22006198 021

روانشناسی عشق مجازی و ایجاد یک رابطه عاطفی واقعی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(34 رای)
روانشناسی عشق مجازی و ایجاد یک رابطه عاطفی واقعی

وقتی صحبت از روانشناسی عشق مجازی می کنیم گاهی یاد اعتیاد به اینستاگرام، واتساپ یا خیانت کردن مجازی و شنیدن دروغهای زیبا و یا غیر واقعی بودن آنها می افتیم که ما را دچار احساس تنهایی بیشتری میکند. در بعضی موارد دیگر با انکار موارد بالا، میتواییم بصورت موقت از اضطراب تنهایی بوسیله فضای مجازی دور شویم. جالب است بدانید که بین تنهایی اگزیستانسیال و مصرف مواد ارتباط وجود دارد. یعنی پس از مدتی در فرد وابستگی بیشتری دیده میشود. مسائلی که مربوط به دنیایی غیر از پیرامونی که در آن قرار گرفته ایم، میشود. احساس میکنیم از واقعیتی صحبت میکنیم که خیلی هم واقعی به نظر نمیرسد. از این رو عشق های مجازی که روندی غیر واقعی و ماحصل تجربه ایی غیر ملموس هستند، تولید ذهن خلاق هر فردی میتواند باشد.

به این ترتیب افراد بواسطه بودن در دنیای مجازی (سایتها و کانالهای اینترنتی)، دلبسته فردی میشوند که هیچ آشنایی حقیقی با او ندارند. آنها تنها و صرفا از طریق دیالوگهایی از راه دور، نوشتن پیامک و یا دیدن عکسهایی که خود فرد انتخاب کرده است، تحت تاثیر قرار میگیرند. در بعضی موارد حتی افراد از خود، سناریو سازی میکنند و به تخیل خود دامن میزنند.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست آنلاین پیش از ازدواج

ماهیت روانشناسی عشق مجازی

از آنجایی که روابط مجازی سر و شکل واقعی ندارند و هر دو طرف در روند واقعی یک جریان واقعی از رابطه قرار ندارند، در زندگی واقعی و ملموس با هم در تعامل نیستند و به میزان قابل توجهی از بحث ها و اختلاف نظر هایی که در روابط طبیعی پیش میآید، دور هستند. به همین دلیل رابطه شان دچار توهمی از عشق و دوست داشتن شدید میشود که بیانگر عشقی عمیق است. اما اگر همان دو نفر در دنیایی واقعی با یکدیگر مواجه میشدند و بواسطه مصائب و مسائل دنیای واقعی با یکدیگر به چالش بر میخوردند. قطعا پیش از آنکه خود را درگیر عشقی اهورایی بدانند، خود را درگیر مسائل سطحی زندگی میدیدند.

دوام عشق های مجازی تا چه حدی است

عشق های مجازی بواسطه آنکه بر پایه ایی از واقعیت و امور واقعی زندگی استوار نشده اند، نام عشق مجازی به معنای غیرواقعی نیز به خود گرفته اند. بنابراین متصل شدن به عشق هایی که درکی از واقعیت و لمسی از اتفاق های واقعی محیط پیرامون ما را به همراه ندارد، متضرر کننده هر فردی است که نیاز عاطفی دارد و خود را در شرایط انتخاب قرار داده است. وقتی افراد در حضور هم نقاب به چهره دارند، شرایط شناخت در فضای مجازی سخت تر میشود. اگر بخواهیم خودمان را درگیر آنچه که وجود خارجی ندارد و یا آنچه که وجود دارد و شناخت واضحی از آن نداریم، کنیم، باید با بینش بهتری وارد یک رابطه عاطفی شویم که برایمان دستاوردی به همراه داشته باشد و یا واقعی تر و ملموس تر از آنچه که میاندیشیم، باشد.

عشق مجازی

تخریب عشق های مجازی بر اساس آمار

آمار و ارقام حاکی از آن است که درصدی از روابطی که پایه آنها اینترنت و دنیای مجازی بوده با شکست مواجه شده اند. شاید یکی از علتهای مهم آن، بزرگنمایی افراد در شبکه مجازی و ارتباط های مجازی است. بصورتی که آنها خودشان را بسیار بزرگتر و بهتر از چیزی که هستند نمایش میدهند. از این رو بسیاری از ارتباط ها با انتظاری بیشتر از واقعیت شروع میگردد.

چگونه میتوانیم در یک رابطه عاطفی واقعی قرار بگیریم

۱- با شناخت خود میتوانیم انتخاب بهتری نیز داشته باشیم

هر چه در شناخت از خود واقعی تر و واضح تر عمل کنیم، به همان میزان شناختمان از واقعیت و محیط اطراف و انسان هایی که با آنها در تعامل هستیم، واقعی تر میشود. از این رو به یکباره در واقعیتی قرار میگیریم که هر چند در برخی مراحل سختی ها و دشواری های خود را دارد، اما با بینش واقعی و در دنیای واقعیت آنرا انتخاب کرده ایم و به آن دلبسته شده ایم.

۲- بدانیم چه چیزی میخواهیم

دانستن این موضوع که چه میخواهیم و به دنبال چه کسی هستیم و نیاز عاطفی ما با چه فردی و چه خصوصیاتی رفع و رجوع میشود، بسیار مهم است. این موضوع باعث میشود راحت تر از آنچه که مدام دنبال فردی باشیم که نمیدانیم چه کسی است و چه خصوصیاتی دارد. ما باید بتوانیم خود را در قالب شناخت از چنین فردی قرار دهیم. اگر بتوانیم لیستی از آن فردی که نیاز عاطفی ما، خواسته ها و ظاهر و اخلاق فردی که با او مناسبات خواهیم داشت، تهیه کنیم، دیگر نیازمند آن نیستیم با هر کسی وارد معاشرت شویم. در واقع با لیست ذهنیمان بصورت ناخودآگاه، افرادی از آن چهارچوب حذف میشوند و میتوانیم به دنبال آنچه که نیاز قلبی ما است باشیم.

۳- ایده آل گرا نباشیم

ایده آل گرایی باعث میشود مدام به دنبال فردی باشیم که قطعا وجود خارجی نخواهد داشت. این ایده آل گرایی باعث میشود فرصت های واقعی زندگی را از دست بدهیم و صرفا به دنبال توهمی از فردی باشیم که در ذهن پرورانده ایم. اگر آگاه باشیم، هر فردی مصائب و مشکلات خود را دارد و باید قطعا زمانی را برای هر فردی صرف کنیم که با او از لحاظ روانی هماهنگ باشیم. باعث میشود دسترسی بهتری به یک انسان واقعی که قطعا مشکلات و معضلاتی نیز دارد، داشته باشیم. ما باید به عنوان یک انسان که خود نیز پر از ایرادات و اشکالات است، به دنبال فردی باشیم که قسمتی از مشکلات خود را نیز بتوانیم با او رفع و رجوع کنیمو قدم های زندگی را با او برداریم.

۴- از خودگذشتگی داشته باشیم

از خود گذشتگی باعث میشود بتوانیم از درصد مهمی از آنچه که خودخواهی و غرور به همراه میاورد، کم کنیم و به همان میزان فردی را در کنار خود داشته باشیم که غرور کمتری داشته باشد. از خود گذشتگی و بزرگواری، بسیاری از مسیرهای سخت زندگی را هموار میکند و میتواند قدم مهمی در یک رابطه عاطفی باشد. به هر میزان که ما از خود گذشته تر باشیم، مهربان تر میشویم و مشکلات و معضلات میتواند کمتر از قبل برایمان جلوه کند و راه را برایمان سخت کند.

دوام عشق های مجازی

۵- صداقت داشته باشیم

به همان میزان که ما از اطرافیانمان به دنبال صداقت هستیم، خود نیز باید صادق باشیم. صداقت ما با خود و آدم های اطراف باعث میشود احساس بهتری نسبت به آنچه که هستیم و آنچه که میخواهیم باشیم، داشته باشیم. همچنین به همان میزان افرادی که با آنها مواجه میشویم، میل و امکان صادق بودن با ما را نیز خواهند داشت.

۶- به دنبال حاشیه و آنچه که رشدی برایمان نخواهد داشت، نباشیم

حواشی و هر آنچه که صرفا شبیه یک ترمز دستی در رابطه عمل میکند را باید کنار بگذاریم و به اصل هر رابطه و امکان برقراری یک اتفاق خوشایند بپردازیم. هر آنچه که گذشته و اثر روانی و واضحی بر روی ما و زندگی ما ندارد، باید در همان گذشته باقی بماند و نباید خود دلیلی برای از بین رفتن امروز و اتفاقات خوشایند ما باشد.

۷- واقع گرا باشیم

برای غلبه به عشق مجازی باید به دنبال هر آنچه که شکل واقعی دارد باشیم و در توهمات به سر نبریم. واقعیت گرایی باعث میشود با مشکلات و معضلات بهتر و راحت تر کنار بیاییم و بدانیم در چه رابطه ایی هستیم و به دنبال چه چیزی هستیم. در واقع ایده آلگرا نبودن نیز بخشی از واقعگرایی است که بواسطه یکدیگر تامین میشوند.

به هر میزان نسبت به آنچه که میخواهیم مشرف باشیم و خواسته ما سر و شکل واقعی تر و ملموس تری داشته باشد، امکان دستیابی به واقعیت برای ما نیز جایزتر است. همچنین از سرگردانی و بهت از خواسته خود خارج میشویم و در واقعیت یک رابطه به دور از مجاز، قرار میگیریم. هر چه در واقعیت بیشتری باشیم، در نهایت تحمل رنج ها برایمان راحت تر و گذراتر است تا اینکه در فضای مجازی بمانیم و ندانیم چه چیزی میخواهیم. توجه داشته باشید که در حالتی که شما دچار افسردگی پس از شکست عشقی دارید حتما نیاز به یک دکتر روانشناس دارید.

نظرات کاربران:
ملیکا
پاسخ به این نظر
1402/10/20

سلام من مدتیه دریکی از گروههای تلگرامی با فردی اشنا شدم و به هم علاقه پیدا کردیم چندبار همدیگرو دیدیم و الان خیلی دوست داریم که با هم ازدواج کنیم اما من میترسم و ازازدواج چون اینجوری اشنا شدیم ایا درجلسات مشاوره میشه تعیین تکلیف کرد؟

0 0
احسان
پاسخ به این نظر
1402/10/20

بنظر من واقعا محیط جالب و خوبیه برای اشنایی من با ادماییی که مجازی اشنا شدم خیلی با کیفیت تر از ادمایی بودن که تو بهترین دوره ها کلاسها یا به سبب معرفی دوستان اشنا شدم ولی خب باید علمشو داشت از طرفی مثلا برای کسی که درونگراست و شاید ادمها در برخورد اول و دوم قضاوتش کنن و اصن سمتش نرن تو اشنایی مجازی میتونه خیلی خوب عمل کنه

0 0
رامین
پاسخ به این نظر
1400/6/27

چه فرقی داره دو طرف چجور اشنا شده باشند مهم اینه که شخصیت سالمی داشته باشن و صادق باشند خیلیا بودن فامیل و اشنا بودن اما باهم نساختن خیلیا هم بودن مجازی اشنا شدن اما خیلی هم باهم خوبن این چیزا ملاک نیست اما نکاتی که گفتید خوب بود و تو هر رابطه ای مهمه

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ