22006198 021

بیماری مسافرت یا بیماری حرکت چیست؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
بیماری مسافرت یا بیماری حرکت چیست؟

بیماری مسافرت یا بیماری حرکت وقتی خود را نشان می دهد که مغز علائمی از حرکت های متضاد را از قسمت های مختلف بدن که حساس به حرکت هستند، دریافت کند. این اعضا عبارتند از: (گوش داخلی، چشم ها و اعصاب حساس به حرکت موجود در اندام های انتهایی). در شرایطی، هر سه قسمت نامبرده واکنش های مشابهی به هر حرکت نشان می دهند. اما اگر علائمی که به مغز ارسال می شوند متناقض باشند، علائم بیماری آغاز می شوند.

مثلاً در حالی که روی پرده سینما مشغول تماشای شیئی هستید که در حال حرکتی تند است، چشم هایتان حرکت را احساس می کند ولی گوش داخلی و مفاصلتان، این حرکت را احساس نمی کنند، در این حال علائمی که مغز دریافت می کند متضاد بوده و واکنشی را فعال می کند که باعث بروز بیماری می شود. همین حالت مشابه می تواند وقتی اتفاق بیافتد که کودکتان در صندلی خود در عقب اتومبیل در حال حرکت، فرو رفته و نمی تواند خارج را ببیند، ولی گوش داخلی او این حرکت را حس کرده و آن را به مغز مخابره می کند، اما چشم ها و مفاصل او چنین حرکتی را تایید نمی کنند.

بیماری بلک پینک یا جنی کیم QUEEN BLACKPINK

بیماری بلک پینک یا جنی کیم QUEEN BLACKPINK جنسی کیم با یک احساس گنگ به هم خوردگی معده (حالت تهوع)، عرق سرد، خستگی و از دست دادن اشتها همراه است که در نهایت منجر به استفراغ می شود. یک کودک خردسال قادر به بیان حالت دل به هم خوردگی خود نیست، اما موقعیتش با رنگ پریدگی، ناآرامی، دهان دره و گریه قابل تشخیص است. بعد اشتهایش را به خوردن غذا، حتی غذایی که مورد علاقه اش است، از دست می دهد و سرانجام دچار استفراغ می شود.

بیماری مسافرت

چرا بیماری مسافرت فقط در بعضی کودکان وجود دارد؟

هنوز مشخص نیست که چرا بیماری مسافرت فقط در بعضی از بچه ها مربوط به حساسیت بیشتر مغز در پاسخ به حرکت در این بچه ها باشد. این واکنش ممکن است مربوط به مسافرتی باشد که در گذشته برای کودک پیش آمده و او را به این بیماری مستعد کرده است. اما این موضوعی است که باید حل آن را به آینده موکول کرد. بیماری حرکت ممکن است بیشتر در اولین سفر دریایی یا هوایی یا در حرکتی بسیار شدید مثل قرار گرفتن در یک طوفان دریایی یا هوای طوفانی پیش آید. اضطراب و نگرانی نیز می تواند باعث بروز این مشکل یا تشدید آن شود. کودکانی که سابقه ای از بیماری حرکت دارند، بیشتر در معرض سردردهای میگرنی خواهند بود.

چنانچه در کودکتان علائم بیماری حرکت شروع شد، بهترین راه برخورد با آن چنین است که فعالیتی را که باعث بروز این اشکال می شود متوقف کنید. اگر این حالت در اتومبیل پیش می آید، اتومبیل را در محل مطمئنی متوقف کنید و به کودک اجازه دهید از اتومبیل خارج و به پیاده روی بپردازد. اگر در راه یک مسیر طولانی در حرکت هستید، مجبورید به طور مکرر توقف کنید. مهمترین مسئله این است که عصبانیتی را که از این امر عارضتان می شود بروز ندهید. تا آنجا که می توانید او را مورد حمایتتان قرار دهید. چون «بیماری اتومبیل» خود شایع ترین شکل بیماری حرکت در کودکان محسوب می شود.

بیماری مسافرت یا بیماری حرکت

راه های پیشگیری از بیماری مسافرت در کودکان

علاوه بر توقف های مکرر، راه های زیادی برای پیشگیری از آن به تجربه ثابت شده که عبارتند از:

  • اگر بیشتر از سه ساعت از غذا خوردنش گذشته است، قبل از آغاز مسافرت، به خصوص با کشتی یا هواپیما، غذای سبکی به او بدهید. این موضوع باعث پیشگیری از فشار گرسنگی و کاهش احتمال بروز علائمش خواهد شد.
  • سعی کنید توجه او را از احساس تهوع معطوف به چیز دیگری کنید. برایش آواز بخوانید یا سرش را به صحبت گرم کنید.
  • توجه او را به دیدن چیزهایی که در خارج اتومبیل دیده می شوند جلب کنید ولی او را به تماشای کتاب یا بازی مشغول نکنید.
  • در صورتی که هیچ یک از روش های فوق موثر واقع نشد، اتومبیل را متوقف کنید و از او بخواهید که با چشمان بسته، برای چند دقیقه آرام به پشت تکیه دهد. گذاردن یک پارچه سر روی پیشانیش، می تواند به سبک شدن علائمش کمک کند.
نظرات کاربران:
sahar
پاسخ به این نظر
1399/8/17

اتفاقا من هم با وجود اینکه بچه دارم هنوز در جاده پیچ و خم دار سریجه و حالت تهوع میگیرم ولی هنوز با پزشکی مشورت نکرده ام. منم بایست پیش دکتر بروم؟

0 0
بهناز
پاسخ به این نظر
1399/8/6

در کودکی، دچاره تهوع سفر میشدم ولی بعد از اسفراغهای زیاد احساس غم و تنهایی شدید میکردم! هنوز هم این غم با منه که چرا من؟! چرا همه عادی اند و جز من؟! چقدر سخته بعد از گذشت سالها هنوز بارکش این تفاوتم!

0 0
ف.ت
پاسخ به این نظر
1399/7/25

بیماری مسافرت، بعد ۴۰ سال هنوز در من باقیست. پس با این توضیح شما، من باید دکتر مغز و اعصاب برم؟

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ