22006198 021

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(81 رای)
مشاوره خانواده یا خانواده درمانی

مشاوره خانواده حضوری در تهران برای افرادی مناسب است که در حال حاضر بطور همزمان با همسر و فرزندان خود دچار مشکل شده اند که نقش و درگیری یا جانبداری فرزندان از یک والد یا مشکلاتی که فرزندان نیز درست می کنند باعث بر هم خوردن اختلال در عملکرد خانواده و بروز مشکلات جدیدی میشود. در نظر داشته باشید که تفاوت هایی در مشاوره خانواده با سایر مشاوره ها مانند مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره زوج درمانی و یا مشاوره فردی وجود دارد. این تفاوت نیاز به داشتن یک روانشناس زبده و با تجربه را در یک مرکز مشاوره خانواده، کار را پر اهمیت تر از قبل میکند زیرا مشاوره خانواده کار بسیار سخت تری نسبت به مشاوره پیش از ازدواج یا از این قبیل مشاوره ها است.

اینکه «وقتی خانواده ای سالم و شاد است، همه چیز در پیرامون زندگی درست به نظر میرسد» و جای سوالی را برای دیگران باقی نمیگذارد. پدران، بزرگترین شادیهای خود را در محدوده یک رابطه خانوادگی پایدار و سالم تجربه میکنند. اما همه خانواده ها همیشه پایدار، سالم و شاد نیستند. (استرسهای زندگی مدرن، نیاز به تعادل بهتر بین کار و تفریح، مشکلات سلامت روان براییکی از افراد خانواده یا مشکلات کاری، تحصیلی و غیره میتواند هر خانواده ای را دچار مشکلات خانوادگی کند) که مشاوره خانواده حضوری در تهران میتواند اثر بخشی بسیار بیشتری از مشاوره تلفنی خانواده داشته باشد.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین و رایگان «چقدر خانواده دوست هستید؟»

کودکان دارای معلولیت، استرس های مالی و چالشهای رفتاری، میتوانند مشکلاتی را ایجاد کنند که ممکن است خانواده برای حل آنها نیاز به کمک از یک روانشناس یا مشاور خانواده داشته باشد. بسیاری از خانواده ها در برابر بسیاری از این مشکلات، انعطاف پذیری درونی دارند. اما حتی بهترین خانواده ها نیز میتوانند نیاز به کمکی فراتر از منابع خود خانواده، احساس کنند. تصمیم گیری در مورد مناسب بودن خانواده درمانی برای یک خانواده، میتواند تصمیم بزرگی باشد. در حقیقت انتخاب مشاوره خانواده میتواند گام بزرگی به سمت جلو باشد. به مشاوره خانواده بعنوان افزودن ابزاری به جعبه ابزار روابط خانوادگی خود فکر کنید. شما میتوانید راه های جدیدی برای برقراری ارتباط، حل مشکلات، نظم و انضباط و ارتباط با یکدیگر بیاموزید.

اینفوگرافیک مشاوره خانواده

انواع خدمات و درمانهای مشاوره خانواده حضوری

مشاوره زوج درمانی

حقیقتاً زوجهایی که مایل هستند برای بهبود روابطشان با یکدیگر، تغییراتی ایجاد کنند، میتوانند با مراجعه به مشاوره زوج درمانی و یا روانشناس خانواده حضوری، به بررسی مسائلشان بپردازند. ممکن است برخی از زوجها به این نتیجه برسند که نمیتوانند به هیچ وجه با یکدیگر به زندگی ادامه دهند. اما مهم این است که بدانیم، تمام اتفاقاتی که بین زوجها در جریان است، میتواند توسط زوج درمانی رو به بهبود رود یا خیر.

طبق نظر بسیاری از روانشناس های بزرگ: اقدام نکردن برای حل مشکل ایجاد شده و به عقب انداختن آن می تواند در شما احساس گناه یا عذاب وجوان را در آینده ایجاد کند.

مشاوره خانواده

مشاوره پیش از طلاق

اگر شما اقدام به مشاوره خانواده درمانی حضوری نکرده اید و کار از کار گذشته است نیاز به مشاوره پیش از طلاق برای حل و فصل ماجرا بدون ایجاد تشویش دارید. مشاوره بهبود روابط فرزندان و والدین از آن دست مشاوره هایی است که هر خانواده ایی میتواند به آن نیاز داشته باشد. هیچ والد و فرزندی نیستند که در روابط بین فردیشان به مشکل برنخورده باشند و در زمانهایی که این احساس را تجربه میکنند، نیازمند به یک راهنمایی و مشاوره صحیح هستند. بنابراین مشاوره پیش از طلاق میتواند نحوه صحیح روابط بین فردی در خانواده و ایجاد همدلی را آموزش و ارتقا دهد. همچنین در این راستا ممکن است آسیب های بسیار زیادی را فرزندان شما دچار آن شوند پس مشاوره پیش از طلاق و کمک گرفتن از یک روانشناس کودک الزامی می باشد.

مشاوره سکس تراپی

اگر بخواهیم یکی از معضلات اصلی در روابط زناشویی و مشاوره خانواده را بشناسیم قطعاً ناتوانی در برقراری روابط جنسی صحیح یکی از مهمترین این مشکلات است. زوجهایی که در روابط جنسی خود ضعیف عمل میکنند، احتمالا نمیتوانند روابط عاطفی مستحکمی داشته باشند و به هر دلیلی و بر سر هر اتفاقی با یکدیگر به مشکل برمیخورند. از اینرو مشاوره سکس تراپی میتواند یکی از بهترین و اثربخش ترین عوامل در بهبود روابط جنسی زوجها باشد.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین شخصیت جنسی

مشاوره بهبود ارتباط جنسی

در مشاوره بهبود ارتباط جنسی که توسط سکس تراپیست یا مشاور خانواده حضوری انجام میشود، به راهکارهایی جدید اشاره خواهد شد تا زوجین شناخت بهتری از وضعیت خود و همسرشان بدست می آورند. معمولاً گاهی ضعف در رابطه جنسی میتواند بدلیل مشکلاتی مانند کمبود ورزش، تغذیه نادرست، وجود استرس و اضطراب در فرد، کمبود خواب و بسیاری از عوامل دیگر باشد.

مشاوره جلوگیری و راهکارهای شناسایی خیانت

مشاوره جلوگیری از خیانت که در فرآیند مشاوره خانواده انجام میشود، یکی از سخت ترین فرآیندهای حوزه روانشناختی است. چرا که کار به جایی کشیده شده است که زوجین تفکر خیانت را در پیش گرفته اند. پس در این مواقع، صبر، حوصله و انجام مشاوره ها بصورت هفتگی و منظم، بسیار با اهمیت است.

مشاوره بهبود ارتباط فرزندان و والدین

معمولاً وقتی تربیت فرزند به شکل درستی انجام نشود، در سنین نوجوانی و جوانی کنترل وضعیت از دست والدین خارج میشود. در چنین مواقعی نیاز به همکاری بیشتر با مشاور خانواده و گرفتن راهکار بسیار ضروری است.

مشاوره تربیت جنسی کودک

در زمینه مشاوره خانواه یکی از نکات پر اهمیت دیگر مشاوره تربیت جنسی کودک می باشد که گاهی کودکان به دلیل عدم آگاهی مورد سواستفاده عمو یا دایی می توانند قرار بگیرند که هر کدام از این موارد یک بحران جدید خانوادگی را ایجاد می کند. قطعاً تمام والدینی که کودک دارند، نیازمند راهنمایی و مشاوره برای تربیت دوره بلوغ جنسی کودکشان هستند. زیرا یکی از معضلات اساسی والدین در مواجهه با کودکانشان، ایجاد آگاهی برای شناخت بیشتر والدین از نحوه برخوردشان با کودک است. والدین میتوانند با دوره های مشاوره تربیت جنسی کودک خود، به تربیت بهتر و شکوفاتری برای او دست پیدا کنند.

مشاوره فرزند پروری و آموزش والدین

اگر والدینی در معاشرت با کودکان و نوجوانان خود، چالشهای بزرگی دارند، همیشه این توصیه به آنها میشود که در یک دوره آموزشی فرزند پروری شرکت کنند. فرزندپروری در دوره ایی که سبک زندگی بیشتر افراد بر پایه فرزند سالاری است، میتواند در نحوه صحیح تربیت فرزندان و نوجوانان مؤثر باشد. زیرا ممکن است والدین به این اشتباه بیفتند که باید در تمام مواقع هر آنچه فرزندانشان میگوید را اجرا کنند و یا بالعکس.

مشاوره بهبود ارتباط با خانواده همسر

یکی از دغدغه های دختران جوان و در مواردی نیز مادرانی که سالها است با خانواده همسرشان معاشرت میکنند، روابط بین فردیشان است که بصورت مداوم دارای استرس، دغدغه، بحث و گفتگو است. در مواردی نیز این بحث و گفتگوهای مداوم بین مادر همسر و خانواده همسر باعث میشود روابط بین زن و شوهر نیز دچار تخریب می شود. در واقع مشاوره بهبود روابط با خانواده همسر میتواند اقدام بسیار مهمی در نحوه رفتار و یا انتظارات ما داشته باشد که منجر به رابطه بهتری نیز شود.

مشاوره ترس از تنهایی و جدایی همسر

مواجهه با احساس تنهایی و افسردگی، یکی از راهکارهای مفید برای مقابله با ترس از تنهایی است. از بین بردن وابستگیهای بی جهت که صرفاً ما را در یک فضای شلوغ قرار میدهد، میتواند اولین قدم در مواجه با تنهایی باشد. آشتی با خود و گذراندن وقت و زمان مانند قدم زدن در طول روز، خرید کردن و دیدن فیلم و تئاتر به تنهایی میتواند ما را به قوی شدن در این احساس کمک کند. مهمترین موضوع این است که اگر زمانی تنها بودید، از این احساس نترسید و از برداشت مردم و اطرافیان نسبت به خود احساس ناخوشایندی نداشته باشید. اینکه چه کسی در مورد ما چه فکری میکند، به هیچ وجه در روند زندگی ما و تغییر احساس ما دخالتی نخواهد داشت.

آشتی کردن با خود و لذت بردن از تنهایی و فعالیتهای انفرادی، میتواند باعث بهتر شدن روابط میان فردی و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شود. زیرا کسانی که از تنهایی و طرد شدن میترسند، همواره به دنبال جلب رضایت و تایید از سوی دیگران هستند و گاها برخی افراد از این نوع احساسات سوءاستفاده میکنند. این اتفاق منجر به تجربه کردن احساسات ناخوشایند برای شخص میشود. همه ما حتی اگر دوستان زیادی در کنارمان داشته باشیم، احتمالا روزهایی را تجربه میکنیم که تنها هستیم و اگر از قبل با تنهایی خود روبرو نشده باشیم، ممکن است احساس افسردگی و ترس کنیم.

اهمیت مشاوره خانواده

همانطور که در کلمه مشاوره خانواده حضوری واضح است، این نوع مشاوره، از مشاوره دادن به مجموعه افراد یک خانواده تشکیل میشود. درست است که هر فردی در خانواده میتواند به کلینیکی برای مشاوره برود و به تنهایی مسئله خود را با مشاور خود در میان گذارد، اما مشاوره خانواده یکی از پرمحاسن ترین نوع مشاوره ها برای افراد یک خانواده محسوب میشود. به این منوال که در نظر بگیرید همسری با همسر خود، دختری با پدر خود و پسری با برادر خود در یک خانواده مشکلاتی دارد. وقتی همه این افراد بصورت جداگانه به مراکز مشاوره ای رفته و اقدام به مشاوره گرفتن از یک روانشناس میکنند، شاید مسئله شان به میزانی حل و فصل شود.

اما اگر همه این خانواده در یک مرکز مشاوره خانواده حضوری و با یک مشاور روانشناس خانواده و گاهی در حضور هم بصورت دسته جمعی و گاهی بصورت مجزا در جلسات مشاوره قرار گیرند، هر یک از افراد خانواده با بیان مشکلات خود و همینطور طرف مقابلی که این مشکلات را به وجود آورده مواجه میشوند.

مرکز مشاوره خانواده

انواع درمانگر خانواده

در اینجا برخی از رایج ترین انواع مشاوره ذکر شده است

4 نوع متداول شامل (خانواده درمانی حمایتی، خانواده درمانی سیستمی، خانوادهر درمانی با رویکرد CBT و خانواده درمانی سیستمی)

  • مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره خانواده
  • راهنمایی و مشاوره شغلی
  • مشاوره توانبخشی
  • مشاوره بهداشت روان
  • مشاوره سوء مصرف مواد
  • درمانگر ارتباطات جنسی

چه زمانی باید به دنبال مشاوره خانواده باشیم؟

اگر خانواده شما یک یا چند مورد از این علائم را تجربه میکنند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از خدمات یک درمانگر حرفه ای ازدواج و خانواده استفاده کنید.

  • اعضای خانواده در عملکرد طبیعی خود مشکل دارند. آیا در خانواده خود احساس «تخلیه انرژی» میکنید؟
  • چیزهایی که قبلاً روتین و عادی بودند، اکنون سخت هستند؟
  • آیا اعضای خانواده تمایل به واکنش های عاطفی شدید دارند؟
  • آیا اعضای خانواده شما عصبانیت، ترس، غم، افسردگی یا سایر واکنش های عاطفی، بیش از حد از خود نشان میدهند؟
  • اختلال قابل توجهی در ارتباطات بین اعضای خانواده وجود دارد؟
  • آیا برقراری ارتباط برای شما سخت تر از حد معمول است؟
  • آیا درمان خاموش را بیشتر از حد معمول تجربه میکنید؟
  • اعضای خانواده در حال کناره گیری از زندگی خانوادگی هستند؟
  • آیا الگوی جدیدی از رفتن یک یا چند عضو خانواده به انزوا وجود دارد؟
  • آیا علائم خشونت یا تهدید به خشونت برای خود یا سایر اعضای خانواده وجود دارد؟
  • آیا احساس میکنید که خشونت یک مشکل است؟
  • آیا رفتاری وجود دارد که اگر بین اعضای خانواده نبود، «تجاوز» تلقی میشد؟
  • یا اعضای خانواده احساس درماندگی یا ناامیدی دارند؟
  • آیا احساس میکنید که به انتهای طناب زندگی خود رسیده اید؟
  • آیا مقابله با استرس ها بیش از حد قابل تحمل است؟
  • آیا فکر میکنید که آیا خانواده شما هرگز بهبود نمی یابند؟
  • تغییراتی در رفتار کودکان در خانه یا مدرسه ایجاد شده است؟
  • آیا نمرات از بین می روند؟
  • مشکلات حضور و غیاب یا رفتار مخرب در مدرسه چطور؟ آیا یکی از بچه ها در خانه از کنترل خارج شده است؟
  • خانواده یک تجربه آسیب زا داشته اند و اعضای آن به سختی با آن کنار می آیند؟
  • آیا مرگ در خانواده اتفاق افتاده است؟
  • آیا به طلاق یا جدایی فکر می کنید؟
  • ماجرایی کشف شده چیست؟
  • آیا خانواده در سازگاری با واقعیت جدید مشکل دارد؟
  • اعضای خانواده مشکلات سوء مصرف مواد دارند.
  • آیا مصرف الکل یا مواد مخدر چالش هایی دارد؟
  • آیا یکی از اعضای خانواده دارای اختلال خوردن است؟

آیا مشاوره خانواده ایده خوبی است؟

بدون توجه به اینکه همه اعضای خانواده در این درمان شرکت کنند، روابط خانوادگی برای سلامتی روان مهم است. این یک روش مشاوره ایده آل برای کمک به اعضای خانواده است که بتوانند با یک درمان فوری خانواده ای که با اعتیاد، مسئله پزشکی یا تشخیص سلامت روان مقابله میکند، سازگار شوند.

مشاوره خانواده حضوری

مشاوره خانواده حضوری یک فرآیند حیاتی است که به تعادل و بهبود روابط خانوادگی کمک میکند. خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی اساسی، تأثیر بسزایی در سلامت فردی افراد دارد. مشکلات و تنشها درون خانواده میتوانند بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر تمامی اعضا تأثیر بگذارند.

اهمیت مشاوره خانواده حضوری

  • ارتقاء ارتباطات خانوادگی: مشاوره خانواده حضوری نقش مهمی در ارتقاء ارتباطات داخلی خانواده دارد. این فرآیند به اعضای خانواده کمک می کند تا بهترین راهکارها برای افشای احساسات و نیازهایشان پیدا کنند و از طریق گفتگوهای سازنده به حل مشکلات بپردازند.
  • مدیریت تنشها و کاهش خطرات: تنش ها و مشکلات درون خانواده می توانند به تدریج به یک انفجار بزرگ تبدیل شوند. مشاوره خانواده حضوری، به عنوان یک فرآیند پیشگیری، به خانواده کمک می کند تا تنش ها را مدیریت کند و از شدت آنها کاسته شود.
  • حل اختلافات و بهبود روابط: مشاوره خانواده حضوری ابزاری قدرتمند برای حل اختلافات و بهبود روابط است. با ایجاد فضای ارتباطی آرام و محترمانه، اعضای خانواده می توانند به بهترین شکل ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به حل مشکلات پرداخته و روابط خود را بهبود بخشند.

رویکردهای مختلف به مشاوره خانواده حضوری

  • رویکرد سیستمی: در این رویکرد، خانواده به عنوان یک سیستم دینامیک در نظر گرفته میشود که تأثیرات هر عضو بر سایر اعضا و بر کل سیستم را نشان میدهد. مشاور با بررسی ارتباطات و الگوهای خانوادگی کمک میکند تا بهبود در سیستم خانواده ایجاد شود.
  • رویکرد شخصیت شناسی: در این رویکرد، تمرکز بر شناخت و درک شخصیتهای افراد در خانواده است. مشاور با کمک ابزارهای شخصیت شناسی میتواند به اعضا کمک کند تا با درک بهتر از خود و دیگران، به تحکیم ساختار خانواده کمک کنند.
  • رویکرد رفتاری: در این رویکرد، تغییر الگوهای رفتاری نامطلوب در خانواده به عنوان هدف قرار میگیرد. مشاور با ارائه تکنیکهای مداخله رفتاری، خانواده را به سمت تغییرات مثبت هدایت میکند.

نکات کلیدی در مشاوره خانواده حضوری

  • ایجاد ارتباط محترمانه: مشاور باید اطمینان حاصل کند که فضای ارتباطی که ایجاد میکند، محترمانه و غیرتهاجمی باشد. این ارتباط سازنده باعث موفقیت بیشتر در فرآیند مشاوره خواهد شد.
  • گسترش مهارت های ارتباطی: اعضای خانواده نیاز دارند تا مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشند. مشاور با ارائه تمرینات عملی و توانمندسازی میتواند این مهارتها را تقویت کند.
  • تعیین اهداف قابل دنبال: مشاور با کمک خانواده اهداف قابل دنبال و محدوده زمانی مشخص میکند تا به تدریج به حل مشکلات و بهبود روابط پیش برود.

پیامدهای مشاوره خانواده حضوری

  • مهمترین نتیجه آن آسیب ندیدن فرزنان خانواده است.
  • پیشگیری از طلاق یکی از نکات بسیار مهم دیگر است.
  • مشاور از نزدیک زبان بدن و هیجانات رفتاری اعضای خانواده را می بیند.
  • نقاط قوت و ضعف موجود در سیستم خانواده بصورت کامل شناسایی میشود.
  • اعضای خانواده و مشاور اهداف تغییر را بصورت مطلوب چیدمان میکنند.
  • مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد.
  • روند حل مشکل بصورت حضوری سرعت بیشتری پیدا میکند.
  • لازم به ذکر است مشاوره خانواده تلفنی به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

مشاوره خانواده حضوری یک ابزار قدرتمند برای بهبود کیفیت زندگی خانوادگی است. با تأکید بر ایجاد ارتباطات سالم، حل مشکلات و تقویت مهارت های ارتباطی، این فرآیند میتواند به خانواده ها کمک کند تا با توجه به ارزش ها و نیازهایشان، به سمت رشد و توسعه حرکت کنند. خانواده درمانی نوعی روان درمانی است که میتواند به اعضای خانواده در بهبود ارتباط و رفع تعارض کمک کند. خانواده درمانی معمولاً توسط روانشناس، روانشناس بالینی یا درمانگر خانواده انجام میشود. هدف از درمان این است که به اعضای خانواده کمک کنیم تا چگونه با رفتارهای خاص دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین یاد بگیرند که شیوه های جدید ارتباط با یکدیگر، برطرف کردن تعارضات و خطوط ارتباطی بین همه اعضای خانواده چگونه است.

مزایای مشاوره خانواده حضوری

  • مزیت مشاوره خانواده حضوری این است که همه افراد خانواده نقاط مثبت و منفی خود را میفهمند.
  • پنهان کاری، فریب کاری، خودافشایی و همچنین مقاومت در درمان به تدریج بهبود پیدا میکنند.
  • اگر دختری با پدر خود مسئله ایی دارد، مشاور روانشناس میتواند نسبت به دختر و همچنین پدر بینش پیدا کند.
  • هر آنچه که مشاور از مراجعه کننده می شنود، صرفا نظر محض او در مورد شخص دیگری نیست و خود نیز میتواند نسبت به مسئله اصلی و حل آنراحت تر بپردازد.

مشاور خانواده حضوری یا مشاوره حضوری آنلاین مانند باقی مشاوره ها ابتدا به بررسی مسئله میپردازد، پس از آن مسئله را موشکافانه بررسی میکند. زیرا نکته مهم در مشاوره خانواده حضوری و همچنین دیگر مشاوره ها این است که مسئله همیشه آنچه که ما فکر میکنیم نیست. این مهارت و قدرت یک مشاور روانشناس خانواده است که موضوع اصلی را بشناسد و به آن بپردازد. چنانچه در درمان های شناختی گفته شد، افراد نسبت به تحلیل و شناختشان از یک موضوع با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوتها باعث تنش بین افراد مختلف میشود. همانطور که تمام موجودات جهان با یکدیگر متفاوت هستند و نگرش و بینش آنها متفاوت است، بنابراین تمام اعضای یک خانواده، خواهرها و برادرها نیز با هم متفاوت هستند و این تفاوت ها باعث ایجاد تنش ها میشود.

نکته مهم چیست؟ اگر به تنش ها بپردازیم و در کنار یک مشاور روانشناس خانواده موضوعاتمان را بررسی کنیم و سعی در حل آنها داشته باشیم، میتوانیم به رشد برسیم.

مسئله اینجاست که اگر با کسی نتوانستیم کنار بیاییم، در سخت ترین شرایط باید او را بپذیریم و یا باید راه حل درست را پیدا کنیم، صحبت های مداوم و تکراری و تمام نشدنی، که نتیجه ایی جز دلخوری ندارد. پیدا کردن راه حل درست، تنها با مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده برای شروع مشاوره خانواده گرفتن و تلاش برای رفع تدریجی مشکلات، امکان پذیر میباشد. رویارویی مشاور روانشناس با همه اعضای خانواده در درمان موثر است. همچنین ایجاد یک فعالیت گروهی برای خانواده (رفتن به مرکز مشاوره) در همدلی و احساس صمیمیت و در بیان این نکته که همه خانواده دغدغه حل مشکلشان را دارند و برای سلامت خودشان و دیگری در تلاش هستند، اقداماتی هستند که بصورت ناخودآگاه در درمان یک خانواده مؤثر میباشد.

آیا همه خانواده ها نیاز به مشاوره خانواده دارند؟

معمولا شروع فرآیند مشاوره خانواده بصورت انفرادی و بر اثر گله و شکایت از دیگر اعضای خانواده شروع میشود. در ادامه همسر فرد به مشاوره ورود میکند که گاهی فرزندان هم در جلسات حضور پیدا خواهند کرد. اگر خانواده شما دوران سختی را پشت سر می گذارد، چه بدلیل استرس، عصبانیت یا غم و اندوه، خانواده درمانی میتواند بسیار مفید باشد. مشاوره خانواده میتواند به زوج ها، کودکان یا اعضای یک خانواده بزرگ کمک کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند. جلسات توسط متخصصی به نام خانواده درمانگر هدایت میشود. آنها میتوانند روانشناس، مددکار اجتماعی یا درمانگری باشند که آموزش های بیشتری در زمینه خانواده درمانی دیده است.

آیا مشاوره خانواده باعث تغییر در رفتار افراد خانواده میشود؟

اگر خانواده ایی با تمام وجود و میل و رغبت قلبی بخواهد به انسجام و هماهنگی در خانواده دست پیدا کند. قطعاً در جلسات مشاوره خانواده حضوری نیاز به ایجاد تغییراتی در نحوه رفتار برخی از افراد خانواده صورت میگیرد. بسته به نوع مسئله، پذیرش افراد خانواده، میزان همدلی و هماهنگی بین افراد، تغیرات بصورت رفتاری و شناختی و همچنین کاملا عینی نمایان میشود.

در طول خانواده درمانی چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا، درمانگر با همه اعضای خانواده صحبت میکند تا به آنها کمک کند تا بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آنها سؤالاتی در مورد اینکه هر فرد چگونه مشکلات را می بیند، مشکلات از چه زمانی شروع شده است و چگونه خانواده تاکنون سعی در مدیریت همه چیز داشته است، می پرسند. در مرحله بعد، درمانگر برنامه درمانی را تنظیم میکند. هدف بهبود تعارضات در خانواده است نه اینکه کسی را به خاطر مسائل مقصر بدانیم. درمانگر شما به اعضای خانواده کمک میکند تا بهتر ارتباط برقرار کنند، مشکلات را حل کنند و راه های جدیدی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنند. خانواده درمانی همیشه نمیتواند مشکل را برطرف کند. اما میتواند به اعضای خانواده مهارت های جدیدی بدهد تا از شرایط دشوار به روش های سالم تری عبور کنند. خانواده درمانی نیازی به زمان زیاد ندارد. میانگین آن حدود 12 جلسه است. اینکه چند وقت یکبار با یک درمانگر خانواده ملاقات میکنید و چه تعداد جلساتی نیاز دارید، بستگی به مسائل خاصی دارد که در درمان روی آنها تمرکز میکنید.

وجه تمایز مشاوره خانواده حضوری و مشاوره های فردی چیست؟

در یک مشاوره فردی، خود شخص تصمیم دارد مسائل شخصی خود را بیان و برطرف کند. اما در یک مشاوره خانواده حضوری ممکن است از تمام افراد خانواده، برای حل مشکل استفاده شود. بنابراین مشاوره های خانواده بدلیل برقراری ارتباط با تمام افراد خانواده شرایط ویژه تری را در ارائه مشاوره خواهند داشت. یک نکته بسیار سازنده در مشاوره خانواده حضوری این است که اگر فردی به شخصه ریشه و مشکلات خود را در خانواده و با فرد خاصی جستجو کند، در مشاوره خانوادگی حضور آن شخص باعث میشود روند حل مشکل بهتر و سریع تر باشد. به این دلیل که مشاور خانواده با مواجه با هر دو فرد و شنیدن مسئله اصلی از دیدگاه هر دو فرد راهکارهای سازنده و مفیدتری را ارائه میدهد و درمان سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. مشاوره های فردی بدلیل فردی بودن و تحلیل و برداشت خود شخص باعث میشود به مدت درمان طولانی تر و مشاوره های طولانی تری نیاز داشته باشد؛ اما در یک مشاوره خانواده حضوری اگر اعضای خانواده راضی و مایل به بهبود روابط و حل مسئله شان باشند، معمولا ادامه روند مشاوره بصورت فردی ادامه پیدا میکند.

مشاوره خانواده تهران

رایج ترین نوع خانواده درمانی چیست؟

یکی از رایج ترین انواع خانواده درمانی، خانواده درمانی ساختاری (SFT) است. SFT بر تعاملات بین اعضای خانواده و چگونگی شکل دادن این تعاملات به ساختار خانواده تمرکز دارد.

مشکلات متداول مشاوران شامل چه مواردی می شود؟

  • یافتن تعادل بین کار و زندگی
  • مقاومت مراجع و عدم مشارکت او.
  • مشکلات چند فرهنگی
  • ترومای جانشین و استرس تروماتیک ثانویه.
  • توسعه حرفه ای مراجع و عدم استقبال مراجع.
  • سوختن جلسات به دلایل مختلف که نظم جلسات را به هم میریزد.
  • رازداری و معضلات اخلاقی.
  • مداخله در بحران

خانواده درمانی چگونه پیش می رود؟

خانواده درمانی به اعضای خانواده کمک می کند تا یکدیگر را درک کنند و احساسات دشوار را در یک فضای امن حل کنند. این نوع درمان بر بهبود تعاملات و ارتباطات بین اعضای خانواده تمرکز دارد.

آیا اگر درمانگر شما گریه کند اشکالی دارد؟

یک مطالعه نشان داد که 72% از درمانگران در جلسه گریه کرده اند و این نشان می دهد که اشک یک هیجان ناگعانی است نه کنترل شده. گاهی اوقات، اشکهای آنها در پاسخ به موقعیت های غم انگیزی بود، مانند موقعیتی که مراجع در آن قرار گرفت است. گاهی اوقات، آنها گریه می کردند زیرا احساس می کردند از چیزی که مراجع خود به اشتراک می گذارد، تحت تأثیر قرار گرفته اند. به این موضوع باید دقت کرد که یک روانشناس یا مشاور خانواده هم انسان است و از ربات ساخته نشده است.

منابع: verywellfamily.com و webmd.com

سوالات متداول

1. مزیت مشاوره خانواده چیست؟
در مشاوره خانواده، همه افراد خانواده در حضور یک مشاور روانشناس هستند؛ پنهانکاری، فریب کاری، خودافشایی و همچنین مقاومت در درمان به حداکثر خود میرسد.

2. بهبود روابط در یک خانواده چگونه می تواند صورت گیرد؟
بهبود روابط از طریق شناخت بدون سوگیری و قضاوت های سطحی توسط یک مشاور خانواده میتواند خانواده را به سمت بهبود روابط و برقراری یک رابطه صمیمانه و محبت آمیز هدایت کند.

3. انواع مختلف خانواده درمانی چیست؟
چهار نوع خانواده درمانی وجود دارد. خانواده درمانی مینوچین، خانواده درمانی سیستمی، خانواده درمانی شناختی، خانواده درمانی مبتنی بر حل مسئله.

4. اهداف خانواده درمانی چیست؟
مرزهای سالم را توسعه داده و حفظ می کند. انسجام و ارتباطات را تسهیل می کند. درک بهتر و پویایی خانواده را ایجاد می کند، حل مسئله را ارتقا می دهد. همدلی و تفاهم ایجاد می کند. نزاع در خانواده را کاهش میدهد.

5. چرا خانواده درمانی مهم است؟
خانواده نقش مهمی در رشد عاطفی، جسمی و معنوی خانواده دارد زیرا هر فردی در سیستم خانواده تأثیر می گذارد و تحت تأثیر دیگران است. خانواده درمانی می تواند برای شما مفید باشد. دقت داشته باشید روانشناس خانواده درمانی بایستی بسیار با تجربه و زبده باشد.

6. در خانواده درمانی چه اتفاقی می افتد؟
در حین خانواده درمانی، می توانید توانایی خانواده خود را در حل مشکلات و بیان افکار و احساسات به شیوه ای مولد بررسی کنید. نقش های خانوادگی، قوانین و الگوهای رفتاری را کشف کنید تا موضوعاتی را که منجر به درگیری می شوند و روش های کار از طریق این موضوعات را شناسایی کنید.

نظرات کاربران:
گلرخ
پاسخ به این نظر
1402/12/28

من از وقتی یادم میاد مشکلات زیادی در خانوادمون داشتیم مادر و پدرم همیشه و بهترین و بدترین شرایط درباره هرموضوعی حتی کوچیک بحث داشتند تحمل این قضیه واقعا برام سخته هرچقدذ بزرگترهم میشم بدتر میشه راضی به مشاوره شدن هم نیستن چطوری میتونم قانعشون کنم که باید مشاوره بشن و بیارمشون مشاوره؟

0 0
امیر
پاسخ به این نظر
1402/12/27

من و همسرم مدت زیادیه مشکل داریم و این درمسائل زناشویی و حتی برخورد با بچه هامون هم تاثیر داشته و بچه هاهم کمی گوشه گیرشدن نمیدونم ایا میشه زندگیمونو نجات بدیم یا نه لطفا بهمون کمک کنید ممنونم

0 0
امینی
پاسخ به این نظر
1402/12/26

ما مدتیه درگیرمشکلات خانوادگی شدیم مادرهمسرم درزندگیمون دخالت میکنه و ما با هم درگیرمیشیم متاسفانه و ایشون مدام مادرشو توجیح میکنه واقعا از رفتارهاشون خسته شدم و نمیدونم چطورمیتونم زندگیمو نجات بدم خواهش میکنم راهنماییم کنید

0 0
دنیا
پاسخ به این نظر
1402/12/20

سلام من الان یک ماهه که ازدواج کردم و خانواده ی من و همسرم دقیقا بعد از مراسممون اختلافشون بالا گرفت و واقعا قابل کنترل نیست لطفا راهنماییم کنید زندگیم دچار مختل شده...

0 0
Maryam
پاسخ به این نظر
1402/12/19

سلام وقت شما بخیر من همسرم خیلی پسر دوست هستند و اصلا به دخترشون که بزرگتر هم هست اهمیتی نمی‌دهند دخترم خیلی گریه می‌کنه و متوجه این تغییر رفتار شده چجوری میتونم این مسئله رو حل کنم؟ بهتر هست با مشاوره کودک برای دخترم صحبت کنم یا خودمو همسرم پیش مشاور بریم؟

0 0
کامران
پاسخ به این نظر
1402/12/19

سلام وقتتون بخیر من پدرم 59 سالشه و یکسال پیش متاسفانه درگیر مسئله مالی شدند و ورشکست شدند از اون موقع تا الان رفتار پرخاشگرانه دارند و مدام تنش و درگیری هست و تازگی ها من و مادرم متوجه شدیم اعتیاد به سیگار پیداکردند وقتی بهشون گفتیم انکار کردند میترسیم بیشتر از سیگار باشه و توی این یک سال اصلا رابطه خوبی نتونستیم برقرار کنیم هرچی صحبت برای مشاوره هم میکنیم باهاشون راضی نمیشن ممنون میشم راهنمایی کنید ما چجوری ایشونو راضی کنیم

0 0
گیلدا
پاسخ به این نظر
1402/12/12

خانواده من دچار بحران شدیدی شدن ومن خیلی نگران این وضعیت هستم همسرم نمیپذیره که بیاد مشاوره و من و فرزندانم ازاین موضوع در فشار و سختی هستیم و راهنمایی میخوام لطفا بهم کمک کنید ممنونم

0 0
مهدیس
پاسخ به این نظر
1402/11/17

من تک فرزندم و همیشه باخانوادم مشکل و جرو بحث داشتم از یه جایی به بعد تصمیم گرفتیم بریم پیش مشاور خانواده که درگیری هامون یه مقدار کاهش پیداکنه و این بهترین تصمیمی بود که برای خودم و خانوادم گرفتم پ.

0 0
مه سیما
پاسخ به این نظر
1402/11/16

طبق تجربه شخصیم مراجعه به مشاوره خانواده یکی از بهترین کارهاییه که ادم میتونه در حق خودش و خانوادش انجام بده، چون همه ی ما دچارتنش های متعددی هستیم که مراجعه به مشاور میتونه از فراگیر شدن این مشکلات در زندگیمون جلوگیری کنه.

0 0
زینا
پاسخ به این نظر
1402/11/14

مشاوره خانواده برای کسانی مناسب است که درون خانواده خود دچار مشکلات غیرقابل حلی شدند . هدف مشاوره خانواده کمک به بهبود ارتباطات درون خانوادگی، حل مشکلات خانوادگی و ایجاد عملکرد بهتر خانواده است. وجود درمانگربسیارکمک کننده است و درمانگر چندین جلسه برای کمک به خانواده در مقابله با موضوعات مهمی که ممکن است در عملکرد خانواده و محیط خانه تداخل ایجاد کنند، وقت می گذارند و برای بهترشدن روابط اعضای خانواده تلاش می کنند.

1 0
مهربان
پاسخ به این نظر
1402/11/14

دختر من متولد سال 75 هست و متاسفانه از سن پایین با اقا پسری دوست شد من فکرمیکردم شیطونی بچه گیه و ازسرش میوفته اما نیوفتاد و من این موضوع رو از پدرش پنهان کرده بودم و همش میترسیدم مشکلی پیش بیاد ودقیقا بعداز یه مهمونی باعکسایی که اونجا گرفتن و تو گوشیش بود موضوع برملا شد و دعوای وحشتناکی اتفاق افتاد و همسرم دخترم رو شدیدا کتک زد و زندگیمون کلا به هم ریخت و تا پای طلاق رفتیم الان مدتی میگذره و اوضاع ارومتر شده ولی روابطمون اصلا مثل گذشته نیست ایا مشاور میتونه بهمون کمک بکنه راهی هست هنوز؟

0 0
زهرا
پاسخ به این نظر
1402/11/14

رفتن به پیش مشاوره خانواده برای هر خانواده ای یکی از کارهای ضروری زندگی است که بهتر است انجام شود تا مشکلات حال حاضر گسترده تر و غیرقابل حل تر نشود. و واقعا وجود درمانگر در زمینه خانواده میتونه خیلی کمک کننده باشه و بیشتر اوقات با تغییرات خیلی کوچک و ساده میشه جلوی خراب شدن یک رابطه رو گرفت.

0 0
علی
پاسخ به این نظر
1402/10/28

بعد از بیشتر از 40 سال زندگی مشترک همسر و بچه هام منو طرد کردن و من تو سن 77 سالگی تو یه روستا تنها زندگی میکنم و با تمام سختی هایی که داره کنار میام اما مشکلم فقط اینه که نمیدونم چه رفتاری سزاوار اینهمه بدرفتاری شده من استاد دانشگاهم و بچه هامو همه جوره حمایت کردم و حالا حتی باهام تماس نمیگیرن

0 0
مجید
پاسخ به این نظر
1402/10/27

مدتیه حس میکنم در زندگی با همسرم به بن بست رسیدم بااینکه خیلی دوسش دارم اما گاهی جرو بحثها به حدی زیاد میشه که واقعا کم میاریم میشه راه حلی برای بهبود این وضعیت بهمون پیشنهاد بدید؟ تشکر

0 0
حمیرا
پاسخ به این نظر
1402/10/18

سلام من 23 ساله که ازدواج کردم اما ازدواج من با اجبار و خواست خانواده بود همسرم هم به اجباربا من ازدواج کرد و با وجود اختلافات زیاد اما با هم ساختیم و زندگی کردیم والان دیگه ارامش داریم تقریبا اما هنوز گاهی مساعلی که باعث عقده و درد شده جلوی چشمامون میاد و بحثمون میشه ممکنه من و راهنمایی کنید که چطور میتونیم از این ماجرا نجات پیدا کنیم؟

0 0
حسین
پاسخ به این نظر
1402/10/16

سلام من 32 سالمه ودریک خانواده مذهبی به دنیا اومدم از زمان بچگی خیلی به خاطر حجاب و دین درخانواده ما مشکل وجود داشت من هیچ وقت نمیتونستم با کسی ارتباط بگیرم درسن 25 سالگی از طریق یکی از دوستانم با خانمی اشنا شدم که مدت طولانی ادامه نداشت چون سر هرمسیله ای بحث داشتیم ووقتی هم که صحبت ازدواج شد جا زدم چون این ترس از خانوادم با من هست که اصلا باید چه کارکنم و چه جوری رفتار کنم الان حس میکنم باید اول خانوادم و اوکی کنم بعد به فکر ازدواج باشم چون این فرهنگ بسته خانوادم من و دچار مشکل کرده لطفا بفرمایید از کجا باید شروع کنم

0 0
زیبا
پاسخ به این نظر
1402/10/14

سلام روزتون بخیر من یه دختر 22 ساله هستم و از وقتی که یادم میاد پدرومادر من سرهرچیزی باهم مشکل داشتن و تو خونه ما همیشه بحث ودعوا بود الان مدتیه با یه اقایی اشنا شدم و ایشون به من پیشنهاد ازدواج دادن اما راستش خیلی میترسم فکرمیکنم همه زندگیها مثل زندگی پدرو مادرم میشه و عاقبت خوبی نداره از طرفی هم دلم میخواد ازدواج کنم و از این خونه برم لطفا من وراهنمایی کنید سردوراهی سختی موندم ممنونم

0 0
زهرا
پاسخ به این نظر
1402/10/10

من بعداز ازدواج متوجه خیانت همسرم شدم درمنزل مادرش یه گوشی مخفی کرده بود به بهانه سرزدن به مادرش هرروز اونجامیرفت با کمک مشاورموفق شدم موضوع رو ثابت کنم و زندگیمو نجات بدم ممنونم ازتون واقعا

0 0
مریم
پاسخ به این نظر
1402/10/10

سلام من 11ساله ازدواج کردم درابتدا همه چیز خوب بودبعدازمدتی احساس کردم همسرم خیانت میکنه اما هرباربه شیوه ای من رو متقاعد میکرد بعداز مدتی بچه دار شدیم من گفتم حتما دیگه اوکی میشه اما بدتر شد حتی شبها دیرتر میاد الان با وجود پسرم خیلی درگیرم نمیدونم چه کنم لطفا من وراهنمایی کنید

0 0
نازی بهرنگ
پاسخ به این نظر
1402/9/29

سلام وقت بخیر تفاوت زوج درمانی با خانواده درمانی چی هست و انتخاب مشاور چقدر تاثیر گذار هستش؟ من و همسرم چند جلسه ای مشاوره خانواده رفتیم و ایشون زوج درمانگر نبودن

0 0
ناهید
پاسخ به این نظر
1402/9/15

سلام پسر من ۲۸ سالشه و اصلا اعتماد به نفس نداره هر کاری رو شروع میکنه به چند ماه نکشیده ول میکنه و همیشه ترس اینو داره که نتونه از پسش بربیاد. خیلی نگرانشم لطفا راهنماییم کنید

0 0
Sadaf
پاسخ به این نظر
1402/9/15

سلام روزبخیر من و همسرم سر مسائل مالی خیلی با هم مشکل داریم حتی برای انجام کارهای ضروری هم به سختی هزینه میکنن و از طرفی اجازه نمیدن من برم سر کار لطفا راهنماییم کنید

0 0
امیر فرنود
پاسخ به این نظر
1402/9/14

سلام روزتون بخیر. برای جلسات مشاوره باید با همسرم بیایم یا به صورت فردی هم میشه؟

0 0
مینا شاهی
پاسخ به این نظر
1402/9/11

سلام ممنون از سایت خوبتون. من تهران نیستم میتونم از جلسات آنلاینتون استفاده کنم؟

0 0
انسیه
پاسخ به این نظر
1402/9/8

سلام من ۲۸ سالمه و همسرم ۳۵ سالشونه . خونه مادر همسرم نزدیک خونه ماست و اوایل که همسرم تقریبا هر روز برای ناهار میرفت پیش مادرش چیزی نمیگفتم اما الان براش عادت شده و من خیلی از این بابت ناراحتم لطفا راهنماییم کنید

0 0
سعید
پاسخ به این نظر
1402/9/7

سلام روزتون بخیر همسر من بعد از بچه دار شدن خیلی نسبت به من کم توجه شده و من اذیت میشم نمیتونم به هیچ عنوان تحمل کنم. لطفا راهنماییم کنید

0 0
رفعت
1402/9/13

سلام من خودم بعد از بارداری هم دچار افسردگی بعد از زایمان شدم و هم اینکه مدام نگران دخترم بودم چون تجربه اولم بود اما همسرم منو کاملا درک کرد و تونستیم از اون شرایط گذر کنیم

0 0
علی مومنی
پاسخ به این نظر
1402/9/7

سلام روزتون بخیر مدتیه با همسرم حتی سر مسائل کوچیک بحث داریم و نمیتونیم همدیگرو درک کنیم چطور برای مشاوره وقت بگیرم

0 0
پدرام
پاسخ به این نظر
1400/7/6

سلام واقعا اگه بچه ها درست تربیت بشن به نظرم جلوی خیلی از مشکلات زناشویی هم گرفته میشه الان بیشتر مشکلات ما سر کارای دخترمه که لوس بار اومده

2 0
سالومه
پاسخ به این نظر
1399/3/28

سلام. من از بوی بد واقعا بدم میاد و بلافاصله توی رابطه اگه بوی بدی حس کنم تماما زده میشم. دوستم عطر و ادکلن سان تارا رو به من معرفی کرد و یک رایحه عطر به انتخاب دوستم گرفتم. واقعا عطر زدن توی روابط زناشویی به شدت تاثیر گذار و موثر هست. از سایت خوبتون ممنونم. خیلی از اختلافات زناشویی تا این حد ساده هستند اما ما فکری به حالش نمی کنیم.

2 1
مرکز مشاوره مکث
1399/7/14

سلام و درود بر شما، بله گاهی اوقات با تغییرات خیلی کوچک و ساده میشه جلوی خراب شدن یک رابطه رو گرفت. ممنون که تجربه خودتون رو در اختیار ما میگذارید. موفق باشید

1 1
نوید
پاسخ به این نظر
1399/1/14

سلام من ۲۷ سالمه و ازدواج کردم قبل از ازدواج خود ارضایی زیادی داشتم و حالا که ازدواج کردم لذتی از سکسم نمیبرم و دوباره دارم میرم به سمت خود ارضایی حالا زنم فهمیده سریع رفته به مارشم گفته من نمی فهمم چرا این کارو کرده و من الان خجالت میکشم دیگه اونارو ببینم و به خاطر همین الان همسرم شاکیه و میگه چه ربطه داره که نمیای واقعا باید چیکار کنم

1 1
مرکز مشاوره مکث
پاسخ به این نظر
1399/1/14

سلام دوستان عزیز با توجه به اهمیت ارزیابی و تشخیص در روند مشاوره روانشناسی جهت بر طرف کردن مشکلات با متخصصان مرکز مشاوره مکث تماس حاص بفرمایید. ۲۲۰۰۶۱۹۸ ۲۲۰۰۴۹۲۵

1 1
ماندانا
پاسخ به این نظر
1399/1/13

سلام من خواهر شوهرم ۱۹ سالشه و بهش شک کرده بودم که با کسی در ارتباطه یک باز گوشیش رو که چک کردم فهمیدم با یه پسر در ارتباطه و چت های بدم با هم داشتن واقعا نمیدونم که به شوهرم بگم یا نه دلم میسوزه برای خواهر شوهرم که یه وقت گول بخوره و تو دام بیفته شاید چون خودم وقتی ۱۷ سالم بود یک باز با یه پسر ارتباط داشتم و فرداش ولم کرد دوست ندارم ادنم این اسیبو ببینه

2 0
محسن
پاسخ به این نظر
1399/1/12

سلام خسته نباشین من جدید فهمدم که دخترم با یک فردی ارتباط برقرار کرده که از خودش ۱۵ سال بزرگتر دختر من ۲۰ سالشه و از اوجایی که من خودک به زنم خیانت کرد و طلاق گرفتیم و نمیتونم اون تسلط رو به دخترم داشته باشم وقعا موندم که چیکار بکنم. فکر می کنم مادرش که دیگه این چیزا براش مهم نیست از اون سمتم بااین مردی که دوست شده ادم جالبی به نظر نمیاد فکر می کند به تازگی زن هم شده که یهو ۲ ماه افسردگی گرفته بود البته اون اقا برگشته ولی دخترم در این مورد اصلا به من حرف نمیزنه. اگه خیانت نمیکرم و زندگیم اینجوری نشده بود الان خیلی میتونستم کمک دخترم بمکنم

1 0
علی رضا
پاسخ به این نظر
1399/1/8

سلام وقتتون بخیر من تقریبا 12 ساله ازدواج کردم و فکر می کنم همسرم علاقه ای به برقراری ارتباط جنسی تو این 1 سال اخیر نداره و این موضوع منو خیلی ناراحت میکه از اون سمت هم افرادی در محل زندگی و برج ما وجود دارن که به اصطلاح به من آمار میدن و من دارم به صورت ناخوداگاه به سمت خیانت پیش میرم. آیا اگه بخوام با همسرم برای مشاوره خانواده و مشکلی که با من و دخترم داره به خاطر خشم و عصبانیت و حسااسیش از هر چیزی شما چه فردی را معرفی می کنید. این که هم مشکل ارتباط جنسیمون حل بشه هم مشکل با دخترم ممنون

1 0
گلاره
پاسخ به این نظر
1399/1/6

قبل از عقد قصم خورده بودم که با هیچ پسری در ارتباط نبودم حالا همه چی مشخص شده و شوهرم هر روز داره گریه میکنه دارم زندگیمو از دست میدم باید چی کار کنم

1 0
مینا
پاسخ به این نظر
1399/1/6

سلام ببخشین من چند وقته که همسرم با من ارتباط خوبی نداره بعد از اینکه بچه دار شدیم بدتر شده تو گوشیش دیدم که با یک پسر در ارتباطه گفتم نکنه همجنسگرا شده از کجا باید بفهمم؟

1 0
سارا
پاسخ به این نظر
1399/1/6

سلام من 32 سالمه و شوهرم 40 سالشه ما سنتی ازدواج کردیم و ایشون همیشه برای نهار میره خونه مامانش و وابستگی شدید به مادرش داره. پدرش خیلی وقته فوت کرده و به مادرش به شدت وابستست باید چی کار کنم؟ هر وقتم می خوایم مسافرت بریم میگه که مادرم ببریم اصلا من هیچ هیجانی از این ادم نمیگیرم و دیگه خسته شدم که گفتم به شما بگم

1 0
افزودن نظر:
captcha


تست های آنلاینتست آنلاین
آدرس مکثآدرس
تلفن مکث
رزرو آنلاین وقترزرو وقت
تماس با واتس اپواتس اپ