22006198 021

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان دبستانی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان دبستانی

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان دبستانی باور نکردنی است. توجه به کیفیت و کمیت غذای کودکان مخصوصا در وعده صبحانه اهمیت زیادی دارد. استفاده از مواد غذایی سالم علاوه بر این که ضامن رشد و سلامت دوران کودکی است، کمک می کند که کودک عادات غذایی درست را بیاموزد و این عادات را تا بزرگسالی با خود دارد. پس سلامت بزرگسالی فرزندانمان را نیز تامین می کند.

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان دبستانی

بهتر است روز کودک خود را با غذایی سالم آغاز کنید. اکثر مطالعات نشان داده اند که کودکانی که صبح با لذت و رغبت صبحانه می خورند، حافظه قوی تری دارند، شادتر و سرحال تر هستند. خلق ثابت دارند و در تعامل با دیگران کمتر به مشکل بر می خورند و می توانند روابط را بهتر مدیریت کنند. برای انجام فعالیت درسی و تمرین ها و بازی انرژی کافی دارند. نمره های بهتری می گیرند. از مدرسه خسته نمی شوند و در نتیجه کمتر غیبت می کنند، کمتر دچار گرسنگی می شوند و کمتر به مصرف غذاهای بی ارزش تمایل پیدا می کنند و در نتیجه کمتر دچار مشکلاتی در رابطه با وزن می شوند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: اهمیت تغذیه مناسب در کودکان پیش از دبستان

خوردن غذای سالم و مقوی نیاز هر فرد است. برای کودکان صبحانه از غذاهای اصلی روزانه محسوب می شود. کودک را به خوردن صبحانه تشویق کنید. خوردن صبحانه بعد از یک خواب خوب باعث فعال تر شدن کودک شده و حافظه او را تقویت می کند. اگر کودکی در طی روز خوب غذا بخورد و هنگام صبح گرسنه نباشد، به تعویق انداختن اولین وعده غذایی مشکلی برایش ایجاد نمی کند. اما اگر کودکی طی روز هم خوب تغذیه نشود لازم است صبحانه را بخورد، زیرا در غیر این صورت انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را نخواهد داشت. بی انرژی بودن احساس ناتوانی بی کفایتی را به او القا می کند.

گرسنگی کشیدن مانع رشد و سلامتی کودک می شود. علاوه بر اختلال در عملکرد های مدرسه، گاهی کودک را به بیش فعالی مبتلا می کند. مشکلات عاطفی و رفتاری ایجاد می کند. به گفته معلمین حدود سه چهارم کودکان دبستانی صبح گرسنه به کلاس می آیند. کودکان نیاز دارند زمانی که در مدرسه هستند برای خوردن میان وعده فرصت داشته باشند. در این زمان بهتر است از مواد غذایی سالم و پر انرژی استفاده کنند. غذایی که کودک انتخاب می کند ممکن است گران قیمت و کم انرژی باشد. بنابراین لازم است والدین دست به کار شوند و مواد غذایی ارزان تر و پر انرژی تر برای کودکان خود تهیه کنند. می توانید بسته غذایی مناسب و دلخواه را برای کودک تهیه کنید تا به مدرسه برد. نباید انتظار داشت که اطلاعات کودک درباره مواد غذایی به اندازه شما باشد.

اهمیت خوردن صبحانه

4 نوع ماده غذایی که باید کودکان دبستانی بیشتر مصرف کنند

بر اساس تحقیقات در استرالیا چهار نوع ماده غذایی باید بیشترین مصرف را بین کودکان دبستانی داشته باشد. از میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، محصولات تهیه شده از شیر با چربی کم، غلات کامل بسیار استفاده کنید. کودکان را ترغیب کنید تا برای سلامتی بدن و دندان هایشان در درجه اول آب بنوشند. تهیه مواد غذایی مغذی برای کودکان اهمیت زیادی دارد. آموزش درست خوردن به علاوه آموزش خوردن مواد غذایی سالم و انتخاب درست به کودکان سلامت مادام العمر را برای آنها تضمین می کند. تغذیه مورد نیاز برای کودکان دختر با پسر متفاوت است. برای پسران مواد مغذی تری توصیه می شود.

نکات مفید و کاربردی

  • ساندویچ و یا نان تست حاوی غلات با پنیر درست کنید، از گوشت نازک و خوب پخته شده برای کودک ساندویچ آماده کنید و یا سالاددلخواه او را تهیه کنید.
  • تکه هایی پنیر و میوه خرد شده را در ظرف در بسته به او بدهید تا در زنگ های تفریح بخورد.
  • سبزیجات تازه مثل هویج یا خیار خرد شده برایش بگذارید.
  • یک بطری آب یخبرای روزهای گرم و یا یک پاکت شیر هم تشنگی کودک را رفع می کند و هم مغذی است.
  • سعی کنید در غذاهایی که تهیه می کنید حداقل شکر و نمک و روغن به کار رفته باشد. در عوض می توانید از مواد غذایی مثل: گوشت فراوری شده، چیپس میوه، میوه تازه، آب میوه طبیعی استفاده کنید.
  • خوردن صبحانه ای که به لحاظ پروتئینی غنی باشد کمکی می کند که کودک در طی روز به استفاده از مواد غذایی حاوی کالری کمتر احتیاج داشته باشد. استفاده کمتر از مواد غذایی حاوی کالریوزن کودک را متعادل نگه داشته و مانع اضافه وزن در کودک می شود.
  • مواد غذایی پروتئینی که کودک می تواند در وعده صبحانه مصرف کند عبارتند از: غلات، شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی.
  • اگر خواستید صبحانه ایده التهیه کنید بهتر است بدانید باید شامل میوه ها تازه، نان تست با غلاتبه همراه مقداری غذای پروتئینی باشد.
  • در هنگام تعطیلی و آخر هفته ها لازم نیست خود را برای تهیه صبحانه به زحمت بیاندازید کافی است تعدادی تخم مرغ آب پز کنید و مقداری غلات غنی شده و کم شکر و شیر کامل و یک عدد سیب در اختیار کودک قرار دهید.
  • کودک می تواند یک ساندویچتخم مرغ به همراه پنیر یا کره بادام زمینی در داخل نان تست حاوی غلات را در راه مدرسههنگامی که داخل سرویس یا اتومبیل شخصی است، بخورد.
پیشنهاد می کنیم بخوانید: ارتقای عادات تغذیه ای سالم تر برای کودکان
  • می توانید در روز تعطیل که فرصت دارید برایکودک صبحانه هایی از تخم مرغ پنیر و جوجه یا گوشت تهیه کرده در فریزر نگاه دارید و هر روز صبح برایش آماده کنید تا وقت زیادی از شما نگیرد و کودک هم بی صبحانه نماند.
  • برای کودکان بهترین نوشیدنی آب است.
  • نوشابه های شیرینو همچنین آب میوه ها برای رژیم غذایی سالم مفید نیست و هرگز توصیه نمی شود.

اهمیت خوردن میان وعده در مدرسه

  • یک قالب پنیر و یک لیوان شیر کم چرب برای یک وعده غذایی کافی است.
  • برای تامین کلسیم لازم برای بدن کودکان استفاده از سه نوع فراورده شیری لازم است.

منبع: betterhealth.vic.gov.au

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ