22006198 021

نحوه فراموش کردن عشق از دست رفته

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(22 رای)
نحوه فراموش کردن عشق از دست رفته

یکی از مسائل مهمی که برای اغلب قریب به اتفاقِ افرادی که رابطه عاطفی شان خاتمه یافته است، به وجود می آید، موضوع فراموش کردن عشق از دست رفته می باشد. افرادی که با این قضیه درگیر هستند، برای عبور از بحران رابطه عشقی که تجربه نموده اند و به منظور از سرگرفتن دوباره زندگی خود، به راه حل های مفید و مثمر ثمر نیاز مبرم دارند. به طور کلی، شکست عشقی از جمله هیجان های شدید به شمار می رود که در صورت درمان نشدن، سبب ایجاد اختلالات روحی و روانی مزمنی می گردد.

شایان ذکر است که اقدام پیشگیرانه صورت گرفته برای درمان شکست عشقی لزوماً به مفهوم فراموش کردن و از یاد بردن آن نمی باشد، بلکه پذیرش واقع بینانه این مسئله ورای فضای احساسی لازمه فراموش کردن می باشد. بر همین اساس، افرادی که برای فراموش کردن عشق از دست رفته مقاومت و سرسختی نشان می دهند، به تدریج در این زمینه با مشکلاتی جدی مواجه می گردند. بنابراین اولین قدم در فراموش کردن این است که تلاش کنیم نگاهی عقلانی به موضوع داشته باشیم و مانع از خدشه دار شدن عزت نفس خود شویم. باید بپذیریم که رابطه عاطفی تمام شده و تلاش غیرمنطقی برای بازگشت رابطه، نتیجه ای به جز سرخوردگی و احساس تحقیر شدن در پی ندارد.

ناگفته نماند که فراموش کردن عشق از دست رفته امری آسان و راحت تلقی نمی شود. چرا که وابستگی شدیدی که فرد نسبت به شریک قبلی خود دارد، زمینه ساز بروز هیجانات و احساسات گوناگونی مانند افسردگی، اضطراب، غم و خشم می شود. در نتیجه، پذیرش منطقی و مدیریت این اوضاع بیش از پیش سخت و دشوار جلوه می نماید.

فراموش کردن عشق از دست رفته

روش ها و راهکارهای تاثیر گذار برای فراموش کردن عشق از دست رفته

به طور کلی، پذیرش و فراموش کردن عشق از دست رفته (how to forget a lost love) زمانی طولانی طلب میکند؛ البته این زمان برای هر فرد متفاوت است و بستگی به ویژگی های شخصیتی فرد دارد. در این مواقع، فرد انرژی روانی زیادی که برای ابراز احساس و عشق خود به شخص مدنظر، در خود نگه داشته است را در قالب افسردگی پنهان یا بارز و اندوه بروز می دهد. پذیرش منطقی و معقول این مسئله یک راهکار مناسب و تاثیر گذار به شمار می رود. بر همین اساس، برای مسلط شدن و خارج شدن از این وضعیت، ضمن پذیرش منطقی آن، زمان دادن به خود نیز بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. نباید توقع داشت که در زمان کوتاه بتوان با این مسئله به خوبی کنار آمد زیرا گاهی تلاش بیش از حد برای زودتر فراموش کردن و سرکوبِ ناراحتی، نتیجه عکس دارد.

بدون تردید، فراموش کردن عشق از دست رفته با ناراحتی و اندوه قابل ملاحظه ای گره خورده است. هرچقدر هم که فرد خودساخته و قوی باشد، باز هم غم و اندوه ناشی از این موضوع در سراسر وجود او رخنه می کند. در این شرایط رسیدن به تقارن و هماهنگی در هیجانات و احساسات به نحو مطلوب صورت نمی گیرد.

بر همین اساس، یکی دیگر از راهکارهای مؤثر و کاربردی برای فراموش کردن عشق از دست رفته، مراجعه به روانشناس و آغاز جلسات درمانی منظم و مناسب می باشد. در این شرایط، روانشناس با هدف کمک و راهنمایی فرد، به سوی رسیدن به یک درک مناسب و منطقی از زندگی قدم بر می دارد. به همین جهت، مشاور یا زوج درمانگر می کوشد تا شکست عشقی به منزله قسمتی از جریان زندگی، مورد پذیرش فرد واقع شده تا بدین وسیله شخص بتواند از این طریق ضمن کمک گرفتن برای انجام یک انتخاب مناسب تر، ظرفیت روانی خود را نیز افزایش دهد.

باید دانست که مشکلات و رنج ها از زندگی ما جدا نمی شوند و همواره در مسیر زندگی با مشکلات زیادی برخورد خواهیم کرد، پذیرش این موضوع که زندگی و رنج به یکدیگر گره خورده است میتواند راهگشا باشد زیرا تصور برخی افراد از زندگی خوب، یک زندگی ایده آل و بدون هیچگونه ناراحتی است اما حقیقت اینطور نیست. گاهی همان مسائلی که موجب ناراحتی و غم ما می شوند، باعثِ گرفتن درس های زیادی از زندگی می گردد که در آینده موجب رشد شخصی ما خواهد شد. در ادامه به 9 راکار جهت فراموش کردن عشق از دست رفته اشاره خواهیم کرد.

عشق از دست رفته

1. لیستی از موارد منفی بنویسید

وقتی در اعماق تاریکی دل خود هستید، ممکن است خاطره عشق گذشته شما بهتر از آنچه بود به نظر برسد. برای حفظ دیدگاه و یادآوری این نکته که عشق گذشته شما کامل نبوده است و مشکلاتی داشته، درست مثل بقیه افراد، لیستی از ویژگی های منفی سابق او را بنویسید. همچنین لیستی در مورد اشتباهات گذشته خود را در روابط بنویسید و ارزیابی کنید که آیا قبلا هم به این شکل آسیب دیده اید یا خیر.

2. نامه خداحافظی شخصی بنویسید

ممکن است برای شما امکان پذیر نباشد که نبودن آن فرد را به صورت کامل بپذیرید. به خصوص در این مورد، نوشتن یک نامه خداحافظی به عشق گذشته شما می تواند به بهبودی کمک کند و به شما کمک کند تا رابطه را رها کنید.

اگر هنوز چیزهایی دارید که هرگز نتوانستید به شریک زندگی خود بگویید، یا اگر رابطه شما با یک نکته تلخ یا احساسی به پایان رسید، یک نامه پایانی می تواند به آرام کردن این احساسات کمک کند.

3. احساسات خود را در یک مسیر مثبت دوباره تنظیم کنید

ممکن است احساس خشم، حسادت، خیانت، غم و اندوه یا هر تعداد از احساسات دیگر را داشته باشید. با این حال، پشت هر احساس منفی، نیت مثبتی نهفته است. درگ این موضوع ممکن است دشوار باشد، اما احساسات خود را کشف کنید و هنگامی که احساسات مثبت را پیدا کردید، به جای احساسات منفی روی آنها تمرکز کنید. اگر ریشه عصبانیت شما از این است که اجازه دادید کسی به شما صدمه بزند و احساس شرم می کنید، این احساس را اینگونه تعریف می کنید:

من آنقدر شجاع بودم که بی باکانه عشق بورزم. این گام بزرگی است، و همچنین آموخته ام که باید از قلبم هم محافظت کنم.

اگر ریشه غم و اندوه شما این است که فکر می کنید دیگر هرگز شریک زندگی خود را پیدا نخواهید کرد، می توانید این احساس را اینگونه بیان کنید:

من به اندازه کافی خوب هستم، به اندازه کافی قوی و موفق هستم که با این تجربه عشقی بهتر از عشق قبلی را بسیازم و وارد رابطه بهتری شوم.

4. احساسات خود را با کسی که به او اعتماد دارید در میان بگذارید

اعتراف به اینکه چقدر صدمه دیده اید یا اینکه نمی توانید از دست دادن عشق خود را پشت سر بگذارید، هرگز آسان نیست. اما برای شما مهم است که با کسی که به او اعتماد دارید ارتباط برقرار کنید. این شخص می تواند با همدلی به شما کمک بزرگی کند. برخی مطالعات نشان می دهند که اگرچه ممکن است از آسیبپذیری خود در مقابل شخص دیگری ناراحت باشید، اما حرف می تواند رابطه شما را تقویت کند و باعث شود احساس ارتباط بیشتری با دوست خود که این موضوع را تعریف کرده اید داشته باشید.

5. بدانید چه زمانی به دنبال کمک باشید

اگر هیجان عشق از دست رفته شما را افسرده کرده است و با گذشت زمان بهبود نمی یابد، ممکن است از وضعیتی به نام غم و اندوه پیچیده رنج ببرید. سوگواری یک تجربه شدید شخصی است و هر فردی به گونه ای متفاوت این غمگینی را تجربه می کند. اما اگر در انجام زندگی روزمره خود مشکل دارید و احساس می کنید که هدف کلی زندگی خود را از دست داده اید، یا احساس می کنید که زندگی ارزش زیستن ندارد، باید به دنبال کمک حرفه ای از یک روانشناس باشید.

برخی از علائم غم و اندوه پیچیده عبارتند از:

  • غم و درد شدید از فکر کردن بهه عشق از دست رفته
  • به جز عشق از دست رفته خود روی چیزهای دیگری نمی توانید تمرکز کنید
  • اشتیاق و علاقه خود برای زندگی کردن را از دست داده اید
  • بی حسی یا جداشدگی از واقعیت
  • احساس اینکه زندگی هیچ معنا یا هدفی ندارد
  • تحریک پذیری یا تحریک پذیری
  • عدم اعتماد به دیگران
  • بالا رفتن میزان سطح اضطراب

6. عشق از دست رفته خود را در شبکه های اجتماعی Unfollow کنید.

ممکن است برداشتن این یک قدم تلخ به نظر برسد، اما دیدن بهپست های جدید او وضعیت خودش و دیدن تصاویر عشق از دست رفتهتان فقط دردتان را بدتر می کند. پرورش این امید کاذب به اینکه دوباره به هم می رسید می تواند ادامه کار را برای شما بسیار دشوار کند.

7. شماره تلفن عشق گذشته خود را حذف کنید

اگرچه ممکن است فکر کنید که نگه داشتن شماره تماس آن فرد مشمکلی درست نمی کند، اما تماس با عشق از دست رفته خود وسوسه سختی برای امتناع از آن در مواقعی که احساس ناراحتی، مستی یا اتفاقی جدی می کنید خواهد بود. شما قبل از این رابطه می توانستید زندگی خود را مدیریت کنید و باید بپذیرید که اکنون که از هم جدا شده اید، پس باید به خودتان زمان بدهید.

8. به خودت فضا بده

اگر شما و عشق از دست رفتهتان در یک حلقه اجتماعی، محل کار یا محل مشترک هستید، ممکن است لازم باشد مدتی را صرف دوری از مکانهایی بکنید که عشق سابقق شما به آنها می رود. مهم است که پایان رابطه خود را به عنوان یک چالش در نظر نگیرید. هیچ برد و باختی در یک رابطه وجود ندارد. با دادن فضا به خود شرایط را برای خود راحت تر کنید و این را بدانید که برای همه آدم ها جدایی سخت است. سعی کنید در طول فرآیند به نیازهای خود احترام بگذارید.

9. هدایا، زیورآلات و وسایل شخصی عشق گمشده خود را بردارید

وسایل شخصی می توانند یادآوری دردناکی باشند، و می توانند احساسات منفی را تحریک کنند، در صورتی که ممکن است احساس خوبی به آنها در ظاهر داشته باشید. مهم است که احساسات خود را عمیق حس کنید، اما اجازه دادن به خود برای کنترل احساسات می تواند شرایطی ناسالم را برای شما ایجاد کند زیرا این موارد قابل مدیریت است نه کنترل.

لزوم فراموش کردن عشق از دست رفته

اگر چه فراموش کردن عشق از دست رفته با مشکلات و معضلاتی روحی و حتی جسمی همراه می باشد، اما برای برگشتن به روال عادی زندگی و پیش بردن امور روزانه، این امر بیش از پیش اهمیت و ضرورت می یابد.

به طور کلی، یکی از احساسات عمیق بشری، عشق می باشد. این احساس عمیق می تواند زمینه ساز هیجانات و احساسات قوی دیگر در وجود فرد شود. بر همین اساس، به هر میزانی که عمق و وسعت این احساس بیشتر شود، شکست عشقی خوردن نیز به همان میزان رنج و تبعات شدیدتری را با خود به دنبال دارد. در این حالت، چنانچه فرد در زمینه فراموش کردن عشق از دست رفته تمهیدات لازم را در دستور کار قرار ندهد، علاوه بر شکل گیری مشکلات عاطفی و روحی، به تدریج اضطراب و افسردگی مزمن نیز خودنمایی می کنند. بر همین اساس و به منظور جلوگیری از این مشکلات باید اقدامات مقتضی و تمهیدات لازم را انجام داد.

غلبه بر روابط گذشته دشوار است و از دست دادن کسی که دوستش دارید می تواند دلخراش باشد. این احتمال وجود دارد که احساس کنید همه چیز را از دست داده اید و در این مرحله حتی ممکن است نتوانید این واقعیت را که رابطه شما به پایان رسیده است را پردازش کنید. اما با گذشت زمان، پذیرش عاطفی و چند اقدام پیشگیرانه از سوی شما، به زودی می توانید با تمام وجود به زندگی خود بازگردید.

بسیاری از افراد برای فراموش کردن عشق از دست رفته و کنار آمدن با آن، در حدود شش ماه زمان نیاز دارند. اما برای برخی دیگر، نه تنها گذشت زمان کمکی در این زمینه نمی نماید، بلکه فرد را به میزان بیشتری در خاطرات خود با شخص مدنظر غرق می کند. در این شرایط، مشورت و کمک گرفتن از یک درمانگر، از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

شیوه های درمان و فراموش کردن عشق از دست رفته

برای درمان و فراموش کردن عشق از دست رفته، استفاده از چند شیوه در این زمینه کمک شایانی می کند. به همین جهت، در ابتدای امر و در هنگام مواجه شدن با شکست عشقی، از سرکوب کردن احساسات و عواطف خود اجتناب نمایید. قلمداد کردن شکست عشقی به منزله یک تجربه دشوار و سخت می تواند بستر مناسب برای انتخاب مطلوب در آینده را امکان پذیر سازد.

نحوه فراموش کردن عشق از دست رفته

بخشیدن و شادی طلب کردن برای فرد مورد نظر نیز در زمینه فراموش کردن عشق از دست رفته تاثیر گذار و مؤثر می باشد. مدیریت و کنترل احساسات و عواطف هم می تواند در این رابطه مثمر ثمر واقع شود. در نهایت مراجعه به یک روانشناس و درمانگر، یک گام مفید و مثبت در موضوع فراموش کردن عشق از دست رفته تلقی می شود.

نظرات کاربران:
گلسا
پاسخ به این نظر
1402/12/13

ب خاطر شرایط زندگیمون و مشکلات خانوادگی نتونستیم با هم باشیم خیلی وابسته بودیم .حالم خیلی بد نمیتونم تحمل کنم

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ