22006198 021

اعتماد به نفس بالا مساوی است با شجاعت و شهامت

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(7 رای)
اعتماد به نفس بالا مساوی است با شجاعت و شهامت

من با افراد بسیار موفق و باهوش زیادی کار کرده ام و به نظر میرسد یک چیز مشترک بین همه آنها اینست که هر چقدر هم دستاوردهای خوبی در زندگیشان داشته اند، اما هرگز نسبت به خود احساس خوبی پیدا نکرده و اعتماد به نفس نداشتند. در واقع برای اکثر آنها همین احساس خوب نبودن است که گویا باعث موفقیت آنها میشود. آنها همیشه فکر میکنند که اگر به سطوح بعدی برسند یا از پله های ترقی پشت سر هم بالا روند، شاید در نهایت از شر این احساس آزار دهنده خلاص شوند. اما عدم اعتماد به نفس باعث عقب نشینی آنها میشود. این افراد هر چه تلاش میکنند تا به صدای انتقادگر درونیشان بی توجهی کنند و راههای بیشتری برای تشویق خود بیابند، اما ظاهرا حل مسئله به این سادگی نیست.

من چقدر احمق هستم؛ من بی عرضه هستم؛ من هرگز هیچکاری را درست انجام نمیدهم؛ من هرگز موفق نخواهم شد...

همه ما با افراد خاصی برخورد کرده ایم که بطور ذاتی از اعتماد به نفس و اراده ای قوی برخوردارند. این افراد چه عضوی از حلقه محیط شغلی شما و چه دوستان شما باشند، با ظرافت رفتار میکنند. ارتباط چشمی عالی دارند، محکم دست میدهند و با قاطعیت صحبت میکنند. ممکن است گاهی به توانایی آنها در محیط کاری حسادت کنید و فکر کنید که چگونه میتوانید اعتماد به نفس خود را به این سطح برسانید. اما واقعیت اینست که تمرین میخواهد. پس روی خودتان سرمایه گذاری کنید اما فقط به اینها بسنده نکنید. ما در این مقاله به شما میگوییم که چگونه میتوانید اعتماد به نفس خود را قدم به قدم ایجاد و مطمئن شوید که آماده مقابله با جهان هستید.

اینفوگرافیک چطوری شهامت و شجاعت داشته باشم

اعتماد به نفس چیست؟

بطور کلی اعتماد به نفس به این بستگی دارد که یک فرد چقدر در درون خود احساس «قوی بودن» دارد و چقدر به ویژگیها یا تواناییهای خود اعتماد دارد. اعتماد به نفس به این معناست که به خودتان ایمان داشته باشید و از نظر عاطفی احساس امنیت کنید. یعنی عزت نفس سالمی دارید و خود را با تمام وجود حس میکنید. به عبارتی میتوان گفت اعتماد به نفس یعنی به جای اینکه نسبت به ویژگیها یا تواناییهای خود متظاهر یا مغرور باشید، به شیوه ای بی ادعا به خود اعتماد داشته باشید.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین میزان توانمندی و خودشکوفایی

چرا اعتماد به نفس مهم است؟

به عبارت ساده اعتماد به نفس بر هر بخش از زندگی شما از جمله کار، روابط، و سلامت جسمی و روانی تأثیر میگذارد. اعتماد به نفس به شما یادآوری میکند که نه تنها میتوانید برای خودتان هدف گذاری کنید، بلکه میتوانید به هدفتان نیز برسید. بنابراین مهم نیست که تلاشتان چه برای ارتقاء شغلی باشد یا انتخاب غذای سالمتر یا حفظ روتین خودمراقبتی یا انتخاب شریک زندگیتان. مهم اینست که به خود اعتماد کنید. وقتی همه چیز آنطور که انتظار دارید پیش نمیرود، اعتماد به نفس است که به شما کمک میکند. وقتی شکست یا اشتباهی اتفاق میافتد، افراد با اعتماد به نفس بالا، به این موقعیت بیشتر بصورت مثبت نگاه میکنند، از اشتباهات خود درس میگیرند و رو به جلو حرکت میکنند.

توانایی در هنگام سازگاری با شکستها، به افراد دارای اعتماد به نفس اجازه میدهد تا اهداف بالاتری را دنبال کنند و در برابر تغییرات محیطی یا موقعیت خاص (گشودگی ذهن) ذهن بازی داشته باشند.

افراد دارای اعتماد به نفس در حالی که حالتهای غم و اندوه و دوره های اضطراب را تجربه میکنند، برای پشت سر گذاشتن این احساسات منفی دارای آمادگی بیشتری هستند. وقتی ترس به سراغشان می آید، افراد با اعتماد به نفس معمولاً میتوانند افکار ترسناک را با گفتگو با خود از طریق جمله های مثبت خنثی کنند و کمتر به نگرانیها فکر کنند. در واقع با احساسات چالش برانگیز به شکل مثبت تری کنار می آیند.

اعتماد به نفس بالا

چگونه میتوانم اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنم؟

در ابتدا به لحاظ ذهنی و جسمی به خودتان استراحت دهید. داشتن حس اعتماد به نفس یک شبه اتفاق نمیافتد. در عوض از تمرین، صبر و تلاش مداوم بهره بگیرید. در ادامه چند راه برای تقویت اعتماد به نفس بیان میکنیم. روی مهارتهای ذاتی خود سرمایه گذاری کنید. آیا در طراحی و نقاشی مهارت دارید؟ شاید یک سرآشپز فوق العاده، یک نویسنده بااستعداد یا یک هنرمند خلاق باشید. برای ایجاد اعتماد به نفس، با تقویت مهارتهای ذاتی خود شروع کنید و برای بهبود آنها تلاش کنید. این موضوع میتواند به معنای شرکت در یک کلاس، سرمایه گذاری روی خودتان از طریق یک مربی یا سایر فعالیتهایی باشد که مجموعه مهارتهای شما را به چالش میکشد.

احساسات خود را بپذیرید

همیشه به یاد داشته باشید، داشتن اعتماد به نفس به این معنا نیست که ترس یا اضطراب را تجربه نخواهید کرد. بلکه به این معناست که وقتی ترس و اضطراب ایجاد میشود، اجازه نمیدهید که شما را از انجام و ادامه کار منصرف کند. وقتی گفته میشود همه احساساتی که بوجود می آیند را بپذیرید، شما مجبور نیستید به آنها بیش از حد توجه کنید. اما مهم است که وجود و علت آنها را تشخیص دهید. اعتماد به نفس یعنی که شما میتوانید هر رخداد احساسی را مدیریت کنید.

برای شناسایی کردن احساساتتان، کنجکاوی در مورد آنها کمک کننده است. درست همان لحظه ای که دچار ابهام میشوید، احساسات بدن خود و انواع افکاری که در ذهن شما میگذرد را کنترل کنید. زمانی که شما اعتماد به نفس ندارید، این احساسات و افکار بوجود می آیند و گاهی اوقات میتوانند احساس بدتری نسبت به خود ایجاد کنند. ممکن است از ترس شکست، احساس فلج شدن کنید و احساس کنید گیر کرده اید. اما کنجکاوی میتواند به شما کمک کند و به شما بیاموزد که گاهی یک فکر فقط یک فکر است و یک احساس فقط یک احساس است که میتواند با شدت بالا و پایین ایجاد شود.

روانشناسی اعتماد به نفس

مسیری که خوب پیش میرود را دنبال کنید

ما انسانها به جای جشن گرفتن دستاوردهایمان، ناخواسته تمایل داریم به کمبودهایمان توجه کنیم. حتی اغلب نسبت به چیزی که در آن برنده یا موفق شدید هم بسیار انتقاد میکنید. مهم است که همه دستاوردهای خود را ردیابی کنید، مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشند. اما منابعی وجود دارند که عزت نفس شما را نیز افزایش دهد. شما میتوانید موفقیت هایتان را با هر عنوانی که دوست دارید بنامید. ده دقیقه از روز جمعه خود را برای ثبت هر چیزی که در آن هفته خوب پیش رفته است، اختصاص دهید. می تواند هر چیزی باشد. مثلا من بر ارائه ای که سه ماه روی آن کار میکردم موفق شدم. حتی میتواند این مورد در نظر گرفته شود که من یک ناهار لذت بخش با مدیر عاملم خوردم. در واقع هر چیزی که ارزش و اهمیت شما را تأیید کند.

از بیان اظهارات خود دست بردارید

زنان تمایل دارند اظهاراتی را بیان کنند تا دوست داشتنی تر و راحت تر به نظر رسند. عباراتی مانند «فقط تعجب میکنم که آیا...» و «... اما من در این حیطه تازه کار هستم» یا «میدانید منظورم چیست؟» از نمونه های بارز هستند. وقتی این کار را انجام میدهید، گویا قدرت را از خودتان میگیرید و آنرا دو دستی به طرف مقابل میسپارید، گویی که نیاز دارید که طرف مقابل شما را تأیید کند. حذف این قبیل عبارات به شما کمک میکند در بین همه اطرافیانتان با دید بهتری ظاهر شوید.

بالا بردن اعتماد به نفس

با خودتان به عنوان سوم شخص گفتگو کنید

تمام روزها، هر روز، شما یک گفتگوی درونی در ذهن دارید. در حالی که این موضوع یک عمل طبیعی و عادی هر انسانی است که اتفاقا بهترست از آن استقبال شود. روانشناسان نیز میگویند نگاهی عمیق به نحوه صحبت با خود بیندازید. اگر دائماً با خودتان بصورت منفی صحبت کنید، هرگز نمیتوانید در خودتان اعتماد به نفس ایجاد کنید. اگر متوجه شدید که از کلمات سرزنش کننده یا بیش از حد انتقادی برای خود استفاده میکنید، سعی کنید آنها را به عباراتی که تشویق کننده و تأیید کننده زندگیست تغییر دهید.

در پایان اگر می خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، بهترست مغزتان را طوری تربیت کنید که به دنبال ویژگیهای مثبت در خود و موقعیتهایتان باشید و آنرا به خودگویی مثبت تبدیل کنید. پیشنهاد میکنیم سخنان مثبتی که در کتابها و رسانه ها رایج هستند را یادداشت و آنها را در خانه و محل کار خود در معرض دیدتان قرار دهید. هر روز زمانی را به گفتن و تمرین این عبارات مثبت اختصاص دهید تا زمانیکه در کنار عمل و تلاشتان، بطور طبیعی بخشی از خودپنداره شما شوند.

منبع؛ psychologytoday.com

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ