22006198 021

راههای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب در کودکان چیست؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(8 رای)
راههای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب در کودکان چیست؟

مشکلات رفتاری کودک می تواند والدین و معلمان را دچار مشکل کند در این مقاله نگاهی داشته ایم به راههای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب در کودکان. با تغییرات دوره سنی کودکان والدین ممکن است با رفتارهایی از کودک روبرو شوند که مورد قبول آنها نباشد و باعث اختلال در کارهای روزمره مانند مهدکودک و مدرسه شود و یا حتی کودک و خانواده را در معرض خطر قرار دهد.

هنگامی که از کودک رفتاری را می بینیم بهتر است در ابتدا با کودک درباره مشکل صحبت کرده بعد هدف زمانی تعیین کنیم پس از آن برای انجام هر رفتار درست امتیازی در نظر بگیریم. معلم یا والدین باید با همکاری کودک مشکلی را که باید حل کرد شناسایی کنند بعد از آن اطلاعاتی را جمع آوری کنند تا میزان رفتار غیر مطلوب را مشخص کند، همراه با کودک هدف هایی را که برای هر دو پذیرفتنی است تعیین کنند، تکنیک ها و روش های کار بر روی رفتار کودک را انتخاب کنند برای دستیابی به هدف برنامه ریزی کنند و اگر معلوم شد که تکنیک ها اثر بخش نیستند آنها را تغییر دهند.

اختلالات در زمینه رفتار نامطلوب که نیاز به کمک گرفتن از یک روانشناس کودک دارد:

تکنیک بستن قراردادهای توافقی

یکی از این تکنیک ها که روانشناسان آن را توصیه می کنند بستن قراردادهای توافقی است. برای بهتر انجام شدن قراردادها اگر کودکان نیز بتوانند در تنظیم شرایط مشارکت داشته باشند بهتر است. قرارداد باید به زبان ساده و قابل فهم نوشته شود، هدف ها باید کاملاً روشن و تا جای ممکن قابل دستیابی باشند، وقتی رفتار هدف مشخص شد با هر پیشرفت کودک باید بلافاصله تقویت دریافت کند، پاداش های در دسترس و بدون هزینه که با سطح رشد کودک مناسب باشند انتخاب کنند، مورد انتخاب شده باید در نظر کودک تقویت کننده به نظر برسد مثل نفر اول در صف بودن، انجام یک تکلیف دلخواه در کلاس، کمک کردن به دانش آموزان و معلمی کردن برای همکلاسیها.

جلوگیری از رفتارهای نامطلوب کودکان

تکنیک خاموشی برای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب

عکس العمل دیگری که والدین می توانند به رفتارهای خطا نشان دهند استفاده از روش خاموشی است به این صورت که اگر به رفتارى که شخص از خود بروز میدهد توجه نکنیم و آن را مورد تقویت قرار ندهیم، آن رفتار خاموش شده و احتمال تکرار آن کم میشود، مثلاً اگر به کودکى که بی اجازه صحبت میکند و مرتب حرف دیگران را قطع میکند والدین توجه اى ننمایند، کم کم این رفتار خاموش میشود. اگر بخواهیم از این روش براى کاهش رفتار نامطلوب استفاده کنیم باید به این نکته توجه کنیم که رفتارى که شخص انجام میدهد، ضرر و زیان جسمانى و روانى نداشته باشد. ولى اگر خطرى فرد را تهدید مینماید استفاده از روش خاموشى جایز نیست، مثلاً فرض کنیم کودک میخواهد میخى را درون پریز برق کند، در اینجا باید فوراً جلوى او را گرفت.

تکنیک بیزاری (انزجار درمانی) برای جلوگیری از رفتار نامطلوب

برای بعضی از رفتارهای نامطلوب باید اجازه دهیم رفتارها تکرار شود و حتى به اجبار ادامه پیدا کند، تا شخص از آن بیزار گردد، البته به شرطى که آن رفتار براى فرد و دیگران ضرر و زیانى نداشته باشد اگر رفتار مدت زیادى انجام شود کودک خسته، بیزار، دلزده و از آن کار متنفر میگردد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: افزایش رفتار مطلوب در دانش آموزان

اگر به رفتار ناپسند، پاسخ ناخوشایندى اضافه کنیم، رفتار نامطلوب کاهش می یابد و از بین میرود. این نوع تنبیه میتواند به اشکال مختلف صورت گیرد:

  • محروم کردن یعنى شخص را به دلیل رفتار نامطلوبش از چیزى محروم کنیم مثلاً کودکى که در بازى، به دیگران پرخاش میکند، حرف داور را نادیده میگیرد، قوانین بازى را رعایت نمیکند، از بازى محروم کنند.
  • جریمه کردن یعنى تکلیف بیشترى به دوش او بگذاریم، توجه داشته باشید که کودک را باید بلافاصله بعد از عمل نامطلوب تنبیه کرد تا متوجه باشد که محرومیت و عامل منفی برای چه رفتاری شامل او شده است. زمانى که کودک را تنبیه میکنیم نباید همزمان او را مورد دلسوزى قرار دهیم چرا که تأثیر تنبیه از بین میرود و فقط آثار منفی آن برای کودک و والدین باقی می ماند توجه داشته باشید که تنبیه باید توأم با توضیح باشد تا فرد تنبیه شونده دلیل آن را بداند و نباید تصور کنیم کودکان متوجه توضیحات ما نیستند و اگر تنبیه را بی دلیل بدانند آسیب می بینند.

اهمیت و توجه مداوم به تکنیک ها

پاداش به کودک

در انجام هر کدام از تکنیک ها، موقعیت باید بطور کامل بررسی شود و در مورد استفاده از تکنیک انتخاب شده و تأثیر آن اطمینان داشته باشیم. به نوع رفتار به خوبی توجه کنیم و برای رفتارهای بی اهمیت تنبیه یا تشویق های بزرگ انجام ندهیم و بلعکس اگر رفتار کودک مخرب و پرتکرار بود تنبیه و تشویق های بی اهمیت را اجرا نکنیم. توجه به مقطع سنی کودک ضروری است. باید مسائلی را در نظر بگیریم که برای سن کودک مناسب باشند. جایزه ها و پاداش ها باید برای کودک جذابیت داشته باشند و اگر از ابزاری استفاده شود که برای کودک اهمیتی نداشته باشد تأثیر روش اجرا شده کمرنگ می شود.

بوسیله روش های مثبت و منفی هدفمند وی توانیم رفتارهای نامطلوب کودک را کاهش دهیم و در اجرای تکنیک ها توجه به روحیه و مقطع سنی کودک ضروری است.

منبع: iec-md.org

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ