22006198 021

دیسپارونی یا نزدیکی دردناک چیست؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
دیسپارونی یا نزدیکی دردناک چیست؟

نزدیکی دردناک نوعی اختلال پزشکی است که گرچه ممکن است خیلی شایع نباشد ولی چندان ناآشنا هم نیست و برخی بانوان حین رابطه جنسی این درد را تجربه می کنند. این مشکل می تواند ناشی از مسائل فیزیولوژیک (بدنی) یا روحی روانی باشد و در هر مرحله ای از مقاربت رخ دهد. بنابراین بسته به اینکه در چه مقطعی از نزدیکی و در کدام قسمت ناحیه تناسلی این درد تجربه می شود، درمان می تواند متفاوت باشد. در این مقاله سعی داریم توضیحاتی پیرامون نزدیکی دردناک و راهکارهای درمان آنچه به لحاظ درمان های شایع پزشکی و چه درمان های روانشناسی ارائه دهیم. بنابراین اگر شما نیز با این مشکل روبرو هستید، مطالعه این مقاله میتواند برایتان سودمند باشد. از این رو تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

تعریف نزدیکی دردناک

در تعریف نزدیکی دردناک باید گفت دردی است که بانوان به هنگام دخول یا حین رابطه جنسی و یا بعد از نزدیکی در ناحیه واژن آن را تجربه می کنند. علت های متعددی می توانند ایجاد کننده آن باشند که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

علت های ایجاد نزدیکی دردناک

قبل از بیان علل به وجود آورنده نزدیکی دردناک، لازم است توضیح دهیم که این اختلال دو نوع سطحی و عمقی دارد و دلایل ایجاد هر یک بر حسب محل احساس درد و میزان شدت درد، می توانند متفاوت باشند.

نزدیکی دردناک (دیسپارونی)

علل دردهای سطحی واژن به هنگام دخول

آسیب های لگنی

آسیب های ناشی از تصادف و حوادث، ناهنجاری های مادرزادی و عمل های جراحی ناحیه لگن می توانند نزدیکی دردناک ایجاد کنند.

اختلال پوستی در قسمت لگن

اگزما یا اختلالات پوستی در قسمت لگن یا تناسلی میتواند به هنگام نزدیکی درد ایجاد کند.

خشکی واژن

خشکی واژن ناشی از عدم نوازش کافی قبل از نزدیکی و عدم آمادگی زن برای نزدیکی؛ چرا که روان کننده های واژن که مانع از خشکی و درد به هنگام رابطه جنسی می شوند، در صورت آمادگی روحی و دریافت نوازش به هنگام معاشقه ترشح می شوند. این کار حداقل 15 الی 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا لگن زن از خون انباشت شده و واژن برای نزدیکی آماده شود.

علاوه بر این، پس از یائسگی، زایمان و دوره شیردهی، بدن بانوان با افت هورمون استروژن مواجه می شود که می تواند منجر به نزدیکی دردناک شود.

همچنین برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای فشارخون، ضد حساسیت ها و داروهای پیشگیری از بارداری، میتوانند منجر به خشکی واژن شوند. داروهای مهار کننده میل جنسی نیز میتوانند باعث خشکی واژن و در نتیجه نزدیکی دردناک گردند.

عفونت ها

عفونت های ناحیه تناسلی، رحمی و مجاری ادرار نیز می توانند موجب درد واژن به هنگام نزدیکی شوند.

عوامل دیگر مانند؛ ترس از بارداری، آسیب واژن و عضلات اطراف آن در اثر زایمان، وجود مشکلات عاطفی بین زوجین، نگرانی تغییر اندازه واژن در اثر رابطه جنسی و خستگی یا افسردگی.

واکنش های آلرژیک

گاهی واکنش های آلرژیک نسبت به مصرف فوم ها، ژل ها، لاتکس، وسائل پیشگیری از بارداری چنانچه در ناحیه گردن رحم به درستی قرار نگرفته باشند، می توانند منجر به درد به هنگام مقاربت شوند.

واژینیسموس

این اصطلاح به معنای انقباض و گرفتگی های غیرعادی عضلات دیواره واژن است که تلاش برای ورود آلت مرد را با درد برای خانم همراه میکند.

علل دردهای عمقی واژن به هنگام دخول

بیماری ها

برخی بیماری ها از جمله آندومتریوز، التهاب لگن، افتادگی رحم، فیبروم رحم، التهاب مثانه، افتادگی مثانه، سندروم روده تحریک پذیر، زخم و پارگی دهانه واژن، عفونت ناحیه تناسلی از جمله کاندیدیاز، زگیل تناسلی، بیماری های مقاربتی، بیماری های آمیزشی انگلی از جمله تریکومونا، بواسیر و کیست تخمدان می توانند منجر به دردهای عمقی مخصوصاً در بعضی وضعیت های بدنی به هنگام نزدیکی شوند.

جراحی

گاهی اوقات بدجوش خوردگی ناشی از جراحی لگن یا حتی درمان هایی مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی می توانند موجب تغییرات بافت و درد به هنگام نزدیکی شوند.

عفونت ها

عفونت رحم، گردن رحم یا لوله های رحمی نیز می توانند نزدیکی دردناک ایجاد کنند.

دیسپارونی نزدیکی دردناک

روان درمانی نزدیکی دردناک

از آنجایی که یکی از علل به وجود آورنده دیسپارونی یا نزدیکی دردناک می تواند مشکلات روانشناختی باشد، توجه به روان درمانی نزدیکی دردناک، می تواند گامی مؤثر برای از بین بردن درد به هنگام آمیزش و اقدامی برای حل مشکل باشد. بنابراین مراجعه به مشاور و متخصص در این حوزه، یکی از اقدامات مفید در زمینه شناسایی و حل مشکل نزدیکی دردناک است. دلایل روانی ایجاد کننده دیسپارونی یا نزدیکی دردناک به شرح زیرند:

  • استرس: به هنگام بروز استرس، عضلات لگن سفت شده و منجر به درد به هنگام نزدیکی می شوند.
  • تربیت خانوادگی: اگر خانمی در خانواده ای تربیت شده باشد که در رابطه با رابطه جنسی عقاید منفی داشته باشند، دیدگاه سرسختانه و منفی نسبت به این موضوع در او شکل میگیرد که در هنگام شروع زندگی مشترک و رابطه جنسی، بر این امر تأثیر منفی می گذارد. این پیش زمینه ذهنی می تواند نسبت به نزدیکی، نفرت و انزجار در او به وجود آورد.
  • تجربه جنسی ناخوشایند.
  • داشتن درک نادرست از رابطه جنسی و احساس شرم.
  • سابقه تجاوز جنسی؛ چنانچه خانمی تجاوز جنسی را گذشته تجربه کرده باشد، به هنگام آمیزش دچار درد می شود.
  • افسردگی، اضطراب، نگرانی از شکل ظاهری و مسائلی از این دست؛ تحریک جنسی را کاهش داده و در نتیجه موجب تجربه درد به هنگام رابطه جنسی می شود.
  • تجربه معاینه توسط پزشک زنان در سنین کم.

درمان روانشناسی نزدیکی دردناک

چنانچه دلایل روانی ایجاد کننده دیسپارونی را شناسایی کنیم، با استفاده از روش درست درمان روانشناسی نزدیکی دردناک، می توانیم مشکل بیمار را از بین ببریم. در توضیحات پاراگراف قبل، دلایل روانی ایجاد کننده نزدیکی دردناک بیان شدند. بنابراین مراجعه به مراکز روانشناختی و مشاوره با یک روانشناس و گفتگو در مورد مشکل، می تواند زمینه ایجاد این اختلال را ریشه یابی کند و با کمک گرفتن از توصیه های لازم و انجام تکنیک های مؤثر در حل و از بین بردن مشکل، بیمار نه تنها از درد در حین رابطه جنسی شکوه نداشته باشد، بلکه لذتی را که در این امر نهفته است، تجربه کند.

دیسپارونی یا نزدیکی دردناک

علائمی که دیسپارونی یا نزدیکی دردناک با خود به همراه دارند، شامل موارد زیرند:

  • احساس درد در واژن با قراردادن هرچیزی حتی تامپون
  • احساس تجربه درد به هنگام ورود آلت
  • احساس درد و سوزش حین رابطه جنسی
  • احساس درد بعد از رابطه جنسی
  • احساس درد ضربانی حتی ساعت ها پس از رابطه جنسی
  • انقباض غیر عادی واژن
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ