22006198 021

چگونه عجول و شتاب زده نباشیم؟ (7 راهکار)

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(44 رای)
چگونه عجول و شتاب زده نباشیم؟ (7 راهکار)

چگونه عجول و شتاب زده نباشیم؟ گاهی عجله و تصمیم گیری سریع، منجر به اشتباه و ناکارآمدی میشود. تصمیمات تحت فشار زمانی به دلیل احساس فقر زمانی یعنی احساس داشتن کارهای زیاد از حد برای انجام دادن و کمبود وقت، منجر به اضطراب و استرس میشود. شاید مهمترین عامل پیشرفت هر فردی، صبر و پشتکار باشد و عامل مهم شکستها، عجول بودن در کار و زندگی. عجول بودن لغتی است که هر فردی با آن و مصائب آن به راحتی آشنا است. عجول در لغت به معنای بی صبر، دستپاچه، شتابان، شتابزده، ناشکیبا و شتابکار است. در تمام این لغات یک نوع بی حوصلگی و بی قراری واضحی وجود دارد که فرد عجول این صفات را به دنبال خود دارد. زمانی صراحتاً به فردی صفت عجول بودن را میدهیم که در واقع با تمام وجه های شخصیت او که مملو از ناصبری و شکیبایی است آشنا هستیم و می دانیم با فردی مواجه شده ایم که هیچ قراری در هیچ فعلی ندارد.

محققان دریافته اند که در مقابل عجول بودن، تمرکز حواس منجر به فواید زیادی برای سلامتی است که از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود روابط متغیر است. در واقع ذهن آگاهی منجر به شایستگی بیشتری در تصمیم گیری میشود.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست آنلاین «نظر دیگران در مورد شما چیست؟»

هوش هیجانی در افراد عجول

واضح است که افراد عجول از هوش هیجانی یا همان (EQ) بالایی برخوردارند. در واقع هوش هیجانی و عاطفی در عجول بودن، بی صبری و هیجان بسیار تأثیرگذار است. این افراد دارای سطحی از هیجان هستند و بیشتر برنامه ریزی های ذهنیشان بر اساس این هیجانات نظم پیدا میکند، بنابراین دستور مغزیشان در انجام هر عملی با بی قراری و ناشکیبایی صادر می شود. اگر از افرادی با هوش هیجانی بالا بخواهیم آرام و با طمئنینه رفتار کنند، گویا در زنجیری هستند که دوست دارند هر چه زودتر از آن خلاص شوند.

اینفوگرافیک چگونه عجول نباشیم؟

هوش در افراد عجول

به غیر از هوش هیجانی و عاطفی در افراد ناشکیبا، هوش معمولی که هر فردی به میزانی از آن بهره برده است، در موارد بسیار زیادی، از دیگران بالاتر است. افراد عجول به دلیل درک و فهم مسائل نسبت به دیگران، کمی زودتر عمل می کنند. در واقع میزان عجله این افراد ناشی از درک زودتر و به موقع تر مسائل از دیگر افراد است. اما نمی توانیم به صورت قطع بگوییم افراد ناشکیبا حتماً باهوش تر هستند، اما رنج هوش این افراد در بیشتر موارد بالاتر از افراد معمولی است. اینگونه است که عجول ها، مدام در حال فرصتی برای اتمام کار، شروع کار جدید و منتظر جواب آخر هستند.

میزان اشتباه در افراد عجول

این افراد هر چند که می توانند از هوش بالاتر و هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند، اما قطعاً در مواردی بیش از دیگر افراد معمولی و قطعاً افراد صبور خطا می کنند. کنترل افراد عجول بر روی ذهنشان کمتر از دیگر افراد است، از این رو سریعاً پیغام به ذهنشان منتقل می شود و پس از آن پیام را بیان می کنند، بنابراین در هر زمینه ای که بدون صبر و شکیبایی پیغامی انتقال داده شود، امکان خطای بیشتری نیز وجود دارد.

ایستا نبودن افراد عجول

افراد عجول به دلیل کم حوصلگی، بی صبری و ناشکیبایی، هر عملی را سریعاً شروع می کنند و بهدنبال پایان دادن به آن عمل هستند، دیدن نتیجه عمل برایشان مهم است، اما به شرطی که نیاز به شکیبایی نداشته باشد. اگر فرصت بین شروع هر عملی تا اتمام آن زیاد باشد، بدون تعارف باید بدانید که افراد عجول خود از آن فعل دوری می کنند و یا در بین راه شما را تنها خواهند گذاشت. زیرا ایستایی، ثابت قدم بودن، تحمل کردن از صفاتی است که افراد عجول از آن بی بهره اند و برای به دست آوردن این صفات باید با تمام توان در تمرین های سختی قرار بگیرند.

چرا نباید عجول باشیم؟

افراد عجول زود عصبانی می شوند

بنا بر تمام صفاتی که از افراد عجول شناخته می شود، عصبانیت نیز اضافه می شود. عصبانیت و یا واکنش نشان دادن به هر عاملی که نیاز به شکیبایی و صبوری داشته باشد در این افراد مشهود است. همانطور که بی صبری این افراد می تواند صبورها را عصبانی کند، آن ها هم بدین گونه عمل می کنند. وقتی فرد ناشکیبایی میخواهد سریعاً به نتیجه، جواب و پیغام آخر دست پیدا کند، قطعاً هر صبر و شکیبایی به مثابه ترمز دستی روانی او عمل می کند و باعث خشم و عصبانیت این افراد می شود.

چگونه می توان عجول نبود؟

اگر متوجه شده ایم فردی عجول هستیم، قطعاً با مصائب این رفتار در زندگی خود مواجه شده ایم. افراد عجول با مشکلات رفتاری خود مواجه شده اند بنابراین به آن ها توصیه می شود:

1. تمرین شکیبایی کنیم

ساعاتی در روز را به تمرین شکیبایی و صبوری بپردازیم. با توجه و تمرکز بر روی خود، نسبت به افرادی که روزانه با آن ها مواجه می شویم، از رفتارهایی که نشانه ایی از صبر دارند، استفاده کنیم. کم حرفی، حاضر جواب نبودن، تحمل کردن، نگاه کردن، واکنش نشان ندادن، آرام بودن، همه از صفاتی هستند که افراد صبور از آن برخوردارند.

2. بگذاریم دیگران پاسخ بدهند یا عمل کنند

عجول نبودن و تمرین برای عجله نداشتن دقیقاً به این معناست که فرصت ها را به دیگران بدهیم. با خودمان فکر کنیم که باید زمانی را به شکیبایی بگذرانیم و بتوانیم شاهد رفتار دیگران باشیم تا اینکه خودمان سعی در انجام هر فعلی داشته باشیم و بخواهیم نتیجه را ببینیم.

3. از رفتارهایی که ریشه در هوش هیجانی دارند خودداری کنیم

رفتارهای تکانه ای، یکباره و بدون تعقل اصطلاحاً رفتارهایی هستند که ریشه در هوش هیجانی دارند. اگر در جایی نشسته اید و یکباره تصمیم می گیرید آخر به سفر بروید و یا مهمانی را برگزار کنید و یا کار مهمی انجام دهید، در واقع در انجام رفتارهای تکانه ای به سر می برید، که با کم کردن و انجام ندادن این رفتارها می توانید، آرام آرام صبورتر باشید.

4. عجول نبودن به معنی حوصله سر بر بودن نیست

اگر بینش شما این است که افراد صبور حوصله سر بر هستند، قطعاً نمی توانید به میزانی از صبوری دست پیدا کنید، از این رو شما در عین جذابیت، هیجان، شور و شوق می توانید نسبت به مسائل زندگیتان نیز صبور باشید. برای رسیدن به نتیجه هر موضوعی صبر و شکیبایی به خرج بدهید. نفس های عمیق بکشید و مدتی را قدم بزنید، اینگونه بدن شما و افکارتان در یک راستا برای به دست آوردن شکیبایی عمل می کنند.

5. اضطراب درونمان را ببینیم و پایین بیاوریم

با نمره گذاری به سطح اضطرابمان روزانه باید شاهد سطح اضطرابمان باشیم. وقتی در فرصت هایی قرار میگیریم که طبق عادت عجولانه رفتار می کنیم، اما با بینش جدید میخواهیم صبور باشیم، باید سطح اضطراب خود را ببینیم و از ۱ تا ۱۰ به آن امتیاز بدهیم. اینگونه به مرور با مشاهده خود و اضطراب می توانیم با تمرین و مبادرت صبور تر باشیم و از اضطراب کمتری در زمان تمرین برخوردار باشیم.

6. نتیجه مهم نیست، ماندن و مبادرت کردن را تمرین کنیم

عجول بودن به معنی دیدن و رسیدن به نقطه آخر است. باید سعی کنیم در رفتار خود و هر عملی که قرار می گیریم به نتیجه و انتهای ماجرا فکر نکنیم و از فرصت و زمانی که در حل مسائل و انجام کارها می گذاریم بهره ببریم.

7. خودتمرینی، تمرکز ذهن و روان و انجام مدیتیشن

مدیتیشن و تمرین های معنوی و ذهن آگاهی همه و همه به شکیبایی ما مبادرت دارند. زمانی که بتوانیم دقیقه و یا ساعتی را در روز بنشینیم و تمرکز داشته باشیم و به هیچ چیز فکر نکنیم. موسیقی آرامش بخشی را گوش کنیم و بدن خود را در آگاهی کامل ببینیم، بنابراین اقدام مهمی در صبر کردن پیدا میکنیم. افرادی که روزانه به ذهن و مدیتیشن می پردازند، در تمرکز های خود میتوانند صدای گردش خون در بدنشان را نیز بشنوند. بنابراین برای دستیابی به چنین مهارت هایی نیاز به صرف ثانیه به ثانیه هایی در روز داریم که باید برای آن شکیبا باشیم.مدیتیشن علم صبر، شکیبایی و خودآگاهی است که می توانیم با تمرین در آن به اقدام مهمی دست پیدا کنیم.

تمرین صبوری

چگونه برای صبر بیشتر حواس خود را پرت کنیم؟

بسیاری از موقعیت هایی که نیاز به صبر دارند، به سادگی صبر شما را میطلبند، مثل یک سفر طولانی در یک رستوران. در این سناریوها هیچکاری برای سرعت بخشیدن به کارها نمیتوانید انجام دهید، اما میتوانید آن زمان را بطور موثر پر کنید و حواس خود را پرت کنید. به یک پادکست گوش کنید؛ ایمیلی که باید ارسال کنید را بنویسید. همیشه راه هایی برای پر کردن زمان وجود دارد که شما را از عصبانیت و احساسات منفی دور می کند. افراد عجول در تمام مراحل زندگی خود به دلیل ناشکیبا بودن ضرباتی را متحمل می شوند و رنج هایی را تحمل می کنند که همان رنج ها را افراد صبور می توانند با بینش و آگاهی و علم به شکیبایی با آرامش بیشتری از سر خود بگذرانند. صبور بودن اقدام مهمی برای آسیب های کمتر و آرامش خیال بیشتر نیز میباشد.

نظرات کاربران:
ارام
پاسخ به این نظر
1402/12/14

سلام من خودم به شدت ارومم اما همسرم به شدت عجول هست به طوری که برای هر بار کاری انجام دادن یا بیرون رفتن ساده دعوا میشه ایا راهی هست ایشون صبور تر بشن؟

0 0
مریم
پاسخ به این نظر
1402/10/17

من در تمام زندگیم ادم ارومی بودم و اصن به صبور بودنم شهرت دارم فقط تو دو مورد عجولم اینکه کاریو به کسی بسپرم که مسئولیت پذیریم نمیزاره صبر کنم در نتیجه تو محیط کاری همه کارها رو خودم انجام میدم و بخشیش هم بعلت کمالگراییه و مورد بعدی وقتیه که میخوام کلاس جدیدی ثبت نام کنم راه حلش چیه

0 0
امید
پاسخ به این نظر
1402/7/9

باسلام متشکریم از مطلب آموزنده وپر محتوا

1 0
سجاد
پاسخ به این نظر
1402/4/6

عالی بود ممنون

3 0
علی
پاسخ به این نظر
1401/6/24

وای من خیی عجولم این قدر عجله میکنم که رومم میریزه به هم لطفا کمکم کنید به خاطر خدا

2 1
Hossein
پاسخ به این نظر
1398/10/25

سلام من تو کارهایم خیلی عجولم و خیلی مشکل دارم لطفا کمک کنید؟؟

10 5
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ