مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

احساس تنهایی مزمن و نکاتی برای مقابله با آن

بیتا پیربوداقی 793 بازدید 17 مرداد 1401

احساس تنهایی مزمن با دوره های کوتاه مدت تنهایی که میتواند برای بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی اتفاق افتد، متفاوت است. این نوع احساسات معمولاً زودگذر هستند و مزمن در نظر گرفته نمیشوند. با اینحال وقتیکه احساس تنهایی و انزوا بدتر میشود و به مدت طولانی ادامه می یابد، علائم و نشانه ها جدی تر میشوند که باید از آنها آگاه بود و اقداماتی را برای مقابله با آنها انجام داد. تنهایی یک احساس جهانی انسانی است که برای هر فردی هم پیچیده و هم منحصر به فرد است. از آنجایی که هیچ علت مشترک واحدی برای آن وجود ندارد، پیشگیری و درمان این وضعیت ذهنی بالقوه مضر، میتواند بطور چشمگیری متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک کودک تنها که در مدرسه برای پیدا کردن دوست تلاش میکند، نیازهای متفاوتی نسبت به یک فرد سالمند تنها که همسرش اخیراً فوت کرده است، دارد.

تعریف احساس تنهایی

در حالی که در تعاریف رایج تنهایی از آن به عنوان تنها بودن فرد یاد میکنند، تنهایی در واقع یک حالت ذهنی است. تنهایی لزوما تنها بودن نیست. تنهایی زمانی رخ میدهد که احساس درونی تنهایی و انزوای اجتماعی ناراحت کننده برای مدت طولانی برای شما وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک دانشجوی سال اول ممکن است علیرغم احاطه شدن توسط هم اتاقیها و سایر همسالان، احساس تنهایی کند. سربازی که کار نظامی خود را آغاز میکند ممکن است پس از اعزام به یک کشور خارجی احساس تنهایی کند؛ علیرغم اینکه دائماً توسط سایر اعضای نیرو محاصره شده است. تنهایی مزمن یا مداوم میتواند حتی به ظاهر برون گراترین افراد را نیز آزار دهد. زندگی به سبک «همیشه در مهمانی بودن» لزوماً کسی را از تنهایی خارج نمیکند و این نوع از تنهایی و حس انزوا، در نهایت میتواند بر تمام زمینه های زندگی شما تأثیر بگذارد.

علائم و نشانه های اصلی احساس تنهایی مزمن چیست؟

علائم و نشانه های تنهایی مزمن از نظر روانشنایس بسته به اینکه چه شخصیتی دارید و در چه موقعیتی هستید، میتواند متفاوت باشد. اگر بطور مداوم برخی یا همه موارد زیر را احساس میکنید، احتمالا به تنهایی مزمن دچار شده اید:

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین «نظر دیگران در مورد شما»

آیا تنهایی مزمن میتواند منجر به مشکلات سلامتی شود؟

احساس تنهایی طولانی مدت میتواند به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تنهایی مزمن میتواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. کورتیزول هورمونی است که بدن شما هنگام استرس تولید میکند. با گذشت زمان، سطوح بالاتر کورتیزول میتواند منجر به فشار خون بالا، افزایش وزن بیش از حد، ضعف عضلانی، مشکلات تمرکز و موارد دیگر شود. اگر این علائم مزمن تنهایی کنترل نشود، میتواند شما را در معرض خطر بیشتر مشکلات پزشکی و عاطفی جدی تری قرار دهد، از جمله:

اگر فکر میکنید از احساس تنهایی طولانی مدت رنج می برید، با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.

نکاتی برای مقابله با تنهایی مزمن

میتوان بر احساس تنهایی غلبه کرد. ایجاد تغییر نیازمند تلاشی آگاهانه است. در درازمدت، ایجاد تغییر میتواند شما را شادتر و سالمتر کند و به شما این امکان را بدهد که بر دیگران و اطرافتان تأثیر مثبتی بگذارید. در اینجا چند راه برای جلوگیری از تنهایی آورده شده است:

نکته اخر

تنهایی میتواند تأثیر جدی بر سلامت شما داشته باشد، بنابراین مهم است که بتوانید علائمی را که نشان میدهد احساس تنهایی میکنید، تشخیص دهید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که احساس تنهایی با تنها بودن یکسان نیست. بدانید که تنهایی نشانه این است که چیزی در شما باید تغییر کند. انتظار نداشته باشید همه چیز یک شبه تغییر کند، اما میتوانید اقداماتی را شروع کنید که به کاهش تدریجی احساس تنهایی شما کمک میکند و ارتباطاتی ایجاد میکند که از رفاه شما حمایت میکند.

منابع: cigna.com و verywellmind.com

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر

نظرات کاربران

روناک
19:32 - 8 بهمن 02
من مدتهاست احساس تنهایی دارم و اصلا نمیتونم با کسی ارتباط بگیرم تمام دوستهای قدیمیمو کنسل کردم و فقط دوست دارم بخوابم و تنها باشم میشه راهنماییم کنید