22006198 021

بهترین راه درمان قطعی اضطراب

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(42 رای)
بهترین راه درمان قطعی اضطراب

همه ما اضطراب را تجربه میکنیم. اما بهترین راه درمان قطعی اضطراب چیست؟ (The best way to definitively treat anxiety)؟ پیش از آن یک نکته ضروری در اینجا وجود دارد تفاوت استرس و اضطراب در چیست. در راحت ترین تعریف استرس یک عامل خارجی است و اضطراب عاملی درونی که از آن خبر نداریم. به عنوان مثال، صحبت کردن در مقابل یک گروه میتواند ما را پر استرس کند، اما این اضطراب ما را به آمادگی و تمرین نیز تشویق میکند. رانندگی در ترافیک سنگین یکی دیگر از منابع رایج استرس است، اما به ما کمک میکند تا هوشیار و محتاط باشیم تا از تصادف جلوگیری کنیم. با این حال، هنگامی که احساس ترس و ناراحتی شدید غلبه میکند و ما را از انجام فعالیت های روزمره باز میدارد و ریشه آن را نمی توانیم پیدا کنیم ممکن است یک اختلال اضطرابی، علت آن باشد. اختلالات اضطرابی شایع ترین نگرانی سلامت روان هستند. تقریباً 7 درصد از کودکان 3 تا 17 ساله هر ساله مشکلاتی را با اضطراب تجربه میکنند. اکثر افراد قبل از 21 سالگی علائم را نشان میدهند. در افراد بزرگسال نیز اضطراب و افسردگی جزو اختلالات بسیار رایج در جهان هستند.

به قول کارن هورنای (karen horney) روانشناس برجسته تاریخ روانشناسی، ریشه تمام مشکلات روحی و روانی و حتی جسمانی، اضطراب (Anxiety) میباشد که خود را به اشکال مختلفی بروز میدهد. اما حالا آن هم در سال 2023 با توجه به افزایش سرعت و تغییر در زندگی رویکردهای روان درمانی هم تغییر کردند. زیرا افراد آمادگی زیادی از منظر زمانی و هزینه برای رواندرمانی های قدیمی مانند روانکاوی که تا 5 سال زمان میبرد ندارند. در این مقاله به بهترین راه های تراپی و درمان قطعی اضطراب و بیش از 47 نکته ضروری اشاره کردیم.

از جمله مشکلاتی که ریشه آن میتواند اضطراب باشد

شاید باور کردنی نباشد اما بسیاری از مشکلات زیر توسط اضطراب ایجاد می شود.

اینفوگرافیک 10 راه کاهش اضطراب

شایع ترین علائم اضطراب در زنان

  • ترس یا نگرانی بیش از حد
  • تحریک پذیری
  • تغییر در رفتار مانند اجتناب از مواردی که باعث اضطراب میشود
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • احساس بی قراری یا در حاشیه بودن
  • تنش عضلانی
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • PMS اختلال پیش از قاعدگی
  • تغییر در روند پریود
  • نوشخوار فکری
  • وسواس عملی

شایع ترین علائم اضطراب در مردان

  • افزایش تپش قلب
  • تعرق مداوم
  • تنش عضلانی
  • بی قراری یا آشفتگی
  • سرگیجه
  • تنگی نفس یا احساس خفگی
  • بی خوابی

انواع اختلالات اضطرابی Anxiety Disorders

انواع مختلف اختلالات اضطرابی Anxiety Disorders و انتخاب رویکردهای مختلف برای درمان قطعی اضطراب پس از ارزیابی و تشخیص توسط روانشناس انجام میگردد تا سرعت و کیفیت کار افزایش زیادی پیدا کند. معمولا مراحل ارزیابی و تشخیص شامل یک جلسه مصاحبه بالینی به روش MSE و یک جلسه دیگر شامل اجرا و تفسیر تست های تکمیلی برای شناسایی دقیق نوع اضطراب است.

انواع اختلالات اضطرابی بر اساس DSM-5:

  1. اختلال اضطراب جدایی Separation Anxiety Disorder
  2. سکوت انتخابی Slective Mutism
  3. هراس اختصاصی Specific Phobia
  4. اختلال اضطراب اجتماعی (جمعیت هراسی) Social Phobia
  5. اختلال پانیک Panic Disorder
  6. گذر هراسی Agoraphobia
  7. اختلال اضطراب فراگیر Generalized Anxiety Disorder
  8. اختلالات اضطرابی ناشی از دارو Medication-induced Anxiety Disorder

چگونه سندرم روده تحریک پذیر (IBS) با اختلالات اضطرابی مرتبط است؟

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شرایط سختی برای هضم غذا دارند. معمولا آنها با مواردی همچون مشکل در هضم غذا، درد معده، یبوست و اسهال دارند. ارتباط بین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اضطراب ناشی از کنترل بخشی از سیستم عصبی روده بزرگ است. پاسخ سیستم عصبی به استرس و اضطراب عملکرد آنرا دچار چالش میکند. طبق آمار 50 الی 90 درصد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیری (اضطراب یا استرس) دارند. درمان IBS میتواند همراه با مدیریت استرس و درمان افسردگی و اضطراب به صورت تراپی و دارو درمانی باشد.

تفاوت اضطراب استرس و فوبیا

اگر بخواهیم بصورت خیلی خلاصه توضیح دهیم اضطراب (Anxiety) مبهمف درونی و از منظر اگزسیستانسیال غایت نگر است که دلیل دلشوره آن نیاز به بررسی دارد. استرس مشخص و عینی است که در بسیاری از افراد وجود دارد و با تمرین مدیرت استرس بعد از چند وقت کاهش چشم گیری پیدا میکند مانند استرس رانندگی یا استرس شغلی یا استرس هایی که برای اولین بار تجربه میکنیم. اما فوبیا که انواع مختلف آنرا در ادامه معرفی میکنیم به مواردی اشاره دارد که بصورت واقعی استرس و ترسی ندارد مانند دیدن گربه یا فوبی هواپیما که همراه با افزایش بسیار زیاد علائم استرس و یا حمله پانیک ممکن است همراه باشد، به این گونه از موارد فوبیا گفته میشود. اما توجه داشته باشید که در DSM خلاصه روانپزشکی همه موارد زیر مجموعه اضطراب هستند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: فوبی های عجیب و غریب

تکنیک های درمانی اضطراب

با گذشت زمان و پیشرفت علم روانپزشکی و روانشناسی از رویکردهای روانکاوی ابتدایی به جدیدترین روش های درمانی در حوزه موج سوم شناختی و رفتاری تا دارو درمانی برای اضطراب این پروسه پیش رفته است. اگر با اضطراب زندگی میکنید، درمان شناختی CBT اضطراب میتواند یک روش درمانی مؤثر باشد که ممکن است در یک دوره زمانی کوتاه باعث تسکین علائم شما شود. با این حال، این بدان معنا نیست که درمان اولیه به معنای پایان کار یا درمان قطعی اضطراب است. بیشتر رویکردها و تکنیک های درمانی اضطراب، شامل تمرین و تکرار و همچنین مشاوره به مدت 3 الی 6 ماه است. و مراجع کننده را ملزم میکند که پس از اتمام دوره درمان قسمتی از تمرینها را که دیگر به آن عادت کرده است را انجام دهد و از آن تکنیک ها و تمرین ها لذت ببرد.

درمان قطعی اضطراب

وجه مشترک انواع اضطراب ها چیست؟

صرف نظر از اختلال خاص، علل اساسی اغلب مشکلات از الگوهای مشابهی پیروی میکنند. افراد مبتلا به اضطراب تمایل دارند به طرز افراطی تری نسبت به افکار، احساسات و موقعیت های ناخوشایند واکنش نشان دهند و ممکن است سعی کنند با اجتناب از محرکها، آن واکنش ها را کنترل کنند. متأسفانه، این نوع اجتناب فقط به تقویت ترس و نگرانی دامن میزند. البته در نظر داشته باشید افراد علاقه ای به رفتار افراطی در مورد افکار و احساسات خود ندارند و این عمل به شکل ناخودپاگاه افزایش پیدا می کند. بیشتر انواع رویکردهای درمانی به اصلاح تفکر منفی و بازسازی شناختی شما کمک میکند.

میزان شیوع اضطراب چقدر است؟

بطور کلی، طبق آمار انستیتوی ملی بهداشت روان آمریکا 18٪ از بزرگسالان و 25٪ از نوجوانان 13 تا 18 ساله با اضطراب زندگی میکنند. علاوه بر این، 4٪ از بزرگسالان و 6٪ از نوجوانان دارای یک اختلال اضطراب قابل تشخیص هستند.

درمان قطعی اضطراب

هدف انواع درمانهای اضطرابی کمک به شما در یادگیری چگونگی غلبه بر اضطراب و آرام کردن واکنش های احساسی است. در حقیقت، بسیاری از انواع درمانهای ذکر شده در ادامه مقاله ممکن است انفرادی یا در یک گروه درمانی انجام شود. البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که کاهش اضطراب و عدم اختلال در عملکرد روزانه را میتوان به نوعی درمان قطعی اضطراب دانست. لازم به ذکر است در صورت مراجعه به گروه روانشناسی اینجا مکث و ارزیابی های لازم با توجه به نوع اضطراب و سخصیت شما رویکرد درمانی و تراپیست مورد نظر شما مشخص میگردد.

رویکرد شناختی - رفتاری برای درمان قطعی اضطراب

درمان شناختی رفتاری (CBT) برای انواع مختلف اختلالات اضطرابی از جمله اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است. فرضیه CBT این است که بررسی افکار و برداشت های منفی شما برای تقویت و مثبت شدن میتواند تغییر کند میتواند برای مدیریت اضطراب مفید باشد. بر اساس این فرضیه، آنچه در مورد موقعیت ها می اندیشید در تعیین احساس شما از آنچه در واقع در آن شرایط اتفاق می افتد مهم تر است. به عبارت دیگر، این افکار شما است که تعیین میکند چه احساسی دارید. افکار منفی ترس و اضطراب را بدتر میکند. بنابراین، هدف CBT اصلاح افکار منفی غیر منطقی و جایگزینی آن ها با برداشت های مثبت تر و واقعی تر است. این فرایند به بهترین وجه با یک درمانگر خوب انجام میشود زیرا شناسایی افکار غیرمنطقی بسیار سخت است.

به عنوان مثال؛ فردی ممکن است تفکرات «سیاه و سفید» داشته باشید (که بیشتر در افراد با اختلال شخصیت مرزی دیده می شود)، یعنی فرض کنید همه چیز بد یا خوب است. در عوض، شما این افکار را جایگزین این درک واقع بینانه تر میکنید که بین سایه ها خاکستری زیادی وجود دارد. استفاده از تکنیک های CBT عملی است، اما هنگامی که شما شروع به شناخت اضطراب و عوامل محرک خود کردید، میتوانید مهارت های مقابله ای را که در CBT یاد میگیرید برای مدیریت اضطراب، وحشت و نگرانی یاد بگیرید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: آشنایی با اختلال شخصیت مرزی

چگونه CBT برای درمان استرس استفاده میشود؟

قرار گرفتن در جلسات درمان قطعی اضطراب و استرس همراه با CBT یکی از بهترین روش درمان اضطراب است. فرضیه درمان این است که اجتناب از موقعیت هایی که باعث اضطراب شما میشود باعث میشود ترس شما قوی تر شود. در مواجهه با درمان اضطراب، از شما خواسته میشود کاری را انجام دهید که از آن می ترسید یا در واقع به موقعیت نزدیک شده و آنرا انجام دهید. این کار اغلب طبق روشی انجام میشود که تحت عنوان «حساسیت زدایی سیستماتیک» شناخته میشود، که در آن شما با کمترین اقدام تحریک کننده اضطراب شروع میکنید و مسیر خود را از آنجا آغاز میکنید. اما برای درمان اضطراب بر روی باورهای بنیادی و نا کارآمد آن کار می شود.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست شخصیت

رفتار درمانی دیالکتیکی برای درمان قطعی اضطراب

رفتار درمانی دیالکتیکی(DBT) روشی است که در دهه 1980 توسط مارشا لینهان ساخته شد تا به افراد در مدیریت اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلالات اضطرابی بسیار موثر است. افراد مبتلا به BPD در مدیریت واکنش های عاطفی خود، به ویژه در روابط با افراد دیگر، مشکل دارند. در درمان قطعی اضطراب و در واکنش های عاطفی آنها خیلی سریع اتفاق می افتد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به سطح طبیعی برانگیخته خود بروند.

در حالی که این رویکرد درمانی بطور خاص برای اختلالات اضطرابی نیست، DBT ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند زیرا مهارت های مقابله ای را که شامل تقویت نقاط قوت شما است، شناسایی افکار غیر مفید، تمرین خود آرامش بخش، تنظیم احساسات و ذهن آگاهی و مدیریت استرس پس از آسیب را به شما آموزش میدهد.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای درمان بلندمدت و ریشه ای اضطراب

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) یکی دیگر از روش های درمانی است که برای انواع اختلالات اضطرابی مؤثر است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شامل شناسایی باورهای شما در زندگی و سپس عمل به روش هایی است که با ارزش های شما مطابقت دارد. این رویکرد درمانی همچنین ذهن آگاهی را با استفاده از استعاره ها آموزش میدهد.

هنر درمانی برای درمان قطعی اضطراب در کودکان

هنر درمانی نوع جدیدی از رویکردها برای درمان قطعی اضطراب در کودکان و بزرگسالان است. با این حال، برخی از شواهد در مورد اثربخشی بیشتر ACT در کاهش اضطراب وجود دارد. هنر درمانی شامل استفاده از هنر برای بیان و پردازش احساسات یا استفاده از هنر برای تمرین ذهن آگاهی و آرامش است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: نقش هسته هیپوکامپ در بروز اضطراب

خانواده درمانی برای درمان اضطراب ها و تنشهای خانواده

اگر فردی در خانواده شما اختلال اضطرابی داشته باشد، زندگی اعضای دیگر خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد، در این صورت وجود یک خانواده درمانگر میتواند برای شما بسیار مفید باشد. کسانی که از اعضای خانواده حمایت میکنند میتوانند یاد بگیرند که چگونه بهترین کمک را برای افراد اضطرابی انجام دهند. غالباً، مراقبان نیز میتوانند احساس سنگینی کنند، بنابراین خانواده درمانی میتواند به هر فردی که مبتلا یه اختلالات اضطرابی باشد، کمک کند.

درمان اضطراب

روانکاوی درمانی برای اضطراب های ریشه ای و قدیمی

این نوع درمانی شامل بررسی تجربیات گذشته شما برای تعیین تأثیر آنها بر درمان قطعی اضطراب فعلی شما است. در طول روانکاوی، روانکاو شما به شما کمک میکند تا این تجربیات را شناسایی و پردازش کنید تا اضطراب فعلی خود را کاهش دهید. هر چند در این سالها بیشتر از سیستم روانپویشی کوتاه مدت ISTDP استفاده می شود که زمان کمتری را برای درمان به خود اختصاص میدهد.

درمان بین فردی برای اضطراب های زوجین

در صورتی که اضطراب شما در درجه اول به روابط شما با افراد دیگر مربوط باشد، ممکن است از درمان بین فردی استفاده شود، مانند این مورد اختلال اضطراب اجتماعی.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: احساس اضطراب و راه های درمان آن

مهارت ها و آموزش های مهم در کنترل موقت اضطراب

این آموزشهای می تواند به صورت موقت اضطراب شما را کنترل کند نه درمان.

  1. تکنیک های آرامش بخش
  2. چگونه موقعیت ها را از دیدگاه دیگری ببینیم
  3. یادگیری تکنیکهای خواببیدن به موقع
  4. چگونه میتوان هنگام اضطراب آرامش را برگرداند
  5. چگونه به بهترین روش به موقعیت هایی که از آن ها می ترسید نزدیک شوید
  6. مهارت های مقابله ای برای درمان قطعی اضطراب
  7. مهارت های حل مسئله

نقش دارو در درمان اضطراب

هنگامی که شما دچار وحشت و دلهره قلبی شده اید، از ترس فلج شده اید، یا از شب بی خوابی های دوباره که در اثر نگرانی بوده است خسته شده اید، برای تسکین هر کاری انجام خواهید داد. شکی نیست که وقتی اضطراب ناتوان کننده است، دارو میتواند کمک کننده باشد. اما آیا داروها همیشه بهترین پاسخ هستند؟

انواع مختلفی از داروها در درمان اختلالات اضطرابی استفاده میشوند، از جمله داروهای سنتی ضد اضطراب مانند بنزودیازپینها (که معمولاً برای استفاده کوتاه مدت تجویز میشود) و گزینه های جدیدتری مانند داروهای ضد افسردگی SSRI (که اغلب به عنوان یک راه حل اضطراب طولانی مدت توصیه میشود). این داروها میتوانند تسکین موقت داشته باشند، اما عوارض جانبی و نگرانی های ایمنی را نیز به همراه دارند در حقیقت، در مورد اثربخشی طولانی مدت آنها سؤالات بسیاری وجود دارد. طبق نتایج بدست آمده بنزودیازپین ها مانند آلوپرازولام، کلرودیازپوکساید، کلونازپام، زولپیدم، دیازپام پس از 4 تا 6 ماه استفاده منظم، اثر ضد اضطراب درمانی خود را از دست میدهند. علاوه بر این، کنار گذاشتن داروهای اضطرابی مشکلاتی از جمله عود اضطراب که میتواند از مشکل اصلی شما بدتر باشد را میتواند به همراه داشته باشد. با این حال اگر رنج می برید و نیاز به درمان فوری دارید حتی اگر تسکین اضطراب با عوارض و خطراتی همراه باشد، وقتی هراس و ترس بر زندگی شما حاکم باشد، استفاده از دارو باز هم میتواند معامله عادلانه ای به نظر برسد پس حتما با یک روانپزشک مشورت کنید.

نتیجه نهایی برای داروهای اضطرابی این است. اگر اضطراب شدید دارید که باعث اختلال در عملکرد شما میشود، دارو میتواند مفید باشد خصوصاً به عنوان یک درمان کوتاه مدت. داروهای ضد اضطراب میتوانند علائم را کاهش دهند، اما آنها برای همه مناسب نیستند و تنها جواب آنها نیست. این بر عهده شماست که گزینه های خود را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما بهتر است.

کدام SSRI برای اضطراب بهتر است؟

Prozac و Zoloft هر دو داروهای SSRI هستند که می توانند اختلالات اضطرابی را درمان کنند. هر دو دارو برای اختلال هراس تأیید شده اند و احتمالاً به همان اندازه مؤثر هستند. هیچ یک از داروها برای GAD تایید نشده اند، اما به عنوان اولین درمان برای این بیماری در نظر گرفته می شوند. به نظر میرسد که آنها به همان اندازه برای GAD موثر هستند.

داروی جدید برای اضطراب در سال 2023 چیست؟

انتظار می رود دومین کاندید درمانی، LYT-310 (کانابیدیول خوراکی)، در سه ماهه چهارم سال 2023 وارد بازار شود. همچنین ممکن است دومین کاندید درمانی، LYT-310 (کانابیدیول خوراکی)، در سه ماهه چهارم سال 2023 وارد بازار شود.

دو نکته مهم در درمان اضطراب

بسته به شدت علائم شما ممکن است تعداد جلسات کوتاه مدت یا طولانی مدت داشته باشید. برخی افراد در 8 تا 10 جلسه بهبود نشان میدهند، به خصوص اگر روانشناس شما با یک درمان کوتاه مدت مانند CBT یا طرحواره درمانی کار میکند. در آخر لازم به ذکر است گروه روانشناسی اینجا مکث به عنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره در تهران برای درمان سریع و قطعی اضطراب آماده خدمت رسانی به شما است.

روش های جدید درمان اضطراب در سال 2023 چیست؟

برخی از راههای مدیریت اختلالات اضطرابی در سال 2023 شامل یادگیری در مورد بیشتر علم اضطراب و مغز، تمرکز حواس، تکنیک های آرام سازی، تکنیک های صحیح تنفس، تنظیم رژیم غذایی، ورزش، یادگیری قاطعیت، ایجاد عزت نفس، شناخت درمانی CBT، طرحواره درمانی، مواجهه درمانی، حل مسئله ساختاریافته و دارو است.

3 راهکار برای سبک زندگی بدون اضطراب چیست؟

بهترین راهبرد مقابله با اضطراب برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

  • سبک زندگی سالم را حفظ کنید
  • فعال نگه داشتن
  • سالم غذا خوردن
  • گذراندن وقت در فضای باز در طبیعت.
  • گذراندن وقت با خانواده و دوستان.
  • کاهش استرس کاری.
  • بر طرف کردن اعتیاد به کار
  • انجام فعالیت هایی که از آن لذت می برید.

آیا اضطراب به طور طبیعی قابل درمان است؟

خیر، اضطراب درمان نشده میتواند بدتر شود و باعث اختلالات دیگر در مراجعین شود. با این حال، اضطراب با درمان، درمان های طبیعی، تغییر شیوه زندگی و داروها قابل درمان قطعی است. ممکن است فرد نیاز داشته باشد که چندین ترکیب از درمانها و راه حل ها را قبل از یافتن درمان مؤثر امتحان کند.

بهترین تسکین موقت اضطراب چیست؟

8 درمان طبیعی برای اضطراب

  • ترک سیگار را در نظر بگیرید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • استراحت شبانه خوب را در اولویت قرار دهید.
  • مدیتیشن کنید و ذهن آگاهی را تمرین کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل بخورید.
  • تنفس عمیق را تمرین کنید.
  • رایحه درمانی را امتحان کنید.
  • چای بابونه بنوشید.

چه غذاهایی اضطراب را کاهش می دهد؟

بنابراین، غذاهای غنی از منیزیم ممکن است به فرد کمک کند تا احساس آرامش کند. به عنوان مثال می توان به سبزیجات برگدار مانند اسفناج و چغندر سوئیسی اشاره کرد. منابع دیگر عبارتند از حبوبات، مغزها، دانه ها و غلات کامل. غذاهای غنی از روی مانند صدف، بادام هندی، جگر، گوشت گاو و زرده تخم مرغ با کاهش اضطراب مرتبط هستند.

چه چیزی اضطراب را بدتر می کند؟

یک رویداد بزرگ یا انباشته شدن موقعیت های استرس زای کوچک تر زندگی ممکن است باعث اضطراب مفرط شود برای مثال، مرگ در خانواده، استرس کاری یا نگرانی مداوم در مورد مسائل مالی. و شخصیت افرادی که تیپ های شخصیتی خاصی دارند بیشتر از دیگران در معرض اختلالات اضطرابی هستند.

تیپ شخصیتی:

یک رویداد بزرگ یا انباشته شدن موقعیت های استرس زای کوچک تر زندگی ممکن است باعث اضطراب مفرط شود.

برای مثال، مرگ در خانواده، استرس کاری یا نگرانی مداوم در مورد مسائل مالی و نوع شخصیت فرد. افرادی که تیپ های شخصیتی خاصی دارند بیشتر از دیگران در معرض اختلالات اضطرابی هستند. سایر اختلالات سلامت روان نیز به شدت در این زمینه به شما کمک می کند.

چگونه از فکر کردن بیش از حد دست برداریم؟

این نکات می تواند به شما کمک کند در مسیر درست حرکت کنید.

  • به عقب برگردید و به نحوه پاسخگویی خود نگاه کنید.
  • یک عامل حواس پرتی پیدا کنید.
  • یک نفس عمیق بکش.
  • مدیتیشن کنید.
  • به تصویر بزرگتر نگاه کن.
  • یک کار خوب برای دیگری انجام دهید.
  • تشخیص افکار منفی خودکار (ANT)
  • موفقیت های خود را تشویق کنید.

مدت زمان اضطاب چگونه است؟

کمی استرس خوب است، اما اضطراب طولانی مدت ممکن است باعث مشکلات سلامتی جدی تری مانند فشار خون بالا شود. همچنین ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار بگیرید زیرا سیستم ایمنی بدن شما کاهش پیدا می کند. اگر دائماً احساس اضطراب میکنید، یا بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، ممکن است یک اختلال اضطرابی یا یک اختلال هراس داشته باشید.

4 سطح اضطراب چیست؟

چهار سطح اضطراب عبارتند از:

  1. اضطراب خفیف
  2. اضطراب متوسط
  3. اضطراب شدید
  4. اضطراب سطح هراس

که هر کدام بر اساس سطح پریشانی و اختلالی که ایجاد می کنند طبقه بندی می شوند. چهار مؤلفه اضطراب میتواند تحت تأثیر شخصیت فرد، راهبردهای مقابله ای، تجربیات زندگی و جنسیت نیز قرار گیرد.

چه چیزی باعث ایجاد اضطراب در مغز می شود؟

اضطراب زمانی اتفاق می افتد که بخشی از مغز، آمیگدال، مشکل را احساس کند. وقتی تهدید، واقعی یا خیالی را احساس می کند، بدن را با هورمون ها (از جمله کورتیزول، هورمون استرس) و آدرنالین افزایش می دهد تا بدن را قوی، سریع و قدرتمند کند.

آیا اضطراب به طور کامل قابل درمان است؟

اختلالات اضطرابی قابلیت بسیار زیادی برای درمان دارند. اکثر بیمارانی که از اضطراب رنج می برند پس از چند ماه (یا کمتر) روان درمانی قادر به کاهش یا از بین بردن علائم هستند و بسیاری از بیماران تنها پس از چند جلسه متوجه بهبودی میشوند.

بدترین چیزی که می تواند با اضطراب اتفاق بیفتد چیست؟

اختلالات اضطرابی می تواند باعث ضربان قلب سریع، تپش قلب و درد قفسه سینه شود. همچنین ممکن است در معرض خطر افزایش فشار خون و بیماری قلبی باشید. اگر قبلاً بیماری قلبی دارید، اختلالات اضطرابی ممکن است خطر ابتلا به حوادث عروق کرونر را افزایش دهد.

سوالات متداول در درمان قطعی اضطراب

راه های درمان اضطراب چیست؟

کمک گرفتن از روانشناس و یا روانپزشک. در نظر داشته باشید شناسایی نوع اضطراب بسیار مهم است.

دوره درمان اضطراب چقدر است؟

بستگی به نوع اضطراب مدت زمان آن متفاوت است که در ادامه به انواع اضطراب اشاره خواهیم کرد.

آیا اضطراب نیاز به دارو درمانی دارد؟

در صورت تشخیص روانپزشک و مصاحبه بالینی دارو درمانی هم انجام میشود.

آیا روان درمانی برای اضطراب مناسب است؟

روان درمانی و انتخاب رویکرد مناسب جهت پیش بردن جلسات با توجه به نوع اضطراب بسیار مهم است.

درمان سریع استرس و اضطراب چگونه است؟

بهترین درمان برای GAD شدید چیست؟

CBT یکی از موثرترین درمان ها برای GAD است. راه های مختلفی وجود دارد که ممکن است به شما خودیاری و CBT پیشنهاد شود: شما از طریق یک کتاب کار CBT یا تراپی در زمان خود کمک بگیرید. شما از طریق یک کتاب کار CBT یا دوره تراپی با پشتیبانی یک روانشناس که هر هفته یکبار به او مراجعه می کنید، تراپی شوید. اما سریع ترین راه کنترل GAD و نه درمان ریشه ای آن، دارو درمانی است.

چه ویتامین هایی به رفع اضطراب کمک می کنند؟

ویتامین B9 و B12 هر دو برای درمان علائم اضطراب هستند. اسید فولیک کاربردهای زیادی در بدن دارد و کمبود B9 با سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی مرتبط است. وقتی این سوپر ویتامین های B همراه با B12 مصرف شوند، به متابولیسم سروتونین کمک می کنند، که برای تنظیم خلق و خو مهم است.

آیا منیزیم به اضطراب کمک می کند؟

خبر خوب این است که برخی از مطالعات (لینک های مطالعه، a و b) مشخص کرده اند که چگونه منیزیم ممکن است علائم خاصی از استرس و اضطراب را کاهش دهد. در اینجا حقایق وجود دارد: منیزیم ممکن است به کنترل پیامرسان های شیمیایی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز کمک کند و در نتیجه اثر آرام بخشی بر بدن باشد.

آیا GABA به اضطراب کمک می کند؟

GABA توانایی یک سلول عصبی را برای دریافت، ایجاد یا ارسال پیام های شیمیایی به سلول های عصبی دیگر کاهش می دهد. گابا به دلیل ایجاد یک اثر آرام بخش شناخته شده است. تصور می شود که نقش مهمی در کنترل اضطراب، استرس و ترس دارد.

چرا اضطراب من از بین نمی رود؟

یک اختلال اضطرابی می تواند توسط عوامل متعددی مانند ژنتیک، عوامل استرس زای محیطی و شرایط پزشکی ایجاد شود. تحقیقات جدید همچنین نشان می دهد که علائم اضطراب مزمن که از بین نمی روند می تواند به دلیل یک پاسخ (خودایمنی باشد که توسط عفونت های) رایج ایجاد می شود.

منابع: helpguide.org و nami.org

نظرات کاربران:
مهنا
پاسخ به این نظر
1402/12/28

واقعا تو شرایط کنونی جامعه مگه میشه بدون اضطراب زندگی کرد من خودم کسی بودم که خیلی ادعای ارامش وبی خیالی داشتم اما هرروز که میگذره میبینم چقدردراین زمینه ضعیف هستم و چقدردارم اذیت میشم واقعا با مشاوره میشه کمی به خودمون کمک کنیم و از این حس بیرون بیایم؟

0 0
سمانه
پاسخ به این نظر
1402/12/27

دخترمن به شدت مضطربه هراتفاقی میوفته واکنشهای عصبی داره و خوابهای اشفته هم خیلی میبینه چون سنش هم کمه درکی از مشاوره نداره نمیخوام برای بردنش پیش مشاورچیزی بهش بگم که بدتربشه میشه بفرمایید چطور باید ببرمش مشاوره که ناراحتش هم نکرده باشم

0 0
اقایی
پاسخ به این نظر
1402/12/26

لطفا یه راهی جلوی پای من بذارید من خیلی مضطرب هستم و در شرایط مختلف نمیتونم خودمو کنترل کنم همش فکرو خیال میکنم و نمیدونم چی کارباید بکنم ایا مشاوره واقعا میتونه کمکم کنه یا حتما باید دارو استفاده کنم؟

0 0
نرجس
پاسخ به این نظر
1402/12/21

سلام و خسته نباشید. من فرزندم 9 سالشه و به شدت برای مدرسه و درس استرس داره با اینکه نه من و نه پدرش فشاری برای مسائل درسی نمیاریم اما باز هم من متوجه میشم موقع امتحانات و تکالیف وحشت زده میشه و گاها بالا میاره چجوری میتونم این استرس و ازش بگیرم؟

0 0
ramin
پاسخ به این نظر
1402/12/20

سلام وقتتون بخیر من 32 سالمه و تازگی ها بی دلیل با اضطراب از خواب میپرم و مدام خواب های بد میبینم چجوری میتونم این مسئله رو کنترل کنم...

0 0
Milad
پاسخ به این نظر
1402/12/19

سلام وقت شما بخیر من برادرم به شدت اضطراب و تنش دارند به طوری که از شدت اضطراب حالت تهوع میگیرند و گاهی بالا میارند ایا با جلسات مشاوره قابل کنترل هست یا باید به روانپزشک مراجعه کرد؟

0 0
فرنوش
پاسخ به این نظر
1402/12/19

سلام من دخترم عادت به جویدن ناخن دارد هرچقدر از این طعم های تلخ ناخن و روشهای دیگرو امتحان کردیم باز هم ادامه دار بوده ایا ممکن هست به خاطر استرس باشه نه عادت؟

0 0
بابک
پاسخ به این نظر
1402/11/17

من همش بی دلیل نگرانم که نکنه اتفاق بدی بیفته و به همین خاطر تپش قلب میگیرم این استرس میشه یا اضطراب؟ چند جلسه درمانم طول میکشه؟

0 0
رضا
پاسخ به این نظر
1402/11/16

واقعا اضطراب خیلی اسیب زننده هست من خودم دچار این مشکل بودم ومدام اضطراب داشتم و تپش قلب می گرفتم،اما با مراجعه به درمانگر خیلی حالم بهترشد و دیگه این حالت هارو تجربه نمیکنم.

0 0
نیما
پاسخ به این نظر
1402/11/14

همه ی انسان‌ها در زندگی خودشان دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب شدیداست که بسیار مشکل‌ساز است. اضطراب می تواند در حالت های متفاوتی روی دهد و دلیل مشخصی ندارد. در درمان اضطراب هم درمان غیر دارویی (جلسات روان درمانی) وهم درمان دارویی طبق نظر درمانگر استفاده می شود و وجود درمانگر برای طی کردن راه درمان اضطراب های شدید بسیار ضروری و کمک کننده است.

1 0
طاهر
پاسخ به این نظر
1402/11/14

اضطراب و استرس شدیدی دارم که فعالیتهای روزمره من رو با مشکل مواجه کرده حتی برای ورزش کردن و کارهای عادی استرس زیادی دارم چطوری میتونم از مشاورانتون وقت بگیرم؟

0 0
مینا
پاسخ به این نظر
1402/11/14

همه ما اضطراب را تجربه می کنیم و اضطراب یک عامل درونی هست که ما از ان خبر نداریم. اضطراب میتونه حتی باعث مشکلات جسمی هم بشه و علاوه بر روح به جسم ماهم اسیب بزنه که این موضوع درمان رو برای ما سخت تر می کنه . وجود درمانگر برای کم شدن اضطراب خیلی کمک کننده هست و از اهداف درمان اضطراب میتوان به این موضوع اشاره کرد که به فرد کمک میشه که یادبگیره چگونه بر اضطرابش غلبه کنه و خودش رو به ارامش برسونه.

1 0
نگین
پاسخ به این نظر
1402/10/28

ممکنه کسی اضطراب رو بروز نده ؟؟من و خواهر 12 سالم تو محیط پر تنشی بزرگ شدیم من همیشه بابت ابفاقات و حتی دعوای ساده مادر وپدرم گریه میکردم ولی خواهرم تقریبا هیچ ری اکشنی نداره و این موضوع ما نگران میکنه اون همیشه حرف میزنه و برونگرا تر از منه ولی تقریبا همیشه غمش رو پنهان میکنه چیکار باید کنم براش

0 0
شیدا
پاسخ به این نظر
1402/10/27

پسر7ساله من دچار اضطراب عجیبی شده دلیلش و من نمیدونم ووقتی ازش میپرسم سکوت میکنه خیلی نگرانشم لطفا یه راهی جلوی پام بذارید برای درمانش ممنونم

0 0
نگین
پاسخ به این نظر
1402/10/20

سلام من یه نوجوان 16 ساله دارم مدتیه حس میکنم دچار اضطراب شده درباره درسها و کارهای روزمرش و مدام میگه اگر فلان رفتارو بکنم ازم ناراحت نمیشی و سوالهای به این شکل درباره هرچیزی نمیدونم باید چی کار کنم ناراحتم از این موضوع میشه کمکم کنید؟

0 0
شروین
پاسخ به این نظر
1402/10/18

مدتیه بی دلیل دچارتضطراب شدم طوری که حتی ازخواب میپرم با حال بد و گمان میکنم اتفاق بدی مبخواد بیوفته خیلی دارم اذیت میشم میخواستم بدونم باید به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟

0 0
رضا
پاسخ به این نظر
1402/10/16

سلام من 40 سالمه و دو فرزند 8 و 6 ساله دارم هرروز که بزرگتر میشن اضطراب و استرس من براشون بیشتر میشه به صورت غیر طبیعی طوری که از فعالیتهای روزانه خودم جا میمونم یا این فکرو خیالهای مداوم باعث سردردم میشه احساس میکنم نمیتونم اون جوری که دلم میخواد براشون کاری انجام بدم و این برام تبدیل به یه اضطراب همیشگی و ازاردهنده شده لطفا راهنماییم کنید ممنونم

0 0
ریحانه
پاسخ به این نظر
1402/10/14

سلام من مدتی پیش بعداز یه زندگی 10 ساله جدا شدم وبرای اینکه همسرم نتونه دخترم رو ازم جدا کنه مجبور به ترک ایران درتایم کوتاهی شدم الان دوسال از اون زمان میگذره ولی من هنوز دچار استرس هستم که همسرم بیاد و دخترم رو ازم بگیره ودایم دچار اضطراب هستم لطفا بهم کمک کنید که از این حال دربیام ممنونم

0 0
ترنم
پاسخ به این نظر
1402/10/10

سلام من مدت طولانی هست که با اضطراب دست و پنجه نرم میکنم درباره هرچیز کوچیکی مضطرب میشم ونمیتونم خودمو کنترل کنم واین باعث میشه حال روحیم همیشه بد باشه و دربرخورد با ادمها با مشکل رو به رو باشم همش فکرمیکنم کارهای اشتباه انجام میدم واین موضوع من مضطرب میکنه خواهش میکنم کمکم کنید

0 0
سحر سماوات
پاسخ به این نظر
1402/9/14

سلام روزخوش من با استفاده از مدیتیشن میتونم اضطرابمو کمتر کنم؟

0 0
صدرا
پاسخ به این نظر
1402/9/14

سلام بسیار مقاله پربار و مفیدی بود ممنون????

0 0
غزل
پاسخ به این نظر
1402/9/8

سلام روزتون بخیر ممنون از مطالب خوبتون. بله من مدتی درگیر اضطراب و استرس بودم و با یه سری تکنیکها تونستم به خودم کمک کنم مثل تنظیم کردن تایم استراحت و خوابم و گذروندن اوقاتم با دوستام و یه ورزش روتین ????

0 0
Samin
پاسخ به این نظر
1402/9/8

سلام وقت بخیر من بیش از حد به هر مسئله ای فکر میکنم و این باعث رنج من میشه. چطور باید فکر کردنمو کنترل کنم

0 0
سلمان
پاسخ به این نظر
1402/9/7

سلام من مدتیه بی دلیل به مرگ خیلی فکر میکنم و این باعث استرس بیش ازحد در من شده نمیدونم چه کار کنم

0 0
فدرا کفشگر
پاسخ به این نظر
1402/9/7

سلام روزتون بخیر رشته من عمرانه و بیشتر پروژه هایی که میرم برج هست البته الان دانشجو هستم و برای کارورزی میرم. به شدت فوبیا ارتفاع دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

0 0
مهنا
پاسخ به این نظر
1400/10/8

سلام! من از وقتی که یادم میاد با استرس و اضطراب دست به گریبان بودم و هیجوقت حاضر نبودم قبول کنم مشکل دارم. بعد از یه مدت وسواس هم مزید بر علت شد. امروز به خاطر پسرم دل رو به دریا زدم و رفتم دکتر. تشخیص افسردگی برام گذاشت و دارویی برام نوشت به اسم سرترالین. الان اومدم خونه و بعد از یه کم جست و جو توی نت و خونون عواضش یه کم ترسیدم. به درجه ای رسیدم که فکر میکنم هیچ کس و هیچ چیز نمیتونه بهم کمک کنه ازین وضعیت بیام بیرون. خواهشا اگه خودتون و نزدیکانتون ازین دارو استفاده کردن بیاین و تجربیاتتونو در اختیارم بزارین. ممنونم ازتون

1 0
roya
پاسخ به این نظر
1400/8/11

سلام من چند سال هست که درگیر اضطراب هستم و وقتی به برخی موضوعات خاص مثل مرگ فکر میکنم به شدت درگیر اضطراب میشم و نمیتونم هیچ کاری بکنم هیچ اطلاعاتی از درمان ها ندارم و نمیدونم به چه کسی باید مراجعه کنم و دقیقا چه کارهایی برام میکنه اما جدیدا اینجوری شده که به هیچ کاری نمیرسم وقتی درگیر اضطراب میشم و به شدت توی درسام افت کردم کسی میتونه منو راهنمایی کنه

1 0
p.d
1400/10/4

ه دفتر داشته باش و روزانه تمام فکرهایی که ناراحتت می کنه و تمام ناراحتی ها و اضطراب هات بنویس شاید روزی نیم ساعت طول بکشه ولی تخلیه می شی خیلی آرومتر می شی در ضمن یه توصیه ای که مشاور بهم کرد و فوق العاده موثر بود این که روزی یک ساعت برو پارک و در حالی که یک سری ترانه شاد انتخاب کردی و تو گوشیت در حال پخشه و هدفون تو گوشت شروع به دویدن کن ترانه شاد با صدای بلند.نه آزار دهنده. بهت انرژی برای دویدن می ده و از طرفی نمی زاره فکرهای آزاردهنده تو اون یک ساعت به سراغت بیاد و با دویدن تموم اون انرژی که در حالت عادی به صورت اضطراب خودش نشون می ده تخلیه می شه بعد یک ساعت که به خونه برمی گردی ذهنت کاملا ساکت و آرومه و در کمال تعجب سرشار از انرژی مفیدی که دلت می خواد بری تموم کارهای عقب موندت انجام بدی

1 1
سحر.ب
1400/8/25

سلام خب اینجور که میگید حتما اختلال اضطرابی دارید و اینجوری نمیشه کسی راهنماییتون کنه و مشکلتون حل بشه باید حتما به صورت تخصصی اقدام بکنید برای حل کردن مشکلتون امیدوارم که حل بشه واقعا وقتی که مشکلات باعث میشه از زندگیتون بیفتید باید خیلی سریع به دکتر مراجعه کنید تا بیشتر نشه

1 0
hana
پاسخ به این نظر
1400/6/24

بهتره برای اضطراب پیش مشاور بریم یا روانشناس یا روان پزشک

1 0
سحر
1402/9/13

سلام وقتتون بخیر به نظرم رفتن پیش روانشناس میتونه کمک بزرگی براتون باشه

1 0
آنا
1400/6/30

سلام من پارسال مشکل اضطراب داشتم هم پیش روانشناس رفتم هم روان پزشک یعنی اولش پیش روان پزشک رفتم و وقتی یکم با دارو بهتر شدم شروع کردم رفتم پیش روانشناس اما دارو هم ادامه میدادم . الان یک سال گذشته و تقریبا خوب خوب شدم بخاطر همین بنظرم شما هم پیش جفتش برید ضرر نمیکنید

1 0
shayan
پاسخ به این نظر
1400/3/24

بسیار مقاله مفید و به روزی بود متشکر از شما

2 0
فرزان
پاسخ به این نظر
1399/8/8

من ترس از دست دادن اشخاصی که به نوعی در زندگیم نقش ایفا کرده اند را دارم حالا شما میگویید اضطراب. کتابی را پیشنهاد میکنید!

2 0
اشکان
1401/9/13

در مورد اختلال شخصیت وابسته و علائم آن مطالعه کن

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ