22006198 021

فوبیای بیماری جنسی چیست و چگونه درمان می شود؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
فوبیای بیماری جنسی چیست و چگونه درمان می شود؟

در این متن قرار است در مورد فوبیای بیماری جنسی، علل آن و راه حلهای درمان بیماری مربوطه صحبت کنیم، اما اجازه دهید در ابتدا بدانیم واژه فوبیا به چه معنا می باشد. فوبیا یا هراس، نوعی واکنش هراس شدید، بیمارگونه و بدون منطق است. چنانچه مبتلا به فوبیا باشید در هنگام روبرو شدن با آن مورد شما دچار هراس شدید (پانیک) میشوید. این حس ممکن است مرتبط با برخی مکانها مانند فوبی فضای بسته (کلاستروفوبیا)، موقعیتها مانند فوبی هواپیما، اشیاء، حیوانات بی خطر و حتی انجام بعضی فعالیتها باشد. بر خلاف اختلال اضطراب که بصورت کلی و فراگیر بروز میکند، اختلال هراس یا همان فوبیا فقط در هنگام تماس یا روبرویی یا منبع ترس خود را نشان میدهد.

فوبیای بیماری جنسی یا ترس از بیمار شدن (نوسوفوبیا) نوعی بیماری است که شخص مبتلا، حتی بعد از آزمایش دادن و مطمئن شدن از منفی بودن جواب، باز هم ادامه پیدا میکند. فرد مبتلا دائماً ترس از بیمار شدن یا انتقال ویروس از این راه را دارد و قادر به انجام فعالیت مربوطه نخواهد بود. یک نکته خاص هم در بسیاری از این افراد وجود دارد که بعد از آزمایش و داشتن کلی استرس پس از آن، مجدد ارتباط جنسی برقرار می کنند که احتمال بالا رفتن اعتیاد جنسی نیز در آنها بالا میرود.

انواع فوبیاهای جنسی

  • نوسو فوبیا (Nosophobia): ترس فرد از ابتلا به بیماری یا منتقل شدن ویروس به وی
  • جیمنوفوبیا (Gymnophobia) ترس از برهنه شدن، فوبیای دیدن تن برهنه خود یا فرد مقابل یا هر دو
  • هتروفوبیا (Heterophobia): هراس از جنس مخالف
  • کویت فوبیا (Coitophobia): ترس از نزدیکی و مقاربت
  • هیفوبیا (Haphephobia): هراس از لمس شدن و لمس کردن دیگران
  • توکوفوبیا (Tecophobia): هراس از بارداری یا انجام زایمان
  • و همچنین ترس از صمیمیت از جمله صمیمیت جنسی نیز یکی دیگر از هراس های مرتبط با رابطه جنسی محسوب می شود.

همانطور که در بالا ذکر شده است فوبیای بیماری جنسی یکی از فوبیاها در زمینه مسائل جنسی محسوب می شود که به مفسر در مورد آن صحبت می کنیم:

فوبیای بیماری جنسی

فوبیای بیماری جنسی (نوسوفوبیا)

بطور کلی در رابطه جنسی احتمال انتقال بعضی بیماری ها مثل ویروس (HIV ایدز، هپاتیت بی و سی، بیماری های مقاربتی مانند HPV) و چنین مواردی وجود دارد. اغلب افراد می توانند توسط روش های پیشگیرانه مثل استفاده از کاندوم، داشتن فقط یک شریک جنسیو همچنین انجام متناوب آزمایش های مربوطه که برای تشخیص بیماری های مقاربتی انجام میپذیرد، خطر ابتلا به چنین بیماری هایی را به حداقل برساند.
بهترین و امن ترین رابطه جنسی در ازدواج شکل می گیرد، ولی حتی در ازدواج هم امکان ادامه این فوبی وجود دارد که در این هنگام بهترین راه کمک گرفتن از یک سکس تراپیست است.

اما چنانچه فردی دچار فوبیای بیماری جنسی باشد که یک اختلال روانی مرتبط با مسائل جنسی است، ممکن است که نتواند شرایط و موقعیت موجود خود را ارزیابی نماید و برای حل مشکل خود راه حل بیابد. این حس در وی ایجاد می شود که رابطه جنسی یک امر بسیار خطرناک و زیان بار به شمار می آید و هرگز ارزش ریسک و خطر را نخواهد داشت. البته گاهی هراس فرد فقط بابت یک نوع بیماری خاص می باشد.

علائم فوبیای بیماری جنسی

در فوبیای بیماری جنسی ممکن است فرد در مواجه با فعالیت مربوطه دچار واکنش و علائمی به شرح زیر بشود:

  • حالت هایی مثل تهوع
  • بالا رفتن و تند شدن ضربان قلب
  • زیاد شدن ناگهانی تعریق
  • نفس نفس زدن و عدم کنترل بر روی تنفس نرمال
  • اجتناب از موقعیتی که باعث بروز فوبیا شده است
  • مشکل در به خواب رفتن و بی خوابی مکرر
  • لرزش، اضطراب، گریه کردن
  • یکی از نشانه های بارز در افراد مبتلا به فوبیای بیماری جنسی این است که فرد دائم در حال اجتناب و دوری کردن در مورد مبحث مورد نظر می باشد، بدین معنا که فرد مبتلا به فوبیا تمایلی برای کسب اطلاعات راجع به بیماری خود ندارد و چنانچه از تلویزیون، دوست یا هر فرد دیگری، مبحثی در مورد بیماری بشنود ممکن است مضطرب و نگران بشود و محل را ترک نماید.
  • چنانچه در خانواده فرد مبتلا سابقه به بیماری خاص وجود داشته باشد، شخص تمام فکر و ذکرش پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری و اجتناب از عوامل تشدید کننده خواهد بود. اما در طرف دیگر بعضی افراد مبتلا به چنین اختلالی ترجیح می دهند به هر روشی که شده اطلاعات بیشتری درباره بیماری های ویژه کسب کنند و ساعت ها به مطالعه بپردازند و مدام پیگیر اخبار و وقایع بیماری مورد نظر خود باشند.

مقایسه فوبیای بیماری جنسی (نوسوفوبیا) با فوبیای خود بیمار انگاری (هیپوکندریا)

خیلی از افراد نوسوفوبیا را با هیپوکندریا اشتباه می گیرند اما بین این دو فوبیا تفاوت هایی می باشد.

  • در فوبیای بیماری جنسی فرد مبتلا ترس از گرفتاری به بیماری خاص، با انجام فعالیت جنسی را دارد اما در اختلال خود بیمار انگاری (هیپوکندریا) نگرانی و هراس های فرد بسیار کلی تر است و درباره بیماری ها و ابتلا به آنها می باشد و نه فقط یک بیماری خاص.
  • فرد مبتلا به اختلال هیپوکندریا با بروز علائم کوچک مثل سردرد یا گلو درد خود را مبتلا به بیمار مزمن و خطرناک تلقی می کند و دچار نگرانی و اضطراب می گردد اما کسی که مبتلا به ترس از بیماری باشد بدون بروز علائم، فرد دائم مضطرب است که اگر فعالیت جنسی داشته باشد به یکی از بیماری های مربوط دچار خواهد شد.
  • تفاوت دیگر در افرادی که اختلال خود بیمارگونه دارند این است، که آنها برای آنکه از سلامتی خود اطمینان پیدا کنند و مشکلی تهدیدشان نکند، در مورد این مسئله با نزدیکانشان صحبت می کنند یا به مراکز درمانی رجوع کرده و درصدد رفع مشکل بر می آیند اما فردی که فوبیای بیماری جنسی دارد سعی در کتمان موضوع دارد و از فکر کردن به وضعیت موجود دوری می کند و بدون آنکه حتی علائمی از بیماری ببیند از انجام فعالیت جنسی حذر می کند.
  • افرادی که دچار اختلال هایی مثل اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی بالینی یا دچار به اختلال وسواس فکری عملی هستند بیش از سایر افراد در معرض اختلال ترس از بیماری قرار می گیرند.

درمان فوبیای بیماری جنسی

مقابله و درمان فوبیای بیماری جنسی

  • از آنجائیکه رابطه جنسی یکی از جنبه های مهم زندگی زناشویی محسوب می شود پس هر یک از فوبیاهای مربوطه می تواند تاثیر مخربی بر زندگی افراد داشته باشد.
  • هراس از بیماری جنسی می تواند روابط زوجین را تخریب کند مخصوصاً اگر علاقه شریک زندگی شما به رابطه جنسی زیاد باشد. چنانچه با توجه به مطالب این مقاله احساس می کنید که از این فوبیا رنج می برید حتماً با یک روانشناس مطمئن صحبت نمایید.
  • گاهی ترس و هراس از یک موضوع در حد خفیف و جزیی می باشد و خیلی نگران کننده نیست اما این حالت با زمانی که هراس شما تاثیر منفی بر زندگی شما بگذارد متفاوت است. ترس از بیماری جنسی علاوه بر ایجاد اختلال در روابط عاشقانه زوجین منجر به انزوا و افسردگی می شود.
  • با مراجعه به یک درمانگر، عوامل و شرایط کاملاً بررسی می شود و با جلسات مشاوره و دارو درمانی به شما کمک خواهد شد. دقت داشته باشید که چنین وضعیتی قابل درمان است و با کمک گرفتن از یک متخصص دیگر نیازی نیست شما به تنهایی با این موضوع برخورد کنید.
  • پزشک معالج می تواند در تشخیص عامل جسمی ترس کمک کند و چنانچه هیچ عامل جسمی در پشت قضیه نباشد اغلب افراد را به روان درمانگر ارجاع می دهند.
  • این نوع روان درمانی ها به صورت انفرادی انجام می پذیرد و اصولاً ریشه نهفته و روانی دارند که با جلسات درمانی ریشه آنها بررسی و بعد درمان شروع می شود.
نظرات کاربران:
مهنوش
پاسخ به این نظر
1402/12/12

من 23 سالمه ولی همیشه از رابطه جنسی میترسم چون فکر میکنم اگر باردار بشم چی میشه این موضوع برام ناراحت کنندس چون اجازه نمیده کلا با کسی حتی وارد رابطه دوستی بشم میشه راهنمایی کنید من و لطفا؟

0 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ