22006198 021

ناامیدی در زندگی و راهکارهای فوری غلبه بر آن

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(9 رای)
ناامیدی در زندگی و راهکارهای فوری غلبه بر آن

ناامیدی احساسی است که درک و مدیریت آن برای بسیاری از افراد دشوار است. به عنوان مثال، هنگامی که تیم ورزشی مورد علاقه شما در بازی شکست میخورد، در واقع میتواند ضربه تلخی باشد. احساس ناامیدی در زندگی عارضه ای است که میتواند برای بسیاری از افراد بوجود آید. ناامیدی معمولاً با کمبود حس خوش بینی، امید، شور و نشاط نسبت به اتفاقات هیجان انگیز زندگی بوجود می آید و باعث میشود که هیچ چیز دیگری توانایی خوشحال کردن و یا شاد کردن یک انسان را نداشته باشد. توجه نمایید که ناامیدی رابطه مستقیمی با افسردگی دارد. پس یکی از علائم ناامیدی، افسردگی است. بالعکس یکی از علائم افسردگی، ناامیدی بیش از حد نسبت به زندگی است.

احساس ناامیدی و امید نداشتن به زندگی میتواند یکی از موانع مهم و تاثیرگذار در رسیدن افراد به اهداف شان باشد. این موضوع به خودی خود میتواند مشکلات زیادی را برای زندگی آینده یک فرد بوجود آورد. شکست و اتفاقات تلخ در زندگی همه انسانهای روی زمین وجود دارد اما برخی از افراد متأسفانه نمیتوانند به راحتی با این شکستها کنار بیایند و دچار ناامیدی در زندگی میشوند.

بررسی عوامل ناامیدی در زندگی

ناامیدی بخش جدا نشدنی از زندگی میباشد و برای همه افراد بوجود خواهد آمد. اما این شما هستید که انتخاب میکنید که آیا ناامیدی در زندگی روی سایر بخشهای مهم زندگی و افرادی که دوستشان دارید، تاثیرگذار باشد یا خیر. توجه نمایید که ناامیدی میتواند زندگی شما را به حالت تعلیق در بیاورد. پیشتر نیز گفتیم که ناامیدی شاید قدرتمند باشد اما این قدرت را از بی حسی و کرختی شما میگیرد. پس اگر سعی کنید که با ناامیدی خود مبارزه کنید، میتوانید به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی آنرا کنار بگذارید و فعالیتهای روزمره خود را با انرژی، شور و نشاط بیشتر انجام دهید.

ناامیدی در زندگی

علل و عوامل ناامیدی در زندگی

ناامیدی در زندگی دلایل و عواملی دارد. این دلایل میتوانند تاثیر بسیار زیادی در بیشتر شدن حس ناامیدی در افراد داشته باشد و یا میتوانند شروع بوجود آمدن ناامیدی در زندگی برای افراد باشند.

یکنواختی و نبودن نقاط هیجان در زندگی

یکی از مواردی که میتواند تاثیر بسیار زیادی در ناامیدی در زندگی داشته باشد این است که یک فرد در زندگی خود هیچگونه هیجانی را تجربه نکند و زندگی برای او بصورت یکنواخت ادامه داشته باشد. توجه نمایید که همه ما انسانها بصورت ذاتی نیاز داریم که در زندگی خودم تنوع داشته باشیم و کمی چاشنی هیجان را در روزمرگی هایمان تجربه کنیم. اگر این اتفاق نیفتد ممکن است که هدف و لذت زندگی کردن را فراموش کنیم. همین موضوع میتواند در نهایت باعث بوجود آمدن حس ناامیدی در ما شود. پس اگر شما فرد ناامیدی هستید، باید سعی کنید که هیجان را به زندگی خود اضافه کنید.

شکست های پشت سر هم

از مواردی دیگری که میتواند در ناامیدی در زندگی تأثیرگذار باشد، شکست های پی در پی در زندگی است. توجه نمایید که بوجود آمدن شکستهای پشت سر هم در زندگی، مقصری جز خود شما نخواهد داشت. البته ممکن است شرایط محیطی روی این موضوع تاثیرگذار باشد، اما اگر شما تمام تلاش خودتان را در جهت رسیدن به اهداف خود انجام دهید، مطمئن باشید که مزد این زحماتتان را خواهید دید و در نهایت به موفقیت خواهید رسید. در این زمینه دادن انرژی منفی پیاپی مثل «من باز شکست خواهم خورد، باز هم نمیتوانم در این کار به موفقیت برسم»، تأثیر مستقیمی در شکست شما خواهد داشت.

نداشتن اعتماد به نفس

از دیگر مواردی که میتواند تاثیر بسیار زیادی در ناامیدی در زندگی داشته باشد، نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس است. برخی از افراد آنقدر نسبت به خود بی اعتماد هستند که تصور میکنند هیچ فعالیتی را نمیتوانند به تنهایی به انجام برسانند. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در ناامیدی در زندگی خواهد داشت؛ زیرا اینگونه افراد تصور میکنند که اگر کمکی برای انجام فعالیت هایشان نداشته باشند به هیچ عنوان نمیتوانند در زندگی موفق شود. شما باید برای کم کردن میزان ناامیدی در زندگی، باید حس خوبی را نسبت به خود داشته باشید و برای خود و شخصیتتان احترام قائل شوید تا بتوانید ناامیدی را از خود دور کنید.

عدم برآورده شدن بسیاری از نیازها

از دیگر عوامل تاثیرگذار در ناامیدی در زندگی، برآورده نشدن نیازها میباشد. همه ما انسانها بصورت ذاتی به برخی از محرکها در زندگیمان نیاز داریم و برآورده شدن این نیازها میتوانند برای ادامه زندگی به ما انرژی بخشند. اگر نیازها برآورده نشوند، انرژی به ما نخواهد رسید و همین عدم رسیدن انرژی به ما میتواند یکی از عوامل مهم برای ناامیدی در زندگی باشد.

درمان ناامیدی چگونه است؟

خوشبختانه برای هر کسی که احساس ناامیدی میکند و با مشکل سلامت روانی دست و پنجه نرم میکند، امیدی وجود دارد. امروزه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ روشهای درمانی مبتنی بر شواهد وجود دارد، مانند درمان شناختی رفتاری و همچنین داروهای روان درمانی جدید که میتوانند به بهبود فرد کمک کنند. همچنین دسترسی به درمان بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. جستجوی چنین کمکهای حرفه ای برای افراد ناامید مفید است.

عوامل ناامیدی در زندگی

عواملی که در درمان ناامیدی تاثیرگذار هستند؟

توجه نمایید ما پیشتر برای شما در رابطه با مواردی که میتوانند باعث به وجود آمدن ناامیدی در زندگی شوند صحبت کردیم و به شما گفتیم که این عوامل چگونه میتواند روی ناامیدی شما تاثیرگذار باشند. اما حال میخواهیم در ادامه برای شما بگوییم که میتوانید از چه راهکارهایی استفاده کنید تا در نهایت، ناامیدی را از زندگی خودتان حذف کنید و بتوانید امید به زندگی را بازپس گیرید.

واقعیت های زندگی را بپذیرید

یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در بهتر شدن شرایط ناامیدی در زندگی شما دارد این است که شما واقعیتهای زندگی خود را بپذیرید و سعی کنید که با این واقعیتها کنار بیایید. هر اتفاقی که برای شما می افتد را بپذیرید و آنرا به آغوش بکشید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا سریعتر با این موضوع کنار بیایید و ناامیدی را دور بیندازید. بسیاری از افراد سعی میکنند اتفاقاتی که برای آنها می افتد را نادیده بگیرند و این موضوع میتواند مدت زمان دور ریختن ناامیدی از زندگی را طولانی تر کند. پس سعی کنید که در مرحله اول با اتفاقاتی که در زندگی شما رخ میدهد کنار بیایید.

در زندگی خودتان برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی کامل و جامعی برای فعالیت های خودتان در زندگی داشته باشید. سعی کنید که در این برنامه ریزی جایگاه ویژه ای برای تفریحات و فعالیتهایی که حس خوبی به شما انتقال میدهند، در نظر بگیرید تا بتوانید با انجام این فعالیتها، ناامیدی را از خود دور کنید و بتوانید حس خوبی در رابطه با زندگی خود داشته باشید.

احساسات خود را تخلیه کنید

سعی کنید احساسات عاطفی خود را تخلیه کنید. به هیچ عنوان سعی نکنید که احساسات تان را در درون وجود خود دفن کنید، بلکه سعی کنید آنها را با دیگران در میان بگذارید. گریه کردن، ابراز خشم بصورت سالم و همچنین صحبت کردن میتواند تاثیر بسیار زیادی در شکست ناامیدی داشته باشند. در این زمینه شما میتوانید از مشاورانی که در زمینه کنترل ناامیدی تخصص دارند کمک بگیرید تا بتوانید به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی ناامیدی در زندگی خودتان را دور بیندازید و حس خوبی را به خود انتقال دهید.

داشتن فعالیت های ورزشی

ورزش کردن علاوه بر اینکه برای جسم شما یک فعالیت ضروری میباشد، میتواند روح شما را نیز جلا دهد. ورزش کردن حس خوب را به بدن شما انتقال میدهد و میتواند به شما کمک کند تا از ناامیدی در زندگی دور شوید. پس سعی کنید که در برنامه روزانه خودتان ورزش را نیز لحاظ کنید تا بتوانید با انجام آن به راحتی از شر ناامیدی خلاص شوید.

خود را در وضعیت روانی بهتری قرار دهید

هر زمان که ناامیدی را تجربه میکنید، به سطح پایین تری از هوشیاری کشیده میشوید، جایی که افکار شما عمدتاً ریشه در ترس، غم، اندوه یا بی تفاوتی دارد. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که احساس ناامیدی به قدری طاقت فرسا باشد که به نظر میرسد پایان دنیاست. گرفتار شدن در چنین حالتی شما را از تفکر منطقی باز می دارد. اولین قدم شما باید این باشد که هوشیاری خود را به سطحی خنثی یا مثبت برسانید تا در موقعیت بهتری برای واکنش به ناامیدی خود قرار بگیرید. به دنبال فعالیتهای مثبت برای شارژ مجدد خود باشید. از انجام چه فعالیتهایی در زندگی خود بیشتر لذت میبرید؟ آنها را شناسایی کنید. این میتواند نوشتن در دفتر خاطرات شخصی شما، قدم زدن در پارک، تماشای یک فیلم شاد، بازی کردن، یا صحبت با دوستان مثبت باشد.

اگر خواندن کتاب مورد علاقه تان شما را سرحال میکند، کتاب را بردارید و شروع به خواندن کنید. اگر قدم زدن در محله تان به شما احساس آرامش میدهد، از خانه تان بیرون رفته و از نسیم بیرون لذت ببرید. اگر بازی کردن شما را شادتر میکند، به بازی کردن بپردازید (اما نه بیش از حد). هر کاری که حال شما را بهتر میکند انجام دهید. گاهی اوقات، صرف وقت به تنهائی ممکن است بهترین راه برای پاک کردن آشفتگی ذهنی و بازیابی انرژی شخصی باشد. ترکیبی از فعالیت ها از جمله اختصاص زمانی برای تنها بودن، صحبت کردن با دوستان خوب و تماشای برنامه های مورد علاقه بطور قابل توجهی به شخص روحیه میدهند.

خود را به خواسته تان گره بزنید نه هدفتان

وقتی ناامید هستید، منبع ناامیدی شما ریشه در دلبستگی شما به یک نتیجه خاص دارد. وقتی نتیجه آنطور که تصور می کردید اتفاق نیفتد، ناامید میشوید. این یک واکنش کاملا طبیعی است. با این حال، درک کنید که هدف شما بازتابی از یک میل اساسی است. این تنهایکیاز راه های متعدد برای برآوردن خواسته های شماست.

فرض کنید برای مصاحبه با شرکت A رفتید. شما عاشق حوزه کاری هستید، مزایا عالی هستند و چیزهای خوبی در مورد آن مکان شنیده اید. شما شغلی در شرکت A را به عنوان شغل رویایی خود می بینید. با این حال، شما به خاطر نامزد دیگری که به نظر آنها برای این نقش مناسب تر است، آن شغل از دست میدهید. شرکت A بطور اتفاقی سیاستی دارد که هر 2 سال یک بار فقط درخواست های شغلی از یک فرد را میپذیرد. هیچ راهی برای درخواست تا 2 سال بعد وجود ندارد. آن وقت باید چکار کنیم؟

گام شماره 2 برای مقابله با ناامیدی این است که روی میل اساسی خود برای هدف تان تمرکز کنید، نه خود هدف. با درک اینکه شغل در شرکت A فقط فرافکنی میل درونی شماست، شروع کنید. این میل درونی ممکن است بدست آوردن شغلی باشد که بسیار چالش برانگیز است، در یک محیط کاری پویا. اگر چنین است، راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، مانند کار در شرکت G، شرکت H یا حتی راه اندازی کسب وکار خودتان. کار در شرکت A تنها یکی از راه های بسیار برای دستیابی به آن است.

بنابراین اینجا،

  • هدف شما استخدام در شرکت A است.
  • میل درونی شما بدست آوردن شغلی است که شما را در یک محیط کاری پویا به چالش بکشد.
  • هدف شما برای کار در شرکت A صرفاً یک طرح بیرونی از تمایل درونی شما برای رشد و به چالش کشیدن خود است. راه های زیادی برای تحقق این آرزو وجود دارد. حتی اگر راهکار در شرکت A بسته است (در حال حاضر)، شما میتوانید مسیرهای دیگری را برای تحقق خواسته خود ایجاد کنید که شاید حتی بهتر از مسیر اصلی باشند.

یک مثال رایج زمانی که افراد به یک فرافکنی خارجی وابسته میشوند، در روابط است. به عنوان مثال، شما شخص A را دوست دارید. میخواهید با او باشید، اما شخص A احساسات شما را بطور متقابل ندارد. در حالی که ممکن است احساس ناامیدی کنید، توقف کنید و فکر کنید، هدف اصلی شما چیست؟ این است که در یک رابطه عاشقانه و واقعی با کسی باشید. شخص A تنها یکی از افراد زیادی در این دنیاست که میتوانید عاشق او شوید. او تنها کسی نخواهد بود که شما قادر به دوست داشتن او هستید. افراد زیادی وجود دارند که میتوانند با شما سازگار باشند. به جای اینکه تمام انتظارات خود را به این یک نفر گره بزنید، با میل اساسی به داشتن یک رابطه واقعی ارتباط برقرار کنید.

این سوال را از خود بپرسید: میل اساسی شما چیست که هدف یا انتظار شما را هدایت میکند؟ فرض کنید در نقطه A هستید و میخواهید به نقطه B بروید. تمایل اساسی شما برای رفتن به نقطه B چیست؟ هنگامی که خود را با این میل مرتبط کنید، متوجه خواهید شد که نقطه B تنها یکی از مقاصدی است که میتوانید بروید. بسیاری از مقاصد احتمالی دیگر وجود دارد، مانند نقطه C، D، E، تا Z که در آن شما میتوانید آرزوی خود را به خوبی برآورده کنید. بهتر است روی میل زیربنایی خود تمرکز کنید، نه فرافکنی بیرونی خود، که تنها یکی از راه های تحقق خواسته شماست.

خود را از توهم ذهنی تان رها کنید

قدم بعدی برای مقابله با ناامیدی این است که خود را از توهم خود در مورد آنچه باید اتفاق افتد، رها کنید. اگر در مورد چیزی ناامید هستید، به این معنی است که درک خاصی در مورد آنچه باید باشد دارید. این ادراک حقیقت نیست، فقط طرز دید شماست که دنیا را با آن می بینید.

مثال: فرض کنید فکر می کردید که باید بعد از مطالعه برای یک مقاله، نمره 20 را بگیرید. اما اینطور نشد و شما احساس ناامیدی میکنید. در اینجا، تصور شما مبنی بر اینکه سخت مطالعه کردن = گرفتن خودکار نمره 20، اشتباه است. راه های زیادی برای مطالعه وجود دارد. شاید شما به روش صحیح مطالعه نکرده اید. شاید شما فصل های اشتباهی را مطالعه کرده اید. شاید شما بدون درک موضوع مطالعه کرده اید. در ذهن خود، همچنان به این تصور ادامه میدهید که باید «20» میگرفتید، اما این یک توهم است و واقعیت نیست. با چسباندن خود به این فکر، این توهم، باعث ناراحتی شما میشود. همچنین مانع از حرکت شما میشود. تا زمانی که در آن گرفتار شده اید، نمیتوانید به جایی که میخواهید برسید. مقابله با ناامیدی مستلزم آن است که توهمات و انتظارات ذهنی خود را رها کنید.

منبع: personalexcellence.co

نظرات کاربران:
سامیار
پاسخ به این نظر
1403/1/21

خدا رو فراموش نکنیم

0 0
رحمان
پاسخ به این نظر
1402/11/17

واقعا من نسبت به خودم و زندگیم بدون دلیل خیلی ناامیدم. این ناامیدی میتونه نشونه افسردگی هم باشه؟

0 0
ستار
پاسخ به این نظر
1402/11/17

جدا پیشنهاد میکنم اگر این مشکل رو دارید یعنی اززندگی ناامید هستید حتما به روانشناس مراجعه کنید چون بهترین راه همینه و به تنهایی نمیتونید به خودتون کمک کنید

0 0
سهیل مشایخی
پاسخ به این نظر
1401/10/17

چقدر سطحی نگاه کردید به مسائله.اونم به عنوان یه پیج روانشناسی خیلی بده به نظرم.یا یه مسئله رو حرفه ای توضیح بدید یا اصلا توضیح ندید بهتره.مگر اینکه پیج آشپزی باشید و بخواید در مورد روانشناسی حرف بزنید!

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ