22006198 021

ترس از رابطه جنسی و دخول

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(1 رای)
ترس از رابطه جنسی و دخول

زوج های جوان زیادی چند ماه بعد از ازدواج از یکدیگر در رابطه جنسی شکایت دارند و این شکایت و گله ها اگر بررسی و حل نشود، پس از مدتی به سردی و کاهش صمیمت می انجامد. یکی از این مسائل که در زندگی زناشویی کاملاً طبیعی است؛ مسئله ترس از رابطه جنسی و دخول است که زن و مرد از آن رنج می برند اما عمدتاً راهکاری برای درمان نیز ندارند و به مرور زمان و ناخواسته فاصله گرفتن از یکدیگر را به ادامه این رابطه پر از استرس ترجیح می دهند اما در این مقاله قصد داریم یکبار برای همیشه به سؤالات و ابهامات در این مقوله پاسخ دهیم.

دو بیماری عمده در رابطه جنسی!

رابطه جنسی ابعاد مختلفی از زندگی انسان را شامل می شود و می تواند برای شخص سرگرم کننده، هیجان انگیز و آرامش بخش باشد اما برای برخی از افراد، رابطه جنسی منبع ترس و اضطراب است که دلیل آن مسلماً مسائل و مشکلات جنسی است. شاید برای بسیاری موضوع بیماری های رابطه جنسی چندان مهم به نظر نرسد اما از آنجا که رابطه جنسی جنبه مهمی از زندگی انسان است؛ بیماریهای مربوط به روابط زوجین باعث شده برخی زوج ها نتوانند بهره کافی از این بعد زندگی خود ببرند و این امر موجب اختلال در سایر ابعاد زندگی نیز می شود. به طور کلی مسئله ترس از دخول در دو بیماری دسته بندی می شود؛

  • یکی ژنوفوبیا (Genophobia) که از آن به عنوان کویتوفوبیا (Coitophobia) و اروتوفوبیا (Erotophobia) نیز یاد شده.
  • بیماری دیگری که اختلال زیادی در رابطه جنسی زوجین ایجاد کرده واژینیسموس (Vaginismus) است.

ترس از رابطه جنسی و دخول

همه چیز در مورد ژنوفوبیا

ژنوفوبیا، که به عنوان کویتوفوبیا نیز شناخته می شود، در واقع ترس از رابطه جنسی است. افرادی که این ترس را دارند ممکن است از همه اعمال جنسی یا فقط از خود مقاربت بترسند. اصطلاح ژنوفوبیا گاهی اوقات به طور متناظر با ترس از جنس مخالف به کار می رود اما این دو حالت در واقع متفاوت هستند. ژنوفوبیا به طور خاص ترس از رابطه جنسی و ترس از دخول را توصیف می کند، در حالی که ترس از جنس مخالف به طور کلی هر ترسی را که مربوط به جنسیت باشد را تعریف می کند.

  • کویتوفوبیا (Coitophobia)، یک ترس غیرمنطقی و غیرطبیعی از مقاربت جنسی است. این کلمه از کلمه لاتین «coitus» برای رابطه جنسی و کلمه یونانی «phobia» به معنای ترس گرفته شده است و برای آن از واژه ژنوفوبیا استفاده می شود و گاهی اوقات به عنوان اروتوفوبیا نیز شناخته می شود، اگرچه این اصطلاح کمتر رایج است.

هنگامی که به این افراد، فرصت رابطه جنسی داده شود، مبتلایان به کویتوفوبیا با احساس ترس و وحشت روبرو می شوند و علائم جسمانی همچون اضطراب شدید از جمله ضربان قلب سریع، ناراحتی معده و لرزش را تجربه می کنند. بسیاری از اوقات راهکار افراد در مواجهه با این مسئله، حذف کامل تماس و رابطه جنسی است و به نوعی از مواجهه با این مشکل فرار می کنند اما ژنوفوبیا می تواند تأثیرات مخربی بر کسانی که آن را تجربه کردند، داشته باشد و حتی این بیماری میتواند روابط عاشقانه را خراب کند، به خصوص اگر میزان علاقه طرف مقابل شما به رابطه جنسی با شما متفاوت باشد. اگر احساس می کنید از ژنوفوبیا رنج می برید، صحبت با یک روانشناس متخصص درمان اضطراب مورد اعتماد می تواند برای درمان شما مفید باشد.

چرا افراد دچار ترس از دخول می شوند؟

مانند همه فوبیاها، ژنوفوبیا به احتمال زیاد پس از ضربه شدید ایجاد می شود. تجاوز و آزار جنسی شایع ترین محرک های ژنوفوبیا است، اما تربیت فرهنگی و آموزه های دینی نیز ممکن است خطر این ترس را افزایش دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات ژنوفوبیا مستقل از علل قابل تشخیص رخ می دهد.

برای بسیاری از افرادی که از ترس از دخول رنج می برند، میتوان انواع فوبیا را به یک آسیب جنسی قبلی ردیابی کرد. قربانیان تجاوز و بازماندگان سوءاستفاده جنسی یا محارم، بارها واکنش ناخوشایندی به تماس جنسی نشان می دهند. آنها یاد می گیرند که فعالیت جنسی را به درد جسمی و روانی مرتبط کنند نه به عنوان فعالیتی که میتوان از آن لذت برد و این مسئله می تواند هم برای افرادی که در کودکی مورد آزار قرار گرفته اند و هم برای افرادی که در بزرگسالی مورد تجاوز قرار گرفته اند اتفاق بیافتد.

گاهی اوقات کویتوفوبیا به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از فوبیا یا اختلال اضطرابی دیگر است. ممکن است یک زن به خودی خود از رابطه جنسی نترسد اما در عوض ممکن است ترس زیادی از بارداری ناخواسته داشته باشد. مردی که در گذشته از اختلال نعوظ یا انزال زودرس رنج میبرد، ممکن است در پاسخ به مشکلات جنسی خود ترس از دخول داشته باشد. افرادی که نظر کمی در مورد ظاهر خود دارند نیز ممکن است از دخول بترسند زیرا نمی خواهند برهنه دیده شوند.

درمان کویتوفوبیا چگونه است

درمان کویتوفوبیا معمولاً شامل نوعی درمان روانشناختی است. کسانی که به دلیل تجاوز جنسی یا سوءاستفاده احساسات منفی در رابطه با رابطه جنسی دارند، به ویژه برای غلبه بر ترس از دخول نیاز به درمان دارند. داروهای ضد اضطراب ممکن است همراه با روان درمانی برای این افراد استفاده شود. اگر کویتوفوبیا نشانه مشکل دیگری مانند اختلال نعوظ یا تصویر ضعیف از خود باشد، درمان این شرایط معمولاً به کاهش ناامنی های جنسی کمک می کند و این درمان نیز ممکن است شامل ترکیبی از جلسات دارویی و درمانی باشد. اگر فرد با فردی در ارتباط است، ممکن است درمان زوج نیز توصیه شود.

ژنوفوبیا اغلب توسط درمانگران جنسی، که متخصصان بهداشت روانی هستند و دارای آموزش پیشرفته و دارای گواهینامه در زمینه مسائل جنسی هستند، درمان میشود و علاوه بر این، کسانی که در طول رابطه جنسی دچار درد یا سایر مشکلات پزشکی می شوند، باید با پزشک یا روانپزشک خود مشورت کنند. برطرف کردن مشکلات رابطه جنسی هرگز آسان نیست. بسیاری از مردم احساس شرم یا خجالت میکنند و تمایلی به اشتراک گذاری چنین فوبیایی را ندارند. با این حال، درمان در صورت پیگیری به طور کلی موفقیت آمیز است.

واژینیسموس با درد در رابطه جنسی

واژینیسموس از بیماری های جنسی و یک مشکل جدی روانی و جسمی است که نیاز به درمان دارد که میتوان گفت علت فوق العاده شایع برای ادامه درد جنسی و علت اصلی زن در ازدواج های بدون رابطه جنسی است. اگر با فکر دخول به واژن، بدنتان یخ می کند و ترس از دخول تمام وجودتان را درگیر میکند، باید بدانید که تنها نیستید. مردان نیز باید بدانند که واژینیسموس به صورت عمدی توسط زنان ایجاد نمیشود و این امر بدون کنترل آنها و اغلب بدون هیچگونه آگاهی رخ میدهد. خبر خوب این است که این اختلال یکی از موفق ترین اختلالات جنسی زنان است که درمان آن معمولاً به صورت تدریجی و گام به گام دنبال می شود و میزان موفقیت تقریباً 100 است اما این اختلال نیز یکی از دلایل اصلی ترس از دخول در زنان است که باعث افزایش سردی در رابطه جنسی می شود.

آیا این برای یک باکره طبیعی است؟

در بسیاری از فرهنگ ها از جمله هند، اعتقاد بر این است که اگر یک زن باکره است، در واقع باید در اولین رابطه جنسی احساس درد کند. پرده بکارت یک غشای بسیار نازک و کشسان است که ورودی واژن را می پوشاند و به طور کلی، مرکز آن برای باز کردن خون قاعدگی باز است و به طور معمول به دلیل ورزش های بدنی مانند دوچرخه سواری، رقصمی شکند. زنان انتظار دارند که در رابطه جنسی خونریزی زیادی ببینند و این انتظار، در بسیاری از موارد باعث اضطراب شدید می شود که میتواند یک ناراحتی جزئی را به درد تبدیل کند.

علت واژینیسموس

سفت شدن واژن در واژینیسموس ناشی از سفت شدن غیر ارادی کف لگن است. یکی از علائم واژینیسموس اسپاسم عضلانی غیر ارادی در واژن است که تمرینات کگل می تواند به آن کمک کند. زنان میتوانند تمریناتی را برای کنترل و شل شدن ماهیچه های اطراف واژن انجام دهند.

درمان سریع واژینیسموس

هرچه بیشتر تمرین کنید، درمان شما مؤثرتر خواهد بود. با این حال، مهمترین چیز این است که تمرینات خود را به طور مداوم انجام دهید. ابتدا ماهیچه ها را منقبض کنید و سپس 2 تا 10 ثانیه نگه دارید و پس از آن ماهیچه ها را شل کنید. حدود 20 مرتبه این حرکت را به صورت روزانه تکرار کنید.

به یاد داشته باشید که هیچ موقعیت ایده آلی برای ورزش وجود ندارد. ایستادن، دراز کشیدن به پشت در حالی که پاها را باز کرده اید یا نشسته اید گزینه های متفاوتی است که هر خانمی در انتخاب مناسب ترین موقعیت برای خود مختار است اما باید همواره ورزش ها را انجام دهید و در کنار آن برای درمان از مشاوره روانشناسی سکس تراپیست نیز کمک بگیرید تا بر این ترس و اضطراب فائق بیایید و از شر ترس از دخول برای همیشه راحت شوید.

ترس از رابطه جنسی

زمان مراجعه به روانپزشک

تفاوت بین ترس خفیف و هراس در این است که هراس بر زندگی شما تأثیر منفی میگذارد و به طرق قابل توجهی بر آن تأثیر میگذارد. ترس از دخول میتواند در ایجاد روابط عاشقانه تداخل ایجاد کند. همچنین میتواند باعث احساس انزوا و افسردگی شود اما بسته به موقعیت، این ترس و فوبیا با روان درمانی و یا دارو قابل درمان است.

روانپزشک می تواند معاینه ای را انجام دهد تا ببیند آیا ترس شما از رابطه جنسی جنبه فیزیکی دارد یا خیر و در صورت وجود، به درمان آن کمک کند. اگر جنبه فیزیکی زیربنایی وجود نداشته باشد، پزشک می تواند منابع و ارجاعاتی را به درمانگران متخصص در زمینه فوبیا در اختیار شما قرار دهد. مشکل شما چه فیزیکی و چه روانی باشد؛ این شرایط قابل درمان است و این چیزی نیست که شما مجبور باشید به تنهایی با آن روبرو شوید.

آیا اندازه مشخصی برای رابطه جنسی وجود دارد>

تعریف مدت زمان خاصی برای درمان بسیار دشوار است زیرا بستگی به موقعیت شخصی هر زن، انگیزه و پشتکار وی در انجام تمرینات دارد. چندین هفته برای غلبه بر واژینیسموس معمولاً وقت لازم است. بهتر از وضعیت خود احساس شرمساری نکنید و وقت بگذارید، با درمانگر خود مشورت کنید و به یاد داشته باشید که هیچ راه درست یا غلطی برای رابطه جنسی وجود ندارد. به جای احساس گناه، شرمساری یا تحقیر احساسات خود، با درمانگر خود مشورت کنید تا بتوانید با موفقیت از پس این مشکلات برآیید.

منابع: practo.com، wise-geek.com، verywellmind.com

نظرات کاربران:
روژان
پاسخ به این نظر
1402/8/28

????????????????????????????????

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ