مرکز مشاوره اینجامکث
تست آنلاین
آدرس
رزرو وقت
واتس اپ

ویژگی های روانشناس زبده و حرفه ای

اینجا مکث 3156 بازدید 10 دی 1399

یکی از مهمترین ویژگی های روانشناس زبده و حرفه ای، کاربردی بودن روانشناس است. با این توضیح که روانشناس باید بتواند مراجعین خود را با گرایشی که انتخاب کرده است، درمان کند. اما در طول این پرسه یک روانشناس خوب، ویژگی هایی دارد که هم به درمان مراجع کمک میکند و هم باعث میشود مراجع بتواند با خیال راحت به روانشناس خود اعتماد کند و در پی آن با او شفاف و صادق باشد و بتواند پروسه درمان را طی کند و تا آخر برساند.

ویژگی های روانشناس زبده و حرفه ای

بنابراین اولین و مهمترین ویژگی که یک روانشناس به غیر از مهارت خود میتواند داشته باشد، ارتباط اولیه با مراجع است. ارتباط اولیه به این معنا است که توانایی ایجاد و برقراری ارتباط را با مراجع خود داشته باشد. ممکن است یک روانشناس با مهارت باشد اما در ایجاد ارتباط اولیه با مراجع خود به مشکل برخورده و پس از آن مراجع نخواهد که در جلسات بعدی درمان آماده باشد و یا تلاش بسیار زیادی را متحمل شود که بتواند با او ارتباطی برقرار کند که در آن احساس آرامش و رضایتمندی داشته باشد.

نکته مهم در ایجاد این ارتباط اولیه این است که هر فردی که احساس نیاز به درمان میکند، مقاومتی در ناخودآگاه خود نیز دارد که این مقاومت باعث میشود راه درمان را در خیلی از موارد، نصفه و نیمه رها کند. بنابراین مهمترین کاری که در ابتدای درمان ممکن است مشاور نسبت به مراجع انجام دهد، ایجاد ارتباط اولیه و مؤثر است.

احساس صمیمیت با مشاور روانشناس

پس از آن که درمان شروع میشود و مراجع مراحل اولیه را پشت سر میگذارد و با مشاور خود احساسی از صمیمیت را تجربه میکند، شفافیت و صداقت مراجع با مشاور دلیل مهمی برای برقراری و ادامه درمان است که باز هم دلیل این شفافیت میتواند مشاور باشد و مراجع به وسیله مهارت مشاور و نیاز قلبی خود به درمان میتواند با مشاور خود در کمال صداقت مراحل درمان را طی کند.

مشاور روانشناس خوب یا همان مشاور روانشناس با مهارت و زبده، کسی است که تمام فنون و مهارتش را در ایجاد یک رابطه مؤثر بین درمانگر و مراجع به وجود بیاورد.

یک مشاور روانشناس خوب کسی است که راه درمان و پروتکل درمانی خوبی داشته باشد؛ زیرا در ادامه همه موارد قبل اگر نتواند مراجع را بر اساس یک پروتکل درمانی مناسب که گرایش و تخصص اوست درمان کند، به هیچ وجه نمیتوان نام مشاور روانشناس بر او گذاشت.

ماهیت یک روانشناس، مشاوره صحیح و در بیماریها و اختلالات، درمان صحیح و مناسب است.

پروتکل درمانی هر مشاور روانشناس به گرایش او مربوط است، اینکه یک روانشناس چه گرایشی داشته باشد، به انتخاب خود روانشناس است اما اینکه یک مراجع بتواند با چه پروتکلی درمان شود، میتواند هم خواست مراجع باشد و هم خواست درمانگر.

مثلا برخی از مراجعین با پروتکل درمانی روانکاوی کوتاه مدت درمان خوبی را تجربه نمیکنند؛ بنابراین ضرورت ندارد حتما با همین رویکرد درمان خود را ادمه بدهند. میتوانند با یک روانشناس خوب دیگر درمان خود را دنبال کنند و هر درمانی که بر رویشان اثرگذار است را دنبال کنند.

بنابراین روانشناس خوب کسی است که درمان خوبی داشته باشد و بتواند مراجعی را که در درمان خود سردرگم است را راهنمایی کند. در واقع در هر رشته و هر گرایشی، هر فردی میتواند خوب عمل کند و یا بد عمل کند اما نکته مهم این است که به غیر از اشاره به تخصص روانشناس و رفتار حرفه ایی او به میزان قابل توجهی انسانیت و رفتار انسانی اثرگذار است. ویژگی های روانشناس خوب می تواند موارد بسیار دیگری را در بر داشته باشد که سعی میکنیم در مقاله های دیگر به آن اشاره کنیم تا در انتخاب یک روانشناس خوب اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

لطفا جهت مشاوره با شماره های زیر تماس بفرمایید:

افزودن نظر