22006198 021

جادوی بازی و تاثیر بازی در رشد اولیه کودک

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
جادوی بازی و تاثیر بازی در رشد اولیه کودک

جادوی بازی و تاثیر بازی در رشد اولیه کودکچگونه است؟ چطور بازی های خیالی در کودک را ترغیب کنیم؟ آیا با کمک یه تکه پارچه، یک چوب کوچک و یک تاج پلاستیکی، دختر کوچولوی شما تبدیل به پرنسس دنیای خیال خواهد شد؟. جایی که در آن است تک شاخ بالدارش همیشه منتظر اوست. پسر کوچولوی شما تکه پارچه ای را بر شانه های خود می بندد و با تمام قدرت در زمین بازی شروع به دویدن می کند، باد تکه پارچه را معلق در هوا نگه میدارد و در این زمان او شما را صدا می کند و با صدای بلند به شما می گوید که «مامان! من دارم پرواز می کنم! منو نگا کن!»

پسر بچه چهار ساله ای که در حال تماشای پرواز کودک شماست بلند پاسخ می دهد: «اوه خدای من! اون یه قهرمانه مثل بت من!! که داره میره به جنگ اژدهایی که پشت این بوته ها پنهان شده! و حتماً بعدش میخواد بره گنج های اونارو برداره!»

والدین کودکان سنین پیش دبستانی (سنینی که گاه به عنوان «سن خیال» از آن یاد می شود)، گاهی خود را شاهد صحنه هایی خواهند یافت که در کمتر تئاتری قابل دیدن است. در این سنین مغز کودک به قدری رشد کرده است که بتواند داستان های خیالی را تصور کند، البته این رشد هنوز به اندازه ای نیست که او بتواند مانند بالغین استدلال کند. در ادامه تلاش می کنیم نشان دهیم که به چه دلایلی تخیل و خیال پردازی در رشد کودک اهمیت دارد و والدین برای پیشبرد این مرحله رشدی چه اقداماتی می توانند انجام دهند.

جادوی بازی و تاثیر بازی در رشد اولیه کودکان

چیزهای زیادی در دنیا وجود دارد که کودکان این سنین قادر به فهم آن نیستند، در نتیجه آنها شروع به ساختن «استدلالات خود» برای چیزهای نامفهوم میکنند. این دوره، که اوج آن در سنین پیش دبستانی است، در بین متخصصین به سنین خیالی شناخته می شود. نوزادان بوسیله حواس خود دنیای اطراف را کشف و شناسایی می کنند. این کار با توجه به غریزه باعث زنده ماندن آنها خواهد شد.

با افزایش سن و رشد بیشتر، آنها می توانند بعضی کارکردهای اساسی را درک کنند (برای مثال، اگر جلوی چشمی آسانسور بایستم، درب آن هیچگاه بسته نخواهد شد.) اکنون و در سنین پیش دبستانی، کودک با استفاده از این دانش و ترکیب آن با قوه در حال رشد خیال پرداری، افسانه هایی را در مورد اتفاقات و نحوه روی دادن پدیده های اطراف، سرهم بندی میکند.

«بازی های تظاهری» به کودک این امکان را می دهند که بتواند نقش های متفاوتی (قهرمان، حیوانات وحشی، شاهزاده خانم، و حتی والدین) را تجربه کند و شاید زمان خوبی برای، تمرین مهارت حل مسئله باشد. همچنین این بازی ها به کودک کمک می کنند تا با مسئله مهمی که در سنین پیش دبستانی شدت می یابد دست و پنجه نرم کنند؛ همان یادگیری،

  • مدیریت هیجانات
  • جاندارپنداری
  • درک اسباب بازی ها
  • یادگیری و استفاده از وسوایل
  • شناخت بهتر خانه و پیرامون
  • یادگیری استفاده از ابزرا مختلف برای کارهای متفاوت
  • برقراری ارتباط با جادوی بازی
  • فهم والدین در درک و اثر بخشی تاثیر بازی در رشد اولیه کودک

بازی های خیالی در کودک

کودک ممکن است عروسکش را «به علت کار بدی که کرده تنبیه کند و او را دعوا کند» شاید این عمل کودک شما را به یاد آخرین تنبیه او به علت کار بدی که کرده بود، بیاندازد. ممکن است بعد از اینکه کودک در حین بازی یکی از هم بازی هایش را هل داد، یک دوست خیالی برای خود بسازد که بتواند با کمک او احساس ناراحتی و یا گناه بوجود آمده را تخفیف دهد. در کنار همه اینها بازی های تظاهری باعث می شود که کودک بتواند خود کنترلی را تمرین کند.

اهمیت کنترل تکانه و خویشتن داری در موفقیت

خود کنترلی یکی از مهمترین مهراتهای انسان در عصر اعتیاد سال 2022 است به گونه ای کهخویشتن داری مهمترین مهارت در بین جوانان میباشد. پیشرفت باور نکردنی انسان ها باعث می شود، ما در زمانی زندگی کنیم که پیرامون ما پر از تکانه های فوق جذاب باشد. از گوشی موبایل هوشمند با کلی امکانات گرفته با کلی تا ماهواره و انواع مواد مخدر، محرک و روان گردان!!! همه این موارد باعث می شود تنها انسان به دنبال فرار از استرس و واقعیت های زندگی باشد و چه چیزی بهتر از داروهای آرام بخش مانند (کلونازپام و زولپیدم که آیا یک دارو برای حل همه مشکلات است؟

چطور بازی های خیالی در کودک را ترغیب کنیم؟

بازی های خیالی از ذهن کودک آغاز می شوند، اما این به معنای آن نیست که والدین نمی توانند در این بازی ها به کودک ملحق شوند. بازی والدین با کودک در پروش ذهنی کودک و ایجاد همدلی بین آنها میتواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد.

با کودک همراه شوید

زمانی که کودک به هوا می پرد و به شما می گوید که در حال پرواز کردن است، به او نگویید که «تو فقط داری می پری!!!» به جای آن به خیال پردازی کودک پر و بال دهید! برای مثال به او بگویی: آو! تو خیلی بالا رفته ای! از آنجا این پایین را چطور می بینی؟ شاید بهتر باشه حالا که اونقدر بالایی کمی رو ابرها استراحت کنی! یا شاید بهتر باشه منم با تو بیام و باهم پرواز کنیم!»

از اسباب بازی های قدیمی استفاده کنید

بلوک ها، عروسک ها و اسباب بازی های ساده ای، پازل ها، هفت سنگ، بالاباندی، معاملات کالا به کالا که برای بازی با آنها نیاز به خیال پردازی باشد، خیلی موثر خواهد بود.

اسباب بازی های برقی و الکترونیک را محدود کنید

چه این اسباب بازی یک آدم آهنی ساده باشد چه یک لپ تاپ کودک، سعی کنید از هرگونه اسباب بازی که از باتری استفاده می کند دوری کنید. زمانی به جای کودک، اسباب بازی مسیر بازی را هدایت کند، خلاقیت کودک کور خواهد شد. یکی از رایج ترین مشکلات کودکان و نوجوان امروزی اعتیاد به بازی های آنلاین و اعتیاد به گیم نت است که می تواند به صورت کلی زندگی فرد را نابود کند.

برای کودک خود کتاب بخوانید

در هنگام مطالعه از کودک سوالاتی بپرسید که ذهن او را باز کند. علاوه بر ترغیب کودک به خلاقیت این گونه سوالات باعث می شوند که کودک برای سرگرم کردن و یا آرام کردن خود از منابع و توانمندی های خودش کمک بگیرد.

زمان تلویزیون و رایانه را محدود کنید

زمانی که کودک یک فیلم، کارتون و یا حتی یک برنامه آموزشی را تماشا می کند، دنیایی را تجربه می کند که دیگران برای او ساخته اند و او هیچ خلاقیتی در این مورد به خرج نخواهد داد. از طرفی بعضی موضوعات برای کودکان مناسب نیستند. بعلاوه، کودکان به شدت تحت تاثیر تبلیغات بازرگانی قرار می گیرند، متخصیین توصیه می کنند که برای کودکان بیشتر از 2 سال، زمان استفاده از هر گونه مانیتور (کارتون، گوشی، کامپیوتر، لب تاپ، تبلت) بیشتر از 1 تا 2 ساعت نباشد.

تاثیر بازی در رشد کودک

زمانی که دنیای خیالی به منتهای خود می رسد:

این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودک شما متوجه می شود که او توانایی پرواز را ندارد و فقط می تواند «بپرد» اگرچه کمی ناراحت کننده، اما این قسمتی از رشد بهنجار مغز کودک شماست، قسمت جلویی مغز که رفتارهای خودکنترلی و هوشمند را برنامه ریزی میکند و در(ناحیه پیش پیشانی) مغز او حالا ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد کرده و این به کودک این قدرت را داده که بتواند به سطوح بالاتر تفکر دست یابد. هم اکنون کودک متوجه می شود که «الزاماً پدیده های جهان آنطور که من فکر می کنم رخ نمی دهند!» این تغییر در روش تفکر از حدود 6 سالگی آغاز می شود.

منبع: babycenter.com، kidshealth.org

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ