22006198 021

3 منبع رشد مثبت در کودکان و شاد کردن آنها

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(5 رای)
3 منبع رشد مثبت در کودکان و شاد کردن آنها

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چطور فرزندمان را شاد و علاقمند به زندگی پرورش دهیم؟ پاسخ چندان ساده نیست. تحقیقات نشان داده 3 مورد میتواند تغییراتی عمده در این راه ایجاد کند. اول اینکه کودکان به تجربیاتی مثبت در زندگی نیاز دارند که آنها را درگیر فعالیت هایی پرمعنی بکند. دوم، آنها به بزرگسالانی نیاز دارند که آنها را باور داشته باشند و بر آن اساس به آنها کمک کنند و در آخر آنها به خانواده، مدرسه و جامعه ای نیاز دارند که بتوانند از آنها الگو گرفته و ارزش ها را از طریق آنان درونی کنند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید: سنجش هوش کودکان و استعدادیابی

شاخه در حال رشد پرورش مثبت کودکان مشغول پیدا کردن راههایی برای پرورش ذهنی سالم بیشتر است به جای اینکه صرفاً بر اصلاح کردن یا درمان کمبودهای رشدی تمرکز داشته باشد.(پرورش مثبت به رویکردی اشاره دارد که بهزیستی کودکان و افزایش توانایی های آنها را مد نظر دارد و بر درمان اختلالاتی که در جریان رشد رخ می دهد بی ارتباط است).

هدف این شاخه درگیر کردن کودکان در فعالیت ها و روابط مثبتی است که به پیشرفت آنها در زندگی کمک می کند. پژوهشی با عنوان «تغییر دهندگان فردا: اصلاح قدرت شهروندی برای نسل جدید» بر افراد نوجوانی تمرکز دارد که باید در آنها اشتیاق و میل برای فعالیت های اجتماعی پرورش پیدا کند. آنها جهانی را در مقابلشان می بینند که می خواهند در آن تغییر ایجاد کنند. آنها می دانند که با مهربانی هایی هرچند کوچک میتواند به به دیگران کمک کنند. آنها سه چیز را به طور مشترک دارند.

1. تجربه های پرمعنی در پرورش کودک

فارغ از اینکه کودکان در چه خانواده ای بزرگ می شوند (فقیر یا ثروتمند)، به تجربیاتی مثبت بیرون از کلاس های درس و مدرسه نیاز دارند تا به زندگی آنها معنی ببخشد. این تجربیات می تواند ورزش، موسیقی، هنر یا هر فعالیت دیگری باشد. فقط این مهم است که این فعالیت ها را خود کودک آزادانه انتخاب کرده باشد. کودکان زمانی که میزانی از چالش در مقابلشان باشد بهتر یاد می گیرند. این است که باید این فعالیت ها موقعیتی برای فائق آمدن بر موانع موفقیتشان ایجاد کند.

کودکان زمانی چیزی را می پذیرند که در دنیای واقعی با آن دست و پنجه نرم کرده باشند، یاد گرفته باشند که با دیگران تعامل کنند و حل مسئله را تمرین کرده باشند و بسیاری از مهارت های دیگر که برای موفقیت در زندگی لازم است. فعالیت های چالش برانگیز ابتکار و قریحه آنها را پرورش می دهد. فعالیت های اجتماعی این موقعیت را در اختیار کودکان قرار می دهد تا با افرادی با پیشینه های مختلف معاشرت کرده و دریابند که در چه موقعیتی هستند.

منبع رشد مثبت و پرورش کودکان

2. بزرگسالان حمایت کننده

علاوه بر والدین خوب، کودک به بزرگسالانی نیاز دارد که در مراحل رشد از او حمایت کنند. در حقیقت، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله ها و عموها، دایی ها و عمه ها، معلم ها، روحانیون، مربیان و هر کسی که در زندگی آنها هست نقشی بسیار مهم دارند. آنها به کودکان کمک می کنند که خودشان را باور کنند. مخصوصاً در سنین نوجوانی، آنها به بزرگسالانی حمایت کننده نیاز دارند که بیرون از هسته اصلی خانواده شان باشد و به آنها در یافتن هویتشان کمک کند.

زمانی که شما در برخورد با کودکان و نوجوانانی هستید که فرزند شما نیستند، فرصتی دارید تا بدون قضاوت کردن و یا تشویق کردن به آنها گوش کنید و آنها را جدا از دستاوردهایشان بشناسید. به آنها علاقه ای واقعی در مورد اینکه چه کسی هستند نشان دهید. مربیان باید با فکر، با ملاحظه و ساکت باشند و به آنها یادآوری کنند چه کسی هستند، به آنها ایمان داشته باشند و به انتخاب آنها اعتماد داشته باشند بدون اینکه به آنها بگویند چه کاری بکنند یا نکنند.

3. ارزش های مثبت

نوجوانان باید بزرگسالانی را در کنار خود داشته باشند که از سنین کودکی ارزش های مثبت را به آنها تزریق کنند. کودکان بیشترین چیزها را از خانواده هایشان یاد می گیرند اما بسیاری از اوقات از طریق مدرسه، مسجد (مراکز مذهبی)، ورزش ها و سایر فعالیت های پس از مدرسه نیز که در آنها بزرگسالان مشغول فعالیت هستند نیز الگو می گیرند. ارزش های مثبتی مثل کنجکاوی، عشق به یادگیری، کمال، مهربانی، عدالت، کار گروهی، تواضع و فروتنی و قدرشناسی به تصادف در کودکان رشد نمی کنند. نه تنها هر کاری که ما می کنیم الگویی برای این ارزشهاست، بلکه مهم است در مورد این ارزش ها از دوره کودکی تا نوجوانی با آنها صحبت کرده و بحث کنیم.

یکی از راه های رشد این توانایی ها در کودکان، تشکر و قدردانی از آنها در مواقعی است که با محبت، عدالت و یا همدلی رفتار می کنند. با تشکر به صورت خاص از کودکان (تشکر به خاطر کاری خاص در موقعیتی خاص و مشخص) ما از تواناییهای خاص کودک که درونی است قدردانی کرده ایم نه از چیزی که در مدرسه یا هر جای دیگر به آن دست یافته است. این کار ارزش ها را برای کودکان درونی می کند.

رشد مثبت در کودکان

هر کسی با توجه به چند نکته می تواند در رشد مثبت کودکان تاثیر داشته باشد:

  • با کمک به آنها برای برخورد با موضوع مهم «من کیستم و یا چه چیزی برایم مهم است» به زندگیشان معنی بدهیم.
  • با تشویق فارغ از قضاوت برای اینکه خودشان را باور کنند به آنها کمک کنیم.
  • الگویی باشیم که به کمک آن ارزش هایی مثل مواظبت از دیگران، دلسوزی و همدلی را بیاموزند.

این سه منبع رشد مثبت زندگی کودکان را غنی می کند، به رشد احساسی و اجتماعی آنها کمک می کند و آینده ای پر از امید را برای آنها به تصویر می کشد.

بهترین تست ها برای سنجش کودکان

  • استنفورد بینه
  • وکسلر
  • ریون
  • گودیناف
  • کتل
  • هوش چندگانه گاردنر
  • رینولدز

جنبه های مثبت رشد کودک در سال 2023 چیست؟

چرا رشد کودک مهم است؟ یادگیری اولیه به کودک کمک می کند هماهنگی حرکتی، شایستگی اجتماعی، تاب آوری، خلاقیت و پتانسیل یادگیری را توسعه دهد. فرصت های یادگیری اولیه از طریق بازی، ارتباط و تحریک سایر کودکان و بزرگسالان ارتقا می یابد.

رشد مثبت در کودکان چیست؟

توسعه مثبت جوانان یا PYD بر اساس مجموعه ای از تحقیقات است که نشان می دهد «عوامل محافظتی» یا تأثیرات مثبت خاصی می تواند به موفقیت جوانان کمک کند و آنها را از مشکلات باز دارد.

چه چیزی بچه ها را خوشحال می کند؟

آنها واقعاً شرایط زندگی هستند، مانند داشتن مراقبت و عشق کافی. احساس وابستگی شدید به والدین یا سایر مراقبان اصلی؛ اعتماد به نفس و خوش بینی نسبت به آینده؛ سلامت جسمانی؛ احساس تعلق به چیزی بزرگتر از خود؛ و البته نیازهای اولیه مانند غذا و مسکن.

نظرات کاربران:
سعیده
پاسخ به این نظر
1402/12/28

وقتی یه کودک واکنشی درجهت شاد کردن ما انجام میده بسیار خوشاینده چون محبتش یه محبت واقعیه وادم و دلگرم میکنه و امید میده به ادم که هنوز کسی هست که دوسمون داشته باشه

0 0
فرناز
پاسخ به این نظر
1402/12/27

اینکه کودک با محبت و قدردانی داشته باشیم خیلی مهمه و در واقع این نتیجه تربیت خودمونه پس با تربیت درست بچه هامون و پرورش درستشون هم اینده بهتری براشون میسازیم هم به ارتباط موثرشون با دیگران در جامعه کمک خواهیم کرد

0 0
ب.ت
پاسخ به این نظر
1399/8/17

من دوست دارم موسیقی برم اما مادرم میگه میخوای کمال تارزن شی! کاراته برم میگن دست و پات میشکنه! پس چرا با اینهمه کانال اجتماعی مادرا گوش شنوا ندارن! تا کی میتونی مامان کنترلم کنی؟!

0 0
sahar
پاسخ به این نظر
1399/8/10

خواهر من بجای اینکه به پرورش ذهن کودکش برسه از حالا که ی کودک کوچولوست، براش طلا میخره، طلا عوض میکنه و... انتظار تفکر از این بچه میره؟!

0 0
س
پاسخ به این نظر
1399/7/14

ی مدت خانواده ها کلاسور زیر بغل بچه هاشون میذاشتن، وقتی دیگران میپرسیدن دخترت کجاست، میگفتن: بچه م میره کلاس زبان. الانم میپرسن بچه ت چیکار میکنه؟ میگن: میره کلاس موسیقی. البته فقط "افه کلاس" ! با یک پیانو گنج سالن! تو رو خدا دستهای سنگینتونو از سر بچه هاتون بردارید، بزارید رو سر خودتون اگه خوبه!

2 0
فتانه
پاسخ به این نظر
1399/7/14

سلام افشین خان! اتفاقا منم با این مسئله شما در گیر بودم.۱۶ سال پیش به خواهرم گفتم که پسرش رو به هنرستان موسیقی بفرست کسر شئنش شد! ۴ سال دبیرستان و ۵سال مدیریت هتل داری خوند. بعبارتی ۹ سال گند زد به روح و روان پسرش! اما با حمایت من و اراده قوی خودش، و اساتید برجسته، الان رتبه ۱۰ آهنگسازی موسیقی دانشکده هنر شده، بعبارتی شاخ قول شکسته ب. میدونم سخته شاهد از دست رفتن روان جگر گوشه، اما الان بهترین راه اینکه با ترفند کلامی پیشنهاد کنید با ی مشاور صحبت کنه ، هنوز جای جبران هست

2 0
سحر
پاسخ به این نظر
1399/7/14

ای آقا! بعضی پدر مادر متاسفانه کاستیهای انتخاب خودشون رو ، به اجبار رو بچه هاشون پیاده میکنن، و این امر نسل به نسل ادامه داره! ظاهرا اولیا باید خودشون ی دوره درمان رو شروع کنن !

1 1
فتانه
پاسخ به این نظر
1399/7/14

با سلام. شما برای رشد کودک ، به نیاز کودک به تجربه های پر معنی و تعامل با دیگران برای حل مسئله کردید، آیا هر دوی این امر انتزاعی نیستند؟ درک کودک فقط در حوضه مسائا قابل دسترس و عینی است.

0 1
هانی
پاسخ به این نظر
1399/7/14

کودکی ۹ ساله دارم که بسیار باهوش است ، من به موسیقی فرستادمش، استادش میگوید پسر مستعدی است که ظرف ۱۰ دقیقه آموزش میبیند اما فقط صرف اینکه از شر کلاس خلاص شود. با توجه به اینکه شما اشاره به آموزش هنر کردید ، من به ادامه کلاسش اصرار کنم؟

0 2
افشین
پاسخ به این نظر
1399/7/14

من خواهری دارم که به اجبار پسرش را به دبیرستان انسانی فرستاده ، در صورتیکه علاقه نوجوان به موسیقی است. فکر نمیکنید این تحکم انتخاب رشته باعث تباهی و زمان جبران ناپذیر نوجوان شود؟

1 1
مسی
پاسخ به این نظر
1399/7/13

من موضوع قدردانی رو حس کردم.چند شب پیش بیمار بودم و مجبور شدم آمپول تزریق کنم. دختر ۳ ساله ام مرا بوسید و با صدای دل انگیزش پرسید: مامان خوبی!

2 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ