22006198 021

دوستی با جنس مخالف، اصول، مزایا و معایب آن

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(50 رای)
دوستی با جنس مخالف، اصول، مزایا و معایب آن

دوستی با جنس مخالف یکی از عنوانهایی است که در بیشتر موارد، ذهن بسیاری از نوجوانان و جوانان را به شدت مشغول میکند. دوستی با جنس مخالف که شاید به ظاهر سطحی است میتواند با شکست عشقی مشکلات مختلفی از جمله افسردگی، بدبینی، اضطراب، خیانت، اعتیاد و بسیار از موارد روانشناختی دیگر را در آینده ایجاد کند. در زمان بلوغ و با توجه به ترشح هورمونهای جنسی، برای دختران و پسران برقراری ارتباط بسیار هیجان انگیز و جذاب است. اما در تمام دنیا حتی با توجه به فرهنگ های گوناگون نکاتی را برای آسیب ندیدن در دوستی یا دوران نامزدی ایجاد کردند که بهتر است رعایت شود. پیش از این میدانیم که دوستی با جنس مخالف از نظر شرعی مشکل دارد که در مورد آن قانون تصمیم گیری میکند. اما ما در اینجا از منظر روانشناختی و سلامت روان سعی میکنیم اصول مزایا و معایب یک دوستی با جنس مخالف را برای شما باز کنیم.

بهترین روانشناس گروه روانشناسی اینجا مکث در سال 1402: بهزاد متین

از کجا متوجه شویم که دوستی به ازدواج می رسد؟

در سنین 18 الی 22 سال نقش هیجان بسیار پر رنگ است اما ادامه ارتباط توسط یک روانشناس میتواند رابطه را به سمت ازدواجی منطقی سوق دهد همراه با آموزش، باید و نباید ها، بررسی تله های فکری که افراد را به اشتباه به سمت فردی میبرد که نقاط ضعف او را تقویت میکند. خارج از این مسئله بحث شناسایی تیپهای شخصیتی هم بسیار پر رنگ است که ارزیابی و تشخیص آن مسیر را هموار میکند. طبق آخرین پژوهشها در آمریکا و اروپا سن ازدواج نسبت به قبل بسیار کاهش پیدا کرده است که شاید برای شما هم جالب باشد. در هر صورت دوستی با افراد مختلف و داشتن ارتباط جنسی ریسک و خطر بسیاری از بیماری های مقاربتی و تروماهای ذهنی مانند شکست عشقی را ببالا میبرد.

فرار از تنهایی در دوستی

دوستی تعاریف مختلفی دارد اما شاید بتوان گفت که دوستی در کلام به معنای صمیمیت و همدلی است. انسان ذاتاً نیازمند برقراری ارتباط با دیگران است البته اگر شخصیت اسکیزوئید یا اسکیزوتایپال نداشته باشد. اما نکته مهم در برقراری این ارتباط ایجاد فضایی امن و صمیمانه است که بتوانیم باری از دغدغه های خود را کم کنیم. زمانی که دوستی با جنس مخالف به معنای فرار از تنهایی و وصل شدن به دنیای دیگری باشد که نتوانیم خودمان را ببینیم و بیشتر با خودمان واضح باشیم؛ در واقع انتخاب های اشتباه بیشتری خواهیم داشت. و به دلیل ترس از تنهایی به هر کسی و نیتی تن خواهیم داد و این فرض غلط را برای خودمان قائل میشویم که معنای دوستی همین است.

شروع دوستی با جنس مخالف

فواید دوستی با غیر هم جنس

اگر دوستی با جنس مخالف را بر پایه شناخت و روابط انسانی بگذاریم و شئونات خانوادگی و فرهنگی خود را نیز در نظر بگیریم، دوستی تنها یک عامل شناخت و رشد است. وقتی بتوانیم خود را بشناسیم و بر اساس این شناخت، روابط انسانی خود را پایه ریزی کنیم، به هیچ عنوان در روابط خود متضرر نمیشویم. همه افراد انسانی با آگاهی نسبت به خود، میتوانند خود را در یک رابطه سالم قرار دهند و اصول رابطه را خود آنها تعریف کنند. پس از آن با یکدیگر دوست، آشنا و در مواردی صمیمی شوند. در بسیاری از موارد دوستی در زمان نامزدی می تواند کمک بسیار بزرگی را به فرد در جهت شناخت بیشتر یکدیگر بکند.

صمیمیت در روابط دوستی

اگر دوستی با جنس مخالف بر اساس ضوابط باشد، افراد میتوانند با هدف های مشخص خود که در بهترین حالت آن، هدف گذاری طولانی مدت و ازدواج باشد، با یکدیگر پیش از ازدواج به شناخت برسند.

معایب دوستی با جنس مخالف

دوستی با جنس مخالف اگر مسموم و ریسکی باشد قطعا می تواند آسیب رسان شود. اگر خانواده ایی دختر و یا پسری نوجوان داشته باشد، قطعا مایل نیست که دختر و یا پسر او با کسی که نمی شناسند و یا شبیه خانواده آنها رفتار نمیکند، دوستی کند. دختران و پسران نوجوان باید خانواده خود را در جریان هر رابطه ایی که دارند قرار دهند. پیش از دوره جوانی و ورود به دانشگاه، خود و ذهنشان را درگیر هیچ رابطه ایی نکنند.

اگر دوستی با جنس مخالف به معنای فرار از خود، نفس و تخریب خود باشد، قطعاً در راه غلطی از دوستی قرار گرفته ایم. قطعاً هر فردی که ما با او مواجه میشویم ایرادات و اشکالاتی نیز خواهد داشت. اما این ما هستیم که در روابطمان انتخاب کننده هستیم و میتوانیم رابطه دوستی خود را ادامه بدهیم و یا خیر. با مرور در گذشته خود و افرادی که به عنوان دوست انتخاب میکنیم میتوانیم به این نتیجه برسیم که چه افرادی را در حیطه دوستی های خود میپذیریم. از میان تمام دوستانی که داشته ایم، همه آنها میتوانند نکات منفی مشابه ایی داشته اند که با دقتی جزیی میتوانیم به آنها دست پیدا کنیم.

اگر به این نتیجه دست پیدا کرده باشیم میتوان به این حدس نیز نزدیک شد که میل درونی ما با افرادی که یک اشکال یک شکل داشته اند به دلیل فرافکنی وجودی خود است. به این معنی که هر انسانی با انتخاب شریک عاطفی خود قسمتی نزیسته از خود را در آن فرد میابد که مایل است آن را زندگی کند، اما به دلیل سرکوب و یا فرار از آن، این احساس و رفتار را در شریک عاطفی خود میبیند و زندگی میکند.

دوره نوجوانی و دوستی ها

دوره نوجوانی قطعا دوره شناخت نوجوان از زندگی، محیط اطراف و آمادگی برای ورود به دانشگاه است. نوجوان ها نیازمند گذراندن وقت و اوقات فرافت هستند. بنابراین بهتر است اوقات فراقت خود را با والدین، تفریحات سالم و ورزش کردن بگذرانند تا قطعا از آسیب و رابطه های ناشناخته دور بمانند. روابط در نوجوانی میتواند پایه ایی از اتفاقات ناخوشایند را در آینده برای هر نوجوانی بوجود آورد.

دوستی در بزرگسالی

بزرگسالان قطعا در مسیر بهتری از روابط انسانی و دوستی ها قرار دارند؛ زیرا به مرحله ایی رسیده اند که بدانند چه میخواهند و خود انتخابگر کسانی هستند که در مسیر زندگیشان قرار دارند. بزرگسالان و جوان ها میتوانند خوب و بد را از هم تمیز دهند و پس از آن ضرر و منفعت هر رابطه ایی را بپذیرند.

قبول مسئولیت در رابطه های دوستی

مهمترین اصول در روابط دوستی، قبول مسئولیت است. اگر بتوانیم مسئولیت هر رابطه ایی را خود بپذیریم، در واقع دانسته بر هر رابطه ایی وارد شده ایم. سختی ها و دشواری های رابطه و حسن ها و مزیت های هر رابطه مسئولیت هایی را می طلبد که هر فرد باید آن را به عهده گیرد.

دوستی با جنس مخالف

عوامل آسیب رسان در دوستی با جنس مخالف

یکی از مهمترین عوامل آسیب رسان با جنس مخالف، ایجاد رابطه جنسی است. رابطه جنسی بر اساس تعریف فرهنگی و اجتماعی جامعه ما صرفا موکول میشود به بعد از ازدواج. از اینرو هر دختر و یا پسری که خود را در یک رابطه دوستانه درگیر روابط جنسی میکند، قطعا متضرر میشود. دلیل متضرر شدن در رابطه جنسی با جنس مخالف، ایجاد بی انگیزگی، بی هدفی و به نوعی سوء استفاده محسوب میشود. زیرا پس از رابطه جنسی اگر فردی خود را محق میداند که در رابطه بماند و به یکدیگر متعهد باشند و دیگری این اصول را نپذیرد، فقط روان فردی که در رابطه قرار گرفته و خود را و اصول خود را نادیده گرفته است، دچار آسیب میشود.

در روابط دوستی واضح عمل کنیم

واضح عمل کردن در دوستی با جنس مخالف مهمترین اصل است. واضح عمل کردن به این معنی است که باید پیش از شروع دوستی با هر کسی که انتخاب کرده ایم، بیان کنیم از دوستی چه میخواهیم و چرا مایل هستیم در این رابطه باشیم. با روشن کردن خواسته های خود میتوانیم با فرد مقابل واضح باشیم.

مثلا اگر دختری در یک رابطه دوستانه قرار میگیرد، قطعا باید خواسته خود را که بر فرض، ازدواج است را بیان کند و خود را سردرگم نکند. اگر خواست طرف مقابل او نیز همین باشد، میتوانند برای رسیدن به این هدف و خواسته، زمانی را برای دوستی خود مشخص کنند. مثلا یک ماه و پس از آن رابطه را به خانواده و مادر و پدر هایشان معرفی کنند و تحت آن چهارچوب به رابطه خود ادامه دهند. اما اگر در ندانم کاری، نگفتن، واضح نبودن و نخواستن باشیم، قطعا پس از یک دوره مشخص از دوستی که هوش هیجانی در آن افت میکند، دچار اختلاف، آسیب و نادیده گرفته شدن میشویم و به سرزنش مداوم خود دست میزنیم.

چگونه میتوانیم در دوستی با جنس مخالف واضح باشیم

این وضوح و بیان خواسته های ما، همه مربوط به شناخت ما از خود است. میتوانیم لیستی از خواسته ها و باید و نباید های خود تهیه کنیم و بر اساس آن لیست، فردی را که مایل به دوستی هستیم انتخاب کنیم. ایده آل گرایی محض، ناشناخته بودن و بی هدف بودن عواملی برای ضرر کردن در رابطه هستند. لیست هر فردی بر مبنای شناخت از خود و خواسته قلبی است. باید توجه کرد این یک لیست آرزو نیست که بر خیالات و اوهام ما پایه ریزی شود. بلکه هر فردی بر مبنای یک لیست واقع گرایانه که با اصول، رفتار و خانواده اش منطبق باشد، میتواند به میزانی از خواسته خود دست پیدا کند.

هیجان زده عمل نکنیم

هیجان زده بودن و انتخاب کردن بر اساس هوش هیجانی و علایق سطحی، صرفا زمان ما را در جوانی که فرصت مناسبی برای شناخت از یک جنس مخالف است و میتواند منجر به یک رابطه مفید و هدفمند و در نهایت ازدواج شود را تحت تاثیر قرار میدهد و انتخاب صحیح و زمان ما را برای انتخاب از بین میبرد. از اینرو بهتر است غیر هیجانی باشیم و بر اساس منطق و همچنین لیست تهیه شده از خواسته ها، وارد یک رابطه و معاشرت دوستانه شویم. هر انسانی نسبت به نیازهای انسانی خود باید با دیگر افراد در معاشرت و شناخت باشد. اما مهم این است که شناخت ها و معاشرت ها باعث آسیب نشوند. دور ماندن از هر آسیبی بوسیله شناخت ما از خود، خواسته و هدف های ما معلوم و واضح میشود.

عزت کلام در دوستی با جنس مخالف

دوستی با جنس مخالف نیازمند عزت کلام است. عزت کلام به معنای مهم بودن و قابل احترام بودن کلام ما برای خود و کسی که با او در معاشرت هستیم. بدست آوردن احترام و عزت کلام قطعاً به پایبندی ما به حرف هایی که بیان میکنیم میباشد. در واقع آنچه که گفته میشود اصل است و باید به آن توجه کنیم. هر قراردادی در مرحله بعد از عزت کلام وجود دارند.

حق اشتباه

اگر فردی در بین رابطه دچار اشتباهی شود باید حق اشتباه خود را ببیند و اگر پشیمان شده باشد، باید رفتاری را پیش بگیرد که نشان از تکرار نشدن اشتباه های قبل خود دارد. از این رو بیان صداقت، صبوری، گذشت و پایبند ماندن به عهد های گذشته نشان از عزت کلام دارد که هر فردی باید داشته باشد.

روابط دوستی

به هر میزان که خود را بشناسیم دیگران را میشناسیم

شناخت هر فردی از خود، میتواند شناخت او را نسبت به دوستان خود نیز افزایش دهد. در واقع اینکه ما چه کسی هستیم و چه چیزی میخواهیم شناختی اجمالی از خود است که میتواند به شناخت از دیگران نیز منجر شود.

نا آگاهی در مورد خود

به همان میزان با نا آگاهی در مورد خود نسبت به دیگران و دلایل بودنشان در کنارمان نا آگاهمی مانیم. هر اشتباهی از طرف دوست و معاشر ما باعث میشود این سوال را در ذهن تکرار کنیم که چرا با او در ارتباطم و یا چرا باید در کنار چنین فردی بمانم. در واقع روشن است که آگاهی ما از خود ما به آگاهی از جهان اطرافمان منجر میشود.

فرافکنی در دوستی

در دوستی با جنس مخالف باید بیان کنیم که انتخاب هر فردی که به او دلبسته می شویم نشان دهنده و انعکاس واضحی از وجود خود ما است. شاید کمی پیچیده به نظر بیاید، اما در واقعیت امر افرادی که با آنها معاشرت میکنیم نشان دهنده درون ما هستند. در نظر داشته باشید دوستی یا همان نامزدی های طولانی که منجر به ازدواج نمی شود می تواند معایبی داشته باشد که به آن خواهیم پرداخت.

منعکس کردن خودمان در افراد دیگر

آنچه که دوست داریم و یا آنچه که مایل به انجامش هستیم و نمیتوانیم انجام دهیم را میتوانیم در وجود افرادی که چنین قابلیتی دارند منعکس کنیم و با آنها در دوستی و معاشرت قرار بگیریم. بنابراین در دوستی با جنس مخالف میتوانیم با نگاهی سطحی به کسی که به عنوان دوست انتخاب کرده ایم، به سطحی عمیق از وجود خود پی ببریم. این نگاه تحلیلی و روانکاوانه باعث میشود بتوانیم در کنار دوستی خود با دیگران به شناخت از خود نیز پی ببریم.

در دوستی با جنس مخالف واضح است صمیمیت و صداقت یک اصل اساسی و پایه ایی در طرح اولیه معاشرت ها است.

آسیب کمال گرای در دوستی

اگر بخواهیم ایده آل های خود را بررسی کنیم قطعاً در معاشرت های خود با دیگران به بحران میخوریم و نمیتوانیم روابط صمیمانه ایی را به دست بیاوریم، بنابراین بهتر است با صمیمت از آنچه که در پیش رو داریم استقبال کنیم و در توهمات و ناصداقتی با خود و معاشرتمان برنیاییم.

اینگونه است که میتوانیم در یک رابطه صادقانه و دوستانه قرار بگیریم و مراحل رشد و بالندگی را در آن تجربه کنیم.

نظر اروین یالوم در مورد عشق

از نظر اروین یالوم اگر ازدواج تنها برای رفع نیاز ها باشد، معمولا دو طرف عشق بدون نیاز را تجربه نمی کنند. انگار اگر همسر من این کار را کرد من هم باید همان کار را انجام دهم یا برعکس، پس به نوعی عشق مشروط به کار دیگری میشود پس به همین جهت بسیار از مشکلات زناشویی در همین نقطه شروع می شود. در نظر داشته باشید که یکی از رموز زندگی زناشویی موفق داشتن صمیمیت است، داشتن دیالوگ های مشترک، حس با هم بودن، حس با هم زیستن و بسیار دیگر از حس های معنوی.

اثر فرهنگ بر دوستی با جنس مخالف

دوستی با جنس مخالف برای هر کسی قطعا به تعریف های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی هر فردی بر میگردد. در بعضی از جوامع دوستی با جنس مخالف اشکال ندارد و بر عکس در بعضی از موارد دوستی با جنس مخالف حتی مشکلات قانونی هم دارد. به همین جهت اگر این سوال از فردی در یک جامعه اروپایی مطرح شود که آیا دوستی از جنس مخالف دارد، قطعا شوکه خواهد شد و بدون هیچ توضیح اضافه ایی میگوید بله. اما در جوامعی مانند جامعه ما که ریشه اصلی و پایه ایی آن بر اساس مذهب است، قطعا دوستی با جنس مخالف تا پیش از ازدواج بدلیل وجود پاره ای احتیاط ها، مورد پسند خیلی ها نمی باشد.

در هر جامعه ایی ضرورت های مذهبی و قانونی بر اساس زمان گاها تغییر میکند. مثلا دانشجویانی که در دانشگاه در یک کلاس درس میخوانند، وقت میگذرانند و نهار میخورند، میتوانند رابطه دوستانه ایی بر اساس دوره تحصیلی خود و زمان درسی خود داشته باشند. این افراد قوانینی را در حال رعایت کردن هستند. هر کدام بر اساس شئونات و تعریفات خانوادگی خود در یک محیط آموزشی، مشغول رابطه ایی دوستانه هستند که اساس آن درس، دانشگاه و تحصیلاتشان است. هر چند در بسیاری از موارد دوستی ممکن است به سمت ازدواج هم سوق پیدا کند یا حتی برای عمق بخشیدن با مخالفت یکی از اعضا فرم و شکل دیگری به خود بگیرد.

تراپیست شکست عشقی

مرکز مشاوره اینجا مکث با داشتن تیم قوی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره پس از ازدواج، مشاوره شکست دوستی، مشاوره خانواده، مشاوره شکست عشقی، مشاوره طلاق توافقی، مشاوره پیش از طلاق، زوج درمانی،درمان افسردگی، اضطراب، وسواس و سکس تراپی یا موارد پیرامون به شما مشاوره و راهکارهای مناسبی می دهد. تراپیست متخصص در شکست های عشقی مشکلات شما را درمان و از آسیب های بعدی جلوگیری می کند.

پس با کمی مکث با ما باشید...

نظرات کاربران:
atena
پاسخ به این نظر
1402/10/16

من و دوس پسرم 6 ساله دوستیم و خب بارها تو این 6 سال کات کردیم من قبلا دنبال مهاجرت بودم و برای ازدواج فکر نمیکردم به این رابطه اما حالا تصمیمم عوض شده ولی دوس پسرم هیچی نمیگه از کجا بفهمم اون هم حالا ازدواج فکر میکنه یا نه وچجوری بگم بهش

0 1
درود
پاسخ به این نظر
1402/2/5

آیا اشکال دارد که کسی در نوجوانی دوست دختر داشته باشید. ولی قصد آنها فقط ازدواج در آینده است آیا این دوستی می‌تواند مفید باشد؟

1 0
ابراهیم
پاسخ به این نظر
1401/1/21

سلام کتاب راز کنترل شهوت داداش رضا رو از گوگل دانلود کنین و بخونین رایگان هستش تا الان 200 هزار نفر خوندن و تغییر کردن

2 1
آرمان
1401/10/14

من خوندم خوب نبود

1 1
علی
پاسخ به این نظر
1400/11/9

با درود راستش من ۲۷ سال سن دارم و در حال حاضر سینگل هستم مدت ۱۳ ماه هست که از همسرم جدا شدم و توی این مدت بخاطر کاری که همسرم با من کرد از همه خانم ها متنفر شده بودم و اصلا دوست نداشتم دیگه حتی باهاشون حرف بزنم چه برسه به ارتباط ولی بعد از اینکه پیش مشاور رفتم کم کم دوباره تونستم به زندگی برگردم تا اینکه دو ماه پیش با خانمی اشنا شدم که ایشان متاهل هستن و باهم دوست شدیم تکرار میکنم فقط دوست هستیم از شناختی که ازش پیدا کردم بیشتر شبیه خودم هستش تمام کارها و رفتارهای من توی ایشان هم هستش تا اینکه بعد از دو ماه من میخواستم برم تهران چون وقت دکتر داشتم ایشان هم اصرار کرد که میخواد همرام بیاد بعد از کلی اصرار بلاخره قبول کردم باهم رفتیم تهران سه روز تهران بودیم و زمان برگشتن توی جاده تصادف کردیم که هردوتامون مجروح شدیم و الان توی بیمارستان هستیم الان دو هفته از تصادف میگذره و من هرچی سعی کردم ازش خبری بگیرم نتونستم هرچی بهش پیام میدم جواب نمیده نمیدونم باید چکار کنم شاید از کارش پشیمان شده یا چیز دیگری هست نمیدونم منم از طرفی فکر تصادف عذابم میده از طرف دیگر جواب ندادن دوستم این عذاب رو بیشتر کرده ممنون میشم راهنمایی کنید

0 2
♡♡مهلا♡♡♡
پاسخ به این نظر
1400/8/13

سلام من 19سالمه باینفررفیق شدم از طریق مجازی ولی هنسهری خودمه البته رابطه دوست دختر پسری نداریم این پسر هرمشکلی واسم پیش میاد کمکم میکنه راز دلشو میگه کل زندگیشو واسم میگه منم همینطور اما نمیدونم ایا ادامه دادن این رابطه بعنوان رفیق هیچ مشکلی نداره لطفا کمکم کنید میگم شاید اشتباه کردم جوابشرو دادم.... راهنمایی ازتون میخام ممنون

3 0
لیدا
پاسخ به این نظر
1399/11/27

سلام من یه دختر 16 ساله هستم و یک ماهی هست از طریق فضای مجازی عاشق یک پسر 17 ساله شدم منخیلی درسم خوب بوده ولی از وقتی با ایشون دوست شدم نمی تونم درس بخونم و همین طور اهداف جدی برای برای رشته ی ورزشیم دارم یعنی حتما می خوام عضو ملی بشم ولی تو این مدت کلا ریختم به هم وقتی با ایشون صحبت نمی کنم خیلی پریشونم حالم خیلی بده حتی قبلا من این همه ورزش می کردم الان همش می گم حالشئ ندارم از یه طرف می دئنم این دوستی به ایندم ضرر می زنه واقعا نمی دئنم چی کار کنم بعضی اوقات با خودم می گم نکنه هوسه و این هوس گند بزنه به زندگیم

3 1
مصطفی
1400/1/21

سلام من هم متخصص نیستم ولی تا حدودی تجربه دارم و نظرم اینه که این رابطه یه چیز گذراست. واقعا اگه یکم همت کنی میتونی بذاریش کنار. اگه خدا واقعا شما رو برای هم بخواد تو سن ازدواج میرسید به هم.

1 2
محمد
پاسخ به این نظر
1397/12/8

سلام ی پارتنر دارم ک ب مدت دو سال با هم دوستیم از نظر هر دو اوکی هستیم من 25 سالمه و تازه سربازی و درسم تموم کردم دنبال کارم میخوام برم خواستگاری اما خانواده ام مخالفم خانواده دختر مشکلی نداره با ازدواج چیکار باید بکنم تا خانواده ام راضی بشن؟در رابطه پیش چجور روانشناسی باید برم؟ممنون میشم پاسخ بدید

6 2
دکتر مهدوی
1402/5/26

سلام دوست ازدواج تنها نظر شخصی مهم نیست بلکه خانواده باید پذیرای ان باشند دختر مورد علاقه شما را قبول کنند و اینکه تنهای دوستی و دوست داشتن برای یک زندگی مطلوب و خوب کافی نیست و بیشتر به اینکه خانوادها از لحاظ تفکرات و سلیقه بهم شباهت داشته باشن باآروزی سلامتی

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ