22006198 021

معرفی داروهای ضد روان پریشی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
معرفی داروهای ضد روان پریشی

داروهای ضد روان پریشی که با نام آنتی سایکوتیک ها نیز شناخته می شوند از داروهایی می باشند که معمولاً برای تنظیم و مدیریت اختلالات روانپریشی مورد استفاده قرار می گیرند. اینگونه داروها در مرحله اول برای مدیریت اختلالات مربوط به روان پریشی که شامل اختلالات شدید ذهنی، که گاهاً همراه با توهم و هذیان نیز همراه می باشد استفاده می گردد. به طور کلی کلمه روان پریشی معمولاً برای توصیف و توضیح شرایط خاصی استفاده می شود که ذهن افراد به دلایل گوناگون و مختلف تحت تاثیر قرار گرفته است و ارتباط منطقی و مفید آنها با دنیای اطراف به طور کامل یا ناقص از بین رفته است. به طور کلی روان پریشی معمولاً شامل توهمات و باورهای نادرست و غلط می باشد و یا میتواند همراه با توهمات و هذیانات گوناگون همراه باشد. از توهمات می توان به شنیدن و یا دیدن اجسام گوناگون و صداهای مختلفی که در واقعیت وجود ندارند اشاره کرد.

انواع داروهای ضد روان پریشی چیست؟

2 نوع آنتی سایکوتیک وجود دارد که پزشک شما ممکن است با نام های زیر از آن ها یاد کند:

  1. داروهای معمولی یا نسل اول: این داروها از دهه 1950 استفاده شده است و اولین داروهای ضد روان پریشی ساخته شده بودند.
  2. داروهای غیرمعمول یا نسل دوم: این داروها از دهه 1990 استفاده شدند و جدیدترین نوع ضد روان پریشی هستند.

تفاوت اصلی این دو نوع در عوارض جانبی آن ها است. داروهای نسل اول ممکن است تاثیر بیشتری بر حرکت بدن شما داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که ضد روان پریشی های نسل جدید هیچ گونه عارضه جانبی روی حرکت شما ندارند.

معرفی تعدادی از داروهای ضد روان پریشی به صورت اختصاصی که می تواند برای شما بسیار مفید باشد:

بهترین داروی ضد روانپریشی چیست؟

طبق بسیاری از پژوهش ها کلوزاپین موثرترین داروی ضد روان پریشی می باشد. این دارو برای کسانی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند استفاده می شود.

اختلالات روانپریشی معروف کدامند؟

  • اسکیزوفرنی
  • اختلال اسکیزوافکتیو
  • اختلال اسکیزوفرنیفرم
  • اختلال روان پریشی مختصر
  • اختلال هذیانی
  • اختلال روان پریشی مشترک
  • اختلال روان پریشی ناشی از مواد و پارافرنی است.

جدیدترین داروی ضد روان پریشی چیست؟

لومات پرون (کاپلیتا، درمان های درون سلولی) یک داروی ضد روان پریشی جدید است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2019 برای بزرگسالان مبتلا به اسکیزوفرنی تأیید شد و در سال 2021 برای بزرگسالان مبتلا به دوره های افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی نوع 2 که در آن روانپریشی تأیید شد.

توجه نمایید که اینگونه اختلالات می توانند به دلیل سوء مصرف محرک و روان گردان مانند LSD، کوکائین، شیشه یا سایر دارو های دیگر به وجود بیایند که به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر این گونه دارو ها باشند تا اختلال واقعی فرد شناسایی شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: تفاوت عجیب کوکائین و شیشه

به طور کلی داروهای ضد روان پریشی برای کمک به اینگونه افراد برای ارتباط گرفتن با دنیای اطراف آنها به وجود آمده اند و به اینگونه افراد کمک می کند تا بتوانند منطقی تر زندگی خودشان را ادامه دهند و از توهمات خودشان تا حد بسیار زیادی دور بمانند.

تاثیر داروهای ضد روان پریشی در زندگی افراد

در بیمارانی که دچار اختلالات روان پریشی می باشند و یا به عبارت دیگر، دارای بیماری اسکیزوفرنی هستند داروهای ضد روان پریشی باید حتماً برای درمان اینگونه افراد استفاده شود. این داروها در درمان سایکوزهای حاد و همچنین کاهش خطرات و تهدیدات احتمالی حملات ذهنی بعدی بسیار تاثیرگذار می باشند و به فرد کمک می کند تا زندگی منطقی تری را در پیش بگیرد. بنابراین درمان بیماری اسکیزوفرنی و سایر بیماری های روان پریشی دارای دو مرحله اصلی می باشند.

مرحله حاد این بیماری ها شامل زمانی می باشد که فرد برای درمان شدن و بازگشتن به زندگی عادی خودش به دوزهای بالاتری از داروهای ضد روان پریشی نیاز دارد و در مرحله دوم که مرحله تثبیت میباشد که معمولاً در طول عمر باقی مانده فرد نیز ادامه دارد دوز دارو به آرامی و به تدریج پایین تر می آید تا بتواند از شیوع این بیماری در مراحل بعدی زندگی فرد جلوگیری کند. توجه نمایید که اگر با پایین آمدن دوز داروی استفاده شده علائم بیماری اسکیزوفرنی و سایر بیماری های ذهنی در فرد ادامه داشته باشد روانپزشک معمولاً دوز دارو را بالاتر می برد تا از عود این بیماری جلوگیری کند. توجه نمایید که قطع ناگهانی استفاده از این داروها می تواند مشکلات بسیار زیادی را با خودش به همراه داشته باشد و باعث عود بیماری شود.

داروهای ضد روان پریشی

ضرورت استفاده از داروهای ضد روان پریشی

لازم به ذکر است که برای اکثر بیماران که دارای بیماری اسکیزوفرنی و سایر بیماری های روان پریشی میباشند داروهای ضد روان پریشی از درمان های پایه ای و قطعی این بیماری ها می باشند. افرادی که دچار اینگونه بیماری های روانی می باشند معمولاً بعد از استفاده از این دارو ها، شاهد بهبودی خودشان هستند اما در برخی از افراد این دارو ها تاثیر آنچنانی روی حملات عصبی آن ها ندارد و باید از داروهای دیگری استفاده کنند.

در برخی دیگر از افراد نیز حملات روانی آن ها آنقدر کم می باشد که به هیچ عنوان به داروهای مختلفی برای درمان روان پریشی خودشان نیاز ندارند و می توانند با گرفتن رواندرمانی از روانشناسان می تواند بسیار باشد مخصوصا درمان با رویکرد CBT.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: CBT بهترین رویکرد درمانی برای بیماران اسکیزوفرنی

اما به طور کلی داروهای ضد روان پریشی به صورت پایه ای و اساسی برای درمان بیماری های روانی تجویز می شوند و در حدود هشتاد درصد مواقع علائم روانی را در اینگونه افراد پایین تر می آورند و باعث بهبود شرایط اینگونه افراد می شوند. پس در مراحل اولیه درمان بیماری اسکیزوفرنی و سایر بیماری های روانی استفاده از داروهای ضد روان پریشی ضروری می باشد.

ممکن است که روانپزشک شما در مرحله اولیه دوز های بسیار پایینی از این دارو را برای شما تجویز نماید تا متوجه شود که آیا این دوزها روی بدن شما تاثیر گذار می باشند یا خیر. در ادامه ممکن است که دوز این داروها را بیشتر نماید تا شما بتوانید با آرامش بیشتری به زندگی خودتان ادامه دهید.

موارد مصرف انواع داروهای ضد روان پریشی

داروهای نسل اول معمولاً قدیمی تر و رایج تر می باشند و اینگونه داروها نخستین بار به صورت تصادفی کشف شدند. این داروها به عنوان آرامبخش نیز استفاده می شود و علائم مختلف روان پریشی مانند هذیان، اختلال فکری، توهم، سستی ارتباط عاطفی، یا بی ثباتی احساسی را درمان می کنند و می توانند در درمان اینگونه بیماری ها موثر باشند.

معرفی داروی هالوپریدول

هالوپریدول یکی از انواع معروف و داروهای ضد روان پریشی می باشد که معمولاً برای کنترل و تسکین علائم و دردهای بیماری اسکیزوفرنی و برخی دیگر از بیماری های روانی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر از این دارو برای درمان اختلالات روانی استفاده شود معمولاً این دارو را به صورت قرص و یا کپسول تجویز می کنند و فرد بیمار باید تا حدود تا زمانی که علائم آن به طور کامل برطرف نشده است این داروها را به طور کامل استفاده کند. همچنین ممکن است در شرایط خاصی پزشک شما هالوپریدول به صورت تزریقی نیز به بدن شما منتقل کند تا بتواند بیماری شما را تحت کنترل خودش قرار دهد. داروی هالوپریدول ممکن است که برای درمان سایر مشکلات عصبی مانند تیک های مختلف و یا حرکات غیر قابل کنترل اعضای بدن، تهوع بی دلیل و سکسکه ها تجویز شود و در این زمینه ها نیز تاثیرگذار می باشد.

توجه نمایید در مدت زمانی که شما از داروی هالوپریدول استفاده می کنید باید حتماً تحت نظر پزشک خودتان باشید و زیر نظر مراقبت های پزشکی شدیدی قرار بگیرید. توجه نمایید که هنگام مصرف این دارو تماماً تحت نظر پزشک خودتان باشید و در فواصل زمانی کوتاه مدت برای انجام معاینات مختلفی به پزشک خودتان مراجعه نمایید. توجه نمایید که درمان بیماریهای روانی با داروی هالوپریدول صبر و تامل بسیار زیادی را می طلبد و شما باید در زمینه مصرف این دارو به هیچ عنوان عجله نکنید.

توجه نمایید قطع ناگهانی و بدون دلیل مصرف این دارو عوارض و مشکلات بسیار زیادی را با خودش به همراه دارد. پس سعی نمایید که حتماً قطع دارو را با تجویز پزشک خودتان و در فواصل زمانی مرتب با کم کردن دوز عملی کنید. در صورتیکه این دارو برای تسکین بی قراری های اعصاب شما برای شما تجویز شده باشد ممکن است که در کوتاه مدت ممکن است باعث بهبود علائم شما شود، اما در واقع این موارد ممکن است که شما برای دیدن نتایج تاثیر این دارو به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

عوارض جانبی استفاده از دارو های ضد روان پریشی

معرفی داروهای ضد روان پریشی

درست است که داروهای ضد روان پریشی ممکن است که فواید بسیار زیادی با خودشان به همراه داشته باشند و زندگی افرادی که دچار بیماری اسکیزوفرنی و سایر بیماری های روانی هستند مفید باشد اما به هر حال اینگونه دارو ها عوارض جانبی را نیز با خودشان به همراه دارند. برخی از این عوارض جانبی می توانند مشکل ساز باشند و زندگی را برای افراد سخت کنند. توجه نمایید که داروهای ضد روان پریشی از انواع مختلف و متفاوت، عوارض و علائم متفاوتی را با خودشان به همراه دارند. همچنین توجه نمایید که عوارض یک داروی مشخص در میان دو فرد میتواند بسیار متفاوت باشد و این دارو ها در بدن هر فرد به صورت های مختلف و متفاوتی پاسخگو می باشند.

ما در ادامه عوارض جانبی و عمده ای را که در افراد به دلیل استفاده از انواع مختلف داروهای ضد روان پریشی به وجود آمده اند بیان خواهیم کرد تا شما بیشتر با عوارض جانبی اینگونه داروها آشنا شوید. با این حال به شما پیشنهاد میکنیم که حتماً هنگام تهیه داروها بروشور که همراه دارا می باشد را مطالعه نمایید تا بتوانند به صورت دقیق تر با عوارضی که دارویی که در حال استفاده آن می باشید دارد آشنا شوید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی این دارو را استفاده نمایید. عوارض که به صورت معمول داروهای ضد روان پریشی دارند شامل:

  • خشکی دهان
  • سوزش
  • یبوست
  • تاری دید
  • و بسیاری از موارد دیگر می شوند.

علائم دیگری مانند (خواب آلودگی) نیز یکی دیگر از عوارض بسیار شایع استفاده از داروهای ضد روان پریشی میباشد اما در دوزهای بالاتر داروهای ضد روان پریشی این عوارض بیشتر می باشند. همچنین توجه نمایید که با کاهش دوز مصرفی داروی مورد نظر شما عمق میزان خواب آلودگی شما نیز تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. (افزایش وزن) نیز یکی دیگر از عوارض استفاده از اینگونه داروها میباشد که می تواند در نهایت منجر به مبتلا شدن فرد به دیابت و یا مشکلات قلبی شود.

در برخی موارد بسیار پیشرفته نیز افراد ممکن است او دچار اختلالات حرکتی شوند که این مورد می تواند بسیار دردناک باشد. به طور کلی توجه نمایید که استفاده از داروهای ضد روان پریشی می توانند برای شما بسیار مفید واقع شوند و فواید آن ها برای شما بسیار بیشتر از عوارض آن ها می باشد. سعی نمایید که بدون توجه به عوارض اینگونه دارو ها از آن ها استفاده نمایید تا بتوانید با آرامش بیشتری به زندگی خودتان ادامه دهید.

نظرات کاربران:
مجتبی
پاسخ به این نظر
1402/11/17

من یه دوره داروهای ضدافسردگی مصرف کردم والان چندوقتیه که دیگه استفاده نمی کنم. این داروها برای من وابستگی نیاورد خواستم تجربم روباهاتون به اشتراک بذارم

0 0
حیدر
پاسخ به این نظر
1402/11/16

من افسردگی و اضطراب شدید دارم ولی از ترس دارو دادن به درمانگر مراجعه نکردم. میشه کمک کنین برای درمان منی که افسردگی و اضطرابم شدید هست بایدحتما دارو مصرف کنم تا بهتر شم یا نه با جلسات تراپی جواب می گیرم؟

0 0
عباس
پاسخ به این نظر
1402/11/14

نمی‌توان علت دقیقی برای ابتلا به این بیماری های روان پریشی عنوان کرد. در موارد اختلال های شدید ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی برای فرد بسیار موثر می باشد و باعث بهترشدن حال فرد می شود و از وخیم شدن حال فرد جلوگیری می کند.

0 0
الهه
پاسخ به این نظر
1402/11/14

روان پریشی نوعی از اختلالات روانی است که با استفاده از درمان‌های دارویی قابل کنترل می‌باشد. قرص کلوزاپین، قرص ریسپریدون، قرص تری فلوئوپرازین، قرص پیموزاید و داروی هالوپریدول برخی از انواع داروهای ضد روان ‌پریشی می‌باشند. روان پریشی از جمله‌ی این اختلالاتی است که در آن فرد دچار توهم و هذیان می‌شود و با یک دنیای خیالی و غیر واقعی ارتباط برقرار می‌کند. و بهتر است در این موارد درمان سریع تر صورت پذیرد.

0 0
فرامرز
پاسخ به این نظر
1402/11/14

ممنونم از اطلاعات مفیدی که دراختیارمون میذارید و مقاله مفیدتون من یکی ازاین داروهارومصرف میکنم و خیلی خوندن این مطلب من رو اگاه کرد

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ