22006198 021

درمان اعتیاد به دیازپام و نحوه مدیریت آن

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
درمان اعتیاد به دیازپام و نحوه مدیریت آن

دیازپام با نام تجاری والیوم، به عنوان یک داروی ضد اضطراب شناخته میشود. دیازپام جزو دسته بزرگی از مواد یعنی، بنزودیازپین ها است و به گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA)، چهارمین بنزودیازپین محبوب در ایالات متحده است. دیازپام برای درمان اضطراب، اسپاسم عضلانی، تشنج و سندرم ترک الکل تجویز میشود. اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا تنها در سال 2011، 15 میلیون خرید با نسخه برای دیازپام گزارش کرده است. با توجه یه اینکه میلیونها نفر در سراسر جهان از این دارو استفاده میکنند و پتانسیل اعتیاد به دیازپام و سوء مصرف این دارو بالاست، ممکن است افرادی را بشناسید که از اثرات اعتیاد به این دارو رنج میبرند.

آیا دیازپام اعتیادآور است؟

بله، حتی زمانی که مصرف آن با تجویز پزشک صورت گرفته است، پتانسیل اعتیاد به دیازپام بسیار بالاست. هر چه میزان دوز مصرفی روزانه افزایش پیدا کند، احتمال اعتیاد بطور قابل توجهی افزایش مییابد. مانند سایر سوء مصرف مواد، دیازپام احساس بسیار لذت بخش و رضایت بخشی را برای فرد ایجاد میکند. کسی که به دنبال بازآفرینی این احساسات است، ممکن است بمرور زمان بیشتر و بیشتر از دیازپام استفاده کند و از سایر فعالیتهای سالم که بطور طبیعی حس لذت و پاداش را ایجاد میکند، غفلت کند.

دیازپام

نشانه های اعتیاد به دیازپام چیست؟

شناسایی نشانه های اعتیاد به دیازپام میتواند برای فردی که شناختی در این موضوع ندارد، پیچیده و سخت باشد. بویژه زمانی این موضوع چالش برانگیزتر میشود که دارو بصورت قانونی تجویز شده باشد و یا مصرف کننده فردی باشد که دوستش دارید. بخاطر داشته باشید که نشانه های زیر از علائم افرادی است که به دیازپام اعتیاد دارند:

  • نسخه به روشی استفاده میشود که توسط تجویز کننده توصیه نشده.
  • این دارو فقط برای مستی استفاده میشود.
  • برای تقویت یا مقابله با ماده دیگری مصرف میشود. بعنوان مثال برای تقویت اثرات مواد افیونی یا کاهش عوارض جانبی ناخواسته مصرف کوکائین.

آیا من به دیازپام معتاد هستم؟

علائم زیر نشان میدهد که ممکن است شما به دیازپام اعتیاد داشته باشید:

  • تغییری در دوستان، علایق و اولویت های خود تجربه کرده اید.
  • زمان بیشتری را صرف تهیه و استفاده از دیازپام میکنید.
  • اطرافیان بارها از شما خواسته اند که از مصرف دیازپام دست بردارید.
  • سعی کرده اید استفاده خود را به پایان برسانید یا آنرا کاهش دهید اما موفقیت آمیز نبود.
  • به دلیل استفاده از دیازپام در مدرسه، کار یا قانون با مشکلاتی مواجه شده اید.
  • سلامت روان و سلامت جسمانی شما رو به کاهش بوده است.

چگونه به فردی که دچار اعتیاد به دیازپام است نزدیک شویم؟

اگر فردی را میشناسید که به دیازپام معتاد است، ممکن است نحوه برقراری ارتباط و نزدیک شدن به او برایتان یک مسئله چالش برانگیز باشد و ندانید از چه راهی برای بهبود وضعیت او و حفظ رابطتان استفاده کنید. چرا که اعتیاد کار را دشوار و نتیجه را غیرقابل پیش بینی میکند. با این حال میتوانید گامهای سنجیده ای برای بهبود شانس موفقیت خود بردارید. برای بهترین نتایج، بهتر است دو عامل زیر را در نظر بگیرید:

1) درمورد این موضع آموزش ببینید و یا مشاوره بگیرید

درک دیازپام و اثرات آن بر روی یک فرد، به توانایی شما برای نزدیک شدن مؤثر به عزیزتان کمک میکند. درک تغییرات جسمانی ایجاد شده توسط دیازپام میتواند مفید باشد. بعنوان مثال پس از مصرف، دیازپام با پیام رسانهای شیمیایی در مغز تعامل میکند تا اثرات اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) را افزایش دهد. در این فرآیند، گابا برای کاهش فعالیت مغز کار میکند که منجر به اثرات افسردگی دارو میشود. دانستن و شناخت علائم مستی نیز به شما کمک میکند تا میزان مشکل را درک کنید. چرا که میتوانید دفعات و شدت استفاده را بهتر ارزیابی کنید. به عنوان مثال افرادی که از دیازپام استفاده میکنند ممکن است مست به نظر برسند، زیرا بعضی از تاثیرات آن شبیه به تاثیرات مصرف الکل است.

در برخی این دارو موجب آرامش میشود و در برخی دیگر موجب بی حال به نظر رسیدن. با وجود اینکه ممکن است برای اطرافیان این علائم جذاب به نظر نرسد اما احساس لذتی که دیازپام ایجاد میکند، منجر به تکرار استفاده میشود. در نهایت، یادگیری در مورد اعتیاد به دیازپام، فرصتی را برای ایجاد انتظارات واقع بینانه از عزیزتان و ایجاد یک برنامه فراهم میکند. اما باید توجه داشته باشید که اعتیاد مغز را تغییر میدهد و میتواند تصمیم گیری عادی را مختل کند. بنابراین علیرغم تلاش شما ممکن است مصرف کننده در ابتدا پیشنهادتان را برای کمک رد کند. اگرچه این نشانه ای برای تسلیم شدن نیست. پشتیبانی و ارتباط مستمر شانس موفقیت نهایی شما را افزایش میدهد.

2) ارتباط موثر برقرار کنید

پس از آنکه با اطلاعات و مشاهده دقیق مصرف کننده مسلح شدید، بهتر است به عزیز خود نزدیک شوید و نگرانیها و اهداف خود را با او در میان بگذارید. تنها درک مشکل کافی نیست. باید سعی کنید در بهترین زمان در مکانی که احساس امنیت، آرامش و حمایت را ارائه میدهد، دلسوزانه و بدون قضاوت ارتباط برقرار کنید. حتما زمانی را انتخاب کنید که مصرف کننده مست نباشد و احساسات شما تحت کنترل باشد. اگر با احساسات شدید وارد مکالمه شوید، احتمال دارد که فرد با خشم، شرم و نگرانی پاسخ دهد. راههای زیر برای افزایش احتمال موفقیت است:

  • با فرد با موضعی آرام و بدون قضاوت که بر هدف مشترک تاکید دارد، نزدیک شوید.
  • برنامه و جهتی برای جلسه داشته باشید و در عین حال انعطاف پذیر باشید.
  • سوالات زیادی بپرسید تا دیدگاه آنها را درک کنید.
  • موضع خود را به وضوح بیان کنید و با هماهنگی پیگیری کنید.
  • اعتقاد خود را به تواناییها و ویژگیهای مثبت آنها بیان کنید.

اگر همچنان در مورد توانایی خود برای نزدیک شدن به فرد مصرف کننده نگران هستید، میتوانید از نوعی روان درمانی با هدف نزدیک شدن به معتادان استفاده کنید. این درمان تقویت جامعه و آموزش خانواده (CRAFT) نامیده میشود و تلاش میکند تا موارد زیر را به شما آموزش دهد:

  • نحوه شناسایی مصرف مواد
  • درک چگونگی پیشرفت اعتیاد
  • اصلاح واکنشها و پاسخ هایتان نسبت به فرد معتاد
  • بهبود مهارتهای ارتباطی
  • حفظ رفاه خود
  • نحوه ترقیب به درمان اعتیاد
  • نحوه ارائه محدودیت به فرد معتاد

درمان اعتیاد به دیازپام

درمان اعتیاد به دیازپام

پایان دادن به اعتیاد به دیازپام خطرناک نیست اما چالشهای منحصر به فردی مانند افزایش خطر بیقراری، تشنج و هذیان را به همراه دارد. قطع مصرف میتواند موجب علائم قابل توجهی شود. بنابراین سم زدایی با نظارت پزشک، مناسبترین راه خواهد بود. درمان دارویی اعتیاد به دیازپام شامل موارد زیر است:

  • کاهش تدریجی دوز در طی چند هفته یا ماه
  • جایگزینی با داروی بنزودیازپین دیگری با اثر کندتر و احتمال سوء مصرف کمتر به منظور کاهش خطرات تشنج در طول ترک.

پس از سم زدایی، فرد بهبود یافته درمان را از طریق مداخلات رفتاری ادامه خواهد داد، مانند:

  • مصاحبه های انگیزشی: این درمان تلاش میکند انگیزه درونی برای پایان دادن به مصرف مواد و ورود به دوره بهبودی را افزایش دهد.
  • خانواده درمانی مبتنی بر ارتباط: برای درمان فرد در محیط خود، خانواده درمانی رسیدگیهایی به ارتباطات و عملکرد کلی خانواده ارائه میدهد.
  • مدیریت احتمال وقوع و پاداش بیرونی: این درمان به فرد برای انجام رفتارهای متمرکز بر بهبودی مانند حضور در قرار ملاقات، شرکت در فعالیتهای اجتماعی و انجام آزمایشهای مواد مخدر، پاداش میدهد.
  • درمان شناختی رفتاری / راهبردهای مقابله ای: این درمان یک روش مؤثر برای طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت روان و سو مصرف مواد است. چگونگی ارتباط افکار، احساسات و رفتارهای فرد با مصرف مواد و تاثیر آنها بررسی میشود.

منبع: drugabuse.com

افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ