22006198 021

درمان اضطراب و ابهام از آینده

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
درمان اضطراب و ابهام از آینده

اضطراب و ابهام از آینده به چه عللی ممکن است به وجود آید؟ اضطراب از آینده در چه سنینی بیشتر دیده میشود؟ جهت غلبه بر مشکل اضطراب از آینده چه باید کرد؟ اگر شما نیز به دلایل مختلف دچار اضطراب و ترس از آینده هستید در این متن با ما همراه باشید.

وقتی از اضطراب صحبت میکنیم اغلب افراد به اضطراب ناشی از دیدن یک جانور موذی همچون سوسک، اضطراب قبل از یک سخنرانی در جمع، اضطراب ابراز علاقه به یک فرد می اندیشند. هر چند که این حالت تقریباً یک حالت عاطفی شناخته شده ای در زندگی همه ما است، اما در برخی موارد علت ایجاد اضطراب و ترس هیچ یک از این گزینه های معروف نیست. در نظر داشته باشید که اضطراب (Anxaiety) همراه با ابهام هست یعنی یک چیز نامشخص که در ما دلشوره، نگرانی به همراه دارد که نمیدانیم ناشی از چیست. ولی ترس مشخص است و عینی است میتواند واقعی باشد مانند دیدن ناگهانی یک خرس بزرگ و یا میتواند ترسی غیر واقعی باشد مانند ترس از سوسک یا گربه و هر چیزی که برای عموم مشکلی ندارد. اگر این حالت اختلال در عملکرد فرد ایجاد کند به عنوان اختلال فوبی خاص معرفی میگردد.

اضطراب و ابهام از آینده در سطح آسیب شناسی اجتماعی میتواند تعداد باورنکردنی از افراد را درگیر خود کند. در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که به طور مستمر از این نوع اضطراب رنج می برند و روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده میشود. اضطراب که همیشه معطوف به آینده است تا حدی امکان طبقه بندی شدن دارد که در ادامه به تعدادی از آنها می پردازیم.

اضطراب از تنهایی

در حالیکه پیشرفت تدریجی تحصیل که از سال های اول زندگی شروع میشود، تصوری از مسیری را که فرد تا سال های دانشگاه طی خواهد کرد، به دست میدهد، فارغ التحصیلی از دانشگاه آغاز یک روند نامشخص است زیرا معمولاً آخرین مرحله تحصیل است. در این شرایط ورود به دوره جدیدی که در آن زندگی دانشجویی به پایان میرسد، ممکن است جوانان را نگران کند. سال آخر دانشگاه برای دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا پس از فارغ التحصیلی وارد دوره جدیدی از زندگی خود شوند. این دوره ممکن است باعث ایجاد اضطراب در مورد، نیاز به عهده گرفتن مسئولیت های مختلف شود.

سوالاتی که ممکن است ناشی از اضطراب و ابهام از آینده، به ذهن خطور کند ممکن است در حیطه از دست دادن حمایت خانواده و ترس از تنها ماندن در مبارزه برای زندگی باشد. «آیا میتوانم بدون حمایتی که قبلاً وجود داشت زندگی را مدیریت کنم؟» ترس از مسئولیت فردی نیز ممکن است در کنار این نگرانی ایجاد شود: «آیا خودکفا خواهم بود؟» این یک تغییر بزرگ برای جوان است. اغلب، تغییرات ما را از قدیم به جدید، از همان وضعیت جاری به موقعیت متفاوت دیگری و به مکان جدیدی که نمی شناسیم هدایت میکنند. این تغییرات میتوانند آینده را برایمان مبهم نمایند. در حقیقت این عدم اطمینان در مورد آینده است که باعث اضطراب شدید می شود.

درمان اضطراب و ابهام از آینده

اضطراب از مرگ

مردم برای مقابله مستقیم با مرگ خود مشکل دارند. بنابراین ناخودآگاه واقعیت مرگ را سرکوب میکنند و مکانیسم های دفاعی مختلفی را برای مقابله با این واقعیت توسعه میدهند. بیشتر مردم به ندرت به مرگ فکر میکنند. با این حال، در سطح ناخودآگاه، احساس اضطراب از مرگ با دانستن اینکه ما سرنوشت خود را داریم، بر جنبه های مهم زندگی و اعمالمان تأثیر می گذارد.

چگونه بر اضطراب از آینده غلبه کنیم؟

وجود اضطراب در حد مطلوب در واقع باعث میشود که فرد در مقابل عنصر اضطراب اقدام کند و برای ارائه راه حل تلاش کند. به عبارت دیگر، هنگامیکه احساس اضطراب میکنیم، به خود درباره وضعیت هشدار میدهیم و برای کاهش تهدید اقدام میکنیم. به همین دلیل، وجود اضطراب انگیزه ای برای بهبود شرایط موجود است، به شرطی که زندگی روزمره ما را ناکارآمد نسازد.

اضطراب و ابهام از آینده به ما نسبت به خطرات درک شده هشدار میدهد و ما را وادار به انجام عمل میکند. بلاتکلیفی در بین نوجوانان و جوانان رایج است و بنابراین، احساس اضطراب در این دوره طبیعی می باشد.

نگرانی در مورد آینده این است که شکست خواهیم خورد. وقتی فکر میکنیم شکست خواهیم خورد، شروع به فکر کردن به چیزهای منفی در مورد خود میکنیم. این نگرش میتواند به اعتماد به نفس ما لطمه بزند و باعث شود قدرت کافی برای تلاش در خودمان پیدا نکنیم. در نهایت، ما واقعاً ممکن است شکست بخوریم.

مقایسه خود با افراد دیگر در موقعیت مشابه ممکن است ما را از ارزیابی عینی باز دارد. مقایسه کردن با دیگران در مورد موضوعی که احساس اضطراب میکنیم باعث میشود که به دلیل اضطراب موجود، ارزیابی درستی از خود نداشته باشیم.

یکی از بزرگترین دلایل اضطراب و ابهام از آینده عدم اطمینان است. برنامه ریزی برای آینده به ما این امکان را میدهد که فرآیند نامطمئن پیش رو را مشخص تر کنیم. برنامه ریزی با در نظر گرفتن گزینه های متعدد به شما امکان میدهد تا یک نقشه راه برای آینده خود تعریف کنید. بدین ترتیب در مواجهه با موقعیت های منفی، اطمینان خواهید داشت که جایگزین هایی را دارید.

زمانیکه با شرایطی مواجه میشوید که با برنامه شما مطابقت ندارد، ابتدا به این فکر کنید که چگونه میتوانید بر این وضعیت غلبه کنید. غلبه بر منفی گرایی که به تنهایی تجربه میکنید، بر قدرت مقابله و خودباوری شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت. زمانیکه اضطراب و ابهام از آینده را بیش از حد احساس کنید، میتواند بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی، دریافت حمایت روانی از سوی یک متخصص مفید خواهد بود.

اضطراب از گذشته و آینده

اضطراب از گذشته نیز به اندازه اضطراب از آینده میتواند احساسات و روان یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اتفاق ناخوشایندی که افتاده، مسئله ای که در گذشته بوده اما تاثیرات آن در زندگی حال و آینده فرد نیز باقی است. پروسه درمان اضطراب از گذشته متفاوت از درمان ترسی است که از آینده در روان فرد وجود دارد.

اضطراب از آینده شغلی

اضطراب از آینده شغلی مسئله ای است که در حال حاضر با نرخ بالای بیکاری، افراد بسیاری را درگیر خود کرده است. این مسئله برای افرادیکه سالهای جوانی خود را صرف تحصیل میکنند میتواند رنج آورتر باشد. آنها تلاش خود در زمینه تحصیل را برای یافتن شغل و موقعیت اجتماعی مطلوب در آینده انجام میدهند. از این رو تصور اینکه با صرف زمان و انرژی زیاد آینده ای روشن در زمینه شغلی نخواهند داشت باعث ایجاد استرس و اضطراب میشود.

اضطراب از آینده در نوجوانان

نوجوانانی که هنوز وارد دانشگاه نشده اند نیز ممکن است اضطراب و ابهام از آینده را به سبب قبولی یا عدم قبولی در دانشگاه، آینده شغلی و غیره داشته باشند. اما در هر حال با برنامه ریزی میتوان سطح این اضطراب ها را در هر سنی به طور قابل توجه کاهش داد.

درمان اضطراب از آینده

اضطراب از آینده ازدواج

آیا واقعاً زمان مناسبی است که ازدواج کنم؟ آیا شریک زندگی ام بعد از ازدواج تغییر میکند؟ آیا فرد مناسبی را انتخاب کرده ام؟ آیا آزادی ام محدود میشود؟ آیا گزینه های بهتری نیز وجود دارند؟ میتوان گفت که این سؤالات و سؤالات مشابه صرفاً به اضطراب و ترس از ازدواج اشاره دارند. در این صورت میتوان گفت که اگر اضطراب ها و ترس هایی در آستانه ازدواج وجود دارد، باید بررسی و رفع شوند.

اضطراب جنسی چیست؟

اضطراب جنسی یعنی نگرانی در مورد اینکه آیا میتوانید شریک زندگی خود را که از نظر جنسی جذاب است راضی نگه دارید یا خیر. یکی از اثرات هورمون های استرس در مردان، انقباض رگ های خونی است. در این حالت خون کمتر به آلت تناسلی میرسد و نعوظ را دشوارتر می کند. برخی از مردان حتی زمانیکه با اضطراب جنسی خود کنار می آیند، برای نعوظ مشکل دارند.

اضطراب جنسی در زنان به اندازه مردان رایج نیست، اما میتواند بر انگیختگی زنان نیز تأثیر بگذارد. اضطراب میتواند باعث خشکی واژن شود و رابطه جنسی را برای زن دشوار کند. در حالت کلی اضطراب میتواند میل جنسی مردان و زنان را خاموش کند و در صورت برقراری رابطه ارگاسم را تجربه نخواهند کرد.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ