22006198 021

8 راهکار آموزش مسواک زدن به کودکان

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(7 رای)
8 راهکار آموزش مسواک زدن به کودکان

8 راهکار آموزش مسواک زدن به کودکان (Brushin childers teets) و همچنین بهترین روش مسواک زدن کودکانو سن شرع نخ کشیدن و مسواک برقی ویژه بچه های زیر 7 سال را همینجا یاد بگیرید. اهمیت آموزش مسواک زدن به محض اینکه دندان های کودکان ظاهر می شوند باید نسبت به بهداشت دندانها اقدام کرد. اگر تمیز کردن دندان های کودک را از همان ابتدا شروع کنید، انتظار میرود که کودکان نیز به این فرایند سریعاً عادت کنند. زمانی که دندان ها به تازگی سر بر می آورند می توانید از یک دستمال یا لیف تمیز و نرم برای کشیدن بر روی لثه کودک استفاده کنید و دندان های کوچک او را تمیز نگه دارید.

8 راهکار آموزش مسواک زدن به کودکان

1. اجازه دهید کودک شما خمیر دندان خود را انتخاب کند

گام اول آموزش مسواک زدن به کودکان؛ سعی کنید کودکتان را به همراه خود به فروشگاه برده و اجازه دهید که از طبقه مسواک و خمیردندان مخصوص کودکان، هر کدام را که می پسندد انتخاب کند. شاید برای شما یک خمیردندان با طرحی رنگارنگ و مملو از عکس حیوانات خیلی جذاب نباشد. اما همین طرح می تواند برای کودک شما خیلی جذاب به نظر آید.

از طرفی اگر خود کودک، خمیر دندانش را انتخاب کند. به احتمال بیشتری نسبت به طعم آن (که البته خمیر دندان های مخصوص کودکان دارای طعم مطبوع تری هستند) علاقه بیشتری خواهد داشت.

2. کودک خود را همراهی کنید

بهتر است کودک خود را در زمان مسواک زدن همراهی کنید و همراه او مسواک بزنید. داشتن یک همراه در هنگام مسواک زدن، به کودک کمک میکند که تمییز کردن دندان های خود را برای زمان بیشتری (حداقل دو دقیقه) ادامه داده و این عمل را به درستی انجام دهد.

3. همانند یک الگو رفتار کنید

الگودهی رفتار در امر آموزش عادت مسواک زدن می تواند یکی از موثرترین راهکارها برای یادگیری این موضوع باشد. زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید از این کار ابراز خرسندی کنید و اگر بتوانید این کار را به نوعی سرگرم کننده نشان دهید، کودک شما علاقه مند خواهد شد که مسواک زدن را در کنار شما امتحان کند. اجازه دهید کودکان از شما الگوبرداری کنند.

اگر بتوانید مسواک خود را هم طرح و رنگ مسواک کودکتان انتخاب کنید برای کودکان خیلی جذاب تر خواهد بود. به کودک اجازه دهید که در ابتدا او دندان هایتان را مسواک کند و سپس شما دندان های او را مسواک بزنید؛ که با این راهکار از تمیز شدن دندان های کودکتان نیز اطمینان حاصل خواهید نمود.

4. سطح انتظارات خود را پایین بیاورید

به احتمال زیاد کودک شما بار اول عمل مسواک زدن را به درستی انجام نخواهد داد. نیازی نیست در ابتدا حساسیت به خرج دهید، کمی صبور باشید و سعی کنید به یاد داشته باشید که هدف اولیه شما عادت دادن کودک به عمل مسواک زدن است.

در دفعات بعدی می توانید در غالب مطرح کردن بازی ها و مسابقه های جذاب به بهبود کیفیت مسواک زدن کودک خود کمک کنید. (برای مثال میتوانید در قالب یک بازی با عنوان «چه کسی می تواند تک تک دندان های خود را تمییز کند» از کودک بخواهید که در مسواک زدن خود دقت بیشتری به خرج دهد)

5. برای کودک داستان هایی در مورد مسواک زدن تعریف کنید

برای کودک داستان هایی با مضمون اینکه اگر مسواک نزنیم چه اتفاقاتی برای دندان هایمان رخ خواهد داد و باقی مانده غذا دندان هایمان را دچار پوسیدگی خواهد کرد، تعریف کنید. به صورت کلی آموزش موارد مختلف از طریق داستان می تواند به شدت کودک را از نظر جنبه های مختلف تقویت کند. سعی کنید با زبانی قابل فهم، جذاب و متناسب با سن کودک این داستان ها را ساخته و تعریف کنید. بهتر است از طریق یک روانشناس کودک قصه گویی را آموزش ببینید یا در مورد آن مطالعه کنید پیشنهاد میکنیم مقاله؛ 10 نکته طلایی در قصه گویی را مطالعه کنید.

6. اجازه دهید کودک عروسک هایش را برای مسواک زدن به دستشویی بیاورد

برای تشویق موثرتر کودک به مسواک زدن می توانید به او بگویید که در صورت تمایل می تواند عروسک هایش را به دستشویی آورده و دندان های او را نیز با یک مسواک دیگر تمیز کند.

7. کودک را تشویق کنید

زمانی که کودک عمل مسواک زدن را انجام داد، او را تشویق کنید. بخصوص زمانی که او به درستی مسواک زد و این عمل را برای دو دقیقه کامل ادامه داد او را تشویق کنید.

8. از اطرافیان کمک بگیرید

از همسر خود و یا از روانشناس کودک بخواهید که کودک را به علت مسواک زدن تشویق کند. تشویق کودک بخاطر مسواک زدن از جانب یک فرد با اهمیت مثل مادر یا پدر و یا متخصص روانشناسی کودکان می تواند او را در تکرار این رفتار ترغیب کند.

آموزش مسواک زدن به کودکان

برای اینکه عمل مسواک زدن را برای کودکی که به تازگی چند دندان درآورده آغاز کنید بهتر است:

  • یک مسواک مخصوص کودکان با فرچه ای نرم انتخاب کنید. قبل از اینکه عمل مسواک زدن را آغاز کنید سر مسواک را برای چند ثانیه در آب گرم قرار دهید تا فرچه آن نرم تر شود.
  • انجمن دندانپزشکی آمریکا پیشنهاد می کند که به محض اینکه دندان های کودکان سر برآورد. برای مسواک زدن از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • به اندازه یک دانه برنج خمیر دندان روی مسواک بریزید و به مرور زمان (تا 3 سالگی) مقدار خمیر را به اندازه یک لوبیا افزایش دهید. در آنلاین شاپ خمیر دندان های دی جی کالا مخصوص کودکان وجود دارد.
  • اگر آب مصرفی شما حاوی فلوراید نیست، بهتر است برای تامین میزان فلوراید برای دندان های کودکتان از یک دندانپزشک مشورت بگیرید.
  • دندان های کودک را برای 2 بار در روز مسواک کنید. در صبح و قبل از خواب، هر بار مسواک زدن را برای 2 دقیقه ادامه دهید، سعی کنید به قسمت های پشتی و بالایی دندان ها بیشتر بپردازید. چرا که بیشتر پوسیدگی ها در این نواحی رخ میدهد.
  • هر 3 یا 4 ماه مسواک کودک را عوض کنید، به هیچ عنوان اجازه ندهید کودک از مسواک دیگران استفاده کند.
  • برای شروع استفاده از نخ دندان؛ به محض اینکه کودک دندان دوم خود را درآورد از نخ دندان استفاده کنید، سعی کنید روزی یک بار دندان های کودک را با نخ دندان تمیز نمایید.

چه زمانی باید انتظار داشت که کودک دندان هایش را خودش مسواک کند؟

غالب کودکان تا قبل از سنین 6 یا 7 سالگی در مسواک زدن دچار ضعف خواهند بود و این عمل را به درستی و به صورت مستمر انجام نمیدهند. به یاد داشته باشید که تا قبل از این زمان، بهترین روش برای ترغیب و آموزش کودک به مسواک زدن مرتب، این است که برای آنها به عنوان الگو رفتار کنید، در ادامه پیشنهاداتی جهت ترغیب کودک به مسواک زدن مرتب آورده شده است.

راهکارهای ترغیب به مسواک زدن کودکان

چند روش برای بازی مسواک زدن در کودکان

برای بازی مسواک زدن کودکان راهکارهای زیادی وجود دارد که به مهمترین بازی ها اشاره میکنیم:

  • با کودک به روش اسکینری یعنی شرطی سازی عامل بازی کنید ولی تنها از تقویت مثبت آن را به کار ببرید مثلا به از هر بار مسواک زدن میتواند فردای آن روز و بعد از صبحانه چیزی که دوست دارد بخورد یا بازی کند را به بچه بدهید.
  • می توانید با شرطی سازی کلاسیک و برنامه ریزی دقیق سر ساعت 9 شب عروسک مخصوص کودک را به او نشان دهید تا ناخواسته به یاد این بیفتد که باید عروسکش را باید مسواک بزند. چون اگر این کار را نکند دندهای عروسک خراب می شود.

بعد از آن کودک دندهای خودش یا دندان های مادر یا چدرش را مسواک می زند.

  • 3 نفری یا چند نفری با هم به صورت بازی گونه با یک بچه یا دو بچه یا بیشتر برای هم مسواک بزنید. انقدر مسواک زدن و نخ کشیدن مهم است که برای آن واقعا باید وقت گذاشت حتی ثابت شده است که در این گونه موارد پدر و مادر نیز با کیفیت بیشری مسواک می زنند.

آموزش مسواک زدن در مهد کودک

بهتر است مربیان مهد کودک حتما در این مورد آموزش دیده باشند. برای این کار لازم است که دوره هایی را پیش دندانپزشک کودکان و روانشناس کودکان سپری کرده باشند. مهد کودک لازم است که کلاس ویژه ای برای کودکان در مورد نحوه مسواک زدن برگزار کند تا بچه با هم دیگر تمرین کنند و درباره این کار تشویق شوند.

مسواک زدن کودکان

همچنین در مورد اینکه چه زمانی برای کودک خود از مسواک استفاده کنید، از دندانپزشک خود مشورت بگیرید، بعضی از دندانپزشکان پیشنهاد میکنند که به محض اینکه چهار دندان در یک ردیف بیرون آمد باید از مسواک استفاده نمود. بعضی دیگر توصیه می کنند که استفاده از مسواک را به بعد از 2 یا 3 سالگی موکول کنید.

در ادامه انتها؛ مسواک زدن برای کودکان ADHD یا ODD یا لج باز و اتیسم از یک روانشناس متخصص کودکان استفاده کنید.

منبع: webmd.com

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ