22006198 021

بیان احساسات به کودک به صورت داستان گونه

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(29 رای)
بیان احساسات به کودک به صورت داستان گونه

مهم ترین قسمت پرورش کودک یادگیری ابراز هیجانات است تا بعدها دچار مشکل تله زندگی بازداری هیجانی نشود. در این مقاله با مثال و نکات کلیدی سعی کریم که شما را آماده کنیم تا جدیدترین تکنیک ها ابراز احساسات و هیجانات را در سال 2022 یاد بگیرید. پس با این داستان شروع میکنیم؛ مینا که به تازگی ابراز احساسات به کودکش (Expressing feelings to the child) را یاد گرفته است با پسر 4 ساله اش در حال بازی است؛ پسر بازی تکمیل پازل یک کامیون را انتخاب کرده و در حال درست کردن آن است. کودک به یکباره در گذاشتن و چرخاندن یک قطعه پازل دچار مشکل شده و قرار دادن آن قطعه برایش سخت می شود. مینا به کودک می گوید: «بگذار به تو کمک کنم.» او دوباره سعی میکند که قطعه پازل را سر جایش بگذارد ولی این بار هم موفق نشده و شروع می کند به داد و فریاد کردن و پازل ها را به اطراف پرت کردن و چند قطعه پازل را هم به طرف مینا پرتاب می کند.

  1. شما اگر این اتفاق در خانه تان می افتاد، چه کاری می کردید؟
  2. آیا شما همه قطعه پازل های پرتاب شده را جمع می کردید و سر و صدای کودکرا به هر روشی خاموش میکردید و ادامه فعالیت را برای فردا می گذاشتید؟
  3. یا می گذاشتید جریان به همان حالت بماند و تلاش می کردید تا یک جلسه برای بیان احساسات و درک احساسات خودش فراهم کنید.

راهکارهای چگونگی کمک به کودک برای بیان احساساتش

5 استراتژی برای بیان احساسان و عواطف در کودکان را که شما میتوانید در خانه آنها را انجام دهید را به شما توضیح میدهیم. این استراتژی ها روشهایی است که به وسیله آن میتوانید به کودکتان کمک کنید تا احساساتش را بیان کند:

استراتژی اول

ابتدا به کودکتان کمک کنید تا با نامیدن احساساتش آنها را بشناسد. او را تشویق کنید تا بگوید که چرا احساسی دارد؛ بطور مثال شما می توانید این گونه به او بگویید: «بابا به مسافرت رفته و تو ناراحتی؛ تو هم می گویی که بابا را می خواهی.»

  • با زدن برچسب به احساسات کودک او را قادر می سازید تا برای صحبت کردن درباره احساساتش رشد کند.

استراتژی دوم

فرصت های زیادی را برای شناخت احساسات در خودشان و دیگران فراهم کنید. مثلا می توانید به کودک بگویید: «دوچرخه سواری خیلی لذت بخش است. من می بینم تو داری لبخند می زنی، آیا خوشحالی؟». یا می توانید به یک موقعیت اشاره کنید و از او بخواهید تا بگوید که آن شخص چه احساسی دارد:

مریم سرش به سرسره خورد و دردش گرفت. به نظرت مینا الان چه احساسی داره؟

  • کودکتان باید به احساس اشاره کند؛ مثلاً او غمگین است و نباید به رفتار اشاره کند مانند گریه کردن. به او کمک کنید تا بگوید که او احساس ناراحتی و غمگینی می کند، چون دردش گرفته.

استراتژی سوم

به کودکتان یاد دهید که به شیوه های متفاوت می تواند به احساسات، تعارضات یا مشکلات پاسخ دهد. درباره احساسات خودتان با کودکتان حرف بزنید: «یادت می آید وقتی دیروز آب لوله تخلیه نمی شد، مامان خیلی عصبانی شد، چهره اش چه شکلی و چه رنگی شده بود؟

  • می توانی قیافه ات را مثل مامان عصبانی کنی؟.

استراتژی چهارم

با کودک درباره روش هایی که می توانید بوسیله آن بر احساسات خاصی غلبه کنید، صحبت کنید: «وقتی عصبانی می شوم نفس عمیق می کشم، تا سه می شمارم بعد سعی می کنم به بهترین راه حل برای غلبه بر مشکلم فکر کنم».

استراتژی پنجم

به کودک یاد دهید که احساساتش را بشناسد و آن ها را به شیوه ای که شما و آشنایانتان می پسندید بیان کند؛ مثلا شما می توانید به او بگویید: «بعضی وقت ها کارهای پدربزرگ خوب پیش نمی رود، او هم عصبانی می شود.

اینطور وقت ها او چه کار می کند؟

  • او روی پیشخوان می نشیند و چند لحظه صبر می کند تا آرام بگیرد بعد فکر می کند به آنچه که می خواهد بگوید یا باید انجام دهد. بنابراین، تو هم وقتی عصبانی هستی یک جا بنشین و فکر کن».

بیان احساسات به کودک

آموزش بیان احساسان به انگلیسی

«بازی درمانگران» از جمله روانشناسان کودکی هستند که اگر به زبان انگلیسی مسلط باشند می توانند به شکلی داستان گونه ابراز احساسات را به کودک شما یاد بدهند. شما می توانید برای دریافت انواع خدمات کودکان به زبان انگلیسی با مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی مکث تماس بگیرید. معمولا کودکان برای غلبه پیدا کردن بر هیجاناتشان همانطور عمل میکنند که بزرگترها همان کار را انجام می دهند یعنی همان یادگیری مشاهده ای که بندورا به آن اشاره کرد. معمولا کودکانی که مهارتهای 10 گانه زندگی را یاد میگیرند دچار بساری از مشکلا در آینده نمیشوند پیشنهاد میکنیم حتما مقاله مهارت های 10 گانه کودکان را بخوانید. کودکان هم هیجاناتی مثل عصبانیت، ناراحتی، خشم، خستگی، شادی یا شرم را تجربه می کنند. اما آنها اغلب در قالب کلمات و احساساتشان آنها را بیان نمی کنند. در عوض آنها این هیجانات را در عمل آورده و به شکل جسمانی یا به سایر شیوه های نادرست بروز می دهند. مثلاً وقتی پسرم خسته بود، پازل ها را به این طرف و آن طرف پرتاپ کرد.

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ