ترس کنکور یک روز هم نمیتونم بخونم و وقتی به جلسه کنکور فکر میکنم مضطرب میشم

1 0
بهنام
پاسخ به این نظر
1399/8/24

من واقعا ترس از نپذیرفته شدن هستم. راستش میخوام به کسی پیشنهاد دوستی بدم اما ترس این رو دارم که منو نپذیره. چه کار کنم؟

0 4
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ