22006198 021

مهارت روابط بین فردی در کودکان

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(7 رای)
مهارت روابط بین فردی در کودکان

در صورتی که والدین تمایل به پرورش کودکی با ارتباط موفق و صمیمانه با سایر افراد در کودکی و بزرگسالی دارند، از ابتدا بهتر است به پرورش مهارت روابط بین فردی کودک خود بها دهند. در این مقاله سعی در توضیح این مهارت، فواید آن و تمرینی جهت پرورش آن در کودک شده است. مهارت های بین فردی برای بچه ها چگونه است؟ توانایی و تمایل برای شروع فعالیت با همسالان و افراد دیگر. تمایل به پیوستن به یک فعالیت با همسالان و افراد دیگر. توانایی شروع و ادامه مکالمه بدون حواس پرتی زیاد. استفاده از میزان مناسبی از ابراز وجود برای برقراری ارتباط با نیازها، خواسته ها، باورها و ایده ها.

تعریف مهارت روابط بین فردی در کودکان

مهارت روابط بین فردی یا هوش هیجانی مهارتی است در جهت تعامل مثبت با افراد به خصوص اعضای خانواده در زندگی روزمره، شناسایی مرز روابط با دیگران و ایجاد روابط صمیمانه متعهدانه.

فواید مهارت بین فردی در کودکان

این مهارت باعث می شود که کودک در آینده در رابطه با دیگران بتواند درست رفتار کند. به این معنا که رابطه دوستانه با آنها برقرار سازد و نیز بتواند آن رابطه را حفظ کند که این امر سلامت اجتماعی وی را تأمین می کند. همچنین، موجب برقراری ارتباط خوب با اعضای خانواده می گردد. از طرف دیگر، این مهارت وی را قادر می سازد که در مواقع لزوم، یک رابطه را به شکلی سازنده به پایان برساند.

چگونه می توانم مهارت های بین فردی فرزندم را بهبود بخشم؟

چندین قدم وجود دارد که والدین می توانند برای بهبود مهارت های اجتماعی فرزندشان انجام دهند. علایق آنها را دنبال کنید وقتی کودک کاری را انجام می دهد که واقعاً به آن علاقه دارد، لذت بردن از دیگران به طور طبیعی تر به وجود می آید.

  • یاد بگیرید که سوال بپرسید.
  • ایفای نقش را تمرین کنید.
  • همدلی را آموزش دهید.
  • محدودیت های فرزندتان را بشناسید
  • الگوی خوبی باشید

روابط بین فردی

در بهبود مهارت روابط بین فردی کودک در خانواده، دوستان نقش بسیار مهمی دارند. این مهارت سبب افزایش عزت نفس در کودک خواهد شد. کودکان با توجه به الگوهای اجتماعی شدن این مهارت را می آموزند و با حمایت عاطفی می توانند در آینده با وجود این مهارت با استقلال کافی زندگی کنند. به کمک این مهارت، کودک خواهد توانست انتظارات و توقعات منطقی خود را بیان نماید، در زمان لازم نه بگوید و رفتاری جرأتمندانه داشته باشد.

  • جرأتمندی به عنوان یکی از مؤلفه های مهارت روابط بین فردی نقش بسیار مهمی در روابط افراد ایفا می کند. برای مثال سبب احساس مثبت نسبت به خود می شود.
  • فرد جرأتمند از نظر دیگران قابل اعتماد است.
  • باعث داشتن معنا در زندگی می شود. در نتیجه، سبب می شود فرد از زورگویی، تحکم و زبونی دور باشد.
  • در صورت عدم جرأتمندی فرد دچار افسردگی و عصبانیت از خود خواهد شد.
  • احساس درماندگی خواهد نمود.
  • دچار ناکامی، ناامیدی و نداشتن کنترل در زندگی خواهد شد.
  • فرد دارای جرأتمندی پایین، از دیگران عصبانی و رنجیده خاطر می شود.
  • به صورت انفجاری ممکن است خشم خود را بروز دهد.
  • از افراد و موقعیت ها به خاطر اضطرابی که دارد اجتناب می کند. در نتیجه، فرصت های پیش آمده را از دست می دهد.
  • در روابط بین فردی ضعیف است. زیرا در بیان احساسات مثبت و منفی ناتوان است.
  • با وجود پیامدهای جسمی، احتمال تجربه استرس دارد.
  • سبب خواهد شد دیگران از وی متوقع باشند و این رفتار در آن ها تقویت شود.

لذا آموزش به کودکان از همان ابتدا زمینه ساز موفقیت آنان خواهد بود. در این زمینه و در جهت ارتقای دوستی، به عنوان یکی از زیرمجموعه های مهارت روابط بین فردی، به والدین عزیز توصیه می شود که تمرین دوستی را که در زیر آمده است، با فرزند خود انجام دهند.

تمرین دوستی در کودکها

این تمرین با هدف آشنایی با خصوصیات دوستی در کودکان صورت می پذیرد. اظهارنظرهایی را در مورد دوستی بخوانید و از کودک درخواست کنید که به دقت گوش کرده و در مورد آن ها گزینه «درست» یا «نادرست» را انتخاب کند. برای مثال:

  • دوستان شما می توانند از شما بزرگتر یا کوچکتر باشند.
  • دو دوست می توانند در اختلافات یکدیگر را ببخشند.
  • دوستان گاهی اوقات با هم مشکل پیدا می کنند.
  • دوست شما باید مثل شما باشد.
  • دو دوست هیچ وقت با هم دعوا نمی کنند.
  • دوست شما باید طبق میل شما رفتار کند.
  • دو دوست همیشه کارهای شبیه به هم انجام می دهند.
  • شما می توانی همزمان چند دوست خوب داشته باشی.
  • در آخر با این سؤالات می توانید با کودک خود به بحث و گفتگو بپردازید.

روابط بین فردی کودکان

آیا تصمیم گیری در مورد بعضی عبارت ها سخت بود؟ به نظرت کدام یک اصلا درست نبود؟ مهمترین خصوصیات یک دوست چیست؟ چطور میتوان برای دیگران دوست خوبی باشیم؟ دوستانتان چگونه می توانند دوست بهتری برای شما باشند؟ والدین عزیز با هدف آشنایی با ساختارهای مختلف خانوادگی و پی بردن کودک به ساختار خانواده خود در زمینه ارتقای روابط بین فردی در کودک، می توانند به تمرین خانواده با کودک خود بپردازند. این تمرین را با گروهی از کودکان و در مدرسه نیز میتوان انجام داد.

چرا مهارت های بین فردی در اوایل کودکی مهم است؟

مهارت های بین فردی مهم هستند زیرا نحوه ارتباط کودک با دیگران و موفقیت در زندگی را دیکته می کنند. با کمک به رشد مهارت های اجتماعی خود، کلیدهای پیروزی آینده را به فرزندتان بدهید.

نقش خانواده در مهارت روابط بین فردی در کودکان

با کودک خود در مورد صورت ها و ترکیبات خانواده ها صحبت کنید و برای هر یک از این ساختارها داستانی بسازید. برای مثال، خانواده های تک فرزند، چند فرزند، تک والد. سپس با کودک خود به بحث پیرامون موارد زیر بپردازید:

  1. چه چیزی خانواده را خانواده می کند؟
  2. آیا خانواده ها مثل هم هستند؟
  3. آیا ساختار خانواده می تواند تغییر کند؟
  4. شما کدام نوع خانواده را دوست دارید؟
  5. خانواده شما چه خصوصیاتی دارد؟
  6. و به چه مواردی در خانواده خود افتخار می کنید؟

تمام موارد بالا ساختارهای ذهنی کودک، باورهای بنیادین و طرحواره های او را می سازد پس دقت کنید که چقدر نقش پر رنگی در ادامه مسیر زندگی او دارد. پس هیچگاه اهمیت مشورت گرفتن از دکتر روانشناس کودکان را نادیده نگیرید.

هوش بین فردی در اوایل کودکی چیست؟

هوش بین فردی توانایی کودکان برای متمایز کردن و پاسخ مناسب به دیگران را شامل می شود. مانند توانایی کودکان برای درک متقابل است. و همجنین درک یا فهمیدن خلق و خوی دیگران تا بتوانند به خوبی معاشرت کنند. و اما در ادامه و در مدرسه!!

چرا مهارت های بین فردی در مدرسه مهم است؟

مهارت های ارتباط بین فردی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. هنگامی که دانش آموزان بتوانند به طور واضح و مطمئن با معلمان و همسالان خود ارتباط برقرار کنند، بیشتر به دنبال کمک هستند، سؤال می پرسند و فعالانه در بحث های کلاس شرکت می کنند.

نظرات کاربران:
سالار
پاسخ به این نظر
1402/12/28

من برای اینکه خیالم از این موضوع راحت باشه پسرم رو به مشاوره میبرم چون رفتار و اخلاقش با همه مخصوصا هم سن وسالهاش برام خیلی مهمه ممنونم از مطالب جالب و مفیدتون

0 0
شه نیا
پاسخ به این نظر
1402/12/27

من واقعا برای این موضوع به مشاوره احتیاج دارم برای پسرم اصلا روابطش با بچه ها خوب نیست نه تنها در منزل با خواهرش بلکه در مدرسه و فامیل هم همینطوذ واسه همین معمولا تنهاست میشه لطفت بفرمایید باید چی کار کنم؟

0 0
سحر
پاسخ به این نظر
1402/12/26

واقعا بایددرمدارس به این موضوع توجه ویژه بشه چون ریشه تمام ناراحتیها و دشمنیها از همین کودکی شروع میشه و اگر بچه ها از کودکی تین هم دلی و هم راهی رو یاد بگیرن خیلی برای ایندشون مفیده و کمتر مشکل در زندگی و کسب وکارشون پیش میاد

0 0
مریم
پاسخ به این نظر
1402/11/21

دختر من 8 سالشه و از همین سن اصلا نمیتونه با اطرافیان و حتی هم سن و سالای خودش خودش ارتباط بگیره و دوست بشه و این موضوع من رو ترسونده که نکنه بچم منزوی بشه.چه کار کنم؟

0 0
سیما فدایی
پاسخ به این نظر
1402/9/12

سلام روزتون بخیر پسر من ۱۰ سالشه و نمیتونه خیلی خوب با بچه های هم سن خودش ارتباط بگیره و دوست بشه . ممنون میشم راهنماییم کنید

0 0
لیدا
پاسخ به این نظر
1399/7/13

سلام لطفا در مورد نحوه آموزش دوست یابی به فرزند راهنمایی می فرمایید

4 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ